Nu Online
Momenteel zijn er 46 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

homilie - huwelijkskruisje

  14-2-2010 20:28:15
Hey bruidjes,

Wij zijn de laatste hand aan ons misboekje aan het leggen. Bij elk onderdeeltje hebben we tekst staan wat de priester zou lezen (we moeten het wel nog allemaal laten nalezen door de priester zelf), enkel bij de "homilie", "ondertekening van het huwelijksregister" en "communie" hebben we geen tekst staan. Ik heb verschillende misboekjes bekeken en zag bij ondertekening van het register en bij communie nergens tekst staan, dus ik denk dat dit zo hoort. Maar bij homilie heb ik in 1 boekje wel een tekstje gezien. Nu, dit was in het boekje van onze vrienden dus dezelfde tekst vind ik niet dat we kunnen nemen. Voor de rest vind ik nergens op internet tekst staan onder homilie. Kunnen jullie ons soms wat ideetjes geven?

En het titteltje "offerande" hebben we niet genoteerd, enkel het offerandelied. Doen jullie dit ook zo?

Dan wilde ik jullie graag ook vragen of jullie een huwelijkskruisje hebben en waar de zegening hiervan juist in de misviering plaats vind. Dit zie ik overal op een andere plaats in de misboekjes staan. Persoonlijk vraag ik me ook af of dit verplicht is en waar je dit kruisje haalt. We hebben sowieso al de huwelijkskaars en begrijpen niet goed wat dit kruisje nog meer is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Dorien

Dorien
10-7-2010
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 6265


Gwen
14-5-2010
 Meld misbruik14-2-2010 21:05:42

Bij de "Homlie" en "communie" heb ik ook niks staan.

Onderteking huwelijksregister:
Mag ik dan nu x en Y uitnodigen om het huwelijksregister te ondertekenen.

Kom jullie liefde bevestigen op papier, niet zomaar een krabbeltje. Het tekenen van dit huwelijksregister bevestigt nogmaals jullie geloof in de liefde, het huwelijk en jullie leven met elkaar.

En mag ik ook X en Y uitnodigen om hier vooraan te komen tekenen dat ze geloven in het huwelijk van X en Y.
Zet jullie handtekening als teken van vriendschap en steun doorheen hun huwelijkstocht.

Wij hebben enkel een huwelijkskaars. Een kruisje is niet verplicht.

Gwen
14.05.2010.



Hilde
23-7-2010
 Meld misbruik14-2-2010 22:09:32

De homilie is normaal iets wat de priester zelf kiest en schrijft...
Best de volgorde aan je priester vragen. Wij hebben volgorde gekregen!
groetjes,hilde



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik15-2-2010 15:31:21

De homilie is de eigenlijke preek van de priester. Dit is het persoonlijke woordje van hem. Logisch dus dat je dit in bijna geen enkel misboekje terugvindt.
Wij hadden géén offerande. Ik heb zelf nooit geld bij als ik naar een huwelijksviering ga. Ik vind ook dat je zo al genoeg betaald voor de viering zelf, dat de gasten géén geld meer moeten geven.
Wij hadden geen huwelijkskruisje. Dit is het kruisbeeld dat in jullie huis komt te hangen en dat dan wordt gezegend.

Groetjes,

Véro



Dorien
10-7-2010
 Meld misbruik15-2-2010 15:38:43

Véro,

Wordt er in de offerande steeds rondgegaan om geld? Ik dacht dat dit in een huwelijksmis niet gedaan werd en dat de priester op dat ogenblik enkel de communie voorbereidde?

Groetjes,
Dorien



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik15-2-2010 17:18:56

Offerande = het ophalen van de giften.
Wat jij bedoelt, de voorbereiding op de communie, is het Grote Dankgebed.

Groetjes,

Véro



Karin
22-5-2010
 Meld misbruik15-2-2010 18:17:29

offerande is eigenlijk het voorbereiden van de communie. In de gewone mis wordt dan geld op gehaald, in een huwelijksmis niet. Dus hier wordt enkel het brood enz klaargezet en gezegend door pastoor zelf.

kruisje is kruisbeeldje dat je thuis kan hangen om je huis samen te zegenen Dit is niet verplicht

Grtjs Karin


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...