Nu Online
Momenteel zijn er 72 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Klein verlet bij wettelijk of kerkelijk huwelijk

  17-6-2010 11:09:26
Hallo

Ik heb een klein vraagje bij het betaald verlof dat je krijgt bij je huwelijk.
Mijn vriend en ik trouwen volgend jaar in april voor de Kerk, een week ervoor voor de Wet. Nu wij net een huis hebben gekocht, lijkt het ons handig om al voor de Wet getrouwd te zijn voor we naar de notaris gaan.

Nu vroeg ik mij dus af of je kan kiezen bij welke trouw je je klein verlet kiest. Aangezien we dit jaar nog voor de Wet zouden trouwen en pas volgend jaar voor de Kerk.

Evi
30-4-2011
Meld misbruik



Reacties: 11 | Gelezen: 4800


Sarah
14-5-2011
 Meld misbruik17-6-2010 11:17:20

Hallo Evi
Normaal moet je dat nemen met de trouw van de wet.
Maar ik mag van mijn baas kiezen wanneer ik dit neem.
Misschien eens navragen op je werk.

Sarah



Eva
10-7-2010
 Meld misbruik17-6-2010 11:43:59

in principe moet je die nemen de week voorafgaand of volgend op het burgerlijk huwelijk, maar soms kan je dit wel regelen met je baas
dus zoals Sarah hierboven zie, gewoon even navragen



Ellen
14-8-2010
 Meld misbruik17-6-2010 12:35:20

Ik hebd it ook nagevraagd en je krijgt 3 dagen. Te nemen voor het huwelijk of de week na het huwelijk.

Ik heb dit ook gevraagd aan mijn baas. Wij trouwen voor de wet de week ervoor en daarvoor neem ik geen dag verlof.
Voor de kerkelijke trouw dan wel ... zal veel te nerveus zijn :-)



liesbeth
21-8-2010
 Meld misbruik17-6-2010 13:00:57

Ik krijg op mijn werk 3 dagen klein verlet. Ook te nemen de week ervoor of de week na het huwelijk.

Ivm de notaris; heb je het over een huwelijkscontract? Als dat zo is; onze notaris zei dat je best voor je getrouwd een 'contract' laat opstellen. Als je trouwt en niets op papier hebt staan, is het automatisch het 'wettelijk stelsel' dat wordt toegepast. Als je dat zou willen veranderen is dat een pak duurder dan vooraf iets te laten opstellen.

groetjes!



Inge
26-6-2010
 Meld misbruik17-6-2010 13:38:15

het is niet automatisch 3 dagen. dit hangt af van je werkgever.
Bij ons beide zijn het 2dagen. ook op te nemen bij burgerlijke trouw.

Groetjes,
Inge



Sarah
11-12-2010
 Meld misbruik17-6-2010 15:33:48


Hallo allemaal,
Het is niet de werkgever en wetgever die dit beslist, maar ook de sector waarin je werkt. De wetgever zegt standaard 2 dagen bij burgerlijk huwelijk (omdat je dan van de gemeente een attest krijgt). Maar vele sectoren wijken hiervan af en geven de gunstigere 3 of meer dagen. Een werkgever mag steeds méér geven dan de wet of de sector, maar nooit minder. Dus best even kijken/vragen welke sector je hebt en in welke mate je werkgever van de wetgevende, sectoriële machten afwijkt.
Let wel, als hij voor één iemand afwijkt moet hij voor iedereen afwijken.
Of je het mag kiezen spreek je idd best met je werkgever af.
Groetjes,



nele
26-6-2010
 Meld misbruik17-6-2010 16:37:48

in't onderwijs krijg je slechts 1 dag als bruid of bruidegom maar als ouder van krijg je ook 3 dagen... logisch niet?



Esther
11-9-2010
 Meld misbruik17-6-2010 16:55:57

Ik krijg 5 dagen verlof voor onze trouw, blijkbaar heb ik geluk?


Aangezien we op dezelfde dag voor de wet en voor de kerk trouwen, neem ik gewoon de week volgend op het huwelijk.

Groetjes!



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik17-6-2010 17:04:54

Hier (Hoger onderwijs) maar 2... en dan valt het in de vakantiesluiting waardoor ik die twee dagen officieel kwijt ben. Ach ja...



Kristien & Karolien
25-6-2010
 Meld misbruik17-6-2010 17:05:51

Ik krijg vier dagen omstandigheidsverlof. De dag van het huwelijk zelf (valt dus weg als het een zaterdag is) en drie dagen op te nemen in de 6 maanden na het huwelijk. Moet gestaafd worden met het attest van de gemeente, dus kan niet na het kerkelijk huwelijk als dat op een andere dag valt.



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik17-6-2010 17:55:50

@Nele: Ja, dat is logisch... Als bruidskoppel kies je zelf wanneer je trouwt (en aangezien je 2 maanden vakantie hebt, is het meest logische dat je dan trouwt). Als ouders heb je hier geen keuze in... Je zal maar de pech hebben dat je kinderen beslissen op een donderdag bv. te trouwen...

B.t.w. ik sta ook in het onderwijs! ;-)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...