Nu Online
Momenteel zijn er 131 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

zie het niet meer zitten

  6-2-2009 10:30:28
Dag allemaal, ik wil gewoon even mijn zorgen neerschrijven.
Ik zie het even niet meer zitten. De reden is mijn schoonmoeder. Ze regelt alles wat de receptie betreft. Op zich geen probleem, we waren overeengekomen dat de ouders dit zouden doen omdat dit voor hen een belangrijk deel van de dag is omwille van hun vele contacten. Ze betalen ook al hun gasten zelf.
Maar haar gastenlijst is twee keer zo lang als ik aanvankelijk dacht dat ze zou zijn. Over het aantal is nooit gecommuniceerd, maar dit is echt een gigantische receptie waar we maar net tijd genoeg gaan hebben om iedereen te verwelkomen, laat staan om even te praten met de gasten.
Maar voor haar is een mooie receptie blijkbaar alleen een grote receptie.
Mijn ouders vinden alles goed zolang ik ermee akkoord ben - ze gaan ervan uit dat het onze dag is. Maar dat grote aantal leidt ertoe dat ook mijn ouders niet met hun eigen gasten zullen kunnen praten. En naar mijn ouders toe is ook nooit een aantal meegedeeld. Hoewel "de ouders" het zouden regelen - maar dat zijn dan toch twee ouderparen hé en niet één. Dan had ze toch op zijn minst aan mijn ouders mogen meedelen hoeveel gasten zij had, vooral omdat dat aantal een invloed heeft op de kwaliteit van de receptie, en vragen of zij dat goed vonden.
Er is nooit gevraagd of ik of mijn ouders met dat aantal akkoord waren.

Mijn moeder belde dus naar mijn schoonmoeder om gewoon, met de allerbeste bedoelingen, te vragen om eens samen te komen om de grootte van de receptie te bespreken. Maar dat is niet in goede aarde gevallen blijkbaar. Mijn moeder is er helemaal van overstuur, hoewel ze het zo goed bedoeld had.
Maar mijn schoonmoeder spreekt dikwijls zo denigrerend, laatdunkend en geeft dan van die kleine steken zo van "ja, dan nodigen wij onze gasten op een afzonderlijk feest uit en dan hebben ze een kleine receptie". Precies of klein niet mooi is. Ze heeft echt kwetsende dingen gezegd tegen mijn moeder. Komt erop neer dat ik de schuldige ben, omdat "er nooit is gezegd dat de receptie niet te groot mocht zijn en ik nu begin te panikeren over het grote aantal".
Maar ik wil gewoon een receptie waar ik ook met de mensen kan pràten. Als dat kan met haar aantal, is dat voor mij geen probleem, maar dat kan dus niet hé.

Het is al voortdurend van dat, met de uitnodigingen kwam ze ook af met voorbeelden van "mensen die weten hoe het moet". Precies of ik dat zelf niet weet. Het zijn altijd maar kleine dingen, maar ik voel mij altijd slecht als ik met haar gepraat heb.
Heb echt het gevoel dat ze neerkijkt op mij en mijn familie. Hoewel ik echt oprecht kan zeggen dat daar geen enkele reden toe is.

Mijn verloofde probeert altijd de middenweg te zoeken; waar hij kan, steunt hij mij wel, maar het blijft uiteraard zijn moeder hé.

Vraag mij eigenlijk af of de trouw nog moet doorgaan. Door dat alles begin ik aan allerlei andere dingen te twijfelen en weet ik het soms echt niet meer.

Sorry voor mijn verhaal, misschien lijkt het ook maar futiel maar het zou te veel zijn om alles hier neer te schrijven en zoals ik vermeldde, het zijn dikwijls maar kleine dingen waar je dan altijd denkt van ze bedoelt het goed en dat zal ze wel anders hebben bedoeld enzo. Ze doet ook goede dingen, maar het punt is dat ze met niemand rekening houdt.
Maar ik kan niet meer bezig zijn aan de voorbereidingen van de trouw zonder dat ik begin te wenen.

Enfin, ik hoop vooral dat mijn moeder erover komt.

Sirene
25-4-2009
Meld misbruik



Reacties: 27 | Gelezen: 1376


veronique
13-9-2008
 Meld misbruik6-2-2009 10:45:40

Waarom ben je bang dat je niet kan praten met je gasten? Bij ons is het altijd zo dat het koppel en de ouders aan de ingang staan van de zaal, en de mensen ontvangen. Je blijft daar de volle twee uur ter plaatse, zodat iedereen die aankomt jullie kan vinden. 'k Weet 't, leuk is anders, maar zo heb ik het altijd gezien op van die recepties. Na die eerste receptie met voornamelijk mensen die je ouders uitnodigen, kan er een tweede receptie zijn met mensen die je nauwer aan het hart liggen.
Laat het niet aan je hart komen, het is het niet waard hoor! Laat je schoonmoeder die twee uur haar zin doen (als al die mensen natuurlijk in de zaal passen), en voor de rest moet ze maar volgen. Laat me raden: ze heeft maar één zoon of jullie zijn de eerste die trouwen?
Probeer de betere mens te zijn en denk altijd dat ze het waarschijnlijk niet zo bedoelt. Verwacht niet dat je vriend partij kiest, vraag hem hooguit om eens met zijn ma haar wensen te bespreken en te zeggen waar jullie er rekening kunnen mee houden en waar het niet kan... 't Is tenslotte jullie trouw!
Veel sterkte!



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik6-2-2009 10:54:25

Dankje voor je berichtje, veronique.
Ik had in gedachten om ongeveer de helft van de receptie klaar te staan voor de ontvangst en dan, als de meesten er zijn, ons zelf tussen de mensen te mengen om met hen te praten. Zo heb ik het altijd gezien op huwelijksrecepties.

Met het aantal dat ik nog geen twee weken geleden te horen kreeg, hebben we amper 12-15 sec. per persoon om dag te zeggen bij het ontvangen, en dan zijn we de hele receptie bezig...

Het probleem is inderdaad ook dat de mensen niet comfortabl in de zaal passen... Intussen zou het aantal toch al iets gekrompen zijn maar we moeten het nog eens bespreken...



Marie
16-5-2009
 Meld misbruik6-2-2009 11:59:15

Hey!

Mijn moeder nodigt ook super veel mensen uit op dereceptie. ik vind dat eigenlijk niet zo erg. ok, je gaat niet super veel tijd hebben om met de mensen te praten ,maar meestal heb je of nog een andere receptie of gewoon een avondfeest waar al de mensen die je echt nauw aan het hart liggen toch aanwezig zijn... dan kan je met hen de ganse avond praten. tijdens het avondsfeest loopt het koppel toch steeds rond om met iedreeen eventjes te babbelen. ik versta wat je bedoelt maar ik versta mijn moeder ook... het is de laatste keer dat ze iedeern kan uitnodigen op ene trouw en ze wilt dat graag doen. ze betaalt ook al haar gasten dus uiteindelijk vind ik het echt niet erg... Het is natuurlijk wel niet gemakkelijk als ze allemaal niet in d ezaal passen... dt is een ander probleem. Het is inderdaad mijn grote dag maar ik vind dat het ook een super grote dag is voor de ouders. Mijn mama had dit natuurlijk wel op voorhand gezegd en we hebben hier natuurlijk rekening mee gehouden wanneer we de zaal hebben gekozen en de duur van onze receptie. ook daarom hebben we gekoze voor maar 1 maar langere receptie.

Het zal sowieso niets veranderen aan het feit dat het één van d emooiste dagen van je leven zal zijn. Probeer het je niet te veel aan et trekken en probeer het vooral uit te praten met je schoonbmoeder. misschien bedoelde ze het allemaal niet zo...
Groetjes en veel moed!
Marie



Geert
4-7-2009
 Meld misbruik6-2-2009 12:11:02

Ik heb geen 'last' van moeders of schoonmoeders, maar bij ons wordt het een megareceptie omwille van het feit dat we in veel verenigingen zitten en mijn vriend op een nogal groot bedrijf zit. We hebben ook geen zin om achteraf nog 20x (ik overdrijf nu hé) een receptie te doen, dus nodigen we die mensen dan maar uit op den trouwdag zelf. Heb me al moeten neerleggen met het feit dat ik niet tegen iedereen iets kan gaan zeggen.
Vorig jaar ben ik ook naar een trouwreceptie geweest waar het koppel ons gewoon ontvangen heeft en voor de rest blijven staan is op die plek. Ik vond dat raar toen, maar nu snap ik het wel.
Ik troost me bij het feit dat ik op het avond- en dansfeest de mensen wel iets kan gaan zeggen, want dat zijn de mensen die je er héél graag bij wilt, terwijl op een receptie het niet altijd de beste vrienden zijn :-)
En vooral: geniet van de dingen die je zelf kan kiezen en volgens mij word je altijd een beetje geleefd die dag, hoewel je vooral moet genieten: je zegt ja tegen de liefde van je leven als stralende bruid ! !

Valerie
04/07/09



Ann
21-2-2009
 Meld misbruik6-2-2009 14:34:47

Misschien ligt het aan mij, maar als ik jullie reacties hier lees, heb ik de indruk dat jullie je maar neerleggen bij de feiten om de vrede te bewaren...
Sirene, het is JULLIE dag he! En als jij je er niet goed bij voelt, moet je de confrontatie maar aangaan! Dat je schoonmoeder dan op een andere dag een feestje houdt he. Als ik het goed begrijp, is de receptie enkel naar de zin van je schoonmoeder... het is haar huwelijk niet he. Moest ik dit probleem hebben, zou ik toch eens héél goed met mijn toekomstige praten en zeggen waar het op staat! Ik snap enigszins dat hij de kerk in het midden wil houden, maar hij trouwt met jou, niet met zijn moeder. En ik zou het heel erg vinden, moest ik naderhand spijt hebben over hoe mijn trouwdag verlopen is! Ik begrijp je frustratie!

Veel Succes,
Ann
(21-02-09)



s
1-6-2007
 Meld misbruik6-2-2009 18:57:42

Hoeveel is veel eigenlijk? Ik heb niet zien staan over hoeveel volk het nu eigenlijk gaat. Of ik heb erover gelezen? (en dat vraag ik mij nu toch wel af, beetje nieuwsgierig)

En hoeveel mensen passen er (staand) in de zaal? En hoeveel meer mensen wil zij graag uitnodigen dan het voorziene aantal door de zaal?

Tja, je hebt eigenlijk helemaal in het begin de fout gemaakt om andere mensen te betrekken bij de organisatie. Mijn mening voer de zaak. Ik heb dat bewust niet gedaan. Ouders en schoonouders hadden niets te zeggen. Dus ook geen conflicten want wij deden alles. Wij betaalden ook alles, maar ze stonden erop om dat terug te betalen. Maar ik wilde perse alles eerst zelf kunnen betalen zodat we konden bewijzen dat we eigenlijk hun hulp niet nodig hadden. (al was die stiekem heel welkom, want echt mooi zag onze rekening er niet meer uit)
Nu ja, da's te laat, je hebt het wel toegelaten. Maar dat weet je al voor later. (al er eventueel kindjes komen ofzo...)
Ik zou proberen toch nog eens deftig te praten en vooraf met je partner goed af te spreken wat jullie standpunten zijn, zodat hij je eventueel wat kan verdedigen. Tuurlijk wel moeilijk voor hem, dat hij zijn ma moet afbreken.
Zeg haar dat je het gevoel hebt dat het jullie trouw niet meer is en dat je toch graag een beetje betrokken wil zijn. Praat over de logistieke problemen ivm het plaatstekort in de zaal.

Lukt dat allemaal niet... Chill! Het over je heen laten komen en blijven lachen. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar toch... Wat ga je anders doen?? Drama maken? Ruzie maken? Slecht gezind rondlopen op je eigen trouw? Dat gaat ook niet, he.
En als je moet ventileren: van je afschrijven op trouwfora! Klagen tegen vriendinnen,... Probeer niet al te veel te klagen tegen je toekomstige want dan klaag je over zijn ma. :s
Je houdt gelukkig geen financiele kater over aan je schoonmoeder haar wilde plannen, dus moet je proberen om het maar te verdragen, vrees ik.

Maak je niet al te veel zorgen dat je niet met iedereen kan praten op de receptie. Dat kunnen heel veel bruidjes niet. Misschien is er tijd over dat je van je begroetplaatsje kan weglopen en ga dan naar mensen die je graag aandacht wil geven.
Andere mensen gaan ook wel zien dat er veel volk is en gaan wel begrijpen dat ze niet veel meer dan proficiat hebben kunnen zeggen. Zo gaat het vaak, hoor.




s
1-6-2007
 Meld misbruik6-2-2009 19:06:29

Ann, ja da's waar. Het is inderdaad hun dag. Ik roep dat ook meestal. Je moet inderdaad je eigen goesting doen.

Maar Sirene heeft in het begin de fout gemaakt dat ze een stukje van de organisatie heeft overgelaten. (mijn mening, he. anderen vinden dit misschien niet fout)
Dan geef je al een stukje van je eigen dag zelf weg, he. En ja, nu zit ze met de gebakken peren dat ze elke een ander idee hebben.
Blijkbaar zijn de voorbereidingen van de schoonmoeder al aardig op geschoten en heeft die al vanalles in haar hoofd gehaald dat nog moeilijk zonder ruzie is op te lossen.

Wat doe je dan??
Ruzie maken om je eigen dag geweldig te maken, maar wel met een knagend gevoel zitten van de ruzie? Je toekomstige zit tussen twee vuren.
Of knikken en je erover zetten omdat praten niets opleverd.
Dan verdedig ik hier toch de tweede oplossing. (mm, nu verschiet ik van mezelf)
Die twee uurtjes zijn misschien niet helemaal zoals ze het zelf wilde omdat er teveel volk is, maar ze betalen dat volk gelukkig niet zelf en er is toch nog volk dat ze wel willen?? Ook hebben ze zelf de zaal gekozen. Eigenlijk is er maar één probleem: teveel volk. Teveel volk is toch beter dan te weinig volk??

Ik hoop dat Sirene nu goed snapt hoe haar toekomstige schoonmoeder in elkaar zit en haar hopelijk niet meer laat vangen.

Sirene, hopelijk geraak je er op één of andere manier uit.
Maar stel dat je niet je zin kan/mag doen zonder de boel op te blazen: er is maar één ding dat je moet doen en da's genieten!!
En dat zal wel lukken!!!



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik6-2-2009 21:18:56

Inderdaad, op een receptie heb je als bruid en bruidegom niet veel kans om met de mensen te praten. Vrienden van ons zeiden dat ze aan de receptie zelf het minste hadden van de hele dag. Je moet eerst iedereen begroeten en welkom heten en als je dan eindelijk rond bent, komen de eersten alweer die weggaan je nog een prettige dag wensen.
Wij hebben geen receptie... Makkelijk!

Groetjes,

Véronique

http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/



danitsja

 Meld misbruik6-2-2009 21:53:23

wij betalen alles zelf en kiezen dus alles zelf lekker leuk en makkelijk. ik weet zeker dat je je trouw moet doorzetten want wat er gebeurd als je dit afzegt is niet omkeerbaar. je relatie zou een grote barst kennen en wie weet zelf een breuk.
en eerlijk kijk er niet om dat je geen tijd hebt om met de mensen op de receptie te praten laat dit dan aan die schoonmoeder over ;) praat lekker met de gasten die jij zelf wilt tegen praten. eigenlijk het belangrijkste is gewoon no stress:p

succes:d en khoop dak me eigen raad ga volgen voe no stress:p



arne
23-5-2009
 Meld misbruik7-2-2009 11:04:38

hey

ZO stom dat ze zo doet.
Ik moet zeggen.. ik heb ook een groot probleem gehad met mijn schoonmoeder.. en nu nog.. ( tkomt zo danig erg dat ik ze echt MIJDT!!!) Het probleem was dat zij 85 mensen had voor het avondfeest en maar 28 voor de receptie.. reken dan nog 36 van onze lijst avondfeest en 30 receptie.. zit ik aan een aantal van 200 man voor een voorlopige lijst. Zij vondt dat alles in 1 receptie moest.. en liefst nog zo kort mogelijk!!! dus in 1U30 wilde ze 200 man doorjagen om zo rap mogelijk aan tafel te gaan.. ik heb 3 weken in conflicten gezeten met haar. Gelukkig had ik er nog niet over gesproken met mijn ouders.. maar wel met mijn ventje. Hij trok natuurlijk hare kant e!! Want ja.. ze kan niet zo lang rechtstaan.. blbla... ( ZET DAN EEN STOEL E!!!) Ik heb mijn pa in het vuur gestoken. Dus daar kon mijn irriante schoonma niet tegenop. Op dat vlak, kan mijn pa nog eens goed bulderen. Dus hij vond ook een receptie en dan pas komen de gasten toe van het avondfeest. De reden dat hij op gaf.. Jamaar wij zitten met gasten die niet spreken tegen elkaar en als ze elkaar tegenkomen. " dat doe ik niet" schreeuwde hij het uit. Daarop ben ik nog eens gaan praten met ons feestzaal, wat het beste klonk. En ze adviseerden ook voor de spanning dat het beter niet zo ging. Omdat het een relaxte dag moet zijn en we ons zeker moeten opfrissen als we van de foto's kwamen. Dus misschien kan je net zoals ik doen .. Iemand zoeken die gewicht in de schaal kan leggen. Btw ik heb de ceremoniemeester ook opgebeld en we kwamen samen en ik zei echt tegen haar ( ceremoniemeester) dat ik dit niet wilde.. en zij heeft ook haar gedacht gezegd. Zodat ze niet anders kon dan luisteren..

Dus raar maar waar..

Tis jouw dag en dat van je ventje.. Maak uw beklag bij al de mensen die het willen horen en het lost zich vanzelf op..
Veel succes meid!!!



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik7-2-2009 11:37:51

Dankje voor jullie uitgebreide reacties - is fijn om te zien dat jullie willen meedenken.

s heeft gelijk, we hebben de fout gemaakt om de receptie uit handen te geven. Maar ik had nooit gedacht dat het zo zou lopen (mijn verloofde ook niet, heeft hij al gezegd). Heb in elk geval wel mijn les geleerd voor de toekomst.
Misschien heb je gelijk dat ik het over mij moet laten gaan, voor die paar uur van de trouwdag. Maar ik ben bang dat ze dan in de toekomst nooit meer rekening houdt met mij, omdat ze weet dat ze over me heen kan lopen.

Om het misschien duidelijker te maken: ik was in de veronderstelling dat er 300 à 400 genodigden zouden zijn (in totaal, dus ook die van ons en mijn ouders). Vind ik al veel, maar ik wist dat ze veel sociale verplichtingen hebben, dus ik kon daar wel mee leven. Nu is dat aantal nooit tegen mij gezegd, maar mijn schoonmoeder heeft het contract met de zaal besproken (goede kennis van haar, dus korting gekregen) en in dat contract werd melding gemaakt van 300 personen. Dus dacht ik er redelijkerwijze van uit te kunnen gaan dat er 300 à 400 zouden zijn, in totaal. De receptie duurt 2,5-3u.

Vorige week krijg ik een getal te horen van haar gasten, dat nadien nog 2 keer is gewijzigd naar boven toe. Uiteindelijk zaten we aan een totaal van 600 à 650 personen...

Maar ik ben het die moeilijk doet als ik daarop reageer.
Ik begin aan mij te twijfelen, ben ik nu echt te lichtgeraakt ?

We hebben inderdaad nooit gesproken over het aantal gasten van de receptie; ik wou vooral dat het avondfeest niet te groot zou zijn (max 150 pers) en daar houdt ze zich aan. Haar argument is nu dat ik nooit een limiet heb gezet op het aantal van de receptie. Mocht ik er dan niet van uitgaan dat het niet nodig was om het aantal te bespreken, nu in het contract 300 pers. stond ? Ik kan toch niet weten dat dat aantal er maar pro forma op staat ? Ik kan toch ook niet weten dat als zij "veel" zegt, zij denkt aan 600 pers. en ik "maar" aan 300-400 pers. ? Wellicht ben ik daar in de fout gegaan, had het duidelijker moeten bespreken.

In de zaal kan 250 pers.; er is nog een tweede die we kunnen gebruiken, maar als er 600 pers. zijn moeten we ook nog 4 of 5 kleinere zalen gebruiken, en dat wil ik niet: een receptie in 6 à 7 verschillende zalen ? En dan 600 pers. ? Die obers slagen er toch nooit in om iedereen behoorlijk te bedienen ?
Maar volgens haar is dat geen probleem. Volgens de catering ook niet, maar ik heb al van iemand gehoord die daar eens naar een receptie is geweest dat ze echt geen plaats had om te staan, dus hecht ik weinig geloof aan de verklaring van de catering: het gebeurt precies wel meer dat ze de zaal volproppen.

Wat ik erger vind, is dat de grootte van de receptie de kwaliteit beïnvloedt en dus ook de kwaliteit van de receptie die mijn ouders aan hun gasten aanbieden (is uiteraard dezelfde receptie, hé). En ik wil niet dat de gasten van mijn ouders te weinig drinken en hapjes krijgen omdat het aantal gewoon niet beheersbaar is doordat zij er teveel uitnodigt.

Misschien is er nog een compromis mogelijk, zodat we op 450 eindigen en dan verdeeld over twee zalen. Kan ik mee leven. Maar dan nog zal ze niet tevreden zijn, want dat is "een kleine receptie" (en volgens haar per definitie niet mooi).

Gevolg is bovendien dat ze het avondfeest later wil laten beginnen want "we moeten toch tijd hebben om te rusten". Er zit nu al 1,5u. tussen de receptie en het avondfeest, omdat we ervan uitgaan dat de receptie wat uitloopt. Maar ik wil niet het avondfeest later laten beginnen dan 19u., want dan zitten we te laat aan tafel (eerst nog kleine receptie voor avondgasten). Daar geef ik zeker niet op toe. Dat ze dan de receptie inkrimpt hé !

Ik heb zo spijt dat ik mijn moeder heb laten bellen. Mijn ouders stelden het zelf voor, maar ik had het moeten afwijzen en zelf moeten bellen naar mijn schoonmoeder. Maar ik dacht dat mijn schoonmoeder toch niet naar mij zou luisteren, want het argument van het praktisch haalbare is er volgens haar geen ("alles blijft beheersbaar") en het feit dat ik het gewoon niet wil op mijn eigen trouwdag telt ook niet mee. Vandaar dat ik dacht, zij heeft gezegd dat de ouders het regelen, dus misschien luistert ze wel naar de vraag van mijn ouders. Zij behoren toch ook tot degene die de receptie mee zouden regelen? Maar dat is dus misgelopen. Mijn moeder bedoelde het zo goed, om te vragen of we niet eens zouden samenzitten om te vermijden dat er misverstanden zouden ontstaan. Is dus totaal in verkeerde aarde gevallen...
Het zal wat tijd vragen voor mijn moeder zich erover kan zetten.

Sorry voor de lange berichten. Maar je hebt gelijk, s, het eens kwijt kunnen lucht ook al op. Ik kan het er met mijn verloofde ook niet constant over hebben, hé.

In elk geval bedankt voor de steun, allemaal.



LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik7-2-2009 12:34:26

tel die kadookes van al die mensen dat je niet kent eens op? je schoonouders betalen en jij krijgt de kadookes, beter kan je niet hebben, veel krijgen om 2 u smoelen te staan trekken? daar zou ik met plezier even voor staan lachen en die mensen die je ouders wilde uitnodigen zet je eventueel op het avondfeest. iedereen gelukkig ;-)



Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik7-2-2009 14:03:43

600 personen??? Oh - my - god!!!

Groetjes,

Véronique

http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/



s
1-6-2007
 Meld misbruik7-2-2009 15:56:10

600 man?? Amaaaaaaai!!!
Ik dacht dat je met veel 200 man bedoelde en jouw schoonmoeder vind 300-400 weinig?? Eh?? Naar wat voor feestjes/recepties gaat die anders? De keren dat ik naar een evenement ga met zo'n aantallen is dat een gigantisch bedrijfsfeest of een concert ofzo. Toch geen persoonlijk feest.

Neen, je overdrijft niet en dat zeg ik niet snel. (ik vind dat vele bruidjes wel overdrijven)

Tja, wat doe je daar nu mee...
Leen haar reactie vind ik wel goed. Blijven lachen en aan de centjes denken. Niet dat een feest daarom draait, maar je verdient toch wel een extra'tje als 600 man jullie een handje komt geven.

In ieder geval hoop ik dat je schoonma nooit nog iets laat organiseren/regelen voor jullie in de toekomst.
Blijf beleefd tegen haar (je zit er hopelijk toch nog minstens 30 jaar mee) en nodig ze pas voor iets uit als alles tot in de details inorde is en ze zich niet meer kan moeien.
Moet ze ooit toch iets voor jullie doen: 'goede afspraken, maken goede vrienden'.
Geldt niet alleen als jij en je schoonmoeder nog iets samen moeten doen, maar ook met je partner. Zorg ervoor dat je op één lijn staat zodat jij niet altijd de moeilijke bent.

1.5 uur tussen receptie en feest is normaal meer dan genoeg dat moet je niet nog langer laten worden.
Wij hadden een uurtje om 60-70 mensen buiten te krijgen en dat ging echt vlotjes. Onze zaal hielp daar wel aan mee door het laaste kwartier niet meer langs te komen met drank en hapjes. Zo hebben mensen door dat het gedaan is. We hadden nog zeker een half uurtje dat er niemand was voordat de volgende lading (100 man) eraan kwam.
Ik dacht dat de meeste zalen inderdaad een uurtje speling aanraden om de late plakkers van de receptie en vroege vogels voor het feest te scheiden.



inge
27-6-2009
 Meld misbruik7-2-2009 18:59:20

Oei, je schoonmoeder overdrijft ééécht wel met haar 600 genodigden, ik zou daar niet mee akkoord gaan hoor,
pffff, wie heeft daar nu iets aan? Jij niks,je man niet, en de genodigden zelf ook niet.
Bij mijn eerste huwelijk was mijn schoonmoeder ver-schrikke-lijk moeilijk, bij geboorte van de kinderen, weer problemen, receptie van nieuwe zaak , inderdaad problemen maken. Nu huw ik in juni voor de tweede keer, dat gaat ONZE dag worden, gemoedelijk, enkel échte vrienden, ik wil geen mensen op receptie of feestje die ik niet ken.
Ik wens je nog veel frisse moed, en laat niet over je heen lopen meiske. Geniet van je dag.. maar laat je niet doen.
Liefs, Inge



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik7-2-2009 19:44:59

waaaaat????? 600 mensen???

Meisje ik heb medelijden met je!!! Echt waar, je overdrijft niet!

Ik heb gewerkt op het huwelijksfeest van prins filip en mathilde en volgens mij was er zelfs daar niet zoveel volk!



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik7-2-2009 20:38:11

Ben blij dat jullie 600 ook veel vinden - voel mij al iets minder "abnormaal" :-)

@sarah:
ken jij misschien iets van bediening ? weet jij dan misschien hoeveel obers er meestal worden ingezet voor pakweg 100 gasten ofzo ? Bestaat daar een vuistregel voor ?



veronique
13-9-2008
 Meld misbruik7-2-2009 22:19:11

OK da's echt overdreven van je schoonmoeder... dan kan ze beter een apart feestje geven, want 600 man op een receptie voor een avondfeest: je gaat kapot zijn! En de centjes zouden een leuk extraatje zijn, maar niet iedereen geeft geld en zeker niet veel voor een receptie.
Voor de bediening: ik geloof dat er bij de meeste cateringbedrijven die wij gehoord hebben 1 ober per 20 à 25 man voorzien werd.
Veel sterkte!



Ann
21-2-2009
 Meld misbruik8-2-2009 0:23:16

Sirene, heeft ze het sportpaleis afgehuurd of zo??? Jezus, 600 mensen... dat zijn 1800 kussen... verschrikkelijk! Wat vind je vriend eigenlijk van heel dit gedoe? Volgens mij moeten jullie echt (gezamelijk) jullie standpunt duidelijk meken hoor... Want als je dit toelaat, geef je haar een vrijgeleide voor jullie verdere leven. Binnenkort verwacht ze nog dat jullie het huis van HAAR dromen kopen (omdat ze toch een beetje sponsort...) en dat jullie kleine HAAR voornaam krijgt (zij heeft toch het duurste cadeau gegeven...) Nee meisje, stel je grenzen nu! Hier is gewoon geen kerk in het midden te houden...

Véééél succes,
Ann
(21-02-09)



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik8-2-2009 3:50:53

@ann:
Mijn vriend probeert wat te bemiddelen en een oplossing te vinden waar iedereen mee kan leven. Hij probeert best wel met een gezamenlijk standpunt naar voor te komen, maar probleem is dat hij van in het begin heeft gezegd dat voor hem alles (maar ook echt alles) goed is en zijn moeder dat ook weet. Een gezamenlijk standpunt is dus per definitie mijn standpunt. Ze heeft dan ook al duidelijk gemaakt aan mijn moeder dat ik de moeilijke ben.
Mijn vriend vindt zo een grote receptie OK, zolang dat praktisch te regelen is (wat de feestzaal en catering dus beweren) maar probeert voor mij zijn ouders wel wat om te praten, al had ik liever dat hij kordater was. Zo wil hij dat we nog eens met zijn ouders gaan praten, hoewel ik dat hoe langer hoe meer overbodig vind. We kunnen toch gewoon laten weten dat we "maar" 400 gasten willen en geen man meer ? Moet daar nu over worden gepraat ? Maar ik wil het wel doen voor hem (en omdat ik ook niet alles op de spits wil drijven), al neem ik mij voor dat als dat slecht loopt, het de eerste en de laatste keer is dat ik op zoiets belangrijks een compromis zoek.

Eigenlijk nog wel grappig, je schetst perfect mijn vrees voor de toekomst.



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik9-2-2009 7:34:59

Ja help, 1800 kussen bij het binnen komen.. en hopelijk niet meer als ze vertrekken!!!

Voor de bediening zou ik nog niet zo'n schrik hebben als ik van jou was, dat zouden ze normaal moeten kunnen oplossen.

Bij filip en mathilde was het zelfs zo, dat er verschillende tappunten/ bars waren in het paleis. En de mensen moesten zelf hun drinken halen. (toch in de zaal waar ik stond)

Dus ik heb daar één of andere prins bediend, de kinderen van astrid,..
En die kwamen dat halen. Volgens mij liepen er toen geen garcons rond.

De receptie daar duurde wel veel langer als 1,5 uur tot 2 uur... dat weet ik nog wel.

Maar ja, 600 mensen die moeten binnen komen. Dat komt niet binnen op een half uur hoor.

Ik zou je vriend toch wel eens proberen wijs maken dat je dat nooit kan rondkrijgen organisatorisch gezien.

Cru gezegd; maar je gaat zo echt niet de dag van je leven hebben!

Je wil toch wel eens met je mama, je vriendinnen ofzo kletsen... daar ga je geen tijd voor hebben, want je bent de hele tijd bezig met je onbekende gasten. Die allemaal wel eens iets willen komen zeggen.




Ellen
16-5-2009
 Meld misbruik9-2-2009 10:34:02

Hoi,
ik zie het momenteel ook nie meer zo goed zitten. Men kan over bridezilla's spreken maar ik heb momenteel een momzilla... Ik ben vrijdag mijn kleed gaan afpassen en mijn moeder vond het overduidlijk lelijk. Je moet dan wel weten dat ze erbij was toen ik de jurk ging kiezen... Daarnaast begint ze haar met dingen te moeien waar ze in feite niets aan te zeggen heeft en waar ze geen flauw benul van heeft. Ik hoop dat dit overgaat maar als zij nog lang zo bezig blijft vrees ik dat ik mijn moeder er liever niet bij heb op mijn trouwdag. Ik denk dat iedereen zo zijn zeetjes heeft bij de voorbereiding voor het huwelijk maar prettig is anders é. Je zou er plezier aan moeten beleven maar als er dan iemand lastig komt doen, zorgt dit ervoor dat je meer gaat piekeren dan je amuseren. Ik zou zo zeggen: doe je eigen ding en zet hen op hun plaats wanneer het nodig is. Het is jouw huwelijk niet die van hen. Jij doet samen met je partner waar je zin in hebt en zij kunnen enkel voorstellen doen maar niets beslissen in jullie plaats!!!
groetjes
Ellen



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik9-2-2009 11:19:35

@ Ellen:

Je hebt gelijk, iedereen komt wel problemen tegen bij de voorbereiding. Maar leuk is anders, tja.
We zullen aan de fijne dingen denken hé.

Wat jouw kleed betreft: ik vind het echt jammer voor jou dat jouw moeder zo reageerde. Maar als ze jou op jouw trouwdag ziet, opgemaakt en gekapt en klaar om te trouwen met de liefde van je leven, zal ze wel zien dat je straalt ! En het allerbelangrijkste is dat jouw aanstaande je prachtig vindt, en dat zal zeker en vast het geval zijn !!

Misschien krijgt ze zelf stress, is ze bang dat er iets zou mislopen en doet ze daarom zo moeilijk ? Zou het helpen als je haar geruststelt dat jullie alles onder controle hebben en ze zich van de voorbereidingen niets moet aantrekken, enkel genieten de dag zelf ? Ik hoop voor jou dat ze rustiger wordt en je ook van de voorbereidingen kunt genieten.

Veel moed !



Sirene
25-4-2009
 Meld misbruik9-2-2009 11:31:25

@ sarah:
dankje voor de info, nu ben ik toch geruster wat de bediening betreft :-)



Ann
21-2-2009
 Meld misbruik9-2-2009 20:14:44

Hey Sirene,

Waarom laat je je vriend onze commentaren hier eens niet lezen? Misschien gaan zijn oogjes dan open en beseft hij dat je echt niet de enige bent die heel dit gedoe erover vindt. Eigenlijk mag hij nog gelukkig zijn dat jij zo inschikkelijk bent! Ik had mijn schoonmoeder allang een lekker cyanidedrankje met ijs gegeven!!! :)

Groetjes,
Ann
(21-02-09)



An

 Meld misbruik12-2-2009 16:17:47

Je zei dat de receptie in verschillende zalen zou doorgaan. Kan je je eigen gasten en die van je ouders niet in een apparte zaal zetten, zodat je weet dat deze toch allemaal goed bediend worden.



patricia
26-7-2008
 Meld misbruik16-2-2009 21:20:41

Hey,
Als dit mijn feest was dan zou ik het aantal personen voor de receptie vastleggen! ook nu nog, na al die zever.
Ik zou zeggen dat ze ieder zoveel personen kunnen uitnodigen en bij enige discussie gewoon zeggen:niet akkoord? dan bepalen wij zelf wie er komt en wie niet!Aantal= aantal!
Niemand zou de kans krijgen om mijn feeest of receptie naar de bom te helpen!! oh nee!! Sta op je strepen, samen met je toekomstige want dit moeten jullie samen doen!!
Groetjes en véél succes! Laat weten hoe het is afgelopen!
Patricia


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...