Nu Online
Momenteel zijn er 149 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Moeilijke pastoor te Temse

  22-2-2010 10:06:24
Help, wij hebben net onze muzikant vastgelegd voor tijdens de misviering voor ons huwelijk 10/07/2010. Ik belde daarom toch nog even naar de pastoor om er zeker van te zijn dat dit mocht. Dit was echter geen leuk gesprek want ik kreeg eerst en vooral al onder mij voeten dat ik nog geen misboekje had ingediend,waarop ik antwoorde dat het nog maar februari was en ik er pas in maart dacht aan te beginnen. Hij geeft me nu tot 20 maart. Live muziek mag maar hij geeft de voorkeur aan het kerkkoor en wou dan ook dat wij daar eens naar gingen luisteren. Toen ik zei dat we echter zelf contact hadden opgenomen met een live muzikant zei hij dat enkel liederen uit de bijbel zijn toegelaten. Nochthans heeft mij vriendin in diezelfde kerk liedjes afgespeeld op cd van ondermeer oasis, niet echt uit de bijbel??? Ik hoop dat hij tegen 20 maart is bijgedraaid want ik wil echt zelf de muziek kiezen en niet uit de bijbel. Is dit altijd zo bij de pastoors??? en dan verschieten ze ervan dat er geen jeugd meer voor de kerk huwt. Ik snap ook wel dat die dienst eerbiedig moet zijn, en al onze teksten voldoen wel aan de voorwaarden, enkel de muziek willen we zelf kiezen. pffffff

Tamara
20-8-2020
Meld misbruik



Reacties: 15 | Gelezen: 1660


Karla
16-4-2010
 Meld misbruik22-2-2010 10:31:21


Hey Tamara,

Wij hadden hetzelfde probleem. We trouwen midden april, maar de pastoor had nooit tijd voor ons en dan, begin januari, bleek dat hij ook zijn wetten stelde over de muziek. Hij stond erop dat er enkel religieuze liederen gespeeld zouden worden, en indien wij het niet zagen zitten door tijdsgebrek, zou hij alles zelf wel ineen steken!
We hebben dan besloten niet door te gaan met ons kerkelijk huwelijk. Ik had tevoren mijn ventje al zo moeten overtuigen, en nu zag ik het zelfs al niet meer zitten...

Maar ik denk dat jullie nog een beetje meer tijd over is he. Ik zou eerst en vooral nog eens met de pastoor gaan praten, face to face. Leg hem vriendelijk uit hoe jullie viering er zou uitzien en herinner hem aan het huwelijk van je vriendin, misschien draait hij dan wel bij? En anders zou ik eventueel nog een andere kerk zoeken...

Succes!



Astrid
11-9-2010
 Meld misbruik22-2-2010 10:34:08

Hey,

ik denk dat je niet echt moet panikeren... Pastoors hebben misschien ook van die slechte dagen. Maar als je je echt niet goed voelt bij hem, heb je toch nog altijd de mogelijkheid om je misviering in een andere kerk te doen dan waar je woont. Dat moet je natuurlijk bij die pastoor van Temse een papier gaan halen... Wij gingen dat ook eerst in een andere kerk doen en dan stelde die pastoor dit voor. Uiteindelijk niet gedaan omdat de huidige kerk 'strategisch' beter ligt dan de andere.
Nog veel succes... Wanneer trouw je juist... Wij trouwen in september en ben nog niet aan het boekje begonnen maar moeten wel nog bij de pastoor gaan.

Astrid
110910



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik22-2-2010 11:00:02

Welke parochie?



Tamara
20-8-2020
 Meld misbruik22-2-2010 11:54:17

Bedankt allemaal,
ik wacht nog af tot 20 maart dan moeten we gaan, we huwen pas 10/07/2010 dus kan mss nog veranderen!! de christus koningkerk in Temse. Hopelijk draait hij bij, maar ik wil da ook face tot face bespreken en niet via telefoon.



Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik22-2-2010 12:00:43

Dat komt wel meer voor hoor.

Wij zijn ook in een andere gemeente voor de kerk getrouwd dan waar we wonen. Hier ben ik nog altijd blij om. (Je moet wel toestemming hebben van je eigen pastoor.)

Misschien best zo vlug mogelijk je misboekje maken. Een beetje stroop smeren?

Dat hij zo reageert is volgens mij te wijten aan het feit dat je nog geen misboekje hebt. Dit zal, in zijn ogen dan, tonen dat jullie je niet inzetten voor de kerkelijke trouw. De pastoors vinden dat het belangrijkste hé.

Als je nog graag een misboekje hebt: Carolina.Stappaerts@telenet.be (Dit is volledig goedgekeurd geweest door onze pastoor.)

groetjes, Carolina



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik22-2-2010 13:41:51

Hey,

Wij trouwen ook op 10/07 te Hamme :-) Vrijdag hebben we een afspraak met onze Deken voor het misboekje te bespreken, maar ik had hem hier ook om gevraagd, de Deken vroeg er zelf niet achter hoe ver we al met ons boekje waren.

Ik weet niet of het om dezelfde pastoor gaat, maar heb nog al verhalen gehoord over dé pastoor van Temse :-) Mijn collega en haar vriend hebben twee kindjes en bij de voorbereidingen van de doop van hun kindje kregen ze het steeds naar hun hoofd waarom zij niet getrouwd zijn.

Als je je niet goed voelt bij de pastoor zou ik gewoon in een andere kerk huwen, als jullie dit zien zitten.

Groetjes,
Dorien



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik22-2-2010 13:41:54

Hey,

Wij trouwen ook op 10/07 te Hamme :-) Vrijdag hebben we een afspraak met onze Deken voor het misboekje te bespreken, maar ik had hem hier ook om gevraagd, de Deken vroeg er zelf niet achter hoe ver we al met ons boekje waren.

Ik weet niet of het om dezelfde pastoor gaat, maar heb nog al verhalen gehoord over dé pastoor van Temse :-) Mijn collega en haar vriend hebben twee kindjes en bij de voorbereidingen van de doop van hun kindje kregen ze het steeds naar hun hoofd waarom zij niet getrouwd zijn.

Als je je niet goed voelt bij de pastoor zou ik gewoon in een andere kerk huwen, als jullie dit zien zitten.

Groetjes,
Dorien



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik22-2-2010 13:41:55

Hey,

Wij trouwen ook op 10/07 te Hamme :-) Vrijdag hebben we een afspraak met onze Deken voor het misboekje te bespreken, maar ik had hem hier ook om gevraagd, de Deken vroeg er zelf niet achter hoe ver we al met ons boekje waren.

Ik weet niet of het om dezelfde pastoor gaat, maar heb nog al verhalen gehoord over dé pastoor van Temse :-) Mijn collega en haar vriend hebben twee kindjes en bij de voorbereidingen van de doop van hun kindje kregen ze het steeds naar hun hoofd waarom zij niet getrouwd zijn.

Als je je niet goed voelt bij de pastoor zou ik gewoon in een andere kerk huwen, als jullie dit zien zitten.

Groetjes,
Dorien



Kathleen
24-7-2010
 Meld misbruik22-2-2010 13:54:03

@Dorien, de deken is 'n andere. M'n collega hier is lid van parochie Temse waarover 't topic gaat.
Ze kent hem zo niet, en denk dat z'n hoed verkeerd stond die dag. Als ze gelijk heeft, is er nog hoop! ;) Ik duim alvast.



Tamara
20-8-2020
 Meld misbruik22-2-2010 14:15:05

we zullen 20 maart wel zien, ik ben alvast druk bezig met het misboekje !!! ik zal zien dat dat tip top in orde is, mss was hij inderdaad slecht gezind die dag !!! alle ook 10/07/2010, hopelijk hebben we goed weer he??? wat doen jullie allemaal met de bloemen in de kerk???



frida
6-2-2010
 Meld misbruik22-2-2010 15:10:35

he Tamara,

Wat bedoel je met "wat doen jullie allemaal met de bloemen in de kerk???"
Wij hadden 3 bloemstukken laten maken en die zijn gewoon in kerk blijven liggen.

Groetjes frida



kristien
25-6-2010
 Meld misbruik22-2-2010 20:04:25

Amaai hier verschiet ik echt van!
Wij trouwen op 25/6 en hebben het zelfs nog niet gehad met de pastoor over het misboekje , das iets voor deze week...
Ik ben er ook 100procent van overtuigd dat we ons eigen ding mogen doen. wij zingen zelf in een jongerenkoor dat ook komt zingen, maar als dat niet zo was geweest hadden we hen ook niet gevraagd maar zou ik wss voor een live band geopteerd hebben. Dat is nogal gebeurd bij ons in de kerk, ook met CD's enz. En niks van 'het moeten bijbelse teksten zijn' :)
Wij hebben het liedje 'so happy together' van The turtles in onze viering, voor zover ik weet zit daar niks bijbels in, wel een mooie boodschap :)

T is dat je de kerk al hebt vastgelegd enzo, anders zou ik gewoon ergens anders gaan trouwen, kerken genoeg! :D



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik22-2-2010 20:13:25

Toen wij vorige zomer trouwden, moesten we ervoor naar 2 verlovingsavonden. Hier was ook een koppel bij dat in Temse trouwde en jawel... Dezelfde verhalen over de muziek! Er mochten géén cd's gedraaid worden, alleen live-muziek en zo...
Moeten jullie dan ook verplicht op die verloofdencursus?

Groetjes,

Véro



kristien
25-6-2010
 Meld misbruik22-2-2010 20:25:00

als je voor de kerk trouwt is het normaal verplicht catecheseavonden te volgen, bij ons moet dat niet want wij zijn 2 vrouwen en die trouwen niet maar doen een andere viering ofzo :)
Misschien dat dat niet overal nog wordt toegepast, maar ik had het wel fijn gevonden eigenlijk:)
blij dat ik zo geen oerconservatieve priesters ken!



Benjamin
4-6-2011
 Meld misbruik13-2-2011 13:48:36

Hey Tamara,

Is de pastoor iemand waarmee je voordien al contact had in verband met je huwelijk?
Of was het een van de eerste contacten die je had? Zo leek het een beetje hoe je het aanbracht.

Indien het een van de eerste contacten was zou ik zeggen: maak zo snel mogelijk een afspraak en bespreek en overloop eerst alles!

Als je ineens out of the blue afkomt met een voorstel waar de priester van toeten nog blazen weet kan ik ergens zijn reactie nog begrijpen, hoewel hij misschien met zijn toen chagrijnige reactie nogal afschrikwekkend was. Het zijn natuurlijk ook maar mensen met af en toe een bad hair day :-).

Over de muziek en live-muzikanten. Liederen die "enkel uit de bijbel" komen is nogal een onmogelijke opdracht, omdat de bijbel nu eenmaal geen liedjesboek is!

Maar waar hij wel gelijk heeft is dat de muziek een zeker sacraal karakter moet hebben. Ik stel toch wel m'n vragen bij die vriendin met haar muziek van Oasis. Zoals ik m'n vragen zou hebben bij iemand die muziek van Beyoncé zou willen draaien op haar huwelijksviering. De muziek moet een beetje een spirituele overstijgende boodschap hebben, zo niet hou je die beter voor het huwelijksfeest.

Maar wijzelf hebben verschillende live-muzikanten, waaronder 1 met een bewerking van een oud kerklied tot een soort Damien Rice versie, en 1 met een zelfgecomponeerd lied. Dus ik zie niet in waarom er daar iets op tegen zou moeten zijn?

Ook teksten moeten in principe uit bijbel of missaal komen, wat ik ook kan begrijpen. Daar is wel veel meer keuze in dan je denkt, waar het team of de priester jullie misschien mee kan helpen?

Wij trouwen in de abdijkerk in Grimbergen, en de pater/priester die ons huwelijk zal inzegenen is echt een aangename kerel. We komen hem regelmatig tegen maar spreken er ook regelmatig mee af, en zo is het al een paar keren gebeurd dat we boven een spaghetti of pizza een aantal zaken kunnen vragen of om tips kunnen vragen. Zo hebben we al veel waardevolle tips gekregen omtrent teksten, geloften enzovoort...

Sleutelwoorden zijn: "communicatie" en "contact". Je kan moeilijk van iemand verwachten dat deze zomaar alles zonder meer aanvaardt zonder al deze details eens te bespreken vanop voorhand.

Het is een superbelangrijke dag voor jullie, en jullie trouwen voor de kerk, dus vergeet de priester niet uit het oog, dan creëer je misschien een samenwerking ipv tegenwerking.

Succes en proficiat alvast!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...