Nu Online
Momenteel zijn er 124 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wie allemaal in de suite?

  19-8-2010 12:50:36
Even een vraagje, wie nemen jullie allemaal mee in de suite?
Ik heb daarnet knallende ruzie gehad met mijn mama. De oorpronkelijke gedachte van ons was om het klein te houden maar helaas...........

Effe de uitleg: Wij trouwen op zaterdag maar enkel voor de wet (om 11.15u) en dus niet voor de kerk. Mijn mama vond dat we er toch wel niet onderuit konden om een receptie te doen resultaat 110 personen voor de receptie. De suite hadden we klein gehouden dus de diner zou ook maar met 14 personen zijn (ouders/broers/zussen/opa's en oma's). Maar nu vinden mijn moeder en schoonmoeder weer dat ik de nonkels en tantes ook op het diner moet vragen...... i.p.v. enkel op het dansfeest. Dat zijn 15 personen meer, vind ik op zich niet zo''n probleem maar dan vind ik dat ze dan gewoon ook mee in de suite moeten gaan, dan moeten ze ook de moeite doen om de gehele dag mee te gaan en niet alleen op onze kosten komen eten. Is dit nu zo gek?

Dus mijn vraag is wie nemen jullie allemaal mee in de suite? Want ik kom er niet meer uit!


Sanne
23-10-2010
Meld misbruik



Reacties: 20 | Gelezen: 1519


Katrien
25-9-2010
 Meld misbruik19-8-2010 12:57:40

Ik begrijp het niet helemaal.
De "suite" bestaat uit ouders + broers en zussen.

De nonkels en tantes gaan gewoon mee, maar niet in suite.
Ze gaan ook de hele dag mee "eten"

groetjes



Sanne
23-10-2010
 Meld misbruik19-8-2010 13:07:41

Het komt er eigenljik op neer dat we de nonkels en tantes samen met de rest van de goede vrienden wilden vragen voor het dansfeest 's avonds. Maar mijn moeder en schoonmoeder vinden dat we ze ook moeten vragen voor het diner voorafgaand aan het dansfeest. Mijn mening is nu alleen dat ze dan ook mee moeten gaan in de suite, ik vind dat ze die moeite voor ons dan ook wel kunnen doen. De suite is op dit moment toch nog zeer klein.

Bovenstaande daargelaten wil ik graag weten wie er bij jullie allemaal meegaan in de suite?



Milena
4-9-2010
 Meld misbruik19-8-2010 13:12:51

Hey,

Bij ons bestaat de suite uit : beide ouders, zussen en broers, getuigen, grootouders, meters en peters..(27 personen zijn we)
Het is mss wel iets anders dan bij jou, want er is een avondfeest voor 120 mensen, waar de tantes en de nonkels aanwezig zijn.



Kathleen
8-9-2010
 Meld misbruik19-8-2010 13:13:15

De suite is alleen maar ouders, broers en zussen. De rest van de mensen zijn gewone genodigden. Zij hebben niks te maken met de suite.






Jolien
6-8-2011
 Meld misbruik19-8-2010 13:18:00

Suite bij ons, zijn wij, ouders, schoonouders, onze beide zussen met hun partner en onze getuigen, that's it.
Nonkels en tantes worden genodigd voor het avondfeest, maar lopen niet mee in de suite, dat is niet de gewoonte.

Je kan hen wel vragen om te komen naar het stadhuis, maar dan zijn ze daar zoals buren, vrienden, collega's, e.d.




Angélique
11-9-2010
 Meld misbruik19-8-2010 13:20:28

Vind ik ook! Bij ons is de suite ook alleen de broers en zussen en natuurlijk hun kindjes en partners en de ouders en bij ons omdat die heel speciaal is voor ons, de oma van mijn toekomstige.

Wij doen gewoon een receptie met vrienden erbij en de nabije familie (bij ons zijn er te veel tantes en nonkels, zoveel dat we ze niet allemaal kennen of weten wonen), en daarna gaan we met de dichtste familie zonder vrienden eten in een gezellig restaurantje. Als je alles zelf moet betalen (is dat zo, Sanne?), dan heeft niemand anders dan jullie zeggenschap in hoe je alles organiseert.....

Groetjes en veel succes!



Valerie
4-9-2010
 Meld misbruik19-8-2010 13:23:36

De ouders, broers, zussen en getuigen gaan mee in de suite, de rest van de familie niet.
De rest van de familie volgt gewoon de suite naar het diner. Zo werkt het toch bij ons :-)

Groetjes!




marta
23-7-2011
 Meld misbruik19-8-2010 13:24:07

misschien een stomme vraag maar wat houdt die suite nu net in? wat moeten die anders doen dan de rest? ik mis de uitleg over dit traditioneel deel van het huwelijk gelijk :)



Sanne
23-10-2010
 Meld misbruik19-8-2010 13:24:31

Bij ons is het wel een half Nederlands/Half Belgisch trouwfeest haha. In Nederland is het niet de gewoonte dat je iedereen voor de diner vraagt, wij hebben uit kostenoverweging dus ook besloten om zo'n 80 personen te vragen op onze 'weddingparty' en niet voor het diner, dat wilden we dus enkel met de suite doen. Maar nu vinden mijn moeder en schoonmoeder dus dat wij de nonkels en tantes toch moeten vragen voor het diner. Ik dacht alleen dat aangezien de suite op dit moment maar uit 14 personen bestaat zij er dan ook wel bijkunnen dat zal neerkomen op +/- 27 man in totaal. En dan ben ik ook zeker dat er aantal "deftig" gekleed gaan komen want er zitten er een paar bij langs mijn aanstaande zijn kant...



Evelien
4-6-2011
 Meld misbruik19-8-2010 13:36:07

Hoi,

Bij ons is de suite alle mensen die de hele dag erbij zullen/moeten zijn (gemeente, kerk, receptie en feest) vanwege jun band met ons of "functie" die dag. Dit zijn onze ouders, broers en zussen met partner, grootouders en getuigen met partner. Voor hen is vervoer voorzien en uiteraard ook een lunch aangezien ze een hele dag met ons onderweg zijn.

Vanaf het diner komen vrienden en nonkels en tantes erbij. Zij mogen altijd langs komen voor de burgerlijke viering en de kerk maar daartussen zijn er dingen voorzien waarvoor ze niet zijn uitgenodigd dus zijn zij ook geen suite.

Veel hangt soms ook af van wie betalende partij is voor de extra personen op het diner. Als dit je ouders zijn kan je er niet veel tegen inbrengen. Maar voor mij horen nonkels en tantes ed niet in de suite.

Groetjes



Sharon
20-5-2011
 Meld misbruik19-8-2010 13:36:47

Bij ons lopen de ouders, broers, zussen, getuigen en bruidskindjes in de suite.



Claudia
12-8-2011
 Meld misbruik19-8-2010 13:42:23

Bij ons is de suite ouders, broers en zussen met partners en de grootouders. Misschien ook meter en peter, maar daar ben ik nog aan het twijfelen. Horen die erbij eigenlijk?
De suite gaat uiteraard mee naar het gemeentehuis en de kerk. Daarna hebben wij een bbq voorzien voor de suite. We gaan op onze uitnodigingen zetten dat iedereen (dus vrienden, de rest van de familie, ...) welkom is tijdens het gedeelte in het gemeentehuis en de kerk. Maar nadien worden ze pas verwacht op het avondfeest dat dan pas om 19u of 20u begint. Het is natuurlijk een beetje moeilijk, omdat ze dan een hele tijd hebben te overbruggen maar voor ons telt ook het kostenplaatje enorm mee. Wij geven voor familie, collega's, vrienden, ... avondfeest met eerst een tweetal uur receptie en nadien gewoon dansfeest met drank, dj en bruidstaart. Wij hadden zoiets van: het is ons feest en we doen gewoon hoe wij het willen, en natuurlijk speelde bij ons het kostenplaatje mee (omdat we ook net een huis hebben gekocht dat ook nog helemaal verbouwd moet worden)...



Annelies
2-10-2010
 Meld misbruik19-8-2010 14:05:31

Wij hebben een old-timer busje gehuurd voor de suite, met plaats voor +/- 25 personen.
We gaan het volledig vullen. Gezien onze kleine families gaan naast onze ouders en zussen (= getuigen) ook mijn beste vriendinnen mee in de suite.

Ik zou mij ook vragen beginnen stellen als de mensen die mij nauw aan het hart liggen het niet kunnen opbrengen om zich vrij te maken om zo'n belangrijke dag samen te beleven, als ze daartoe de kans krijgen. Hoe mee zielen hoe meer vreugd.

Ze gaan zich sowieso in het nieuw zetten en naar de kapper gaan. Ik zou zelf heel erg vereerd zijn.



Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik19-8-2010 14:05:53

De suite bestaat eigenlijk uit iedereen die jij erbij wilt.
Traditioneel is dat de ouders, broers/zussen, oma's en opa's, getuigen.
Sommige voegen daarbij nichten of neven toe, andere nonkels en tantes.
Het belangrijkste is dat jullie moeten doen wat jullie willen en niet wat jullie mama's willen!



Yicke
26-2-2011
 Meld misbruik19-8-2010 14:13:02

Effe ter verduidelijking: in België betekend "suite" effectief de mensen die tussen (of voor of na) bruid en bruidegom het gemeentehuis en/of de kerk binnen en buiten lopen, waaraan je, als de mannen bijvoorbeeld in rokkostuum komen, een kledingkeuze kan opleggen, waarvoor je vervoer voorziet en die, nogal gedwongen, de ganse dag met het bruidspaar mee gaan.

Bij ons zullen dat ouders, schoonouders, zus van bruidegom, getuigen (met bruidskindjes), grootouders van bruid, peter bruidegom (bij gebreke aan grootouders), nonkel en tante van de bruid en één extra persoon (om even aantal te hebben met zus bruidegom).
Volgens mij is dat al een héél uitgebreide versie omdat wij mijn oom en de grootouders (heb alleen nog mijn grootmoeders, en een oudtante die als een oma is voor mij) erbij nemen.

Neef en nicht (kinderen van nonkel en tante bruid) zullen er de ganse dag bij zijn, maar lopen niet in de suite. Zij verplaatsen dan ook zichzelf, er wordt voor hen geen vervoor voorzien, maar ze zullen wel mee naar mijn ouderlijk huis komen om mij af te halen, en er de hele dag bij zijn.

Je kan gerust mensen vragen om er de hele dag bij te zijn, zonder ze "in de suite" te stoppen.

Ik begrijp wel dat je graag wilt dat ze ook effectief naar de plechtigheid komen als ze naar het diner komen, dat kan je dan ook gerust vragen, zonder je suite uit te breiden.



Jolien
6-8-2011
 Meld misbruik19-8-2010 14:20:36

Ik geef Yicke gelijk. Wij nodigen onze dichtste vrienden ook uit om de hele dag mee te gaan. Zij zijn 'daggasten', rijden mee met de ceremoniebus e.d., maar lopen niet in de suite. De suite houdt idd in dat dit de mensen zijn die plechtig mee binnen in het stadhuis en de kerk gaan, ook vooraan zitten enzo. Onze vrienden zullen er de hele dag bij zijn, maar krijgen geen specifieke plaats in de 'stoet' (of hoe je dat ook noemt) :)



Wendy
14-5-2011
 Meld misbruik19-8-2010 14:40:18

Ik denk dat alles al gezegd is :-)

Bij ons bestaat de suite uit ouders, grootouders en broers en zussen (zijn ook de getuigen). Maar er hebben nu al een aantal nonkels en tantes gezegd dat ze er al vanaf de wet bij willen zijn. Zij zorgen dan gewoon zelf voor hun vervoer en overbruggen zelf de tijd tussen kerk en feest. Zij doen dat gewoon omdat ze dit willen. Maar mensen verplichten om te komen, gewoon omdat ze ook mogen eten, vind ik er wat over. Daar heeft toch niemand iets aan?




Kim
9-7-2011
 Meld misbruik20-8-2010 11:51:12

Hallo,

Ik denk dat ik een heel klein suiteke zal hebben!
Mijn vriend en ik hebben geen zus/broer...
Dus bij ons zal het zijn wij,ouders,getuigen en 2 bruidskindjes.

Groetjes,
Kim



Ann
6-8-2010
 Meld misbruik20-8-2010 14:38:48

Onze 'suite' waren:
wij
onze beide ouders,
Onze broers met hun partner,
Onze grootmoeders,
onze peter en meter
en
onze kindjes en mijn metekindje die voorliepen.
in totaal: 15 personen

ze reden allemaal met eigen vervoer en er was van mij een kledingstijl opgelegd:
mannen in pak en turkooise das en pochet, vrouwen iets met turkoois.

Met deze mensen zijn we in onze feestzaal iets gaan eten, vanaf 20u30 kwamen onze avondgasten erbij (zo'n 75 personen).

De rest die aanwezig waren aan het gemeentehuis zijn gewoon meegegaan naar boven en voor ons terug naar buiten gegaan.

Ik vind dat jullie zelf de keuze moeten maken wie je erbij wil.




Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik20-8-2010 18:43:27

Dag sanne,

Weet in het begin wist ik helemaal niet wat een suite was. Voor mij was dat je hotelkamer.
Dus, laat staan dat ik wist hoeveel mensen of wie allemaal.
Als ik mijn moeder hoor praten dan is voor haar suite ook tantes en nonkels. Dat was vroeger zo en iedereen kleedde zich dan ook wat hetzelfde. Ofwel lang of kort.
Nu is dat meer beperkt tot dichte familie: ouders, schoonouders, (schoon)broers, (schoon)zussen,evt kinderen en evt getuigen;
Toen ik jonger was en dat is heus nog niet zo lang geleden. Toen werden tantes en nonkels gevraagd rond middageten (of rond 13u) begon toen alles. 'S avonds kregen ze soms een kleinigheid. ' s Avonds kwamen dan de nichten en neven. Die kregen 1 schotel en dessert was voor iedereen.
Natuurlijk weet ik niet of je ouders mee betalen of niet, maar als jullie betalen hebben jullie recht van spreken om te zeggen hoe je het wil. Of tenminste hoe jullie het willen. Want hoe ziet je echtgenoot het of wat is hij gewoon?
Misschien kan je het gewoon zeggen aan je mama wat voor haar de ideale trouw is en ook eens luisteren hoe zij dit ziet en dan zeg jij eens hoe jouw ideale trouwfeest uitziet. Je hoeft daarom niet haar gedacht te doen, maar ze heeft dan ook eens kunnen dromen. Probeer gewoon uit de 'strijd' te komen.
Niet gemakkelijk hoor!! Begrijp het volkomen

Veel plezier!!

S


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...