Nu Online
Momenteel zijn er 174 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

gemeentehuis

16-10-2007 9:54:20
Ik ben graag op alles voorbereid: hoe werkt de trouw voor het stadhuis? Wat moeten wij doen/zeggen?
Alvast bedankt

Lieve
16-2-2008
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 256

Sandra
25-7-2008
 Meld misbruik16-10-2007 10:39:07

wij zijn gewoon naar de dienst bevolking geweest en hebben daar onze datum en het tijdstip voor de trouw op het gemeentehuis in de agenda kunnen zetten. verder moeten wij niks meer doen. 1maand voor het huwelijk moet je dan nog eens teruggaan om de gegevens van je getuigen door te geven en papieren te ontvangen (eventueel moet je dan een kopie van je huwelijkscontract bijhebben als je dat laat afsluiten)

Lieve
16-2-2008
 Meld misbruik16-10-2007 10:45:57

oeps, ik bedoelde eigenlijk de trouwdag zelf (want het tijdstip ligt al vast). Het duurt een kwartiertje, maar wat gebeurt er tijdens dat kwartiertje?

tamara
15-9-2007
 Meld misbruik16-10-2007 12:22:02

Ik was erg teleurgesteld daarin!

We kwamen binnen en mochten gaan zitten. Na enkele minuten kwam de burgemeester inlopen, las enkele artikels voor, vroeg aan ons of we uit vrije wil daar waren en voila, op 5 min waren we getrouwd. Geen kusmoment of dergerlijke, heel zakelijk en snel.

Nog enkele papieren getekend, wat waardebonnen gekregen en we konden naar buiten gaan.

Ik vond er eigenlijk niets aan...

mieke
1-9-2007
 Meld misbruik16-10-2007 13:28:09

hey,

Er worden een aantal artikelen uit het Burgerlijk Wetboek voorgelezen (huwelijksplichten!). Vervolgens zeg je 'ja' op de vraag of je elkaar tot echtgenoot wil nemen. Dan tekenen koppel en de getuigen. En er zat ook nog ergens een kus tussen. Daarna hield onze burgemeester een mooie speech over het huwelijk en wenste hij ons alle geluk samen toe. Nadien werd er nog een glaasje aangeboden door de gemeente voor de aanwezige familie zodat iedereen nog wat gezellig kon napraten.

Toen we binnenkwamen speelde er (op initiatief van de gemeente) een bruiloftsmars. Je kan altijd vragen om je eigen muziek te gebruiken, ... De burgemeester vroeg ons ook of we ringen wilden uitwisselen dan wel of er nog een mis zou volgen.

In sommige gemeentes moet je je identiteitskaart bij hebben, bij andere is dat niet het geval. Best toch eens navragen bij de gemeente dus.

groetjes, Mieke
45 dagen gehuwd

Sofie
13-7-2007
 Meld misbruik16-10-2007 23:16:49

Uiteindelijk vond ik het huwelijk voor de wet leuker dan dat voor de kerk. Misschien omdat ik niet wist wat te verwachten en ik in de kerk meer bezig was met hoe alles liep.

Wij zijn in Brugge getrouwd, het aankomen bij het stadhuis alleen was dus al een spektakel. Te meer omdat we in limo kwamen. Heel de Burg stond vol met Japanse en Amerikaanse toeristen die foto's namen en filmden. Ook binnen stond er veel volk.

De schepen heeft ons getrouwd, er werden inderdaad huwelijksplichten voorgelezen en er werd verteld hoe mooi het huwelijk is en we moesten ja antwoorden op de vraag of we elkaar als man/vrouw nemen. De getuigen en wijzelf moesten dan nog onze handtekening zetten (met een grapje van de schepen over het feit dat het een blanco blad is dat je tekent)
Bij ons was het wat verwarrend omdat mijn getuige dacht dat hij naar het blad toe moest lopen (waar de andere getuige zat), maar blijkbaar kwamen ze het blad naar hem brengen, dus wat heen en weer geloop ;)
Om te tekenen, blijf je dus gewoon op je plaats! ze komen wel naar je toe met dat blad en die balpen ;)

Tenslotte kregen we nog een mooi cadeautje en het huwelijksboekje en kusten we terwijl iedereen applaudiseerde.

Oh, en ook niet vergeten rechtstaan als de schepen/burgemeester binnenkomt ;) Mijn man was namelijk de enige die bleef zitten, zelfs na herhaaldelijke lichte duwtjes van mij had hij het niet door :p tot de schepen voor zijn neus stond en hij nog snel 2 sec. recht ging staan :p

bjorn
20-12-2008
 Meld misbruik19-10-2007 10:19:50

Oeps, Tamara...
In welk gemeentehuis was dit?

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...