Nu Online
Momenteel zijn er 158 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kaars in misviering

31-10-2007 17:19:45
hallo iedereen, klein vraagje. We zijn bezig aan ons misviering... en ik kom hier soms vraagjes over huwelijkskaarsen tegen...
Maar is dit altijd in een huwelijksviering, naar deze waar ik naartoe geweest ben heb ik dat helemaal niet gezien denk ik (ofwel heb ik niet opgelet)
en wat ik de bedoeling van zo een kaars dan?

sandra
22-9-2007
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 581

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik31-10-2007 19:18:08

Hey Sandra,

ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat er geen kaars was ... De huwelijkskaars is er om een lichtje te branden als het even moeilijk(er) gaat. (licht in de duisternis of licht om de duisternis te verdrijven) De kaars wordt aangestoken aan de paaskaars.

groetjes,
Elke

Patricia
17-2-2007
 Meld misbruik31-10-2007 20:37:05

Ik denk dat dat ook streekgebonden is. Onlangs was ik in een huwelijksviering waar dat niet gedaan werd. Anderzijds heb ik ook al gehoord dat het in sommige gebieden de gewoonte is dat men een kruisje (beeldje) krijgt van de parochie.
Volgens mij is het niet verplicht, hoor. Misschien even aan je priester vragen.

nicky
30-9-2007
 Meld misbruik1-11-2007 1:22:19

wij hadden een huwelijkskaars laten maken, een groot hart met een tekening die ook op de uitnodigingen stond, ons namen en datum. en ja die kaars wordt gezegend en aangestoken in de mis, Dan later staat die op je kast en steek je die aan als je relatie licht nodig heeft.

nicky
30-9-2007
 Meld misbruik1-11-2007 1:23:19

Aansteken huwelijkskaars

Mijn vlammetje wil erbij zijn, bij jullie huwelijk,
ik ben meer dan een geschenk,
ik ben een stille getuige in het huis van jullie liefde.

Als de zon schijnt, hoef ik niet te branden
maar als het donker wordt, steek me dan aan
Als de eerste ruzie komt
Als je in stilte onder iets lijdt, steek mij dan aan!

Als je de eerste stap wilt zetten, maar je weet niet hoe,
Als je tot een gesprek wilt komen, maar geen woorden vindt,
als je omhelzen wilt en je armen worden stijf,
steek me dan aan!

Ik ben jullie huwelijkskaars, ik hou van jullie beiden.

Laat me branden als het moet, en zolang het moet,
Tot jullie samen, wang tegen wang,
Mijn vlammetje kunnen doven.

Dan zeg ik dankbaar: tot de volgende keer.

dit hadden wij als tekst bij de huwelijkskaars

Johan

Meld misbruik2-11-2007 17:55:45

laten wij de huwelijkskaars niet alleen ontsteken als het moeilijk wordt of als het slecht gaat!.
De huwelijkskaars staat er als beeld (verbeelding) van jullie liefdesvuur en mag dus ook ontstoken worden bij jullie thuis 'als het goed gaat'!
Wij beginnen steeds onze vieringen met aansteken van het liefdesvuur en pas daarna worden de liefdesverklaringen gelezen!
goedeherder.be

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...