Nu Online
Momenteel zijn er 66 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

geld in envelop

  5-8-2010 23:29:14
Hoi bruidjes,

naar aanleiding van een bericht eerder op dit forum, wou ik eventjes iets zeggen. Het bericht ging over hoeveel krijg je gemiddeld van de gasten op je feest.
Het is misschien niet zo netjes van ons, maar weet je wat wij gedaan hebben: een lijstje met de gasten en naast ieder koppel het bedrag geschreven dat we gekregen hebben. Als we in de toekomst bij hun naar een feest (al dan niet huwelijk) moeten, dan nemen we soms die lijst erbij en dan weten we hoeveel we in ons envelopje steken.
Ik weet dat dat niet zo 'correct' is, maar wij waren soms toch wel geschrokken wat je van sommige mensen krijgt (zowel in de positieve als in de negatieve zin).





Anne
7-8-2009
Meld misbruik



Reacties: 31 | Gelezen: 2293


Jessy
18-9-2010
 Meld misbruik5-8-2010 23:50:05

Euhm... zo'n slecht idee vind ik dit zéker niet hoor!

groetjes!



Evie
16-10-2010
 Meld misbruik5-8-2010 23:54:45

Dat waren wij ookal van plan :-)



Venesa
17-9-2010
 Meld misbruik6-8-2010 0:47:23

jouw idee is perfect!!!



Wendy
7-8-2010
 Meld misbruik6-8-2010 6:54:40

Gaan wij ook doen! ;-)



heidi

 Meld misbruik6-8-2010 7:50:56

wij hebben dit ook gedaan, en je verschiet echter wel wat je van sommige krijgt (in goede maar ook negatieve zin), we kregen ook echter 2 omslagen met amper 15 euro in zonder naam, we zagen metteen van wie ze waren, het was van 2 koppels dat op het gehele feest aanwezig waren, we waren echt verschoten van deze mensen...



Mila
5-6-2010
 Meld misbruik6-8-2010 8:00:06

Wij hebben dat ook gedaan :-)



Tinneke
9-7-2011
 Meld misbruik6-8-2010 8:15:38

De meeste van onze vrienden zijn al getrouwd... Gaan wij dus niet zo veel mee kunnen doen denk ik ;-s



Dorien

 Meld misbruik6-8-2010 8:21:04

Ook wij hebbend dat gedaan...
Zijn dus ook van sommige in posi of negatieve zin geschrokken!
Is inderdaad een goede referentie voor als we zelf nog een keer naar een feest moeten.

Dorien



Sofie
3-11-2011
 Meld misbruik6-8-2010 8:33:09

Ik denk dat wij dat ook wel gaan doen, hoor. Wij zijn het tweede koppel uit de vriendenkring dat gaat trouwen, dus het zal nog goed van pas komen .



Valerie
4-9-2010
 Meld misbruik6-8-2010 8:59:09

Wij doen dat ook zo hoor zo'n lijstje maken :-) dat is zeker niet raar!! :-)



Laura
11-7-2009
 Meld misbruik6-8-2010 9:00:48

Wij hebben dat ook gedaan. En is handig want had het al nodig voor een vriendin die morgen trouwt.

Een andere vriendin die morgen ook aanwezig gaat zijn vroeg: gaan we enkel het fotoalbum geven of geef je nog iets erbij. Ik had al 100 euro gestort. Ze verschoot daarvan. Ik dacht dat het gemiddelde ongeveer 50 à 75 euro pp was. Zij geeft 25 euro. Ze is nog wel student maar toch. We hebben dus er een heel andere kijk op.
Wij hebben ook soms heel hoge bedragen maar soms ook heel lage bedragen gekregen. Maar gemiddeld komen we op 58 euro pp uit als we het gehele bedrag/ aantal personen op de feest berekenen.

Groetjes,
Laura



Kelly
4-6-2011
 Meld misbruik6-8-2010 10:24:38

Wij hebben dat met de geboorte van ons zoontje ook gedaan, omdat we ook de 2de in lijn waren. Best makkelijk als je daarna een geboortekaartje krijgt :-) Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf nooit minder dan 25 euro durf geven, terwijl er wel andere waren die iets van 10 euro en zo bij hadden voor onze zoon (mijn toenmalige baas notabene!) Maar er waren er ook bij waar we van bedrag verschoten zijn en die hogere bedragen hebben we zeker genoteerd. De moment dat zij kindje hebben, zullen wij ook zo'n bedrag met plezier neertellen.

Ivm met geld in enveloppe voor trouw: ik kijk steeds naar het "type" huwelijk. Als we enkel naar receptie moeten, geven we meestal +/- 30-40 euro met ons 2. Voor dansfeest 60-70 euro en voor avondfeest met eten +/- 150 euro... uiteindelijk probeer ik in te schatten wat de mensen voor ons moeten betalen zodat ze zeker een nuloperatie aan ons hebben. Ik weet nu ook wat het allemaal kost :-)
Maar er zullen er steeds zijn die amper iets geven, maar dat is het leven he...
Een tante van mijn ma heeft op hun huwelijk !!2!! koffielepeltjes kado gedaan toen ze met haar gezin (4pers) naar avondfeest moesten komen. Ok, in die tijd lagen de bedragen nog anders, maar dan nog he....



Heleen
10-7-2010
 Meld misbruik6-8-2010 10:25:49

Wij hebben juist bewust niet gekeken. Je geeft toch gewoon wat je op dat moment kunt missen en waar je je goed bij voelt. Ik vind dit echt heel raar. Als iemand je een bos bloemen geeft voor je verjaardag kijken jullie dan ook bij welke bloemist t gehaald is zodat je een even duur boeket terug kan geven?





dana
21-8-2010
 Meld misbruik6-8-2010 10:26:49

Wij doen dit ook hoor!! je bent echt niet alleen.



Kim
21-8-2010
 Meld misbruik6-8-2010 11:02:09

Wij doen dit ook hoor!



Anne
7-8-2009
 Meld misbruik6-8-2010 11:04:07

@ alle bruidjes: bedankt voor jullie reacties, ben blij dat ik niet de enigste ben! Oef...
@Heleen: ik geef je gelijk hoor, maar na het open van onze envelopjes was ik van sommige mensen toch echt wel geschrokken. En ik zou me er persoonlijk niet goed bij voelen als ik van goede vrienden 100 euro krijg en dan zelf bij hun 50 euro erin steken. Nee ons lijstje is echt een goed idee.



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik6-8-2010 12:00:01

Bij vrienden spreken we meestal met een hele groep af om samen iets te doen, dus dan wordt daar besproken wie hoeveel geeft.
't Is ook gewoon een kwestie hoeveel je kan missen. Als we ietsje ruimer zaten zou ik met plezier 100 euro geven maar dat kan er nu gewoon even niet af voor een trouwfeest.
Over het algemeen hebben we zowat gekregen wat we verwacht hadden en in enkele gevallen zelfs een pak meer!

Ben alleen ferm verschoten van mijn broer, die evenveel aan ons heeft gegeven als wij aan hen toen zij trouwden. Met dat verschil dat ik toen nog studeerde en mijn vrouw moest rondkomen met een leefloon, en zij nu allebei werken, wel geld hebben voor een huis en een auto, maar duidelijk niet voor ons. Daarnaast heeft mijn ma toen ook duidelijk gemaakt dat ze ook voor ons geld had gegeven omdat ik toen nog thuis woonde.
Enfin, ik was een klein beetje beledigd. Ze hoeven mij echt geen honderden euro's te geven, maar 50 euro van hun 2 voor avondfeest met eten en dessertbuffet vond ik echt wel weinig. Klinkt misschien idioot, maar ze hoeven van mij echt geen schone cadeau te verwachten voor de geboorte van hun tweede kind.




Daan
27-8-2010
 Meld misbruik6-8-2010 12:31:47

Ik was eerst van plan om de bedragen op de gastenlijst te zetten, om zo een overzicht te krijgen wie er op voorhand gestort heeft en van wie we enveloppen gaan krijgen.
Maar ik was inderdaad ook al een tijdje aan het denken om die lijst volledig aan te vullen en bij te houden. Zeker geen slecht idee.

Het is nu niet zo dat, bij die paar stortingen die reeds gebeurd zijn, er extreem lage bedragen zaten. Wel naar de hoge kant.
Alleh, als je van een aangetrouwde achternicht die je 1x in het jaar ziet €200 krijgt (natuurlijk voor 2), dan is dit hoog.
Maar dan denk ik: dat zijn mensen die hun wereld kennen.

Je kan toch gemakkelijk een goede schatting maken wat het feest kost per persoon.
Eens googelen naar de locatie, je weet toch ongeveer wat je op restaurant voor een 4-gangenmenu betaald, je doet er de drank, receptie en DJ bij en je hebt toch een serieus idee.
Dat er dan mensen zijn die blijkbaar €15 geven, die doen er dan waarschijnlijk om.
Voor dat bedrag kun je in de frituur of fastfood gaan eten.
Als je een beetje verstand hebt, weet je dat €50 pp toch wel het minimum is.
Maarja...



veronique
13-9-2008
 Meld misbruik6-8-2010 14:31:32

Net om situaties zoals bij de broer van Kristien en Karolien te voorkomen, vind ik dat je dit niet doet... of je kijkt toch op z'n minst naar hun situatie!!
Ik heb zelf toen ik nog studeerde kleinere bedragen gegeven als cadeau. Ik had het gewoon echt niet breed. Enkele jaren later zijn die mensen ondertussen ook op een feest van ons gekomen, hadden daar gelukkig wel begrip voor (of waren niet zo gierig dat ze een lijst bijgehouden hebben) en hebben ons wel een 'normaal' bedrag cadeau gedaan (afhankelijk van hùn situatie, voor de ene is 50 euro een heel bedrag, een ander geeft 200 euro zonder het te voelen op het einde van de maand). Nu werk ik en geef ik voor een geboorte dikwijls meer dan indertijd voor hun trouw. Het hangt er ook vanaf hoe goed je de persoon kent.
Mensen die 'maar' 10 euro geven, kennen je misschien niet echt (maar wat doen ze dan op je avondfeest?), of ze hebben het gewoon echt niet breed of ze hebben er geen flauw benul van wat de waarde van geld tegenwoordig is.
Geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om dat te onthouden en dan zelf ook 'maar' 10 euro te geven.
Uiteindelijk nodig je die mensen uit omdat je ze graag rond je wil om te vieren, niet om uit de kosten te komen... Als mensen zouden weten wat onze trouw per persoon kostte, zouden ze ons gek verklaren, maar we hadden het er voor over en we kijken niemand erop aan dat zij ons dat bedrag niet teruggaven.
Als je zelf al een feest gegeven hebt en je bent eerlijk, zal het ook niet gauw voorvallen dat je zelf veel minder geeft dan wat jij gekregen hebt.






Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik6-8-2010 15:28:58

Beste naamgenoot,

Zo een lijstje bijhouden vind ik niet 'gierig' zijn, maar realistisch zijn. Je kan ook té goed zijn en dikke cadeaus geven terwijl je zelf een peulschil terug krijgt...
Wij hebben ook zo'n lijst opgesteld en ik gebruik die niet alleen voor naar een ander trouwfeest te gaan. Onlangs gaf mijn neef een 'house-warming'-party, dan heb ik die lijst ook gebruikt. Hij (en zijn lief) gaf ons enkel een orchidee (wat kost dat: +/-€15?) maar mocht wel het hele avond- en dansfeest aanwezig zijn. Op hun 'house warming'-uitnodiging stond: Niet omdat het moet, maar omdat iemand het vroeg: en hun rekeningnummer. Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht iets te storten! Ik heb die een vers potje bloemen gegeven dat ik zelf had gebloemschikt. Je kan al goed zot zijn, hé... Zij een orchidee geven om een heel diner achter de kiezen te slaan en een ganse avond te drinken op onze kosten en wij zouden dan een dikke cadeau moeten storten om een drankje en een hapje te krijgen... Ja, dada!



Anne
7-8-2009
 Meld misbruik6-8-2010 15:43:21

Groot gelijk Véronique (31/07/09), je kan goed zijn maar we hoeven ook niet naïef te zijn!



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik6-8-2010 16:30:10

Ik vind het op zich geen slecht idee om een lijst bij te houden, maar hou dan ook rekening met de situatie van die mensen, zoals veronique ook aangeeft.
Wij hebben bijvoorbeeld 20 euro gekregen van iemand die dat eigenlijk maar nauwelijks kan missen, en een zelfgemaakt schilderij van iemand anders die het ook niet breed heeft, en daar waren we blijer mee dan met het cadeau van mijn broer, die het wél kan missen. Swat, onze band was de afgelopen jaren toch al ferm verziekt, dus zo fel zal het mijn cadeaubudget in september ook weer niet beïnvloeden.

Ik zou het in elk geval eerder doen om de positieve uitschieters een beetje "naar behoren" te retourneren bij gelegenheid dan iemand uit wraak ook maar 10 euro te geven.




Anne
7-8-2009
 Meld misbruik6-8-2010 16:49:56

Daar heb je ook wel gelijk in hoor Kristien en Karolien. Volkomen mee eens...



Daphne
20-8-2010
 Meld misbruik6-8-2010 18:47:36

Wij doen dit ook hoor! Gewoon omdat we geen aparte rekening hebben voor de trouw en alles op onze privérekening terechtkomt en om een overzicht te hebben hoeveel we in totaal reeds hebben (lees: hoeveel we kunnen spenderen op huwelijksreis in Canada:-).
Zowiezo verschiet je in positieve en negatieve kant, wij hebben koppel dat met 2 voor het volledige feest komt en 25 euro geeft, en andere die meer geven dan nodig. Maar globaal genomen denk ik dat het mekaar uitbalanceerd, hoop ik toch;-)




stephanie
4-9-2010
 Meld misbruik6-8-2010 20:02:45

Wij doen het ook hoor! Bij ons komt ook alles op onze gezamelijke rekening en sorry, maar net zoals de rest geeft het ons een goed beeld om na te gaan wat we in het vervolg zoal gaan schenken. Na de bedragen op dit forum te lezen, heb ik rondgevraagd en blijkbaar wordt er in onze kringen ongeveer 50 euro per koppel gegeven voor een huwelijk. Ongeveer de helft dus van wat ik hier lees! Zelf zijn we nog maar naar 2 huwelijken moeten gaan en hebben toen tussen de 50 en 75 euro gestort, wat blijkbaar gangbaar was! Ik hoop er zo voor de toekomst wat uit te komen... Momenteel zeggen de cadeaus (hebben er nog maar 2 gekregen, maar het is nog 28 dagen te gaan) nog niet veel: 2 gasten receptie: 75 euro en dan een familie van 5 voor de receptie: ook 75 euro.
Mja das wel een groot verschil natuurlijk!



Sarah
1-10-2010
 Meld misbruik7-8-2010 14:05:51

Dag iedereen,

Ik merk op dat er hierbij vele gedachten zijn. Voor de ene is een lijst bijhouden een goed idee en voor de andere not done.
Zo'n lijst bijhouden kan zijn nut hebben om te zien wat er gemiddeld wordt gegeven. Ik vind het enkel spijtig dat het later een beetje dient om de andere te gaan beoordelen en af te rekenen.
Heel veel heeft te maken met de waarden die we aan geld, cadeau's geven. En misschien ook wel aan personen en de band die we ermee hebben.
Ik kan me soms voorstellen dat voor oudere mensen 20€ in hun ogen al bijna gelijk staat met 2000 fr. Voor de ene is 20€ al een opgave als je maar een leefloon hebt. We hebben soms geen zicht over de bankrekening, maar wie weet staat iemand met enorme schulden, maar wil die dat niet laten merken.
Alles draait voor mij rond geven en nemen. Als trouwkoppel geef je (je geeft een feest, je bereidt iets voor). Bij veel geven geraak je soms wat leeg. En inderdaad als je merkt dat de balans niet gelijk is doordat je minder of weinig terugkrijgt. Dan komt dat frustrerend en ontmoedigend of ontgoocheld over.
Maar als gast en gever wil ik ook zelf kunnen bepalen wat en hoeveel ik wil geven en vooral achteraf niet op veroordeeld worden.
Het gaat nog altijd om 'iets geven'.
Ik denk dat het hierbij belangrijk is om te weten te komen waarom iemand maar zoveel of weinig geeft. Pas dan kan je een oordeel vellen of een volgende stap nemen (evt door ook maar zoweinig te geven).
Een andere vraag: wat als je 350€ krijgt, ga je bij die persoon of trouw dan ook hetzelfde doen?

Groetjes,

S



Charlotte
10-6-2011
 Meld misbruik7-8-2010 15:32:09

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Als sommige mensen hun wereld niet kennen ligt het probleem bij hun en niet bij jullie... doe dan zeker niet mee met hun denkwijze van : "nu krijgen zij ook maar een klein cadeautje" Want waar eindigt dat dan...
Dat neemt niet weg dat een lijstje bij houden om te kijken wat je van wie krijgt geen slecht idee is, maar dan eerder om andere reden.. bv: zo is mijn nicht te weten gekomen dat er mensen zowel op de rekening als in de envelop gestoken had (2x 200 euro) zij heeft die mensen gecontacteerd en teruggestort. Maar zo weet ze ook dat ze van een koppel niets heeft gekregen..die heeft ze heel subtiel aangesproken, en het koppel dacht van elkaar dat ze betaalt hadden... een cadeau volgde nog later...

moraal van m'n verhaal... behandel (lees koop/geef) een ander zoals je graag zelf wil behandelt worden... trouwt er nu iemand in een poepchique feestzaal en iemand anders in een heel goedkope, moet wij die mensen daar toch niet voor veroordelen of mee belonen met extra klein of extra groot cadeau...

Iedereen krijgt graag iets, maar ik denk wat je het meest zal onthouden van uw trouw, is de geruststellend schouderklop van een ouder, de fiere knipoog van uw broer of zus,een lief smsje van een ex-vriendje die je het gunt,...
Maar vooral dat de man van uw dromen ook vindt dat jij zijn vrouw van zijn dromen bent!

alleszins zo denk ik er toch over.. ;-)




Joy
18-6-2011
 Meld misbruik10-8-2010 21:58:48

Wij zijn dit ook van plan.



mieke
1-4-2011
 Meld misbruik10-8-2010 22:56:02


Hier schrik ik echt van. Wij geven een feest (met 200 genodigden) omdat we graag hebben dat iedereen erbij is. En we willen er niks voor "terug". Integendeel : we vragen de mensen te storten voor goede doelen. Je gaat je vrienden toch niet afwegen naargelang hun gegeven bedrag?! Het is dus mogelijk dat er mensen zijn die niets schenken, we kunnen het niet nagaan en dat vinden we ook helemaal niet aan de orde.
Wij willen een feest geven, daar moeten zij toch niet voor opdraaien? We weten wat ze waard zijn als vrienden en dat heeft niks met geld te maken.




Katrien
7-8-2010
 Meld misbruik12-8-2010 14:16:08

Ik hou ook geen lijstjes bij. Ik ben blij met alles wat ik gekregen heb, maar ik ben nog veel blijer met alle liefde en vriendschap die ik op mijn dag heb mogen voelen.En daar staat geen prijs op. Ik vertrouw erop dat iedereen geeft naar eigen goeddunken. Wat dat dan ook is. Ik zou iemand die niks heeft gegeven daar ook niet op durven aanspreken, denk ik. Wij heb vanalles gekregen: geld, fles wijn en zelfs kleertjes voor onze kapoenen. Ook als stond er op ons kaartje een envelopje en ons rekeningnr. Niet iedereen vraagt om huwelijksfeesten, he. Daar kiezen de trouwers voor. En als je toevallig naar heel wat trouwfeesten moet op korte tijd, wordt het al snel een dure bedoening, hoor!



Anne
7-8-2009
 Meld misbruik12-8-2010 16:16:56

Bwa, iedereen heeft zijn eigen mening die ik volledig respecteer. Maar als ik alle berichten hier bekijk denk ik dat er toch wel veel rekening houden met hoeveel heb ik van die gekregen, wel dan geven wij ongeveer evenveel terug.
Ik zou me doodschamen als ik in de toekomst naar een trouwfeest moet en dat ik die mensen veel minder zou geven dan dat ze aan ons gegeven hebben.
En ja je trouwt voor het gevoel en je nodigt de mensen uit de je graag rondom je hebt, maar ik blijf nog altijd realistisch. Het was een fantastische dag en het maakt me helemaal niet uit van wie ik wat gekregen heb.
En TOCH zal ik rekening houden met mijn lijstje als ik bij iemand anders naar een feestje moet en dit vooral naar de mensen die ons in de positieve zin zijn opgevallen.




Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...