Nu Online
Momenteel zijn er 106 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

links of rechts?

  12-11-2007 23:11:15
dit lijkt een domme vraag. maar met een paar vrienden hebben we een discussie, moet de trouwring nu links or rechts?

nicky
30-9-2007
Meld misbruik



Reacties: 15 | Gelezen: 1043


Karlo
8-8-2008
 Meld misbruik13-11-2007 0:22:59

Voor de kerk alvast rechts. Links is volgens de kerk en de Bijbel namelijk de "slechte" hand. Alle goeie dingen, dus ook zoiets als een huwelijksring, hoor je dus rechts te dragen.

Maar als linkshandige denk ik persoonlijk dat ik hem toch maar links ga dragen...

Groetjes,
Karlo
www.080808.tk



Anneleen
1-1-2020
 Meld misbruik13-11-2007 1:26:36

ik dacht dat je hem juist links moet dragen, omdat die hand het dichtst bij je hart is.

Ik draag nu voor de moment mijn verlovingsring links, hij verhuist dan naar rechts. maar ik zal het nog eens aan onze priester vragen aan welke hand de trouwring moet.

grtz

anneleen



els
14-7-2007
 Meld misbruik13-11-2007 4:26:03

het is juist andersom,
volgens de etiquette en de kerk draag je de trouwring links.



Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik13-11-2007 7:43:41

Hey,

deze discussie is hier al ontelbare keren gevoerd en het is erg streekgebonden. In Gent dragen we de ring bijvoorbeeld links, terwijl ze in Antwerpen kiezen voor rechts... Als rechtshandige vind ik links ook handig, want dan raakt hij minder snel gekrast en in het slechtste geval, als je ooit met je ring blijft hangen, is je rechterhand tenminste niet onherstelbaar beschadigd...

Volgens mij doe je dus wat je wil. Wij hebben eventjes overwogen om de mijne links te dragen (ik ben van Gent) en die van mijn ventje rechts (hij is van Antwerpen), maar nu dragen we hem beide links.

Groetjes,
Lieve



Tania
3-5-2008
 Meld misbruik13-11-2007 8:13:00

Volgens ons is het verlovingsring rechts en trouwring links (dichtbij je hart).

Volgens mijn mama was het (alleszins vroeger) net omgekeerd... Terwijl wij op de trouwbeurs in Antwerpen stonden aan te schuiven bij Wim Meeussen hoorden we het koppel voor ons die vraag ook aan hem stellen, en hij haalde inderdaad aan dat het streekgebonden is, en dat hij beiden ziet.

Dus ja, kiezen maar zou'k zo zeggen!

Groetjes,

Tania



Judith
22-9-2007
 Meld misbruik13-11-2007 9:08:21

Dit heeft met geloof te maken.
Rooms Katholieken dragen de ring links.
Protestanten dragen de ring rechts.

Judith



lien
16-2-2008
 Meld misbruik13-11-2007 9:21:58

Ik had gehoord dat de linkerringvinger gebruikelijk is omdat er een ader vandaar recht naar het hart zou vertrekken... Ik ben niet medisch onderlegd maar vond het wel leuk klinken :-)
Lien



Els
27-9-2008
 Meld misbruik13-11-2007 10:06:28

Hallo,
Je verlovingsring draag je volgens de etiquette links. Deze verhuist naar je rechterhand als je trouwt en dan komt je trouwring aan je linkerhand.
Maar uiteindelijk doe je toch wat je zelf wil, niet?
Groetjes
Els



Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik13-11-2007 10:50:40

Hey!

Ik heb er al eens over opgezocht en de reden van 'kort bij je hart' wordt inderdaad aangehaald. In Engeland e.d dragen ze daarom hun ring daar. Niet enkel de trouwring maar ze combineren de verlovingsring en de trouwring aan dezelfde hand.
Dat van de protestanten en katholieken is ook correct, volgens de katholieke kerk draag je hem rechts.

Maar je kiest dus zelf :)

Ter info: ik draag mijn verlovingsring nu rechts en die verhuisd naar mijn linkerhand als we getrouwd zijn!



evav
20-9-2008
 Meld misbruik13-11-2007 11:04:34

hallo,
nog even ter info: de trouwring wordt gedragen aan de ringvinger, zover is zeker, omdat dit de enige vinger is waarvan een ader rechtstreeks naar het hart loopt, maar links of rechts speelt hierin geen rol. dus weer een reden te meer om zelf te kiezen!



nicky
30-9-2007
 Meld misbruik13-11-2007 13:45:28

ok op dit moment draag ik mijn trouwring rechts en mijn verlovingsring links. is het ook gebruikelijk dat je je verlovingsring blijft dragen?

merciekes voor al jullie reacties



stefabue
30-6-2008
 Meld misbruik13-11-2007 14:08:57

Onze juwelier (Oostkamp) en alle vrienden uit het Brugse wisten ons te vertellen dat de verlovingsring aan je linkerringvinger moet. Als je huwt, dan schuif je je trouwring daar ook bij, aan dezelfde vinger.
En nu ik er op let, héél veel vrouwen doen dit! Vooral opvallend bij de 'oudere' dames.



stefabue
30-6-2008
 Meld misbruik13-11-2007 14:09:05

Onze juwelier (Oostkamp) en alle vrienden uit het Brugse wisten ons te vertellen dat de verlovingsring aan je linkerringvinger moet. Als je huwt, dan schuif je je trouwring daar ook bij, aan dezelfde vinger.
En nu ik er op let, héél veel vrouwen doen dit! Vooral opvallend bij de 'oudere' dames.



veronique
13-9-2008
 Meld misbruik13-11-2007 20:29:07

Ik heb mij laten vertellen dat vroeger de vrouw haar ring rechts moest dragen om duidelijk te tonen dat ze bezet is (je rechterhand zou meer opvallen?),
ik draag alvast mijn verlovingsring links, gewoon omdat hij mij aan die vinger best past en minst hindert (ik heb de slechte gewoonte mn ringen af en aan mn vingers te schuiven en die soms te laten vallen...ik mag er niet aan denken dat ik deze kwijtraak!). Alle getrouwde vrouwen bij ons in de familie hebben ook twee ringen om hun linkerringvinger...



melissa
16-8-2008
 Meld misbruik13-11-2007 22:38:42

hoi

linkerhand kant van uw hart.
verlovings rechts

melissa


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...