Nu Online
Momenteel zijn er 117 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wat als je partner zelfstandig is?

  27-4-2011 18:09:09
Als je partner (beginnend) zelfstandige is, zijn er dan dingen die je beter regelt voor je trouwt? En dan bedoel ik vooral op juridisch gebied. Ik zag hier de vraag over scheiding van goederen en ben eens beginnen nadenken vandaar...

Wij trouwen niet met een huwelijkscontract omdat we niet echt veel bezittingen hebben (we hebben ongeveer evenveel dus om daar onderscheid in te maken).

Nu moet ik wel zeggen dat mijn vriend niet veel risico`s neemt en alles met mij bespreekt dus ik maak me wel niet veel zorgen over problemen in de toekomst maar je weet toch nooit ...

Tips en advies altijd welkom!



Kendra
21-5-2011
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 1634


Lies
18-8-2012
 Meld misbruik27-4-2011 18:26:05

Hoi,

mijn vriend gaat binnenkort een zelfstandige zaak opstarten, en bij Unizo hebben ze hem wel gezegd te trouwen met scheiding van goederen omdat je hoofdelijk aansprakelijk bent, zelfs al heb je na verloop van tijd een nv of bvba. Mocht er dan iets mislopen ben je als persoon echt wel voor alles aansprakelijk.

Mijn ouders zijn ook zelfstandigen (maar nog van de oude stempel) maar hebben wel altijd alles strikt gescheiden gehouden. Alle 'grote' aankopen (vaatwas, auto, ...) werden op papa's naam gezet die niks te maken had met de zaak.. Want als er echt s iets mis gaat (hopen van niet natuurlijk!) ben je toch alles kwijt aan rechtzaken en juridische toestanden.

Dus hoe graag ik mijn toekomstige ook zie, van alle kanten raden ze ons aan te trouwen met scheiding van goederen, en dat zal het dus ook worden.

Hopelijk vind je iets wat voor jullie past.
Groetjes!



Elke
9-7-2011
 Meld misbruik27-4-2011 18:26:31

Hey Kendra

Onze notaris zei dat een huwelijkscontract erg zinvol is als één of beiden zelfstandige zijn...
misschien niet slechts op eens op gesprek te gaan en jullie te informeren. Zulke gesprekken zijn toch gratis.

Succes ermee...



Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik27-4-2011 18:38:36

Ga zeker vlug naar de notaris! Scheiding van goederen is voor beiden het beste als er iemand zelfstandig is!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik27-4-2011 19:33:38

Idd, toch eens langsgaan bij de notaris! Ik hoop het natuurlijk nooit, maar stel dat de zaak failliet draait, zou het erg zijn moesten er ook gemeenschappelijke spullen worden aangeslagen!



B.

 Meld misbruik27-4-2011 20:50:16

Als je trouwt volgens het wettelijke stelsel dan is alles, maar dan ook alles wat jullie na het voltrekken van het huwelijk verdienen gemeenschappelijk, dat wil ook zeggen dat dat kapitaal mag en zal aangesproken worden moesten er schuldeisers zijn.
Dus trouwen met scheiding van goederen en een gedeelte van de verdienste inbrengen in de gemeenschap om te leven is dan wel aangewezen



vanessa
2-7-2011
 Meld misbruik27-4-2011 21:35:34

Je kan ook nog een huwelijkscontract aangaan na het huwelijk, maar dan is het een stuk duurder.
Mijn vriend is ook zelfstandig en wij trouwen ook met scheiding van goederen, zodat schuldeisers nooit aan mijn bezittingen kunnen raken. Vind ik toch wel heel belangrijk. Je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren.



Brenda
10-9-2011
 Meld misbruik27-4-2011 23:34:06

Bij gebrek aan een contract is er los van de eventuele rampscenario's als het fout loopt met zijn zaak ook een rompslomp als het goéd gaat : stel dat hij een nieuw kantoor of wat dan ook wil kopen dan moet jij altijd meetekenen. Wij zijn allebei zelfstandig en gaan een dezer ook naar de notaris, die stond daar trouwens bij mijn laatste aankoop zelf op om zeker een contract op te maken.

Mijn leraar zei vroeger op school : als je trouwt neem dan àltijd een huwelijkscontract. Als je bij elkaar blijft heb je het nooit nodig en maakt het niet uit dat je in scheiding van goederen gehuwd bent maar als het fout loopt dan ben je blij dat je het hebt. Dus ik zou het sowieso gedaan hebben, ook al waren we niet zelfstandig.

Praat met de notaris, eerste gesprek is toch gratis.



Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik28-4-2011 8:19:08

Kendra, ik zou je adviseren: scheiding van goederen, sowieso. Maar vraag gerust even aan jullie notaris! Best niet te lang meer wachten...

Wij zijn beiden zelfstandig, dus lag de keuze voor de hand.



Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik28-4-2011 8:29:19

Hoi Kendra,
 
ik kan alleen maar beamen wat de andere bruidjes zeggen. Wij trouwen met scheiding van goederen met uitzondering van ons appartement, dat zit in onze gemeenschap. Maar dit wil wel zeggen als het ooit verkeerd afloopt met mijn vriend zijn zaak, ons appartement beschermd is en daar niet aan geraakt kan worden.  



Kendra
21-5-2011
 Meld misbruik28-4-2011 9:24:14

Kzal dan eens een afspraak maken denk ik :)

Bedankt voor het advies!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...