Nu Online
Momenteel zijn er 120 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Alternatief schieting

  24-2-2011 18:38:11
Hallo iedereen

Onze trouw komt dichterbij en zo ook onze schieting.
Nu heb ik vandaag net vernomen dat we niet mogen schieten in zowel de gemeente als waar wij wonen, als de gemeente waar mijn ouders wonen.

Nu wou ik kaartjes maken om die mensen ook uit te nodigen, maar weet ik niet wat op het kaartje te zetten.
Het is dan ook de verjaardag van mijn ventje, maar ik wil er niet gewoon B-dayparty opzetten omdat het eigenlijk een samenkomst is voor de trouw.

Iemand ideetjes?

Groetjes
een ik-heb-stress-bruid

Evi
30-4-2011
Meld misbruik



Reacties: 3 | Gelezen: 1750


Peter
14-7-2012
 Meld misbruik24-2-2011 18:56:18

Misschien een domme vraag, maar wat is een schieting of wat is de symboliek hierrond? Ik heb de indruk dat dit iets streekgebonden is en dat dit in mijn regio (Genk) niet bestaat, maar ik ben er wel nieuwsgierig achter



Evi
30-4-2011
 Meld misbruik24-2-2011 18:58:03

Om het met een deftige uitleg te zeggen:

"Op de vooravond van het huwelijk verzamelen vrienden van het bruidspaar soms aan het ouderlijk huis van de bruid voor een ‘schieting’. In oude melkbussen worden dan carbidgassen tot ontploffing gebracht. Een goede knal is zo’n 3 km ver te horen. Een schieting diende vroeger om het huwelijksgeluk te beschermen: met de harde knallen worden boze geesten en duistere machten weggejaagd. Verder werden er met zwavel ook hartjes met de initialen van het koppel in het wegdek gebrand. Tegenwoordig is een schieting vooral een reden om een feestje te bouwen: de rust kan immers alleen ‘teruggekocht’ worden met een paar bakken bier. Schieten wordt dus ook vandaag nog gedaan, en dan vooral op het platteland. Omdat buren zoveel lawaai wel eens als geluidsoverlast beschouwen, doe je er goed aan een vergunning bij het gemeentebestuur aan te vragen. Melkbussen zijn al een tijdje niet meer in gebruik; voor schietingen kunnen nu kanonnetjes gehuurd worden. Wel is het hele gebruik niet ongevaarlijk en daarom worden er tegenwoordig steeds vaker gaskanonnetjes gebruikt bij een schieting. Voor de zwavelharten op straat is straatverf een goed alternatief."




Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik25-2-2011 13:06:07

Op onze schieting was het ook mijn verjaardag! Onze 'uitnodiging' (enkel op onze huwelijkssite, de rest mondeling) zag er zo uit:


Beste vrienden, collega's, buren...

Wij kondigen het aan met een knal,
dat er een trouwfeest aankomen zal.
Tegelijk vieren we ook het 26ste levensjaar van de bruid,
we doen dat met veel kanongeluid!
Op donderdag 30 juli zijn jullie welkom bij ons thuis,
voor het verjaardags- en trouwfeestgedruis.
We schieten van acht tot half negen,
dat houdt alvast de kwade geesten tegen!
We verwelkomen jullie met frisdrank of bier,
dat zorgt gegarandeerd voor plezier!
We zullen dus niet vergaan van 'den dust'
en... oh ja! Oordopjes zijn zeker een must!
Ten laatste om half 12 is het uit met de pret,
want dan moet het toekomstige bruidspaar naar bed!
Om goed uitgerust te zijn voor 'de grote dag',
om jullie opnieuw te kunnen verwelkomen met onze grootste lach!

Tot dan?

Robby & Véronique

Foto's: http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/site_fotoboek2.php?fotoboek_id=44340

Een alternatief kan ik niet meteen bedenken...
.klok2{ font-size: 11px; font-weight: bold; color: #ffffff; letter-spacing: 2px; background-color: #C72A11; border: none; font-family: Verdana; text-align: center; padding-top:3px; padding-right:10px;


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...