Nu Online
Momenteel zijn er 266 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Met of zonder notaris?

  19-3-2010 15:44:15
Dag bruidjes en -gommetjes
ik vroeg me af waarom velen onder jullie kiezen om bij de notaris langs te gaan i.v.m. het huwelijk. Okay, ik kan dat ook aan een notaris vragen, maar ik hoor het liever eens van de mensen die ervoor kiezen. Ik begrijp dat het onder andere om gemeenschap van goederen enzo gaat? Maar is het echt een meerwaarde om alles officieel op papier te zetten?
Wijzelf hebben er eigenlijk nooit bij stilgestaan om dat te doen.
Ik ben benieuwd.
Alvast bedankt voor de reacties!

Gitta
9-4-2010
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1655


Tina
1-5-2010
 Meld misbruik19-3-2010 15:52:32

Hey Gitta,

Das heel persoonlijk...

De meeste mensen die een scheiding van goederen aanvragen bij de notaris zijn mensen die of :
- al bezittingen hebben zoals een huis enzo en daar een specifieke regeling voor hebben
- zelfstandig zijn en de partner niet mee in problemen willen brengen
- die in een vorig huwelijk alles zijn kwijt geraakt omdat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

De redenen zijn dus zeer verschillende, maar allemaal even belangrijk.

Ikzelf behoor bij 2 van deze gevallen en binnen kort 3.

Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gebouwd en hebben dit volgens een duidelijk verdeling laten vastleggen bij de notaris. Nu willen we die verdeling aanhouden en niet automatisch laten overgaan op 50%/50%.
Mijn partner heeft in zijn vorig huwelijk alles verloren door toen geen huwelijkscontract te nemen. Het leek mij nu dus absoluut noodzakelijk om dit wel te doen en alles duidelijk op papier te zetten. Je trouwt op een moment dat je niet denkt aan de mogelijkheid dat je uit elkaar gaat gaan.Maar daar moet je realist in zijn. Van de 10 bruidjes hier zullen er zeker 6 uit elkaar gaan ...
Als je zelfstandig bent, kan je beter dat op eigen naam doen. En dus op jouw deel van de scheiding van goederen, zo breng je je partner niet in gevaar mocht er een faling komen.

Bij een scheiding van goederen moet je echt niet alles gaan verdelen hoor !
Je maakt jouw potje, zijn potje en je gemeenschappelijk potje waarvan je laat vastleggen wie welk deel krijgt.

Zo simpel en geen zever aan het einde van de rekening.

Hopelijk is het duidelijk !

TINA



frida
6-2-2010
 Meld misbruik19-3-2010 16:04:16

He Tina,

Ik ben het met jou volledig eens. Naar de notaris gaan en alles netjes op papier zetten .
Hebben wij ook gedaan.

Frida



Mandy
10-4-2010
 Meld misbruik19-3-2010 16:09:16

Wij hadden hier eerst allemaal niet aan gedacht! Maar hebben dan toch een afspraak gemaakt bij de notaris om eens te luisteren wat hij te vertellen hadden!

Wij gaan toch een huwelijkscontract nemen, maar da's dan puur voor ons huis (aangekocht voor het huwelijk). Als we zonder contract trouwen is ons huis van elk de helft, als we trouwen zit het in onze gemeenschappelijke pot en is het evenveel van mijn verloofde als van mij. Op termijn veel handiger voor bij een echtscheiding of bij sterfte,...


'Tjah 't kost natuurlijk ook weer geld hé...




Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik19-3-2010 16:59:21

Wij hebben er een keuzebeding in laten zetten. Dit voor de centjes als er iemand sterft. Het huis was al geregeld maar als er iemand zou sterven en we hebben nog geen kinderen dan zou het geld naar die zijn familie gaan. En aangezien het hier allemaal over mensen gaat die graag geld zien... Als we kinderen zouden hebben dan ging dat deel naar de kinderen.

Met het keuzebeding hebben we besloten om het geld allemaal zelf te houden. Als er iemand sterft hebben we wel de keuze om bv. de kinderen toch al iets, alles of niks te geven.

We vinden: hetgeen waar je voor gaat werken, daar moet een ander niet mee gaan lopen.

Vaak wordt gezegd, als't naar de kinderen gaat is't niet erg. Maar wat als je kind een drugsverslaafde is? (heb het met m'n broer meegemaakt, is ondertussen wel helemaal ok gekomen, maar is niet simpel hoor)

groetjes, Carolina



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik19-3-2010 20:11:23

Wij zijn niet naar de notaris gegaan.
Ons huis is 50-50 betaald.
En alles wat je voor je huwelijk hebt vergaard, blijft van jou, enkel wat na je huwelijk erbij komt is gemeenschappelijk. Mijn man heeft nog wat akkergrond (aangezien hij een boerzoon is) en dat blijft dus van hem, ook al zijn we nu getrouwd.

Interessant is het wel als bv. de ene al een huis heeft, of als jullie je huis niet 50-50 hebben betaald of als één van beiden een zaak heeft,...



Gitta
9-4-2010
 Meld misbruik20-3-2010 11:26:25

Interessant om te lezen, bedankt voor de reacties! Ik had geen idee van de meerwaarde van een notaris, maar als je bijvoorbeeld al bezittingen hebt vergaard, zie ik wel dat het erg nuttig is.
Ik heb het al ergens op een andere plaats verteld, maar wij hebben ook pas een huis gekocht maar de akte wordt net na de trouw getekend, wat wel handig is.
Maar goed, nu heb ik weer wat bijgeleerd.



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...