Nu Online
Momenteel zijn er 197 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijk uitstellen of niet?

6-9-2007 11:06:02
Dag bruidjes,

wij zitten met een dilemma en ik had graag eens de mening van anderen gehoord, kwestie van onze eigen gedachten een beetje te ordenen.

Wij waren van plan om te trouwen in juni 2008. De zaal, kerk en fotograaf liggen al een tijdje vast en we kijken er erg naar uit om te trouwen. Ik vond ook de voorbereidingen heel leuk en dacht het perfecte huwelijksfeest te creeren. Elke keer ik naar de kapper ging probeerde ik al een ander kapsel uit voor mijn trouwdag. Ik was me nu ook al een idee aan het vormen van mijn ideale bruidsjurk.

Sinds begin augustus weet ik dat ik kanker heb en krijg ik chemotherapie. Die loopt nog tot december en dan heb ik nog drie weken bestraling. In het begin waren we heel optimistisch en we gingen het trouwfeest zeker niet verzetten. Nu beginnen we echter te twijfelen.

We denken er nu aan om het feest een jaar uit te stellen (lente 2009). We hebben een beetje schrik dat we er toch niet van gaan kunnen genieten. Mijn haar zou in februari terug beginnen groeien, maar tegen juni gaat het gene vette zijn. Ik vind kort haar echt lelijk en niet vrouwelijk (bij mezelf, sorry, ik wil niemand beledigen...) Daar gaat dus het perfecte kapsel. Zal ik me wel op mijn gemak voelen op mijn trouwdag? Ook de voorbereidingen zullen minder optimaal verlopen. Ga ik er nog plezier in hebben een trouwkleed te passen met een bleke huid en een kale kop? Heb ik nog energie genoeg om misboekjes te maken, trouwvervoer te zoeken, etc.? Na de bestraling moet ik een tijd de zon mijden. Gaat de huwelijksreis nog zo onbezorgd kunnen zijn?

Redenen om het feest toch in 2008 te laten doorgaan zijn dat we er heel erg naar uitkijken, we hebben het ook al tegen veel mensen verteld. Ik wil ook 'flink' zijn en me niet door een kleine tegenslag laten tegenhouden. Ik vind een kapsel bv maar een stomme reden om het feest uit te stellen.

Het is een moeilijke beslissing. Iedereen zegt dat we het zelf moeten uitmaken, maar wat zouden jullie doen?

Bedankt en groetjes!

Marie
13-6-2009
Meld misbruik

Reacties: 20 | Gelezen: 541

Anneleen

Meld misbruik6-9-2007 11:10:27

Het is een heel moeilijke vraag om daarop te antwoorden. Maar een vriendin van mij is onlangs gestorven aan kanker en hetgene wat zij mij toch echt geleerd heeft is dat je je nooit moet laten tegenhouden door eender wat om je dromen te laten uitkomen. Geniet van het leven nu het er is, want je weet nooit wanneer het te laat is. Dus ik zou het persoonlijk niet uitstellen. Misschien is het zelfs een mooi nieuw begin na een moeilijke periode.

lieve groetjes
Anneleen

Caroline

Meld misbruik6-9-2007 11:17:03

Het is waar wat Anneleen zegt... Zo'n prachtige dag mag je jezelf niet ontzeggen. Maar huwelijksvoorbereidingen zijn al heel vermoeiend op zich, misschien kan het wat veel worden voor je. Er zijn echter misschien genoeg mensen die je kunnen helpen? Je verloofde zal je zeker bijstaan...
En over het haarverlies... Een vriendin heeft ook kanker gehad en zij was uiteindelijk ook helemaal kaal, maar ze is een pruik gaan kopen. Dat kan gek klinken, maar ik stond er zelf van versteld hoe goed het was, je zag het echt niet. Het was ook van echt haar gemaakt enzo...
Veel sterkte alvast, hou de moed erin.

Kelly
31-5-2008
 Meld misbruik6-9-2007 11:17:10

Hey,

Het is zoals je zelf al aangeeft dat jullie dit zelf moeten beslissen.

Persoonlijk denk ik ook dat ik, moest ik in jou situatie zijn, het huwelijk een jaar zou uitstellen. Alleen al om te kunnen genieten van de voorbereidingen en alles er rond. Misschien ook al om optimaal te kunnen genezen zonder dat de stress van een huwelijk plannen erbij komt.

Anderzijds is het misschien ook iets om je aan recht te houden en om naar uit te kijken in deze moeilijke periode. Het zal misschien je gedachten wat verzetten.

'k Zou zeggen, volg je hart!

Ik wens je alleszins een goed herstel en een prachtig huwelijk in 2008 of 2009!

Vele groetjes
Kelly

Ilse
17-5-2008
 Meld misbruik6-9-2007 11:22:09

Hey Marie,

Een zeer moeilijke kwestie om als buitenstaander over te oordelen. Ik kan zelfs niet met zekerheid zeggen of ik mijn eigen advies zou opvolgen...maar, het leven is tot nu toe ook niet altijd even lief geweest voor mij en mijn familie en wat ik eruit geleerd heb, is dat het leven tekort is om dingen die je echt wil doen uit te stellen tot later... want die "later" kan er misschien nooit komen... heel hard maar dat is de realiteit...
Ik zou het ook laten doorgaan. Ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen zullen zijn die je willen helpen met de verdere voorbereidingen, je huwelijksreis kan je eventueel wel uitstellen tot je erug in de zon mag, je trouwfeest kan net datgene zijn dat je nodig hebt om je door de volgende zeer moelijke maanden door te halen...

Misschien dus toch maar doen, hé meid, als je een warme omgeving hebt die je voor de volle 100%steunen moet het lukken denk ik...

Alvast heel veel sterkte en moed!

groetjes,

Ilse
17 mei 2008

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik6-9-2007 11:33:41

Hey Marie,

dit is iets wat jij (en je partner) zelf en samen moeten beslissen. Mijn verhaal is totaal anders, maar ik wil het je wel vertellen. Mijn vriend en ik zijn verloofd sinds eind januari en half februari werd er bij mijn mama borstkanker vastgesteld. Mijn eerste reactie was ook, dan stellen we de trouw uit (wij trouwen in oktober, dus dat was een half jaar later en echt veel lag er toen nog niet vast). Mijn mama wou er echter niet van weten ... Het is heel moeilijk geweest voor ons, de voorbereidingen hebben maanden stilgelegen ... Bij het kiezen van mijn trouwkleed was het heel moeilijk voor haar, was tussen twee operatie tussen, maar ze wou er echt bij zijn ... Nu is mijn mama vorige week een kleed gaan kiezen (ok, trouwkleed is moeilijker, dat moet ik toegeven) en het was echt zalig!!! Ze straalde!! Waarmee ik wil zeggen, dit is iets waar ze echt naar uitkijkt, ze heeft pijn, ze ziet af, enz (ik wil je geen schrik doen krijgen, maar je weet dit zelf ook wel) maar dit is een plezierig lichtpuntje in een donkere tijd.

Iedere persoon is verschillend, iedere kanker is verschillend, maar als ik je verhaal lees, dan wil je er echt nu voor gaan ... En voor alle 'ongemakken' is er wel een oplossing. (bvb een 'nepborst' en wat schminck voor kleur en overal een stoel voor mijn mama (ook al zegt ze zelf dat ze zal dansen tot ze erbij neervalt))

Veel sterkte!!! Ik vind het heel moedig van jou en je partner, gelijk welke beslissing jullie nemen.
Elke
13/10/07

Sylvie

Meld misbruik6-9-2007 11:34:06

Hey Marie,

Dit is echt heel moeilijk om op deze vraag te antwoorden, maar je moet doen wat je hart zegt.
Als jullie echt willen trouwen in 2008, dan zou 'k dat doen, er zijn gerust wel vrienden of familie die jullie daar willen bij helpen om alles in orde te brengen.
K wens je alvast heel veel sterkte en moed in deze moeilijke periode.
Na de moeilijke maanden zal je misschien extra genieten op jullie mooie dag en dan heb je ook iets heel moois om naar uit te kijken.

Als wij jou met iets kunnen helpen, moet je het maar vragen.
Iedereen is hier om iedereen te helpen.

Liefdevolle groetjes,

Sylvie

Amber
9-8-2008
 Meld misbruik6-9-2007 11:35:35

Hey
Allereerst wil ik je veel beterschap toewensen.
Als ik jou was, dan zou ik wachten. Je wilt dat die dag perfect is, en als je denkt dat je nog niet helemaal terug op je plooi bent, zou ik het uitstellen.
Zo voorkom je onaangename verrassingen, en je moet realistisch blijven: stel dat je nog niet genezen bent,en de chemo moet worden voortgezet... wat ik je natuurlijk niet toewens, maar de kans bestaat.
Trouwen kan je altijd, waar en wanneer je maar wil. Dus ik zou eerst zorgen dat mijn gezondheid in orde is. Op je huwelijksdag kan je dan twee dingen vieren: je liefde voor elkaar, en je overwinning op die vreselijke ziekte!
Veel sterkte en succes.
xxxxxxxx

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik6-9-2007 11:36:59

@ Caroline: Een pruik van goede kwaliteit met echt haar heb ik al. Het lijkt ook helemaal op mijn kapsel nu, maar het is toch ook niet alles, hoor. Dan denk ik dat ik nog liever met kort haar trouw. Ik weet het, ik ben geen gemakkelijke :-)

@ Iedereen: Ik snap de redenering 'wacht niet tot het te laat is' wel, maar ik denk aan de andere kant ook als volgt. Als ik later terug denk aan mijn trouw en foto's ervan zie, ga ik dan ook niet altijd denken 'ah ja, toen had ik kanker' ? Ik wil ons huwelijksfeest ook niet zien als een overwinningsfeest op de kanker, het is een feest ter ere van onze liefde van elkaar. Maar misschien hoort die ziekte daar dan ook bij. Pfff... wat moeilijk.

In ieder geval al bedankt voor de eerlijke reacties.

Marie

eline
5-9-2008
 Meld misbruik6-9-2007 11:56:21

Hey,

Eerst en vooral veel sterkte toegewenst.
Ik zou ook zeggen dat je hart moet volgen.
Wat ik zelf zou doen is het laten doorgaan en niet uitstellen, maar een ieder is anders en je directe omgeving moet je steunen bij de beslissing die je neemt anders lukt het niet denk ik.
Ik zelf zou het als een lichtpuntje in de donker zien en mij er aan vasthouden.

Voor alle problemen zijn oplossingen, zo kan je voor je haar viamines nemen die de groei stimuleren en eventueel op je feest je eigen haar met een haarstukje laten opsteken waardoor het land lijkt.
Voor het zonnen bestaan er nu technieken waardoor je een kleurtje hebt zonder in de zon te komen ik denk dat het tanning heet of zo.
Voor de huwelijksreis kun je tot 6 maanden na de trouwdatum genieten van honeymoon voordeel.

Ik zou het zelf doorzetten omdat ik vooral mezelf goed ken en een goede uitvalsbasis heb waar ik steeds op kan steunen om door moeilijke periodes heen te komen.

Ik wens veel sterkte toe en hoop dat je bij jezelf diep van binnen het antwoord vindt en je jouw hart zult volgen.

veel groetjes
Eline & Stijn
05/09/2008

Mieke
8-9-2007
 Meld misbruik6-9-2007 12:00:29

Hey,

Ik kan natuurlijk niet beslissen in jou plaats..
Maar wat ik zou doen is het huwelijk uitstellen.
Wij trouwen zaterdag en als ik da achteraf bekijk wat een geloop, gebel , bloed zweet en ook wel tranen dat het gekost heeft ...
Het is een intense periode waar je optimaal moet van kunnen genieten.
Ik denk als je idd moe bent, bleek eruit ziet, je haar verliest dat dit weinig opgeeft..
Op die dag wil je er stralend uitzien ..
Dus als je zeker genezen bent een jaartje later dan zou ik het uitstellen om er optimaal van te kunnen genieten en er stralend uit te zien..
Met een bruin gekleurd tintje en hopelijk tegen dan een lange bos haar !

Groetjes en heel veel sterkte !
Jou mooie dag komt ook wel nog...

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik6-9-2007 12:22:45

je zegt 'ik wil flink zijn' en 'we hebben het al tegen veel mensen gezegd'. Ik denk niet dat er iemand is die het niet begrijpt als je de trouw zou uitstellen! (dus dat vind ik geen excuus) Ik begrijp het wel dat je niet liever aan iedereen laat weten dat je kanker hebt (mijn mama wou in het begin zelfs niet dat mijn toekomstige schoonouders het wisten) en dat je er daarom tegen op ziet om te zeggen dat jullie het een jaartje uitstellen.

ivm 'flink' zijn: ik denk dat deze 'beproeving' toont hoe flink je bent en hoe sterk je als koppel bent (het verwerken van kanker is echt niet gemakkelijk!!!). Ik heb het al gezegd, gelijk wat je beslist het is een moedige keuze.

Het kan een lichtpuntje zijn om naar uit te kijken in deze moeilijke periode, iets om je gedachten even te verzetten. Aan de andere kant heb je waarschijnlijk al genoeg aan je hoofd dat je niet ook nog eens een trouw wil plannen ... En, idd, trouwen kan je nog altijd, misschien een jaartje later dan voorzien, maar je man loopt vast niet weg ;-) En als jullie dit aankunnen (zoals gezegd kanker verwerken is heel moeilijk en iedereen doet het op zijn manier), dan kunnen jullie met jullie trouw de wereld aan!!

liefs
Elke
13/10/07

VERA
18-7-2007
 Meld misbruik6-9-2007 12:26:06

hallo,

ik wens je heel veel sterkte, en voor de rest volg je hart xxx

Fieke
7-7-2007
 Meld misbruik6-9-2007 12:56:19

Ik kan me niet in jouw situatie stellen, maar ik denk dat ik het zou willen laten doorgaan, om mij toch op te trekken aan al die leuke aspecten van de voorbereidingen.
Je zal heel ziek zijn en vaak moe, maar er zullen ook veel momenten zijn dat je je gaat vervelen thuis en dan is het misschien leuk die momenten op te vullen met wat voorbereidingen.
Tenslotte moeten 'gezonde' bruidjes (vergeef me die term) de voorbereidingen nog combineren met hun dagelijkse job.

Indien je van onze kanten bent, wil ik je met veel plezier helpen met je voorbereidingen, ik ben er namelijk een expert in geworden, na 2 jaar plannen ;-)

Veel succes!
Fieke
reeds 61 dagen getrouwd

Marjan
2-6-2007
 Meld misbruik6-9-2007 13:17:35

Ik kreeg gelijk kippevel van het lezen van deze berichten.
Als ik jou was, zou ik het ook uitstellen. Als lichtpuntje in de tunnel kan je dan de voorbereidingen van de trouw zien ipv de trouwdag zelf. Dan kan je daar ten volle van genieten en daarna als kers op de taart jullie trouwdag.

Veel beterschap en zoals al gezegd als we kunnen helpen, weet het maar te zeggen.

wendy
8-3-2008
 Meld misbruik6-9-2007 15:21:37

Dit is natuurlijk een flinke opdoffer. Je uiterlijk vind ik zeker geen reden om het huwelijk uit te stellen. Iedereen weet wat je nu doormaakt. Misschien moet je in die periode nog chemo of bestraling krijgen. Dit zou voor mij een reden zijn om het uit te stellen, als je je ziek voelt heb je ook niets aan je dag.
Ik wens je veel beterschap

Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik6-9-2007 16:21:05

Hey,

Ik vind het heel erg voor je wat je moet doorkomen, maar ik zou (als je de voorbereidingen aankan) het huwelijk niet uitstellen. Als je dagen hebt dat het minder gaat, zal het vooruitzicht op je huwlijk je er misschien doorhelpen. Het kan misschien ook een start betekenen van een nieuwe mooie periode.

Groetjes en veel sterkte

Myriam
16-2-2008
 Meld misbruik6-9-2007 16:28:14

Hoi Marie,

ik vind het ook heel moedig van jou om jouw situatie hier op het forum mee te delen. Je moet je zeker en vast niet bewijzen door "flink" te zijn; ik denk dat je dat idd wel bent - alleen al door intonatie te lezen van je bericht.
Het is een moeilijke keuze en ik heb even moeten nadenken vooraleer te antwoorden: ik DENK dat ik het huwelijk wel zou laten doorgaan, gewoon al omdat het iets is waaraan je je kan optrekken als je je somber voelt. Een van de belangrijkste instellingen om van kanker te genezen (afgezien van stralingen en chemo) is een positieve ingesteldheid hebben. Mansen die zich door de "ziekte" laten overmeesteren, komen vaak in een spiraal terecht van depressie. Laat jou dat zeker niet overkomen! Als je je echter nog te moe voelt voor een heuse party, dan kan je die nog altijd wel met enkele maanden verzetten.
Wat je ook kan doen is: hou de datum (juni 2008) voor het burgerlijk huwelijk en verzet met enkele maanden het kerkelijk huwelijk...

Ik wens jou (en jullie beiden) heel veel sterkte en moed en beterschap!!

Mocht je van regio Brussel of Vlaams-Brabant zijn, dan steek ik ook graag een handje toe ;o).
Myriam xxx

Kim
7-5-2013
 Meld misbruik6-9-2007 21:21:53

Dag Marie,

Ook ik heb hier hetzelfde te zeggen als iedereen, ja of neen... beiden kan!

Ik heb zelf nog nooit zo'n grote tegenslagen te verwerken gekregen, maar ik ben wel een uitsteller van grote beslissingen. Ik sta altijd klaar om vanalles en nog wat te doen, maar uiteindelijk is het nooit "perfect" naar mijn mening en dan loop ik boos, depri... rond en stel ik het uit.

Zo koop ik bijna nooit geen kleren omdat ik denk dat ik over een maand zal afvallen er mooier zal uitzien.

Ik dans bijna nooit (meer) omdat ik denk dat ik volgende week wel kan dansen, dan zie ik er beter uit, dan ligt mijn haar wél goed, dan ziet mijn poep er wel sexy uit...

Domme opmerkingen, ik hoop dat je ermee kan lachen ;-) Maar wat ik er precies mee bedoel: hoe "perfect" iedereen de trouwdag inbeeld, hoe "perfect" alles wel lijkt, het is nooit perfect...
Waarmee ik natuurlijk niet wil bedoelen dat je de perfectie moet bereiken ofzo.

Ik bekijk het zo:
ALS je volgend jaar je trouwfeest laat doorgaan, dan ga je heel veel lol (ook stress) beleven aan het voorbereiden ervan. Je zult iets hebben om naar uit te kijken, net als iedereen die hier op het forum zit. Maar het allerbelangrijkste, of je het nu volgend jaar of in 2009 of nog later doet, het gevoel blijft hetzelfde!

En dat gevoel is: jullie zien elkaar graag, als je mekaar in de ogen kijkt, dan weet je dat dit voorgoed is, dat jullie van elkaar houden... En dat gevoel zal niet veranderen, en uiteindelijk is dit het enige wat je trouwdag perfect maakt: elkaar!

Ik vind alle argumenten hier wel goed, maar dit belangrijkste argument lijkt iedereen wel te vergeten :-) Trouwen gaat over elkaar graag zien, die ene dag waarop je iedereen begroet, kussen geeft... die doet er eigenlijk niet toe. Het gaat erom dat jullie na die mooie (vermoeiende) dag thuiskomen, bij elkaar en genieten van het "man & vrouw" zijn, nog wat dichter verbonden met elkaar...

Ik ben nogal romantisch ingesteld blijkbaar maar dit wou ik dus toch eventjes zeggen ;-)

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik6-9-2007 21:25:42

Hoi iedereen!

Bedankt voor jullie (vele) reacties, echt waar.
Door jullie meningen weet ik nu dat eender welke beslissing altijd de goede is :-) .

We hebben de knoop nog niet doorgehakt, maar we neigen nu eerder naar het uitstellen. Eventueel houden we dan nog een klein informeel 'verlovingsfeestje' op de dag waarop we eerst gingen trouwen.

Bedankt ook aan de mensen die hun hulp aangeboden hebben. Ik zal jullie nog wel tegenkomen op dit forum, denk ik. Dit is te verslavend om mee te stoppen ;-).

Groetjes!

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik7-9-2007 17:01:29

awel marie, dat is echt een goed idee! Een verlovingsfeestje op de normale dag en achteraf een trouwfeest. Vind het knap dat je zo positief bent!!!
Ik denk wel dat het organiseren van een feest zwaar gaat zijn tijdens de chemo. Denk niet dat je hoofd er dan naar staat. En als het wel zo is, dan heb je dubbel zoveel tijd om alles te plannen. Kan je lekker veel tijd steken in 100.000 details!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...