Nu Online
Momenteel zijn er 205 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Sabam

  6-8-2010 11:37:19
Misschien een overbodige vraag, maar misschien ook niet.

Ik heb me laten vertellen dat je voor een huwelijksfeest gaan SABAM moet aanvragen.

Klopt dit?

Alvast bedankt!


Irina
14-8-2010
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 2572


dj LeBart

 Meld misbruik6-8-2010 11:43:49

Voor een huwelijksfeest moet je geen sabam betalen.

Voor een scheidingsparty, nen BBQ met je buren, een bedrijfsfeest, een foaf, of whatever waar muziek ten gehore gebracht wordt buiten de familiale kring, daar moet in principe SABAM betaald worden.
Ook als je geen inkom vraagt.




frida
6-2-2010
 Meld misbruik6-8-2010 11:54:04

Sorry maar ik denk dat je alttijd Sabam moet betalen. Je akn best eens bellen naar de Sabam.

Groetjes



Nathalie
17-9-2011
 Meld misbruik6-8-2010 12:09:54

Ik vond het een goede vraag en ging zelf even kijken op de site, dit vond ik er terug. Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk.


"De auteurswet van 30/06/1994 (aangepast door de wet van 22/05/05) heeft het principe van het exclusieve uitvoeringsrecht van de auteur bevestigd met als uitzondering dat de auteur zich niet kan verzetten tegen de kosteloze privé-uitvoeringen in familiekring of in het kader van schoolactiviteiten (zie art. 22 paragr. 1 - 3°).Het begrip "uitvoeringen met een privé-karakter" wordt door de auteurswet bepaald als "de kosteloze privé-mededeling in familiekring". Hierbij dient het begrip "familiekring" restrictief geïnterpreteerd te worden, zoals blijkt uit de geest van de wet. Hieruit volgt dat elke uitvoering of gebruik van beschermde muziekwerken buiten "de familie" publiek is, waarvoor dus auteursrechten verschuldigd zijn."

http://frontoffice.sabam.be/faq/?node=65



Daan
27-8-2010
 Meld misbruik6-8-2010 12:40:27

Je moet alleszins niet altijd SABAM betalen.
Om een voorbeeld te geven: een café dat een feest geeft en aan de deur 'privé' hangt, moet sabam niet betalen dat moment. Voor de mensen die het betwisten, het komt rechtstreeks van de cafébaas in kwestie. Die zal wel niet in z'n eigen vel willen snijden...

Als je een DJ neemt, denk ik dat die hele sabam toestand reeds in de prijs zit.

Daarbij, ik heb nog nooit verhalen gehoord van een huwelijksfeest waar iemand van sabam binnenkwam en er nog kosten betaald moesten worden.
Dus het zou me alleszins verbazen.



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik6-8-2010 13:39:45

De feestzaal en de dj zullen daar, als het al zo moest zijn, op aangesproken worden, niet jullie! Dus geen zorgen maken...



dj LeBart

 Meld misbruik6-8-2010 14:59:02

De organisator wordt op SABAM aangesproken.

De dj moet in orde zijn met of zijn licentie, en alle originele dragers bezitten
Zaal heeft er niets mee te maken.




Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik6-8-2010 15:42:38

Ik heb een fuif mee helpen organiseren en daar gelde de regel van het café:
"als er geen ingang wordt gevraagd, moet Sabam ook niet betaald worden"
Dat was in mei dit jaar maar de "fuifzaalman" vertelde me dat Sabam veranderingen ging aanbrengen, dat ze ook zouden willen geld vragen als er geen toegang wordt gevraagd.
Ik weet niet als die regel al is verandert.

Bel voor de zekerheid naar Sabam, die weten wel hoe het zit :)




dj LeBart

 Meld misbruik6-8-2010 15:53:11

Als er geen inkom wordt gevraagd dan blijft een cafe een cafe. Een cafe betaalt per jaar reeds een som aan sabam om muziek te mogen draaien in dat cafe.
Als je een feest doet in pakweg een tent op de wei van werchter, je vraagt geen inkom, dan moet je sabam betalen. De bijdrage zal beperkt zijn, want die hangt voor een groot gedeelte af van de inkomprijs, de grootte van de zaal en de drankprijs.
Daarom dat veel fuiforganisatoren gebruik maken van voorverkoopkaarten, omdat je dan creatief de sabam bijdrage kan naar beneden brengen.




Maria
8-7-2011
 Meld misbruik6-8-2010 16:26:35

Als het feest niet openbaar is en je geen inkom vraagt moet je geen sabam betalen. Sabam mag zelfs op je feest niet binnenkomen. Bovendien stellen feestzalen, parochiezalen enz ... zich meestal wel in regel met sabam. Geen zorgen dus.
Vanwege de dochter van een ex-sabam controleur



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...