Terug naar overzicht
Hey Sandra,ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat er geen kaars was ... De huwelijkskaars is er om een lichtje te branden als het even moeilijk(er) gaat. (licht in de duisternis of licht om de duisternis te verdrijven) De kaars wordt aangestoken aan de paaskaars.groetjes,Elke
Ik denk dat dat ook streekgebonden is. Onlangs was ik in een huwelijksviering waar dat niet gedaan werd. Anderzijds heb ik ook al gehoord dat het in sommige gebieden de gewoonte is dat men een kruisje (beeldje) krijgt van de parochie.Volgens mij is het niet verplicht, hoor. Misschien even aan je priester vragen.
wij hadden een huwelijkskaars laten maken, een groot hart met een tekening die ook op de uitnodigingen stond, ons namen en datum. en ja die kaars wordt gezegend en aangestoken in de mis, Dan later staat die op je kast en steek je die aan als je relatie licht nodig heeft.
Aansteken huwelijkskaarsMijn vlammetje wil erbij zijn, bij jullie huwelijk,ik ben meer dan een geschenk,ik ben een stille getuige in het huis van jullie liefde.Als de zon schijnt, hoef ik niet te brandenmaar als het donker wordt, steek me dan aanAls de eerste ruzie komtAls je in stilte onder iets lijdt, steek mij dan aan!Als je de eerste stap wilt zetten, maar je weet niet hoe,Als je tot een gesprek wilt komen, maar geen woorden vindt,als je omhelzen wilt en je armen worden stijf,steek me dan aan!Ik ben jullie huwelijkskaars, ik hou van jullie beiden.Laat me branden als het moet, en zolang het moet,Tot jullie samen, wang tegen wang,Mijn vlammetje kunnen doven.Dan zeg ik dankbaar: tot de volgende keer.dit hadden wij als tekst bij de huwelijkskaars
laten wij de huwelijkskaars niet alleen ontsteken als het moeilijk wordt of als het slecht gaat!.De huwelijkskaars staat er als beeld (verbeelding) van jullie liefdesvuur en mag dus ook ontstoken worden bij jullie thuis 'als het goed gaat'!Wij beginnen steeds onze vieringen met aansteken van het liefdesvuur en pas daarna worden de liefdesverklaringen gelezen!goedeherder.be