Nu Online
Momenteel zijn er 63 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Meisjesnaam/naam echtgenoot

  12-2-2008 14:01:01
Hey,

even een praktische vraag. MIjn verloofde zou graag hebben dat ik echt zijn naam zou dragen. Ik heb daar niet echt een probleem mee dus wil dat wel doen. In Engeland (waar hij afkomstig van is) neem je echt de naam over op je paspoort e.d, je meisjenaam houdt een beetje op te bestaan. Is dit in België ook zo of is het mevrouw X-Y? Moet/kan ik mijn identiteitskaart laten veranderen of blijft dat voor altijd mijn meisjesnaam?

Bedankt!

Cathy
24/5/2008

Cathy
24-5-2008
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 1795


Soetkin
26-4-2008
 Meld misbruik12-2-2008 14:06:21


Volgens mij zak je op officiële papieren (dus ook identiteitskaart,paspoort, zieknfonds,...) je meisjesnaam moeten behouden.

Op minder officiële stukken (bv. klantenkaart warenhuis) kan je zijn naam aannemen.



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik12-2-2008 14:39:29

ik denk ook dat je op je id- kaart enzo je eigen naam zal behouden..

persoonlijk zou ik ook niet anders willen!!



Cindy
22-11-2008
 Meld misbruik12-2-2008 18:28:53

Dag Cathy,

Mijn verloofde heeft de Ierse nationaliteit en daar geldt deze gewoonte ook.
Ik ben er vrij zeker van dat je in België niet zomaar je naam kan wijzigen en je bijgevolg op officiële papieren je meisjesnaam blijft behouden.

Ik hou het sowieso bij mijn eigen naam :-)

Cindy



Marie
5-10-2008
 Meld misbruik12-2-2008 19:50:06

Ik vraag me toch af of er niet een mogelijkheid is, hoor...Mijn prof van de unief vroeger heette bvb Prof Verhofstadt-Deneve. Zij ging echt door het leven met haar twee familienamen...



Liesbeth
1-1-2008
 Meld misbruik12-2-2008 20:02:13

Je blijft officieel je eigen naam behouden, op alle officiële paieren zal dan ook jouw naam en niet die van je man staan.
Ik geloof wel dat je bij op je identiteitspapieren de naam van je man kan laten vermelden, maar dat is dan onder de vorm van "echtgenote van X Y".

Natuurlijk kan je ook je achternaam laten veranderen, maar als dat geen beledigende naam is, denk ik dat je hiervoor wel een heel aantal euro's moet neertellen.
Ik wens het je niet toe, maar wat ga je dan doen moest jullie huwelijk spaak lopen? Je achternaam weer laten veranderen?



LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik12-2-2008 20:44:19

mag niet in belgie

maar niets houd je tegen om op niet officiele documenten een dubbele naam te gebruken
Een persoon mag van naam en/of voornaam veranderen wanneer aan bepaalde strikte voorwaarden is voldaan, die zijn vastgelegd in de wet (*). In deze wet is in het bijzonder voorzien in de volgende beginselen:

De verandering van de naam en/of voorna(a)m(en) is geen recht maar enkel een gunst, die respectievelijk bij koninklijk besluit of bij ministerieel besluit wordt toegestaan;
Voor de bij de wet bepaalde naam en de door de ouder(s) gekozen voornamen geldt het beginsel van de vastheid van naam en voornaam dat van openbare orde is, en op grond waarvan personen kunnen worden geïdentificeerd. Bijgevolg is het aan de Koning om de grond van een verzoek om naamsverandering te beoordelen en aan de minister van Justitie om gevolg te geven aan een verzoek om voornaamsverandering;
De naamsverandering wordt slechts uitzonderlijk toegestaan op voorwaarde dat het verzoek gesteund is op ernstige redenen. Bovendien mag de nieuwe gevraagde naam geen aanleiding geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet schaden;
Aan de procedure tot naamsverandering kan slechts een gunstig gevolg worden gegeven ingeval geen enkele andere procedure tot het gewenste resultaat kan leiden (bijvoorbeeld vordering tot wijziging van de geboorteakte in geval van vergissing bij de opstelling van de akte, vorderingen inzake de afstamming). Het gaat om een aanvullende procedure die niet mag worden verkozen boven een eigenlijke vordering of procedure;
De voornaamsverandering kan onder soepeler voorwaarden worden toegestaan. Het verzoek moet eveneens met redenen zijn omkleed, maar de wet bepaalt dat enigerlei reden volstaat. Dat neemt niet weg dat de gevraagde voornamen evenmin aanleiding mogen geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet mogen schaden.
(*) Wet van 15 mei 1987 betreffende de namen en voornamen (BS van 10 juli 1987).

De procedure tot naamsverandering
Wie mag een procedure tot naamsverandering indienen?
De procedure tot naamsverandering kan enkel worden ingediend door personen van Belgische nationaliteit, V.N.-vluchtelingen en staatlozen. Bij de indiening van het verzoek moet een van deze hoedanigheden kunnen worden aangetoond.




Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik13-2-2008 10:44:49

Bedankt voor de reacties. Ik wist niet dat dat echt niet zo maar kon, mijn verloofde is beetje teleurgesteld maar hij is wel blij dat ik het toch al wou doen ;) Hier in Engeland is dat zo echt wel een beetje een 'big deal', bijna alle mensen vragen je of je zijn naam overneemt. Ik heb altijd ja gezegd denkende dat dat in Belgie ook zo zou gaan, grappig dat ik daar nooit op gelet heb ;)

Succes nog met jullie voorbereidingen!



sira
5-4-2008
 Meld misbruik13-2-2008 11:16:02

dat is ook iets wat mijn verloofde vroeg. Hij is van Nieuw-Zeeland en daar doen ze dat blijkbaar ook.
Jammer dat dat niet kan. Vond het wel een leuk idee



Kimberley
12-9-2008
 Meld misbruik15-2-2008 15:31:16

Ik vind dat ook wel erg jammer. Ik ben van Nederland en daar krijg je de naam van je partner(als je dat wil) dan is het wel zo zoals bijvoorbeeld bij mijn moeder van den Berg-Minten maar ze wordt aangesproken met de achternaam van mijn vader. Ik zou dit ook graag willen(mijn verloofde zijn naam)dus zou dat wel spijtig vinden als dat niet zou gaan.

Kimberley12/09/2008


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...