Nu Online
Momenteel zijn er 125 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

geldcadeau voor avondfeest

  22-10-2007 11:08:00
Hey toekomstige bruidjes ;-)

Mijn man en ik zijn enkele weken geleden getrouwd ... We wisten dat we met het geld dat we cadeau zouden krijgen niet uit de kosten zouden komen, maar we zijn wel verschoten dat sommigen per koppel (!) 40euro geven voor het feest (dus receptie, eten en dansen nadien). Ik wil het jullie gewoon laten weten, verwacht echt niet te veel!!

groetjes,
en veel voorbereidingsplezier, want de dag zal er zijn voor je het beseft!!
Elke

Elke
13-10-2007
Meld misbruik



Reacties: 40 | Gelezen: 1309


sarah
17-5-2008
 Meld misbruik22-10-2007 11:32:50

ik heb al veel straffere dingen gehoord. Een lege envelop, een envelop met 5 euro, 10 euro en 12,5 euro!!!
wij geven meestal 100 euro, maar blijkbaar ben je dan wel in de minderheid...
ik ga er vanuit dat je die avond op restaurant zou gaan je ook dat bedrag kwijt zou zijn. maar ja, sommige mensen denken daar blijkbaar anders over
groetjes



LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik22-10-2007 11:42:12

als ik mijn aanstaande laat doen geeft die ook maar 30€ of zo, ik geef meestal rond de 100€ en heb goed mijn best moeten doen om mijn vriend te overtuigen dat dit echt geen uitzonderlijk hoog bedrag is.



saskia
7-9-2007
 Meld misbruik22-10-2007 11:43:48

misschien ben ik de enige die er zo over denkt, maar volgens mij geef je toch geen feest voor de cadeau's... ok ze zijn mooi meegenomen en wij hebben ook geen klagen gehad want we hadden minstens 50 per persoon van iedereen die op het avondfeest was, maar wat voor ons belangrijker was, was dat iedereen die we graag zien er bij was...
ik wil op niemand zijn tenen trappen maar wou dit gewoon effe kwijt



Liesje
15-2-2008
 Meld misbruik22-10-2007 11:46:32

Ik wil hier even toch een opmerking over maken. Iedereen geeft toch volgens zijn eigen budget? Voor sommige mensen is 100 euro echt wel veel hoor. Je nodigt mensen toch niet uit op je huwelijk om er hetzelfde bedrag van terug te krijgen? Nodig ze dan niet uit!
De mensen die ik op mijn huwelijk uitnodig, die nodig ik uit omdat ik wil dat ze erbij zijn, niet omdat ik wil dat ze minstens evenveel geven als dat het me gekost heeft. Dat doe je toch ook niet bij een ander feest?
Als je thuis een etentje geeft, en de gasten brengen iets mee (flesje wijn, bloemen, ...), dan ga je toch ook niet tellen of dat wel gelijk is aan hetgeen ze krijgen?



lien
16-2-2008
 Meld misbruik22-10-2007 11:51:07

Ik wist dit al...op mijn zus haar huwelijk zijn er ook zo een aantal verhalen geweest...
@Saskia: het gaat inderdaad die dag om het feit dat je mensen rond jou hebt die je liefhebt, maar daarnaast is er toch ook elemantaire beleefdheid en etiquette... Als je zelf steeds bij uitnodigingen een bloemetje of cadeautje meebrengt en 100 euro geeft bij huwelijken is het toch normaal dat je enigszins hetzelfde verwacht zonder daardoor als geldwolf of zo te moeten worden bestempeld, niet?
Enfin, uit je relaas blijkt ook dat je niet te klagen had maar geloof me, als jij 40 euro van een koppel zou hebben gekregen op je avondfeest (in totaal!), zoals bij mijn zus en bij Elke, zou je ook anders gesproken hebben (misschien niet op het forum).
Lien
16.02.2008



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik22-10-2007 11:53:24

ja dat is allemaal wel waar. en ik verlang ook niet van iedereen 100 euro, dat is wat wij zelf geven, niet wat we verwachten wat de mensen



Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik22-10-2007 13:19:15

Het is toch niet de bedoeling dat de gasten betalen voor het feest? Je geeft een feest om je geluk te delen met de anderen! Als ze je geld geven is dat om iets moois mee te kopen of te helpen met de hypotheek of de huwelijksreis als je al samenwoont en alles hebt... Niet iedereen heeft dezelfde financiële middelen, misschien hebben ze ook nog speciaal nieuwe kleren gekocht om op het feest aanwezig te zijn, misschien hebben ze toevallig een hele hoop trouwfeesten achter elkaar,...
Inderdaad, je verwacht een attentie, maar het is toch belangrijker dat de mensen aanwezig zijn!

Hoe dan ook, gefeliciteerd met je huwelijk en ik hoop dat jullie erg gelukkig worden.



Elke
13-10-2007
 Meld misbruik22-10-2007 13:22:18

Jullie hebben gelijk, je geeft wat je als koppel kan geven, de ene verdient beter dan de andere.

En nee, je vraagt niet steeds iedereen die je erbij wilt hebben. Ik kon echt niet zeggen: die nicht wel, die neef niet ... En ik heb een grote familie (meer dan 100 man).

Soit, wou het jullie gewoon laten weten.
Elke



saskia
7-9-2007
 Meld misbruik22-10-2007 13:28:24

@lien
ik wil er geen eindeloze discussie van maken maar enkel nog dit zeggen...
nee we hadden niet te klagen maar tis niet omdat ik op dit forum zeg dat het me niet kan schelen wat we krijgen dat dat in het echt niet zo zou zijn...
bij ons ging het er echt om dat we de mensen die er waren er echt bij waren op onze dag, het was geen groots feest, amper zestig man, en het geld weegt niet op tegen de mensen die je er bij wou maar er niet meer bij konden zijn... ik had echt liever veel minder gekregen en die paar mensen kunnen terug brengen, maar misschien ben ik in deze tijden de enige die niet zo materieel is ingesteld
jammer

bij deze




Marie
13-6-2009
 Meld misbruik22-10-2007 14:17:33

Ik wil toch ook nog even reageren. Dit is een gevoelig onderwerp. Dat merk je aan de vele reacties die er komen telkens dit aangekaart wordt op dit forum.

Ik maak mij wel steeds bedenkingen als er over ‘beleefdheid’ en ‘etiquette’ gesproken wordt in verband met het krijgen (en de hoeveelheid) van cadeaus. Volgens de regels van de etiquette past het niet om cadeaus te verwachten (en al zeker niet te vragen). Als je geen nutteloze cadeaus wil krijgen, maar deze wel verwacht, kan je hoogstens vragen om het geld dat de mensen willen spenderen te storten voor een goed doel.

Ik begrijp echt niet je andere mensen beoordeelt op basis van hun financiele bijdrage, laat staan dat je er op rekent. Als wij trouwen geven wij een cadeau (= feest) aan onze familie en vrienden en verwachten wij geen wederdienst.
Bij ons gaat het bij cadeaus om het gebaar dat telt, niet om de inhoud of bedragen. Het is ook geen ruilhandel, he.



lien
23-2-2007
 Meld misbruik22-10-2007 15:18:43

Ik wil hier ook nog graag even op reageren. Ik heb al gereageerd op een soortgelijk berichtje vroeger, maar nu stel ik weer vast dat er opnieuw een groot deel is die toch vrij hoge verwachtingen heeft van cadeaus... Ik kan jullie zeggen dat wij misschien 5 enveloppes gehad hebben van mensen die 100 euro of meer gaven. De rest schommelde tussen de 50 en 75 euro gemiddeld per koppel. Dit lijkt mij ook een deftig bedrag. Zoals er al gezegd werd: een feest geef je niet om het te kunnen terugbetalen met de cadeaus...

Ik zal eerlijk zijn: mijn nicht trouwt volgende week, mijn man en ik zijn uitgenodigd op de receptie, maar aangezien het op een vrijdag valt kunnen we er helaas niet bij zijn omwille van het werk. Nu heb ik ook een enveloppe klaargemaakt om mee te geven aan mijn ouders en daar heb ik 25 euro ingestoken. Redenen? 1. We zijn niet van de rijkste, hebben net zelf ons feest achter de rug en zo... 2. we waren gevraagd naar de receptie, en we kunnen niet eens komen... Dan vind ik ook niet dat het nodig is om een gigantisch hoog bedrag te betalen.

Dat vind ik trouwens nooit, want waar eindigt het dan??

Ik heb van mijn gehandicapte tante een zelfgemaakt schilderij gekregen, en dat vond ik nog tien keer meer waardevol dan een biljetje van 100 euro.

Waar ik naartoe wil met mijn beloop is, dat ik het jammer vind dat het tegenwoordig zoveel om materialisme draait en rond het principe van "voor wat, hoort wat". Wees blij met wat je gekregen hebt, en denk er misschien eens aan dat het in de toekomst ook niet nodig zal zijn om zelf 100 euro te geven op een trouwfeest. Dan heb je zelf ook nog iets aan uw centjes;).

Groetjes,
Lien
http://lienetghafour.bruiloftsite.nl



Karlo
8-8-2008
 Meld misbruik22-10-2007 22:21:10

Het is zo een beetje als dat geklaag, dat gezever en dat gemekker over het feit dat sommige ouders niet "willen" betalen.

Hoe oppervlakkig. Is dit waar een trouwdag over gaat? Is dit alles? :s

Hou een feest met de mensen die je wil, een feest dat volledig binnen je eigen budget past. Dan is alles wat je krijgt, alles wat je ouders geven goed meegenomen, een aangename verrassing. Dat moet het zijn: Een welgemeende dankjewel voor elke cadeau die je krijgt, ongeacht of het een groot of klein cadeautje is.

Grtn,
Karlo



Karlo
8-8-2008
 Meld misbruik22-10-2007 22:21:54

Het is zo een beetje als dat geklaag, dat gezever en dat gemekker over het feit dat sommige ouders niet "willen" betalen.

Hoe oppervlakkig. Is dit waar een trouwdag over gaat? Is dit alles? :s

Hou een feest met de mensen die je wil, een feest dat volledig binnen je eigen budget past. Dan is alles wat je krijgt, alles wat je ouders geven goed meegenomen, een aangename verrassing. Dat moet het zijn: Een welgemeende dankjewel voor elke cadeau die je krijgt, ongeacht of het een groot of klein cadeautje is.

Grtn,
Karlo



Lien
21-7-2007
 Meld misbruik22-10-2007 23:27:32

@lien (ik ben een andere dus :-))
het is wat flauw om te zeggen dat saskia wel anders zou spreken als ze zelf zo weinig had gekregen. sommige mensen vinden dat echt niet zo belangrijk.
ik ben al getrouwd, en heb van een hele groep (een tiental mensen) slechts 10 euro per persoon gekregen.
we hadden op voorhand ook wel zoiets geschat. 't zijn geen trouwerige mensen, kennen de gewoonten niet, vinden zelf dat je altijd een gelijke cadeau geeft, of het nu een groot feest is of een drink op café. mijn vriend dacht ook zoals jij, wilde hen niet uitnodigen omdat we wisten dat ze weinig gingen geven etc. maar ik heb voet bij stuk gehouden: ik zie die mensen graag, als die weinig geven is dat niet uit gierigheid maar a) ze verdienen niet zoveel en b) hun prioriteiten, hun waarden in het leven liggen gewoon anders. en wie ben ik dan om te vinden dat als ze er anders over denken dan ik, dat dat dan verkeerd is omdat ik nu eenmaal wel 100 euro geef?

je mag je eigen ideeën niet gebruiken als norm voor een ander. en op je feest moet je uitnodigen wie je er graag hebt. geven ze minder geld: pech, ze wilden er graag bijzijn op je feest op die voor jou belangrijke dag, maar hebben er ook niet voor gekozen om naar een duur diner te gaan. dat was jouw keuze (of misschien die van je ouders/schoonouders).

voor de duidelijkheid: ik geef wel 100 euro/koppel, onze trouw is wat familie betreft gesponsord door mijn ouders die hoge eisen hadden dus het was een duur, sjiek feest, maar wat vrienden en familie van mijn vriend betreft moesten we dat dure feest wel zelf betalen, dus cadeaus waren heel welkom en we hebben dik onze broek gescheurd aan het feest. en nee, toch neem ik het niemand kwalijk als ze ons wat minder gegeven hebben. gek he?

geniet van je trouw en van je feest, en laat dit soort dingen het beeld dat je hebt van je vrienden niet bederven!

lien



Lien
21-7-2007
 Meld misbruik22-10-2007 23:27:48

@lien (ik ben een andere dus :-))
het is wat flauw om te zeggen dat saskia wel anders zou spreken als ze zelf zo weinig had gekregen. sommige mensen vinden dat echt niet zo belangrijk.
ik ben al getrouwd, en heb van een hele groep (een tiental mensen) slechts 10 euro per persoon gekregen.
we hadden op voorhand ook wel zoiets geschat. 't zijn geen trouwerige mensen, kennen de gewoonten niet, vinden zelf dat je altijd een gelijke cadeau geeft, of het nu een groot feest is of een drink op café. mijn vriend dacht ook zoals jij, wilde hen niet uitnodigen omdat we wisten dat ze weinig gingen geven etc. maar ik heb voet bij stuk gehouden: ik zie die mensen graag, als die weinig geven is dat niet uit gierigheid maar a) ze verdienen niet zoveel en b) hun prioriteiten, hun waarden in het leven liggen gewoon anders. en wie ben ik dan om te vinden dat als ze er anders over denken dan ik, dat dat dan verkeerd is omdat ik nu eenmaal wel 100 euro geef?

je mag je eigen ideeën niet gebruiken als norm voor een ander. en op je feest moet je uitnodigen wie je er graag hebt. geven ze minder geld: pech, ze wilden er graag bijzijn op je feest op die voor jou belangrijke dag, maar hebben er ook niet voor gekozen om naar een duur diner te gaan. dat was jouw keuze (of misschien die van je ouders/schoonouders).

voor de duidelijkheid: ik geef wel 100 euro/koppel, onze trouw is wat familie betreft gesponsord door mijn ouders die hoge eisen hadden dus het was een duur, sjiek feest, maar wat vrienden en familie van mijn vriend betreft moesten we dat dure feest wel zelf betalen, dus cadeaus waren heel welkom en we hebben dik onze broek gescheurd aan het feest. en nee, toch neem ik het niemand kwalijk als ze ons wat minder gegeven hebben. gek he?

geniet van je trouw en van je feest, en laat dit soort dingen het beeld dat je hebt van je vrienden niet bederven!

lien



Lien
21-7-2007
 Meld misbruik22-10-2007 23:28:08

@lien (ik ben een andere dus :-))
het is wat flauw om te zeggen dat saskia wel anders zou spreken als ze zelf zo weinig had gekregen. sommige mensen vinden dat echt niet zo belangrijk.
ik ben al getrouwd, en heb van een hele groep (een tiental mensen) slechts 10 euro per persoon gekregen.
we hadden op voorhand ook wel zoiets geschat. 't zijn geen trouwerige mensen, kennen de gewoonten niet, vinden zelf dat je altijd een gelijke cadeau geeft, of het nu een groot feest is of een drink op café. mijn vriend dacht ook zoals jij, wilde hen niet uitnodigen omdat we wisten dat ze weinig gingen geven etc. maar ik heb voet bij stuk gehouden: ik zie die mensen graag, als die weinig geven is dat niet uit gierigheid maar a) ze verdienen niet zoveel en b) hun prioriteiten, hun waarden in het leven liggen gewoon anders. en wie ben ik dan om te vinden dat als ze er anders over denken dan ik, dat dat dan verkeerd is omdat ik nu eenmaal wel 100 euro geef?

je mag je eigen ideeën niet gebruiken als norm voor een ander. en op je feest moet je uitnodigen wie je er graag hebt. geven ze minder geld: pech, ze wilden er graag bijzijn op je feest op die voor jou belangrijke dag, maar hebben er ook niet voor gekozen om naar een duur diner te gaan. dat was jouw keuze (of misschien die van je ouders/schoonouders).

voor de duidelijkheid: ik geef wel 100 euro/koppel, onze trouw is wat familie betreft gesponsord door mijn ouders die hoge eisen hadden dus het was een duur, sjiek feest, maar wat vrienden en familie van mijn vriend betreft moesten we dat dure feest wel zelf betalen, dus cadeaus waren heel welkom en we hebben dik onze broek gescheurd aan het feest. en nee, toch neem ik het niemand kwalijk als ze ons wat minder gegeven hebben. gek he?

geniet van je trouw en van je feest, en laat dit soort dingen het beeld dat je hebt van je vrienden niet bederven!

lien



Lien
21-7-2007
 Meld misbruik22-10-2007 23:28:22

@lien (ik ben een andere dus :-))
het is wat flauw om te zeggen dat saskia wel anders zou spreken als ze zelf zo weinig had gekregen. sommige mensen vinden dat echt niet zo belangrijk.
ik ben al getrouwd, en heb van een hele groep (een tiental mensen) slechts 10 euro per persoon gekregen.
we hadden op voorhand ook wel zoiets geschat. 't zijn geen trouwerige mensen, kennen de gewoonten niet, vinden zelf dat je altijd een gelijke cadeau geeft, of het nu een groot feest is of een drink op café. mijn vriend dacht ook zoals jij, wilde hen niet uitnodigen omdat we wisten dat ze weinig gingen geven etc. maar ik heb voet bij stuk gehouden: ik zie die mensen graag, als die weinig geven is dat niet uit gierigheid maar a) ze verdienen niet zoveel en b) hun prioriteiten, hun waarden in het leven liggen gewoon anders. en wie ben ik dan om te vinden dat als ze er anders over denken dan ik, dat dat dan verkeerd is omdat ik nu eenmaal wel 100 euro geef?

je mag je eigen ideeën niet gebruiken als norm voor een ander. en op je feest moet je uitnodigen wie je er graag hebt. geven ze minder geld: pech, ze wilden er graag bijzijn op je feest op die voor jou belangrijke dag, maar hebben er ook niet voor gekozen om naar een duur diner te gaan. dat was jouw keuze (of misschien die van je ouders/schoonouders).

voor de duidelijkheid: ik geef wel 100 euro/koppel, onze trouw is wat familie betreft gesponsord door mijn ouders die hoge eisen hadden dus het was een duur, sjiek feest, maar wat vrienden en familie van mijn vriend betreft moesten we dat dure feest wel zelf betalen, dus cadeaus waren heel welkom en we hebben dik onze broek gescheurd aan het feest. en nee, toch neem ik het niemand kwalijk als ze ons wat minder gegeven hebben. gek he?

geniet van je trouw en van je feest, en laat dit soort dingen het beeld dat je hebt van je vrienden niet bederven!

lien



Lien
21-7-2007
 Meld misbruik22-10-2007 23:29:57

@lien (ik ben een andere dus :-))
het is wat flauw om te zeggen dat saskia wel anders zou spreken als ze zelf zo weinig had gekregen. sommige mensen vinden dat echt niet zo belangrijk.
ik ben al getrouwd, en heb van een hele groep (een tiental mensen) slechts 10 euro per persoon gekregen.
we hadden op voorhand ook wel zoiets geschat. 't zijn geen trouwerige mensen, kennen de gewoonten niet, vinden zelf dat je altijd een gelijke cadeau geeft, of het nu een groot feest is of een drink op café. mijn vriend dacht ook zoals jij, wilde hen niet uitnodigen omdat we wisten dat ze weinig gingen geven etc. maar ik heb voet bij stuk gehouden: ik zie die mensen graag, als die weinig geven is dat niet uit gierigheid maar a) ze verdienen niet zoveel en b) hun prioriteiten, hun waarden in het leven liggen gewoon anders. en wie ben ik dan om te vinden dat als ze er anders over denken dan ik, dat dat dan verkeerd is omdat ik nu eenmaal wel 100 euro geef?

je mag je eigen ideeën niet gebruiken als norm voor een ander. en op je feest moet je uitnodigen wie je er graag hebt. geven ze minder geld: pech, ze wilden er graag bijzijn op je feest op die voor jou belangrijke dag, maar hebben er ook niet voor gekozen om naar een duur diner te gaan. dat was jouw keuze (of misschien die van je ouders/schoonouders).

voor de duidelijkheid: ik geef wel 100 euro/koppel, onze trouw is wat familie betreft gesponsord door mijn ouders die hoge eisen hadden dus het was een duur, sjiek feest, maar wat vrienden en familie van mijn vriend betreft moesten we dat dure feest wel zelf betalen, dus cadeaus waren heel welkom en we hebben dik onze broek gescheurd aan het feest. en nee, toch neem ik het niemand kwalijk als ze ons wat minder gegeven hebben. gek he?

geniet van je trouw en van je feest, en laat dit soort dingen het beeld dat je hebt van je vrienden niet bederven!

lien



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik23-10-2007 9:39:38

vraagje? Als je vb op jullie trouw een envelop met 5 euro van een bepaalde persoon krijgt.. wat doe je dan als je het jaar daarop naar hun feest moet?




sarah
17-5-2008
 Meld misbruik23-10-2007 9:39:45

vraagje? Als je vb op jullie trouw een envelop met 5 euro van een bepaalde persoon krijgt.. wat doe je dan als je het jaar daarop naar hun feest moet?




Karlien
9-8-2009
 Meld misbruik23-10-2007 9:58:34

Het gaat hier altijd over het feit dat je blij moet zijn met de genodigden en dat het gene dat telt is dat ze er bij zijn. Geloof me, als je mensen moet uitnodigen om de goede vrede in de familiete bewaren ondanks dat je ze er liever niet bij hebt (omdat je er nooit iets aan had, amper je naam kennen en zelfs soms gemeen doen) en die mensen geven je een kado waar je zelfs hun drank niet mee kunt betalen, dan vloek je eens.
Dat is iets heel anders dan vrienden en familie die je er wel graag bij hebt...
Maar ik denk dat de Elke's boodschap gewoon was: 'hou rekening bij je opstelling van je budget met het feit dat niet iedereen zoveel geeft als jij op andere trouwfeesten geeft'.

Karlien



Kirsten
9-6-2007
 Meld misbruik23-10-2007 10:02:27

Ik zou dan gewoon hetzelfde bedrag geven dat ik aan andere koppels geef die trouwen. Ik heb na onze trouw eerlijk gezegd niet bijgehouden wie hoeveel gegeven heeft, dus eigenlijk zou ik dan niet meer weten dat dat koppel toen € 5 gegeven heeft. Ik vind het persoonlijk ook belangrijker dat deze mensen erbij zijn op onze dag, dan hoeveel geld ze cadeau doen.

Groetjes,
Kirsten
09/06/2007
www.kirstenchristoph.bruiloftsite.nl



Griet
2-2-2008
 Meld misbruik23-10-2007 10:32:24

Wel, Bij ons kost het avondfeest 150 Euro per koppel. Ik verwacht zeker niet dat de genodigden hetzelfde teruggeven en sta dus achter het idee 'ieder naar eigen vermogen'. Wij beslissen over de kostprijs van de feest en rekenen zelfs niet op een 'deel' van de kosten te recupereren via de cadeautjes. Het moet echter gezegd zijnde, degenen die hun uiterste best doen om zichzelf uit te nodigen zullen degenen zijn met de spreekwoordelijke 5 Euro. Iedereen kent dat soort mensenwel. Het breed laten hangen in het zicht van anderen. Die zijn dus al geschrapt van de gastenlijst. NIET voor het cadeau maar voor hun houding.
Trouwens, goede vrienden van ons zijn een paar weken geleden getrouwd, mijn toekomstige heeft een heel royaal bedrag overgemaakt omdat we zelf heel goed weten wat zo'n feest kost. Het enige wat wij echter terugverwachten is hun grappen waar je buikpijn van krijgt, onbetaalbaar zoiets.
Dames, bekijk zoiets van 2 kanten.
Elke, bedankt voor de goedbedoelde waarschuwing.

Griet
02-02-2008



silvy
4-4-2008
 Meld misbruik23-10-2007 14:17:17

Hallo,

Ik ben blij met de verwittiging zodat je dit inderdaad in je budget kan aanpassen. Uiteindelijk weet je toch alleen wat je zelf geeft en niet wat een ander zal geven.
En uiteraard geeft ieder wat hij kan en wil geven. Dat ze er bij zijn is zeker en vast het belangrijkste!!!!
Maar: zoals gezegd: wel handig bij de budgetplanning. En dat was ook de bedoeling van dit berichtje denk ik, en niet om de mensen te veroordelen.
Groetjes
Silvy



Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik23-10-2007 15:33:46

Hey,

telkens dit onderwerp wordt aangesneden, lopen de meningen sterk uiteen en vallen er harde woorden. Dat meningen verschillen is normaal... Dat mensen elkaar aanvallen vind ik minder gewoon.

Wij hebben ons feest volledig zelf betaald en rekenden niet op de cadeau's om rond te komen, maar ik moet wel zeggen dat ik ook teleurgesteld was van wat sommigen als bedrag gaven.

Ja, het is zo dat wij een feest geven voor de mensen die wij graag zien en dat wij al blij zijn dat ze erbij zijn. En natuurlijk geeft iedereen naar eigen vermogen. Maar toch... Ik denk dat het slechts menselijk is dat je soms teleurgesteld bent. Zelf krijg ik liever een mooie zelfgemaakte kaart of iets waar ze moeite in steken dan een enveloppe met € 70 van vijf koppels zonder meer. En daar schaam ik mij niet om. Da's mijn mening en ik vind het lief dat Elke aanstaande bruidjes wil waarschuwen.

Groetjes,
Lieve



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik23-10-2007 17:18:17

1000 personen = 1000 meningen...
En idd elke heeft het alleen maar willen aanhalen ivm opstellen budget. Niet iedereen heeft namelijk de luxe om zomaar geld op overschot te hebben.
(haha dat zijn dan wij, de vrijgevige zieltjes die grote cadeaus geven... niks over voor ons eigen feest)
Het is idd niet de bedoeling om geld om geld te doen op je trouwdag. Maar stiekem hoopt iedereen toch op een beetje mooie cadeaus. Ofwel een geschenk uit het hart gegeven, zoals die tante met het schilderij, ofwel een financieel extra'tje. Lijkt me sterk dat er hier mensen bij zijn, die er totaal niet blij mee zouden zijn.
Ik heb nog maar weinig goede doelen als geschenktip gezien!?



Isabel
11-8-2007
 Meld misbruik23-10-2007 17:54:06

Hallo,

kijk, het is heel simpel, iedereen heeft daar een mening over. Wij weten heel goed van iedereen die geweest is op onze trouwfeest wat ze gegeven hebben. Je ziet het sowieso bij stortingen en op de enveloppen hebben we het opgeschreven als de mensen al niet zelf hun naam hadden geschreven. Wij hebben van verschillende mensen die naar receptie, diner en avondfeest geweest zijn weinig of zelfs niks gekregen. Ten eerste, ikzelf zou dat niet durven maar van sommige mensen weet ik dat dit is wegens financiele overwegingen en dan heb ik er geen probleem mee. We wisten dit op voorhand en hebben ze toch gevraagd omdat die mensen hun bijdrage op een andere manier gedaan wordt. Ten tweede, dan zijn er ook inderdaad mensen (heeeeeel dichte familie) die in mijn ogen schandalig weinig gegeven hebben. En dan gaat het niet over het eten en drinken maar over het feit dat iemand van heeeel dichte familie trouwt en je dan toch al eens iets speciaals kan doen. Maar dat zijn dan weer de mensen die jaloers waren en ons niet gunden dat we trouwden met alles erop en eraan en dat zo goed als helemaal zelf gefinancierd hebben.En aan die mensen kan je niet zeggen dat ze niet mogen komen. Dat weten ze en daar werd bij ons van geprofiteerd. Maar ik moet ook zeggen dat wij het ook de omgekeerde kant gezien hebben. Mensen die we enkel een aankoniging gaven en niet naar de feest gevraagd waren, kwamen naar de mis en gaven ons cadeau's. Er waren er zelfs die meer gaven die niet uitgenodigd waren dan mensen die wel uitgenodigd waren. Ik kan maar één ding zeggen: ieder geval is anders en bekijk het positief, de mensen die dan zo wel iets geven, helemaal onverwachts, dat moet je bijblijven en over de rest hoef je niet te oordelen want dat kan je sowieso nooit helemaal.
Ik kan maar één tip geven, het maakt niet uit er op voorhand over bezig te zijn, het maakt op die dag toch niks uit. Je geniet en het is allemaal zo leuk dat je daar niet aan denkt. Volg gewoon de raad op van Elke, voorzie het en reken niet teveel op cadeau's dan kan je al bijna niet ontgoocheld worden.

Groetjes,
Isabel



Elke
13-10-2007
 Meld misbruik23-10-2007 17:56:54

@ Sarah

ivm goede doelen als geschenktip ... Mijn ouders deden dat enkele jaren geleden bij hun 25-jarighuwelijk-feest ... 50% van de storting kon nog teruggekregen worden via de belastingen ook ... en dan zijn er nog die niets geven ...

Tja, ik wou het gewoon even aanhalen ;-)



Isabel
11-8-2007
 Meld misbruik23-10-2007 19:01:20

Hallo,

hier ben ik nog eens, wij zijn op huwelijksreis gegaan naar Brazilië maar dan niet toeristisch maar meer ontwikkelingssamenwerking in de sloppenwijken. Wij hebben daar ook een bedrag geschonken van onze gespaarde centen voor ons huwelijk die we dankzij cadeau's niet moesten uitgeven. Onze dankmis werd daar ook gegeven dus voor ons gaven wij zo een deeltje door aan een goed doel. Wij vonden dat heel leuk.

Groetjes,
Isabel (zelfde als hier onder dus)



Isabel
11-8-2007
 Meld misbruik23-10-2007 19:01:33

Hallo,

hier ben ik nog eens, wij zijn op huwelijksreis gegaan naar Brazilië maar dan niet toeristisch maar meer ontwikkelingssamenwerking in de sloppenwijken. Wij hebben daar ook een bedrag geschonken van onze gespaarde centen voor ons huwelijk die we dankzij cadeau's niet moesten uitgeven. Onze dankmis werd daar ook gegeven dus voor ons gaven wij zo een deeltje door aan een goed doel. Wij vonden dat heel leuk.

Groetjes,
Isabel (zelfde als hier onder dus)



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik23-10-2007 19:41:43

@elke
nee dat is logisch he... dan denken ze dat je het niet meer nodig hebt. En goede doelen is voor veel mensen ver van mijn bed show!
Persoonlijk geef ik eerlijk toe, dat ik het ook niet als geschenktip zou zetten. Wij kunnen voorlopig de centjes ook goed gebruiken. Maar het is een idee voor ons 25-jarig huwelijk!
@isabel
awel ik denk er ook zo over
1) ik denk idd ook dat mensen die je graag zien, iets speciaal voor je doen.
2) wat jullie op huwelijksreis gedaan hebben is super...



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik23-10-2007 19:41:48

@elke
nee dat is logisch he... dan denken ze dat je het niet meer nodig hebt. En goede doelen is voor veel mensen ver van mijn bed show!
Persoonlijk geef ik eerlijk toe, dat ik het ook niet als geschenktip zou zetten. Wij kunnen voorlopig de centjes ook goed gebruiken. Maar het is een idee voor ons 25-jarig huwelijk!
@isabel
awel ik denk er ook zo over
1) ik denk idd ook dat mensen die je graag zien, iets speciaal voor je doen.
2) wat jullie op huwelijksreis gedaan hebben is super...



tamara
15-9-2007
 Meld misbruik23-10-2007 21:19:04

Wij hebben echt niet geteld op het enveloppegeld, dat is een leuk extraatje nadien voor de spaarrekening, maar ik had echt geen voorspellingen gemaakt van wat we zouden krijgen.
Heel dat gedoe rond hoeveel je MOET geven is zoooooo uit de context getrokken!!!

Ik vind dat dat echt van de financiële situatie van de gast! Het meeste wat wij gekregen hadden was 350€. Naar mijn mening echt veel te veel, ben bijna beschaamd om die persoon terug onder ogen te komen! Het minste was 10€, maar dat ging ook om een alleenstaande met een klein leefloontje. Daar kan je echt niet van verwachten dat die 100€ gaat geven!!!

Mijn oma heeft me zelfs enkel een bloempot gegeven. Wat kan mij het schelen dat ze me geen envelopje heeft gegeven!!! ZE was erbij en heeft zich geamuseerd, meer moet dat voor ons niet zijn!

Er zijn zelfs 2 mensen waar we geen bloemen noch een envelopje van gekregen hebben, zelfs dat is in mijn ogen geen schande! Ik zie de mensen die we hebben uitgenodigd graag en hun aanwezigheid was veeeeeeeel belangrijker dat hun bijdrage.

Als wij een feest "geven" (het woord zegt het zelf al) verwachten we niet dat onze gasten voor hun onkosten gaan betalen! Dan geef je naar mijn mening beter geen feest...



Marie
5-10-2008
 Meld misbruik24-10-2007 15:36:57

Ach ja, we kunnen allemaal de moraalridder uithangen en zeggen dat dat geld niet belangrijk is enzo...Ik vind het wel belangrijk, en kom er tenminste eerlijk voor uit. Niet om winst uit mijn feest te halen hoor, nee hoor, want wij betalen bijna alles zelf!! Maar stiekem hoop je dan toch uit de cadeaus een stuk terug te krijgen, is dat zo belachelijk? Alles wat we terugkrijgen van onze gasten, kunnen we uiteindelijk in ons toekomstig huisje steken. Ik reken dus wél op wat geld en ben blij dat Elke ons waarschuwt dat we er niet té veel moeten van verwachten...Diegene die het allemaal niet belangrijk vinden: OF je ouders betaalden het grootste deel, OF je zit er zelf dik in Of je bent gewoon niet eerlijk met jezelf. Enne...als laatste optie: wie die cadeaus toch niet belangrijk vindt: ik wil gerust mijn rekeningnr doorgeven hoor...
Thanks Elke, twas goed bedoeld, jouw post!!



Nathalie
20-12-2008
 Meld misbruik25-10-2007 19:35:58

@ Marie:
Natuurlijk hoopt iedereen om een stuk terug te krijgen uit de cadeaus. Maar ik vind wel dat je realistisch moet blijven. Zelf zou ik nooit 100 euro geven aan een trouw (tenzij het mijn zus is ofzo). Ons avondfeest kost ook geen fortuinen! Wij rekenen op een 25 euro per persoon. Dan is het natuurlijk ook niet zo 'pijnlijk' als mensen 'maar' 10 euro geven.
Persoonlijk vind ik dat - als mensen fortuinen wil uitgeven aan een avondfeest - ze dat ook zelf moeten kunnen betalen.



Sophie
18-4-2008
 Meld misbruik28-10-2007 11:34:56

Hey Elke,
Spijtig dat zo een goedbedoelde raad altijd weer op zo'n hevige discussie uitdraait.(Les gouts en les couleurs, ça se discute pas!)
Ik wou je alleszins bedanken voor de tip, zo weten wij ook wat we kunnen verwachten.

Groetjes
Sophie 18.04.2008



Sophie
18-4-2008
 Meld misbruik28-10-2007 11:35:02

Hey Elke,
Spijtig dat zo een goedbedoelde raad altijd weer op zo'n hevige discussie uitdraait.(Les gouts en les couleurs, ça se discute pas!)
Ik wou je alleszins bedanken voor de tip, zo weten wij ook wat we kunnen verwachten.

Groetjes
Sophie 18.04.2008



Sophie
18-4-2008
 Meld misbruik28-10-2007 11:35:07

Hey Elke,
Spijtig dat zo een goedbedoelde raad altijd weer op zo'n hevige discussie uitdraait.(Les gouts en les couleurs, ça se discute pas!)
Ik wou je alleszins bedanken voor de tip, zo weten wij ook wat we kunnen verwachten.

Groetjes
Sophie 18.04.2008



debbie

 Meld misbruik29-10-2007 20:55:07

bij ons was dit ook zo.
voor degenen die bij het dessertbuffet erbij kwamen kregen we van een paar koppels 10 euro per koppel !!
mispak jullie er niet aan. en een goede tip
als je de enveloppes openmaakt schrijf dan ineens op wat je van wie hebt gekregen.
je zou wel eens compleet verrast kunnen zijn. en dan weet je wat jij moet geven als je zelf eens naar 1 van je gasten naar een trouwfeest moet.
groetjes



debbie

 Meld misbruik29-10-2007 21:00:39

nu wou ik er toch nog even bij zeggen dat we dat opgeschreven hadden omdat een vriend van ons lege enveloppes ontvangen had.
en hier is het dus wel de gewoonte dat als je iemand uitnodigd voor een huwelijk dat ze betalen voor hetgeen ze eten en drinken.
ongeveer dan wel te verstaan. en dat is in vele regio's zo.
sommige vinden het vanzelfsprekend en anderen niet.
iedereen weet dat nie iedereen dit kan betalen. en dan apprecieren ze ook wat ze van die persoon krijgt.
het is helemaal niet om het geld te doen.
het is het gebaar dat telt .
ikzelf geef altijd 100 à 125 euro als ik naar een trouwfeest moet. maar nu weet ik wel dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren.
ben echt wel geschrokken van dat lijstje die we geschreven hebben.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...