Nu Online
Momenteel zijn er 109 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

trouwen in andere gemeente

  12-10-2010 8:24:51
Hallo iedereen

Mijn vriendin en ik woonden beide in Schoten, nu hebben we net een appartement gekocht in Merksem, en zijn dus ook beide ingeschreven in Merksem. Nu zijn we verloofd en zouden we dus (natuurlijk) graag trouwen.
Echter willen we dit NIET in Merksem, reden hiervoor is dat de cultuur en godsdienst die rond het districthuis heerst nu niet echt romantisch is, alle respect voor deze bevolking, maar dan kan ik beter trouwen in marocco of turkije, daar zal het nog mooier zijn..

Soit, dus wij zijn ook van plan om over enkele jaren terug naar Schoten te verhuizen (appartement merksem is een investering).
Maar we willen ook trouwen in Schoten.

Is het wettelijk legaal om bijvoorbeeld het adres van mijn vriendin (tijdelijk) te verzetten naar het adres van haar zus die in Schoten woond? om dan toch in Schoten te kunnen trouwen, en om na het huwelijk haar adres terug weer in Merksem (bij mij) te zetten?

als het niet het geval is dan stellen we alles gewoon uit..
Maar we willen hoe dan ook niet in Merksem trouwen, hebben al overleg gehad met burgemeester Patrick Janssens, en in het stadshuis (wat een oplossing had kunnen zijn) mogen we ook niet trouwen..

Dave
20-6-2013
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 6631


joyce
30-4-2011
 Meld misbruik12-10-2010 8:42:30

hoi

Je moet inderdaad in de gemeente trouwen waar één van beiden zijn of haar domicilie heeft, in Antwerpen moet je wel degelijk in het district trouwen waar je woont, het stadhuis kan dan inderdaad niet.
Ik weet niet of het mogelijk is om tijdelijk je verloofde haar domicilie in Schoten te zetten, om daar te kunnen trouwen, maar ik denk het wel...
Alleen komt bij adreswijziging wel de wijkagent kijken of je daar woont, maar dat kan je natuurlijk ook wel een beetje omzeilen... En ik weet niet of jullie wettelijk samenwonen in Merksem? Dat moet dan volgens mij tijdelijk opgezegd worden...

Succes en hopelijk kunnen jullie toch in Schoten trouwen!
groetjes
Joyce



Dave
20-6-2013
 Meld misbruik12-10-2010 9:15:14

Bedankt Joyce

Mijn vriendin zou haar adres kunnen wijzigen naar het adres van haar (tweeling)zus.
We zijn inderdaad wettelijk samenwonend, dus moeten we het eerst "verbreken".

Tis een hele boterham, maar als dat er toe leid dat we toch in Schoten kunnen trouwen hebben we het er wel voor over..

Raar dat de belgische wet wel voorziet dat Belgen in het buitenland kunnen/mogen trouwen, maar niet in een gemeente naar keuze..



Kirsten
13-5-2011
 Meld misbruik12-10-2010 9:40:02

Beste Dave,

ik denk dat de reden hiervoor is dat anders mensen allemaal in dezelfde leuke gemeente zouden willen trouwen. Sommige gemeentes of steden zouden heel populair kunnen worden en andere totaal niet. Plus in de ene gemeente vragen ze geld en in de andere niet. Dus ik denk dat ze daarom zeggen van ja in de gemeente van een van beide. Uiteindelijk heb je dan toch al een beetje keuze...

groetjes en succes ermee,
Kirsten




Sara
20-8-2011
 Meld misbruik12-10-2010 12:07:01

Als de keuze er was zou ik zeker op het schoon verdiep trouwen... Helaas dus.
Maar gemeentehuis van Merksem zou ons ook niet aanspreken...



M.
18-6-2011
 Meld misbruik12-10-2010 16:59:52

Hey Dave,

Wij begrijpen exact wat je bedoelt!!!

Wij hebben destijds ook een apartement gekocht in Merksem, en zijn dus verplicht om daar te trouwen volgend jaar. Ik heb er echt al mee ingezeten want we willen daar dus absoluut niet trouwen. Ten eerste is het daar inderdaad heel onpersoonlijk : je moet dus mee aanschuiven, en staat voor hetzelfde geld te wachten naast iemand die zijn identiteitskaart gaat halen of zo, ten tweede : je moet je aanmelden allemaal op hetzelfde uur. Als je dus pech hebt, zijn er 3 of meer wachtenden voor u en moet je een paar uur aanschuiven om te trouwen!!! Zo gaat dus heel de planning van de rest van de dag in de mist! Ik ben ondertussen al een paar keer in dat districthuis geweest, en jongens wat zijn ze daar ONvriendelijk!! Niet normaal.....


Wij hadden ook gedacht dat ik tijdelijk mijn adres terug bij mijn ouders zou zetten, maar... dit gaat heel veel problemen opgeven bij onze lening van het appartement! Je moet nl op hetzelfde adres wonen,.... de lening zou aangepast moeten worden met alle gevolgen en kosten vandien. Voor ons is dit dus al geen optie.

Onze tweede optie zou zijn om een week voordien voor de wet te trouwen, maar voor mij neemt dit alle "magie" weg...

Er bestaat nog een mogelijkheid om buiten het gemeentehuis te trouwen, op een locatie die ook van de gemeente is, maar dat moet je aanvragen, en keuren ze meestal niet goed.


Met andere woorden dus al een paar traantjes voor gelaten!!!!

Vermits wij op zoek zijn om een huis te kopen, hopen we heel hard dat we ons droomhuis nog gaan vinden voor de grote dag, zodat we zo alsnog in een andere gemeente kunnen trouwen....

Veel succes in alle geval, als wij een achterpoortje vinden, laat ik het je zeker weten !!!

Groetjes,
Mieke




Marijke
10-9-2011
 Meld misbruik12-10-2010 17:14:53

Mijn schoonzus woonde oorspronkelijk met haar man (ondertussen) in mortsel. Speciaal voor de trouw is ze min. 6 maanden op voorhand, haar adres gaan laten veranderen naar Melsele (bij haar ouders). Ze heeft er wat kleren gelegd en toen is de wijkagent langs gekomen. Ze was toen natuurlijk niet thuis, maar dat was overdag dus ze was "gaan werken". De wijkagent heeft daar helemaal niet moeilijk over gedaan. Na de trouw is ze dus officieel terug in Mortsel gaan wonen, maar ze heeft toch lekker kunnen trouwen op het kasteel van Cortewalle in Melsele, heel mooi gemeentehuis. Daar was dus administratief (ook voor de mutualiteit moet je dan je adres laten veranderen, enz.) wat werk aan, maar dat had ze er graag voor over.

Succes!



Dave
20-6-2013
 Meld misbruik13-10-2010 10:01:36

bedankt voor alle reacties.

inderdaad, het gemeentehuis van Merksem is een hele afknapper..
Ik heb nog liever die hele boterham van administratie dan te moeten trouwen in het gemeentehuis van Merksem.

In de wet is inderdaad voorzien dat een gemeente een alternatieve locatie kan aanduiden.
Hiervoor heb ik al gaan horen, maar de betrokken ambtenaar heeft een alternatieve locatie afgewezen, in merksem kan je dus maar op 1 locatie trouwen, en dat is in dat vreselijke, onpersoonlijke districthuis..

maar 1 ding is zeker.. daar trouwen we niet!



Dave
20-6-2013
 Meld misbruik13-10-2010 10:10:04

@M. wat betreft je lening, als je enkel een van jullie inschrijft in een andere gemeente (bij familie ofzo), als je dit nu "vergeet" door te geven aan je bank, dan komen zij dit toch niet te weten? De lening zal exact hetzelfde afbetaald worden als voorheen, en een half jaar later is het adres toch weer aangepast..

Voor een bank kan dit er eventueel uitzien als een tijdelijke breuk.. waarna jullie het toch samen weer proberen :)

zolang de lening elke maand afbetaald geraakt zal de bank ni erg protesteren denkik?



Veerle
19-9-2011
 Meld misbruik16-12-2010 23:33:22

Hey alle merksemnaren,

wij hebben ook hetzelfde gevoel bij het districtshuis van merksem, helaas van Schoten komende is het contrast wel heel groot. Trouwen op 10 minuten en het lijkt net een administratieve afhandeling ipv een ceremonie.
Wat hebben wij gedaan: een klacht ingediend bij de ombudsvrouw van Antwerpen en zij neemt dit op met het district. Dus als we verandering willen: allemaal doen!
groetjes, veerele



linda
5-8-2011
 Meld misbruik30-12-2010 10:17:03

oei oei,ik ben deze Kerst door mijn lief ventje ook ten huwelijk gevraagd ...en wij wonen ook in Merksem....maar wat ik hier nu allemaal lees is wel iets minder leuk natuurlijk,ik wist helemaal niet dat het daar zo aan toegaat....maar het zal wel niet anders kunnen vrees ik...!
ik ga zeker vooraf toch wat inlichtingen inwinnen daar op dat gemeentehuis

groetjes





Sandra
21-1-2012
 Meld misbruik18-9-2011 17:55:16

Dames,

ik ben zelf van Merksem. Heb eigenlijk helemaal geen klachten van het Districthuis. Altijd héél vriendelijk geweest hoor. Volgende week is onze ondertrouw. En trouwens, wat is nu het belangrijkste? Het trouwen met je allerliefste schat of de plaats waar de burgerlijke trouw is? Mijn keuze is snel gemaakt. Geef mij dan maar die 10/15min en daarna genieten met mijn man. Maar das mijn persoonlijke mening eh.
Mijn toekomstige is van Aalst. Ikzelf ben van Brasschaat. Het contrast is groot... Maar dat stoort me nu eens niet se.



patricia
10-3-2012
 Meld misbruik3-11-2011 23:51:26

wij wonen in sint-truiden en willen heel graag trouwen in nieuwerkerken.
omdat in sint-truiden markt is en echt iedereen kan ons daar zien en das ni leuk!
nu moet mijn vriendin gewoon haar domicile verandere, een 5-tal weken voor de trouw.
(ze zet die bij haar ouders)
en dan is het wel mogelijk om daar te trouwen.

misschien dat jij dit ook kan doen.
bij vrienden ofzo...

groetjes



Martijn
7-10-2013
 Meld misbruik13-2-2013 15:58:02

Wij zijn woonachtig in Molenbeek... zelfde probleem dus. Romantisch is anders, je kan daar nog niet eens een afspraak maken. Gewoon af komen en hopen dat er geen 10 man voor je staat. Belachelijk !



Bren
16-5-2015
 Meld misbruik18-10-2014 1:10:35

Wij wonen ook in Merksem en als het mogelijk is zou ik ook liever op het stadhuis in Antwerpen trouwen. Enkel maar omdat er veel beweging en drankgelegenheden in de buurt zijn. Het districtshuis van Merksem is idd misschien niet het gezelligste maar buiten mijn eerder opgesomde "argumenten" stoort het me niet om daar te huwen. Belangrijkste is dat ik kan trouwen met de man waar ik mee wil trouwen. Wij zijn alle geluk helemaal geen romantische zielen dus of er nu mensen voor mij of achter mij staan aan te schuiven dat vind ik niet bepaald storend. In stadhuis in A'pen is het trouwens ook "bandwerk". Ach ja, het zal overal wel wat zijn.... Succes allemaal!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...