Nu Online
Momenteel zijn er 214 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerkperikelen

11-10-2007 15:26:42
Hey Bruidjes, ik heb juist mijn datum van mijn trouw vastgelegd op 11 okt volg jaar (vandaag over een jaar!!). Nu belde ik naar de kerk uit mijn geboorteplaats en die pastoor zei mij dat ik een dossier moest laten openen bij de pastoor van mijn huidige woonplaats voor toestemming om in de kerk in mijn geboorteplaats te trouwen. Hebben jullie daar al ooit van gehoord? Hoe zit dat in zijn werk? En wat moet ik met dat dossier? En iss dat normaal dat ik telefonisch precies nog geen uur en datum kan vastleggen (had precies de indruk dat we eerst moesten langs gaan)..? Merci!

Marie
5-10-2008
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 252

Ingrid
28-4-2007
 Meld misbruik11-10-2007 15:34:03

dag Marie

Ik kan jou geruststellen hoor. Als je bij de pastoor waar je trouwt gaat om de nodige papieren in te vullen, dan wordt dat dossier geopend. Dat is gewoon een blad dat wordt opgestuurd naar de parochie waar je vandaan komt. Er moet ook nagekeken worden of je gedoopt bent of niet, dat gebeurt ook met een papier naar de parochie waar je gedoopt bent. JE moet dat allemaal niet zelf doen. In principe mag je trouwen op de parochie van het meisje, jongen of waar je samen woont. IN die gevallen zullen ze zeker niet moeilijk doen. Ik denk dat je best een afspraak maakt in de parochie waar je wil trouwen. Dan kan je onmiddellijk papieren invullen en dan staat meteen datum en uur vast.

Ingrid

Marie
5-10-2008
 Meld misbruik11-10-2007 15:39:19

Wel, maar dat is net het probleem: we moeten blijkbaar eerst naar de parochie waar we beiden nu wonen gaan, daar moet een dossier worden geopend en dan pas kunnen we naar de kerk gaan waar we willen trouwen (mijn geboorteplaats). Dus we kunnen niet onmiddellijk gaan naar de kerk waar we willen trouwen. Raar ze. Ik vind het ook ambetant: ik dacht al met één telefoontje de datum en uur te kunnen vastleggen, maar dat blijkt niet zo simpel te zijn. Was dat bij jullie ook zo?

Ingrid
28-4-2007
 Meld misbruik11-10-2007 16:02:31

neen, bij ons was dit niet zo. Wij zijn getrouwd op de parochie waar mijn man vroeger woonde. We woonden al samen, maar zijn toch gewoon naar zijn oude parochie gegaan. De pastoor heeft het nodige gedaan.

Ingrid

kim
17-5-2008
 Meld misbruik11-10-2007 16:55:30

Hey Marie,

Bij ons was het idd ook zo dat we eerst ons dossier moesten laten openenen in de parochie waar we nu wonen. Pas als de pastoor van deze parochie toestemming gegeven heeft en je dossier geopend heeft (meestal is dit slechts een formaliteit) kan je verder met de parochie waar je wil trouwen.

Hoop dat je hier iets mee bent!

Kim
17 mei 2008

Kristel

Meld misbruik11-10-2007 17:22:24

Hoi marie,

Hier hetzelfde als Kim.
We moesten eerst een dossier laten opmaken in de parachie waar we nu wonen. Die priester moest zijn toestemming geven dat we ergens anders trouwden.
Normaal gezien is dit gewoon een formalitiet.

Groetjes
Kristel

Katleen
6-9-2008
 Meld misbruik12-10-2007 10:50:07

Wij trouwen in de parochie waar ik als kind ben opgegroeid. We zijn langsgegaan bij die pastoor en die heeft het dossier geopend. Hij regelt dat wel met de pastoor van de gemeente waar we nu wonen dat dit administratief in orde komt.
Het was wel allemaal héél officieel toen we bij de pastoor zaten: ten eerste dus dat dossier dat opgemaakt wordt, dan een blad met vragen voor ons (waarom wil je voor de kerk trouwen, ben je bereid kinderen te aanvaarden "uit Gods hand", ga je je kinderen katholiek opvoeden enz) en verder een blad met een aantal data's van relatiedagen. Daar "moeten" we eentje van volgen en dat komt dan ook in ons dossier.
Maar 'k zou zeggen, maak eens een avond vrij en ga langs bij de priester, dan wordt dat wel allemaal duidelijk.

Katleen
06/09/08

Hanne
30-8-2008
 Meld misbruik13-10-2007 12:29:36

Wij trouwen ook in een totaal andere parochie dan van waar we vandaan zijn. We wonen nu zelfs niet in die parochie. Die pastoor maakte geen problemen en hij zei dat hij zelf alle nodige documenten ging verzamelen.
Maar blijkbaar hebben pastoors wel graag dat je eens langs gaat om te praten over die dingen en andere praktische zaken.

Marie
5-10-2008
 Meld misbruik15-10-2007 9:25:03

Kheb het eens rondgevraagd en het heeft te maken met inkomsten. Een pastoor haalt zijn inkomsten oa uit die huwelijken. Dus als wij niet trouwen in onze woonplaats is dat verlies van inkomsten voor die pastoor, dus die moet daar mee akkoorde gaan dat wij naar een andere pastoor en kerk gaan. Vanavond moeten we langs bij de pastoor uit ons woonplaats, ben eens benieuwd, hoop dat hij geen al te lastige vragen gaat stellen, want dat zullen we al bij de andere pastoor ook moeten doen.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...