Nu Online
Momenteel zijn er 84 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huis kopen voor huwelijk

  13-2-2010 14:28:20
Mijn vriend en ik hebben juist het compromis van ons huis getekend en trouwen begin september.

Nu zei mijn zus dat haar notaris had gezegd toen zij een huis kochten dat het voordeliger zou zijn als ze al getrouwd zouden zijn.

In principe hebben wij nog tijd genoeg om voor de wet te trouwen voor de notariële akte wordt verleden, maar ik vroeg mij af wat er precies anders is als je al getrouwd ben en wat het voordeel ervan is?

Iemand daar een idee van?

Dorothea
10-9-2010
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 3310


Els
26-6-2010
 Meld misbruik13-2-2010 16:32:25

Hey!
Eerst en vooral dikke proficiat met de aankoop van jullie woning ...
Wij zijn onlangs (13 november) voor de wet getrouwd, aangezien wij eveneens een woning hadden gekocht.
Dit bespaart een hele hoop problemen achteraf volgens onze notaris. Onze trouw was aanvankelijk gepland voor 26 juni, maar dan doen we enkel nog kerkelijke trouw en groot feest! Best eens navragen bij jouw notaris wat en hoe. Veel succes



Sarah
4-4-2009
 Meld misbruik13-2-2010 17:12:18

Wij zijn ook gehuwd voordat we onze compromis van de bouwgrond en het huis getekend hebben.
Het grote voordeel is dat wanneer je reeds getrouwd ben en daarna een huis koopt, dit huis in het gemeenschappelijk vermogen valt.
Ben je niet getrouwd, dan valt het huis in het eigen vermogen. Eerst huis kopen en daarna in het gemeenschappelijk vermogen stoppen ging extra kost zijn van zo'n 600 euro.
Groot verschil wanneer er iemand komt te overlijden.



Wendy
7-8-2010
 Meld misbruik13-2-2010 17:37:48

Goh, daar hadden wij hier nog niet bij stilgestaan.
Wij hebben ons huis in 2008 gekocht, we trouwen nu in augustus. Moet inderdaad eens navragen wat er nu verandert...



Ellen
26-6-2010
 Meld misbruik13-2-2010 22:21:31

hey allemaal,
Nu ben ik dit ook al een hele tijd aan het afvragen. Wij hebben ons huis 4 jaar geleden al gekocht samen? Wat verandert er nu? Het huis staat op allebei onze namen en is voor ieder de helft van ons. Wij hebben ook al een dochter van bijna 2. Vindt het allemaal nogal ingewikkeld!!!
groetjes ellen



Cynthia
30-4-2010
 Meld misbruik14-2-2010 1:00:08

Hallo,

Wij trouwen 30 april en hebben ons huis nu 3 jaar geleden gekocht.Hebben ondertussen 2 kindjes. Wij trouwen met een huwelijkcontract zodat ons huis gemeenschap wordt van goed. Bespaart ons veel miserie bij vroegtijdig overlijden van 1 van ons. Volgens de notaris zou het ook een verschil maken in successierechten. Het huwelijkscontract gaat ons 300 euro kosten.

Groetjes



véronique
21-5-2010
 Meld misbruik14-2-2010 1:01:37

hallo,

wij zitten in dezelfde situatie. nu huis gekocht, één van de weken tekenen we akte en we trouwen pas in mei.
onze notaris stelde ons een simpele oplossing voor. Wij hebben nu een klein testament opgesteld. (gewoon allebei op een blad papier geschreven dat alles wat van mij is ook voor hem is) en dit bewaren we thuis.
Vanaf we trouwen wordt alles sowieso van elkaar tesamen.

Kost ons geen geld en dekt alles compleet. Het is helemaal in orde op deze manier.

Best eens navragen.

groetjes



Joke
31-7-2010
 Meld misbruik14-2-2010 8:12:58

Dag Dorothea,
als je nog niet getrouwd bent wanneer je een huis koopt, moet je er gewoon voor zorgen dat alles op papier staat, een soort van testament om er voor te zorgen dat de ander het huis mag hebben na het overlijden van een partner. Anders gaat dit automatisch naar de ouders, tenzij je dus een testament hebt. Dit kan je heel simpel zelf schrijven, beiden ondertekenen en dit dan afgeven bij de notaris.
Als je getrouwd bent, hangt het ervan af onder welk stelsel je huwt. Vaak wordt er dan ook nog eventueel een testament opgesteld indien je wil trouwen met scheiding van goederen.
Niet getrouwd zijn, vraagt iets meer papierwerk, maar is zeker niet ingewikkelder. Een tip, indien je het liever formeel wil: Laat je registreren als 'wettelijk samenwonend'. Dit geeft je dezelfde rechten als een getrouwd koppel.
Vraag het eens na bij je notaris en die zal je zeker willen helpen;
Groetjes en succes!
Joke



helena
31-7-2010
 Meld misbruik7-3-2010 11:47:52

Wij kochten ons huis in 2008 en trouwen nu in juli. Dit kost ons nu tussen de 300 en de 400 euro om het contract te laten aanpassen, tegenover als we eerst getrouwd waren, hadden we die kost nu niet gehad... Maar ja, we wisten het ook niet op voorhand...
Groetjes Helena



Gitta
9-4-2010
 Meld misbruik8-3-2010 15:22:48

Wij hebben in december een huis gekocht en trouwen in april. Ons werd aangeraden om de notariële akte na het huwelijk te verlijden. De details ken ik niet, maar het heeft alleszins te maken met het 'beding van aanwas' (in België), wat inhoudt dat als één van de partners sterft, het huis naar de overgebleven partner gaat en niet naar de familie. Heeft dus vooral met erfenis te maken. Als we de akte voor ons huwelijk zouden verlijden, zouden we het achteraf weer moeten veranderen en dan zou het ons méér kosten. Zoals Helena al zei...



Annika
10-9-2010
 Meld misbruik15-4-2010 16:54:40

Wij hebben ook een huis gekocht, voor onze trouwplannen. Ttz de overeenkomst is al in augustus ondertekend, de akte had dus voor december moeten verleden zijn maar is dat nog steeds niet omdat één van de verkopende partijen nu onnozel begint te doen

Nu zitten we dus al maanden verder en het einde is nog niet direct in zicht. Met wat ik hierboven lees zou het dus nog een geluk met een ongeluk zijn als dat getouwtrek nog zolang zou blijven duren


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...