Nu Online
Momenteel zijn er 9 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

schieting?

31-10-2007 15:12:50
Kan er iemand me vertellen wat een schieting is? waarvoor dient het en doet iedereen het?

sandra
22-9-2007
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 1399

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik31-10-2007 15:25:11

Hey Sandra,

deze vraag is al een paar keer aan bod gekomen.
Bij ons, in Aalst, en in onze vriendenkring is de schieting en broekverbranding een traditie. Het wordt zeker niet in elke streek en bij elke vriendengroep gedaan.
Vroeger was het om de 'boze geesten' schrik aan te jagen (te verjagen dus) en om de buren te laten weten dat er iemand ging trouwen. Nu is het eigenlijk een excuse om de dag voor de trouw met vrienden samen te komen en te drinken ;-) Normaal is de schieting bij het meisje thuis, of aan de (nieuwe) woonst van het koppel. Je moet hier wel een vergunning (in Aalst 3 euro) voor aanvragen aan 't stadhuis.

Wat doe je? Met poeder (zwavel en kaliumcarbonaat, te halen bij de apotheker met je vergunning) en een kanon (met hamer) ofwel met een luchtdruk-kanon veel lawaai maken, eventueel wat vuurwerk en voetzoekers smijten.
Deel 2 is dan de verbranding van een broek (van de jongen) en BH (van het meisje, natuurlijk) (eventueel met het poeder) en de inbranding van de namen en een hartje in 't straat.

Bij ons was de schieting echt heel leuk!!! Mocht je op facebook zitten, er staan daar wel foto's op van de schieting.
Elke
reeds 18 dagen gelukkig getrouwd!

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik31-10-2007 16:13:24

onlangs is er een bruidegom verongelukt tijdens zijn schieting... oppassen dus!!!!!!!!

Joke
9-8-2008
 Meld misbruik31-10-2007 17:58:44

Hey Sandra,

ikzelf ben afkomstig van de streek van Aalter. Bij ons is zo'n schieting ook traditie. Vroeger (zo'n 30 jaar terug) werd deze gehouden op de avond voor het huwelijk, nu gaat dit meestal een week ervoor door. Met poeder en kanon wordt er 'geschoten', om aan iedereen te laten horen dat men gaat trouwen. Er wordt dan ook vaak een hart in de straat gebrand met daarbij de namen en de datum van het huwelijk. Er wordt ook héél wat afgedronken die avond, en vaak is de hele buurt van de partij! Een kostelijk en soms ook gevaarlijke avond dus ;-)
Mijn vriend is afkomstig van het Antwerpse, en hier is deze gewoonte heel wat minder bekend. We zullen er hier dan ook waarschijnlijk niet aan meedoen....
Hoe dan ook, pas goed op met die dingen, want er zijn al heel wat mensen verbrand zo'n schieting!

Veel succes ermee!

sandra
22-9-2007
 Meld misbruik31-10-2007 18:07:36

hartelijk bedankt voor de info en voor de waarschuwing alledrie! Vind het wel een tof initiatief als ik het zo lees en voorstel... maar we gaan er dan toch maar voor passen als dat zo gevaarlijk en zo kostelijk is! Bovendien is dat bij ons ook niet zo gekend blijkbaar, dus zeg ik er gewoon niks van ;-)
groetjes!

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik31-10-2007 19:15:43

Hey Sandra,

kostelijk zou ik het niet noemen, een paar bakken bier volstaan ;-) (en eventueel wat chips)
Maar het is waar, je moet weten wat je moet doen, als je met de poeders werkt, maar zo een luchtdrukkanon is niet gevaarlijk, enkel heel lawaaierig!!

veel plezier,
Elke

groetjes,
Elke

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik31-10-2007 19:20:01

Ge moet er gewoon voor zorgen dat degene die het kanon bedient niet drinkt en dat de rest ervan afblijft.

Weg gevaar! :-)

btw In de Kempen doen ze dat ook (en da's toch ook deels Antwerpen, he).

evy
1-3-2009
 Meld misbruik31-10-2007 19:29:06

Hier in de noorderkempen heb ik het nog nooit gezien/geweten. 6 jaar terug is een ex-collega van me verongelukt met het schieten. 1 dag voor zijn huwelijk...

Uitkijken dus!!

Isabel
11-8-2007
 Meld misbruik31-10-2007 19:40:29

Hallo,

wij zijn van Haaltert bij Aalst, inderdaad is het bij ons traditie samen met een broekverbranding. Wij hebben er één gehad de avond voor ons huwelijk aan ons nieuwe huis. Het was SUPER, meteen de start van onze trouw. De sfeer zit er zo al in en al de buren uit onze straat waren er. Ik vind het overdreden om te zeggen dat het een dure aangelegenheid is. Je moet enkel je poeder en drank kopen. Het is ook een goed alternatief want zo kunnen mensen die je niet vraagt op je avondfeest toch ook feesten. Het was al even onvergetelijk als onze trouwdag. Wat het gevaarlijke betreft: je moet gewoon zorgen dat iemand met wat ervaring de schieting doet. Dan is al heel wat veiliger. In mijn ogen toch een aanrader.Elke keer ik aan onze oprit kom zie ik ons hart met de initialen en dan denk ik meteen terug aan onze gezellige schieting.

Groetjes,
Isabel

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...