Nu Online
Momenteel zijn er 173 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

aandachtspunten fotograaf

  5-2-2010 20:57:10
Hoi bruidjes en bruidegommetjes,

graag had ik geweten wat belangrijk is bij de keuze van een fotograaf, zodat we achteraf niet teleugesteld zijn. Ik vind het nogal moeilijk om een overzicht te houden tussen alle kanshebbers.

Groetjes Ellen

Ellen
3-7-2010
Meld misbruik



Reacties: 12 | Gelezen: 1154


Karmen
29-5-2010
 Meld misbruik5-2-2010 21:23:24

Voor mij is vooral belangrijk: de prijs. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat je de goedkoopste moet kiezen, maar wel moet uitkiezen wat je allemaal krijgt bij wie & hoeveel dat kost, want er zit toch wel wat verscjil op. Ten tweede natuurlijk ook de stijl: als je houdt van klassieke foto's & je kiest iemand, die vooral spontane, jounalistieke foto's maakt, zit je ook niet goed. Om een idee te krijgen van de stijl, zoek je best wat voorbeeldreportages op of maak je nog beter een afspraak bij enkele fotografen!

Succes ermee! ;)



Eva
31-8-2013
 Meld misbruik5-2-2010 22:14:49

Hoi Ellen,

Ik ben vorig jaar getrouwd maar ben nog altijd verslaafd aan deze site, zeker nu dat ik mijn nichtje kan helpen met haar voorbereidingen :-)
Bij de keuze van een fotograaf hebben wij eerst en vooral met ons budget rekening gehouden, zodra je weet hoeveel je er aan wil spenderen kan je zoektocht beginnen naar de beste in jouw prijsklasse. Sommige koppeltjes vinden foto's een bijzaak en zoeken de goedkoopste fotograaf van België, andere koppels (zoals wij) vinden foto's een belangrijk onderdeel en dikwijls het enige echte aandenken aan de grote dag. Wij zochtten dus waar voor ons geld en hebben na een lange zoektocht onze ideale fotograaf gevonden.
Mijn man zit beroepsmatig in de IT (ontwerpt websites) en weet uit ervaring dat het uitzicht van een website veel zegt over de persoon die erachter schuil gaat.
Dus als wij op een website kwamen die er heel rommelig of technisch gezien ouderwets uitzag wisten wij al genoeg, ook als we na 3 of 4 keer klikken hopeloos verloren raakten in het menu van zo'n site dan gaf dat voor ons aan dat er niet echt een georganiseerd iemand achter schuil gaat. Volgens ons moet een fotograaf ervoor zorgen dat zijn website er simpel maar efficient uitziet, als zijn website al een rommeltje is wat zegt dat dan over zijn werk!?
Wij hebben ook ondervonden dat vooral amateurfotografen dikwijls een klassieke, kitcherige stijl hebben. Wij hadden liever een modernere stijl van fotografie.
Als je op bezoek gaat bij of bezoek krijgt van een fotograaf let dan ook op de gladde verkooppraatjes, degoutante verkoopstechnieken zagen wij gelukkig al van ver aankomen :-)
Sommige fotografen lieten ons albums zien waar meerdere huwelijken in verwerkt waren, dus eerder een 'best of' album, dan vraag ik mij af: "wat heeft die te verbergen, waarom laat hij geen volledige trouwdag zien?"
Ook een album laten zien op een laptop zegt niks over de echte kwaliteit van de foto's, dus zorg ervoor dat je echte albums te zien krijgt.
Natuurlijk moet ook de persoonlijkheid van de fotograaf een beetje bij jullie passen, je trouwdag is veel te belangrijk om een wildvreemde heel de dag in je buurt te moeten hebben, bij onze verlovingsfotosessie hadden we ons al goed geamuseerd en ik had op de trouwdag dan ook het gevoel dat ik een goede kennis in mijn huis binnen liet die bij het aankleden mij in mijn lingerie stond te fotograferen ;-)
Dus om alles wat samen te vatten: neem zeker niet de goedkoopste, zorg ervoor dat zijn persoonlijkheid een beetje bij die van jullie past, en zorg ervoor dat je albums te zien krijgt met de stijl van foto's die jullie willen.
Het kan lang duren maar uiteindelijk zal je de juiste wel vinden hoor, net als wij.

groetjes,
Eva



els

 Meld misbruik5-2-2010 23:27:02




Wendy
7-8-2010
 Meld misbruik5-2-2010 23:47:47

Ik heb hieronder al een aantal dingen gelezen waar ik het mee eens ben, maar ook een aantal dingen die ik niet correct vind.
Ik vind bijvoorbeeld ook niet dat je moet kijken naar de website. Ik kan bijvoorbeeld een mooie website maken dankzij mijn opleiding, maar ik heb helemaal geen kaas gegeten van fotografie. Omgekeerd kan dus zeker ook!
Wat ik wel juist vind (en wat voor mij het belangrijkste is) is dat je je volledig op je gemak moet voelen bij de persoon. Hij gaat de hele dag rond je hangen en je mag je hier zeker niet ongemakkelijk bij voelen.
Je ziet volgens mij ook al heel veel aan de "presentatie" die je krijgt. Onze fotograaf heeft ons bij zijn thuis uitgrnodigd en heeft ons zoveel foto's laten zien dat we na 1,5u in ons eigen dachten "oke, we hebben nu wel genoeg gezien" :-) Je moet inderdaad ook vragen om enkele ontwikkelde foto's te mogen zien. Daar zie je pas écht de kwaliteit op.
Ik ben het dan weer niet eens met de uitspraak "opgepast met diegene die zich hier komen verkopen" of "oppassen met foto- en videograaf" samen. Ik heb nu wel geen ervaring met deze personen maar ik zie niet in waarom dit per se zou samen gaan met "niet goed".
Het is niet eenvoudig, dat weet ik, maar je vindt wel iemand!
By the way: onze fotograaf vind je terug op www.jefcelen.be
Niet meteen de meest moderne wesite, maar wel een heel goede fotograaf!!



Eva
31-8-2013
 Meld misbruik6-2-2010 0:16:18

Els heeft gelijk, een knappe website met belabberde foto's schept geen vertrouwen. Een fotograaf die trots is op zijn werk zal volgens ons toch de moeite doen om niet zelf maar samen met een designer een op maat gemaakte site te bouwen die de kwaliteiten van zijn werk tentoonstelt. Tijdens onze zoektocht ontdekten wij ook dat weinig huwelijksfotografen nog een eigen winkel hebben, daarom denk ik ook dat de serieuze fotografen wel beseffen dat hun website de 'vitrine' van hun zaak moet zijn.
En zoals Els zegt: wees op je hoede. We worden hier altijd gewaarschuwd voor malafide aanprijzingen, maar als er dan zo eentje verschijnt dan doet de webmaster totaal geen moeite om die te verwijderen!
En dat bedoel ik dus: slecht onderhouden website = slechte indruk! :-) Get your act together webmaster!

Eva



christ

 Meld misbruik6-2-2010 1:07:57

- kijk naar het concept, wat heeft de fotograaf u te bieden? wil je een dik fotoalbum? of liever alles zelf in de hand met een DVD (let erop dat je de hoge resolutiefoto's krijgt)

- voel je een klik met de fotograaf?

- kan hij je wensen op je mooiste dag afwerken zoals jij wilt?

- zoals altijd: goeie afspraken maken goeie vrienden...zorg dat je een goed contract hebt, zonder kleine lettertjes!

- goeie prijs kwaliteitsverhouding

- uw smaak qua stijl



LeBart

 Meld misbruik6-2-2010 8:09:26

Ik ben geen fotograaf, maar wel een ITer en de correlatie website - goede fotograaf is toch niet zo rechtoe rechtaan als hier wordt neergezet.

1. een website kan je laten maken door een website bouwer, de pro fotograaf die niets van IT kent, maar hier wat duiten tegenaan smijt heeft een schitterende website. De amateur-fotograaf die ongelooflijke foto's maakt en snel met een of ander proggie een site ineen bokst heeft ... pech ?

2. teksten op je website kan je eveneens onder handen laten nemen door een schrijver. Gevolg, zie 1. Een fotograaf met een site vol DT en andere spel fouten noem ik bezwaarlijk professioneel (maar dat ben ik)

3. de eigenlijke foto's kunnen kwalitatief erg goed zijn, het is wel je website die de marketing moet doen. Die er moet voor zorgen dat de mensen je vinden als fotograaf.
Of je naam is Jef Celen, dan heb je geen website nodig.

4. Een website heeft 2 aspecten, er goed uit zien, maar het belangrijkste aspect is 'gevonden' worden. Zorgen dat je website hoog scoort als mensen in google op zoek zijn naar een huwelijksfotograaf is misschien belangrijker dan een site hebben die er goed uit ziet ... aangezien je potentiele klantenbasis wel drastisch groeit.

Maar christ zijn aandachtspunten lijken mij de meest accurate, een fotograaf loopt toch een hele dag aan jullie zijde, een minimum aan 'klik' is dan toch belangrijk.



veronique
13-9-2008
 Meld misbruik6-2-2010 13:07:38

Hey Ellen,
ik was er ook bijna m'n hoofd door verloren, al die fotografen...
Wij hebben een eerste selectie gemaakt op basis van wat ze op hun site hebben (de foto's zelf, niet de lay-out van de website), dan proberen de mensen te contacteren (hier vielen er al enkele af, wegens niet te vinden... je vraagt je af waarom ze dan werk steken in een mooie site) en prijzen vragen. Uiteindelijk de belangrijkste stap: ontmoeten. Nog veel belangrijker dan je DJ ontmoeten, vind ik. Zo hebben wij gemakkelijk de keuze naar één teruggebracht. Diegene die we gekozen hebben, was niet de goedkoopste, maar hij kwam het vlotst over, zonder te overdrijven of geforceerd te zijn en hij kon ons een mooi voorbeeldalbum voorleggen. Er was er nog een vlotte, die iets goedkoper was, maar z'n album was maar flauw.
Veel succes!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik6-2-2010 18:14:40

Wat ik zeker ook belangrijk vond, was dat we alle foto's ook op dvd kregen (in goede kwaliteit). Zo heb ik onze bedankingen, uitvergrotingen voor de ouders, nabestellingen,... allemaal zelf kunnen doen. Vaak hanteren fotografen hiervoor erg hoge prijzen (€2 voor een bedankingskaart of nabestelling is écht overdreven!).

Groetjes,

Véro



Toon

 Meld misbruik9-2-2010 22:39:02

Beste Ellen,

Proficiat met je verloving!

Wij met MaximuZ vinden het belangrijk dat er een klik is met het bruidspaar. Dat we op dezelfde lengte zitten qua foto's en de bewerking achteraf. Dat er goede afspraken gemaakt worden (bij ons weten onze klanten altijd ruim op voorhand wat zij gaan betalen dus geen verrassingen). Wij gaan ook een maand op voorhand de locaties checken qua belichting rond het uur dat de shoot's plaats vinden zodoende we die dag ook niet voor verrassingen komen te staan en de mooie plaatsjes van de locaties kennen zodoende we geen stress hebben. Deze foto's worden met jullie bekeken zodoende jullie ook een gedacht hebben. Als jullie dag indeling volledig af is maken wij opnieuw een afspraak om deze te bespreken zodoende jullie de dag zelf naar ons niet moeten kijken. Wij komen ook steeds met 2 fotograven om de momenten zeker niet te missen. Door de dag worden er al een x-aantal foto's bewerkt die dan indien gewenst 's avonds op het avondfeest geprojecteerd kunnen worden.
De foto's worden steeds afgeleverd op dvd zonder watermerk op groot formaat en klein webformaat met het watermerk... Doen we er bij puur voor de reclame u kiest zelf natuurlijk of u deze gebruikt ja of nee... Onze foto's worden in 3 voud opgeslagen. 2 verschillende harde schijven en een dvd. Indien u in de toekomst uw foto's zou verliezen kan u deze steeds terug opvragen.

Zo dat zijn voor ons toch wel de belangrijkste punten denk ik en ik hoop je hiermee toch iets verder te kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Toon
0495/23 69 21
www.maximuz.be



Jolien
5-3-2011
 Meld misbruik10-2-2010 20:58:07

Hallo,

Ik vind dit ook een moeilijke keuze. Langs de ene kant zou ik graag een mooi album hebben, maar langs de andere kant ook een dvd met de foto's om achteraf nog foto's zelf bij te kunnen maken e.d.

Ik las hier het berichtje van Véronique, die de foto's op dvd had in goede kwaliteit. Mag ik even weten hoe dat in elkaar zat (album + dvd of enkel dvd en tegen welke meerprijs?). Had al bij enkele fotografen geïnformeerd, maar er wordt vaak 500 euro voor de dvd gevraagd, wat ik toch wel overdreven vind ...


groetjes Jolien



Mieke

 Meld misbruik11-2-2010 10:12:39



Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...