Nu Online
Momenteel zijn er 163 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

probleem Duitse vrienden

  20-7-2010 11:15:23
Hallo,


Wij huwen binnen enkele maanden en hebben onze Duitse vrienden uitgenodigd (wij waren ook al te gast op hun huwelijk).
Wij weten dat een huwelijk bij hen helemaal anders in elkaar zit dan langs hier.

Nu hebben zij sinds 7 maanden een kindje en ze zijn vastbesloten dit mee te nemen naar ons huwelijk.
Wij stonden ietwat verbouwereerd en konden er niet veel op zeggen het moment zelf.

Nu vragen wij ons af hoe we dit subtiel kunnen duidelijk maken dat er eigenlijk geen kinderen aanwezig zullen zijn op onze trouwdag? In onze familie zijn er niet zoveel kleine kinderen en neven en nichten kiezen er zelf spontaan voor om deze niet mee te brengen naar een trouwfeest. Wij willen natuurlijk niet dat dit tot genante situaties leidt en zijn er zeker van dat ze zich niet goed kunnen voorstellen hoe een huwelijksfeest bij ons is. We hebben dit wel al proberen uit te leggen, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk overdonderd zijn de dag zelf...

Zondag zien we hen en dan zouden we dit willen aankaarten maar weten echt niet hoe zonder kwetsend te zijn...

Iemand tips?

alvast bedankt!

Grtz Imke

imke
9-10-2010
Meld misbruik



Reacties: 16 | Gelezen: 1582


Jennifer
30-7-2010
 Meld misbruik20-7-2010 12:02:49

Dag Imke,

Hetzelfde probleem had ik een tijdje geleden. Ik heb een deel Duitste familie, en daar draaide het bij ons om. Mijn nonkel was gescheiden en heeft sinds korte tijd een nieuwe vriendin. Deze ken ik langs geen kanten. Wij hebben de limiet van neven en nichten op 16 gezet. Maar zijn vriendin heeft 2 kinderen (7-9) en die moesten mee. Ik heb tevergeefs naar oplossingen gezocht. Maar de uitspraak was: Als zij niet mogen komen, komen wij ook niet. En met deze was dat dan helemaal geregeld. Ik heb er mij genoeg ambetant in gemaakt, en het is nu zo. Als ik voor hen een uitzondering moet maken, dan voor iedereen. Het is en blijft nog altijd onze trouw. Waar een wil is, is een weg.


Hoe dan ook denk ik dat het kwetsend zal zijn, maar het is jullie huwelijk en jullie bepalen dus wie, wat en waarom
Groetjes (veel succes)




Stephanie
5-2-2011
 Meld misbruik20-7-2010 13:45:52

ik begrijp jou maar ik begrijp die mensen ook. Zij komen helemaal uit Duitsland. Misschien vinden zij niet direct iemand in Belgie die op hun babytje zouden kunnen passen. In Duitsland misschien wel maar misschien ook niet voor een heel weekend. Misschien geeft de moeder ook borstvoeding (op 7 maand kan dit nog denk ik) en is dat omwille van praktische dingen niet mogelijk. Ik ken de situatie niet maar ergens begrijp ik ze wel. Is er nergens in de feestzaal een kamertje of zo waar het babytje dan wat kan slapen? Of dat jullie ergens een babysit regelen?



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik20-7-2010 14:15:06

Bovendien heeft 't ook niets te maken met cultuurverschil, in België ook huwelijken zat waar kinderen (gelukkig!) wel nog welkom zijn.
Zou er dus niet héél anders tegen doen dan als je tegenover Belgen zou duidelijk maken waarom je er geen kinderen bij wil, maar steek 't niet op Belgische "cultuur", want da's zever in pakskes, 't is 'n individuele keuze. En als dat jouw keuze is, lijkt het me dat je deze moet kunnen verantwoorden naar vrienden/familie toe, hoe kunnen ze er anders begrip voor opbrengen? Als ze ook Belgische huwelijken meemaakten waar wel kinderen waren, val je door de mand en lijd je gezichtsverlies.
En zoals Stephanie zegt: wees zelf redelijk: ze zitten anders zovele kilometers verwijderd van hun kinderen, zou niet op m'n gemak zijn, stel dat er iets gebeurt? En voor hoelang zouden ze dan 'n babysit moeten vinden? Niet gek dat ze hun kinderen meenemen, integendeel...



Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik20-7-2010 14:23:10

Bij ons waren er ook geen kleine kinderen (maar hebben die vraag ook niet echt gehad). Ik zou ze hun baby nu wel laten meenemen (ze doen toch veel moeite om erbij te zijn) maar zou wel duidelijk maken dat ze de enige gaan zijn. Dat ze zich zelf ook niet ambetant gaan voelen.
Wij hadden een zaaltje met badkamer ter beschikking. Misschien is er aan jullie zaal ook zoiets?

groetjes, Carolina



Cara
7-8-2010
 Meld misbruik20-7-2010 15:08:15

Als het enkel om dit kindje gaat zou ik het ze laten meenemen. Ik wil zelf ook geen kinderen op mijn huwelijk maar wij hebben er gelukkig dan ook niet veel in de familie/vriendenkring.
Enkel mijn nichtje v 12 komt, mr da's natuurlijk geen echt kind meer, en de vrienden met babies/peuters hebben niks gevraagd, dus ik veronderstel dat ze hun kinderen thuis laten.
Ik hoop dat toch maar denk v wel want het zijn allemaal fuifbeesten dus denk dat ze wel een babysit zullen hebben voor die dag.
Maar dus met 1 of 2 kleine kindjes zou ikzelf geen problemen hebben. Zolang dat er zelf voor zorgen en niet verwachten dat wij iets voor hen voorzien tenminste.



imke
9-10-2010
 Meld misbruik20-7-2010 15:21:19

@ Kathleen: ik steek het helemaal niet op het cultuurverschil, zeg gewoon dat ze niet weten hoe het er hier aan toe gaat. Op hun huwelijk was dit iets lichts eten, een glaasje drinken en tegen 22u was het grote feest (zoals zij dat daar noemen) afgelopen... Heel normaal dat je dan je kinderen wel kan meenemen. Maar horend van een andere vriend veronderstellen zij dus wel degelijk dat er iets voor de kinderen voorzien wordt en denken ze dat een avondfeest ook rond 22u afgelopen is... Ook onze familie en vrienden zijn allemaal fuifbeesten, dus het feest zal wel tot in de vroege uurtjes duren.
We weten ook dat het kindje zeker bij de grootouders in Duitsland zou kunnen logeren, maar willen natuurlijk niet vlak af zeggen dat ze hun kind daar maar moeten laten...



Edel
7-8-2010
 Meld misbruik20-7-2010 18:27:02

Hey,

Waar logeren die vrienden als ze afkomen naar jullie feest? Mss kan er een babysit geregeld worden op een adres van één van jullie ouders, familie, vrienden.... Ik begrijp dat ze hun kindje niet in het buitenland kunnen achterlaten.
Misschien moet je het dit weekend gewoon een keer aanhalen? Zo van hoe gaan jullie dat met jet kindje regelen?

Groetjes,
Edel




Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik20-7-2010 19:24:12

Ik zou het aankaarten van "Goh, weet je nog ... jaar geleden waren we bij jullie op jullie feest." - een beetje herinneringen ophalen - en dan zeggen dat het er in België wel net iets anders aan toe gaat... En uitleggen hoe jullie dag ineen zit. Ik zou wel de beslissing bij hen laten wat ze dan doen...



isabelle
1-8-2010
 Meld misbruik21-7-2010 0:10:29

ik vraag me af om welke reden mensen geen kinderen op hun trouwfeest willen. Misschien begrijp ik het beter als iemand hier een beetje uitleg over heeft. Ik vond het helemaal niet erg om kinderen op mijn feest te hebben. We hebben een springkasteel gehuurd voor 100 euro en iedereen tevreden wij en de kinderen de meeste mensen kiezen er zelf voor om hun kindjes niet mee te brengen maar heb 2 mensen gehad van wie hun oppas ziek geworden was en heb gewoon gezegd breng de kindjes mee. Het leven is veel te kort om ons in zo een dingen druk te maken.



Reina
28-8-2010
 Meld misbruik21-7-2010 9:41:58

zo plat kind maakt toch niet uit? dat ligt wat ik relax ofzo, een kind dat kan stappen en waar telkens iemand opletten is nog totaal anders

bij ons zijn kindjes welkom, ik heb voor hun pakketjes gemaakt zodat ze zich amuseren, een papieren zakje van Cars met een kleurboekje en potloden (geen stiften, want ze hebben hun mooiste kleren aan) een leesboekje een plastic beker, zo hebben ze ook een leuke herinnering achteraf (alles gekocht bij Zeeman en Wibra en ben geen 5 euro kwijt per zakje) kinderen zijn 2 x 6 2 x 4, 3 jaar en 13 maand en 9 maand dan de 2 kleintjes krijgen een zachte bal, blokjes en boekjes



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik21-7-2010 11:49:00

@Isabelle: een dansfeest dat tot een kot in de nacht duurt is echt geen plaats voor kleine kinderen! Ze geraken oververmoeid en zeuren waardoor de ouders soms al voor middernacht moeten vertrekken en dat is niet leuk. De bedoeling - bij ons in de streek - is toch een fijne avond met lekker eten, enkele grappige sketches en anekdotes (die écht niet voor kinderoren zijn bestemd) en feesten tot het weer licht wordt buiten. In zowat elke familie zit dan ook 'ne zatten nonkel' die de boel in gang trekt (denk maar aan die sketch met Rob Vanoudenhove in der tijd). Ook dat is niet steeds voor kinderoren en -ogen bestemd.
Ik heb vorig jaar een trouwfeest meegemaakt waar ook kinderen aanwezig waren en 1. daar was geen apart kindermenu --> De helft lusten ze niet, ze eten er een hapje van en ze zijn klaar... 2. zolang de kinderen buiten konden spelen was er niks aan de hand, maar vanaf het donker werd, kwamen ze binnen en begon de verveling, gevolg: de ouders (= zus en schoonbroer van de bruidegom) vertrokken nog voor de openingsdans geweest was. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit voor de bruidegom prettig was.

Bij ons is het sowieso standaard dat iedereen welkom is vanaf 16 jaar. En daar houdt iedereen zich aan.



imke
9-10-2010
 Meld misbruik21-7-2010 15:15:45

Bij ons is het ook standaard vanaf 16, dat is bij alle trouwfeesten in de familie zo. Wij houden ook van het feesten en als iedereen steeds rekening moet houden met de kinderen is het gewoon minder relaxed...
de Duitse vrienden logeren bij andere vrienden van ons. Dus als zij naar huis willen voor hun kindje te slapen te leggen moet onze beste vriend ook mee... En dat ziet hij zelf helemaal niet zitten.

@Reina: een plat kind? Ik weet wat je bedoelt, je denkt dat het voortdurend zou slapen. Maar het is nogal een bezig kind dat niet makkelijk de slaap vat en wel gerust een hele tijd kan wenen tot ze het bij zich pakken. Dus daar gaan ze zeker hun handen mee vol hebben op een trouwfeest, zeker als er veel volk is en het kind dit niet gewend is...

@Veronique: ben blij dat er toch 1 iemand mij begrijpt :-) en zal het zeker proberen aan te kaarten zoals jij zegt! Mss ook eens wat foto's tonen van een trouwfeest van mijn nichten of zo, kan ook helpen als ze zien dat daar geen kindjes zijn...



Stephanie
5-2-2011
 Meld misbruik21-7-2010 18:53:38

@ Veronique: ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat een Duitse baby van 7 maand geen trauma's zal oplopen van eventuele sketches van zatte nonkels :)
Bij ons gaan er ook geen baby's en kinderen zijn maar moesten mijn buitenlandse vrienden die komen er problemen mee hebben dat ze niet mogen meekomen zou ik voor hen een uitzondering proberen maken (maar hen wel op voorhand zeggen waaraan ze zich kunnen verwachten en zeggen of er al dan niet een kamertje apart is!)




heidi

 Meld misbruik22-7-2010 7:36:59

ook bij ons waren de kindjes welkom tot en met de receptie, ook onze eigen kindjes gingen toen weg... als er een hele avond kleine kindjes rondrennen en hun ouders lastig vallen (pakken, heen en weer lopen...) dan genieten de ouders er ook niet meer van, wij hebben geen negatieve commentaar gekregen hierop en de mensen redeneerden van hun nog eens goed te amuzeren zonder de kindjes... kleinen kindjes hebben toch niets aan zo'n feest, bij ons was er nu wel een koppel dat onaangekondigd hun kindje van 7maand had meegenomen, was wel storend, we hadden ze de tafel naast ons geplaatst, gevolg, we konden niet door met koets dat er stond, ze kreeg een huilaanval juist tijdens de speech, en de ouders hebben niet gedanst, ze hebben een hele tijd met de koets rondgereden want het kind wou niet slapen.
Goede raad dus, volg je gevoel of je kinderen erbij wil of niet...



MADELINE
20-8-2010
 Meld misbruik22-7-2010 16:15:11

Ik heb zelf een zaal met een ruimte waar kinderen kunnen slapen mijn dochterje gaat daar ook slapen. Maar als jij liever hebt dat ze niet komen met hun kindje zal je het toch moeten uitleggen waarom. Zeg dan gewoon Dat een trouwfeest hier in België tot in de vroege uurtjes duurt en dat het jou lijkt dat het beter is dat ze zonder kindje komen. tegen jou huwelijk dacht oktober is het kindje natuurlijk een jaar en is het niet zo plat meer.
Als ze hier logeren bij iemand kunnen ze mss iemand van ginder meenemen om te babysitten hier in België. Maar als jij dit niet wil zeg je het gewoon.



hannelore
28-8-2010
 Meld misbruik30-7-2010 13:51:10

wij hebben ook wat buitenlandse gasten, en die hebben, in tegenstelling tot de belgische gasten, OOK hun kleine kinderen mee. wij zijn al lang blij dat die mensen de moeite willen doen om tot hier te komen (vakantiedag opnemen want ze komen vrijdag al toe, hun eigen hotel en vervoer betalen)... geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om hen te verplichten ook nog eens drie dagen opvang voor hun kinderen te zoeken. de belgische gasten vinden het daarentegen blijkbaar leuk om kroost een halve dag achter te laten!

en een kindermenu meer of minder maakt de kost nu ook niet uit.

en ze zijn nu met drie die dezelfde taal spreken en knn zich zelf wat vermaken.
er zullen daarnaast ook twee babys zijn, en het restaurant heeft daarvoor een ruimte waar die knn slapen als dat nodig is.

we plannen sowieso wel géén feest tot in de vroege uurtjes.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...