Nu Online
Momenteel zijn er 99 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Hoe lang op voorhand aangifte bij stadhuis?

  16-5-2011 16:47:19
Hoi iedereen,

Ik zit even met een vraag. In oktober vorig jaar zijn we al eens langs geweest bij het gemeentehuis om te verklaren dat we gingen trouwen en om onze datum vast te leggen. Toen zei die man dat we heel mooi op tijd waren, hij heeft van elk van ons twee een fotokopie van onze Belgische pas genomen en met potlood genoteerd dat wij op 23 juli om 12 uur zouden trouwen.
Hij zei dat we een uitnodiging gingen krijgen om een aangifte te doen korter bij de trouw.
Omdat ik niet Belgisch ben moest ik ook mijn geboorteakte beëdigd vertalen naar het Nederlands, wat ik gedaan heb (ik ben vertaalster). Een collega die beëdigd is heeft toen deze akte gelegaliseerd.

Nu begon ik mij ongerust te maken omdat ik nog niets gehoord had van de gemeente, dus heb ik die man een mail gestuurd. Alles is nog in orde, ik moet morgen even mijn vertaalde geboorteakte binnen brengen, alsook een kopie van mijn Portugees paspoort. Daarna zal hij ons "uitnodigen" om aangifte te komen doen.
Op hun site heb ik gelezen dat dit ten laatste 6 weken voor de trouw moet gebeuren. Ik begin mij dus serieus zorgen te maken of zij hier niet te laat aan gaan denken en dat wij dan bijgevolg ook niet meer op onze datum kunnen trouwen?

Wanneer gaan jullie / zijn jullie al geweest?

Groetjes,
Filipa

Filipa
23-7-2011
Meld misbruik



Reacties: 12 | Gelezen: 3046


Lynn
25-6-2011
 Meld misbruik16-5-2011 16:53:30

Ik denk dat de officiele aangifte "Ondertrouw" ten laatste 2 weken voor het huwelijk moet gedaan zijn.

Wij zijn denk ik ergens in maart geweest.

Groetjes,

Lynn



Leen
28-5-2011
 Meld misbruik16-5-2011 16:55:59

Er kunnen ook altijd uitzonderingen gemaakt worden en ik denk dat "een fout langs hun kant" een goede reden voor uitzondering zou zijn.
In uitzonderlijke gevallen kan je zelfs de dag na aanvraag al trouwen (bv. als je verloofde/vriend op sterven ligt en je de trouwakte nodig hebt voor zaken zoals kinderen, eigendom, ... - ik weet het, niet bepaald een leuk voorbeeld!)

Niet panikeren, alles komt goed... Het is en het blijft overheidspersoneel, daar gaat alles wat trager (Foei, dat zeg ik en ik werk zelf voor de overheid!!)



Nathalie
19-11-2011
 Meld misbruik16-5-2011 17:07:29

Je kan je ondertrouw al vanaf 6 maanden voor het huwelijk doen.
Wij zijn dit vorige week nog is gaan navragen.
Maar waren nog een paar dagen te vroeg.



Eva
31-10-2011
 Meld misbruik16-5-2011 17:14:03

Wij gaan dit eindelijk morgen doen wij willen zeker zijn van onze datum stad antwerpen heeft mij de datum doorgestuurt vanaf wanneer wij onze trouw kunnen vastleggen heb dan direct verlof genomen. En morgen is het eindelijk zo ver



Anika
9-4-2011
 Meld misbruik16-5-2011 17:35:57

bij ons kregen we de uitnodiging een kleine 3 maand voor de trouw en wij konden ze doen tot 3 weken voor de trouw..



Marijke
9-7-2011
 Meld misbruik16-5-2011 17:51:38

Zes maand bij ons, en een week voor de trouw zelf moeten we nog eens bellen...Dan gaan ze nog enkele praktische zaken toelichten (dit zal dan vast over parking gaan en over paspoorten en ringen etc niet vergeten...logische zaken vast, maar handig om geheugensteuntje te krijgen :-) )



Sofie
16-7-2011
 Meld misbruik16-5-2011 18:00:30

Moest ik jou zijn dan zou ik die man regelmatig zelf opbellen om hem te herinneren aan jullie datum, totdat die vast staat, en niet per sé wachten op zijn uitnodiging. Het lijkt erop dat je je nog geen zorgen hoeft te maken, want de datum en dat uur is nog altijd van jullie, maar ik zou nu wel het zekere voor het onzekere nemen en blijven bellen tot jullie datum/uur vast staat. Ter vergelijking: wij zijn 6 maand op voorhand geweest maar moesten nog een maandje wachten omdat we nog niet in de gemeente gedomicilieerd waren.



Gitte
28-10-2011
 Meld misbruik16-5-2011 18:52:11

Bij ons (Bornem) ook 6 weken.Ik heb vorige week gebeld omdat ik toch ook wat ongerust was. Ze zouden ons contacteren om langs te komen 6 weken voor de trouw,dan moeten we de getuigen doorgeven en de eventuele akte van de notaris. Ik heb ook graag ruim op voorhand alles geregeld dus begon ook al te stressen. Ik zou volgende week toch maar eens bellen als je nog niets hebt gehoord.Al is het maar om jezelf gerust te stellen



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik16-5-2011 18:55:51

In St-Niklaas moet je dat allemaal zelf regelen, er belt niemand op! Dus precies 6 maanden op voorhand stond ik daar met mijn volmacht van mijn man en was alles in orde. Ben liever zeker op dat vlak (ook al stond het dan al 'in potlood' genoteerd)! Zeker omdat wij al wisten dat er nog minstens 1 ander koppel op onze dag trouwde!



tiffanie
28-7-2012
 Meld misbruik16-5-2011 19:57:35

Wij zijn woensdag geweest en daar zegden ze dat we nog op tijd zijn 3 maanden voor de trouw... Maar het kan vanaf 6 maanden ervoor!
En dat we effectief zelf initiatief moesten nemen en terug te gaan



Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik17-5-2011 16:00:58

Wij hebben iets minder dan een jaar op voorhand de datum en tijd laten noteren. Toen kregen we al wat informatie mee over de papieren waar ik zelf nog voor moest zorgen (ik kom uit Nederland) en ongeveer een half jaar van te voren zouden ze dan iets laten weten.
Ongeveer 5 maanden van te voren kregen wij per post papieren die we moesten invullen en meenemen voor de ondertrouw. We mochten zelf kiezen wanneer we dat dan deden.



Sanne
9-7-2011
 Meld misbruik17-5-2011 16:01:32

Mijn geboorteakte moest ik toen gewoon meebrengen.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...