Nu Online
Momenteel zijn er 132 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

gemeentehuis kan pas 6mnd voor vastgelegd worden?

8-8-2007 20:06:05
Hey,

ik ben van brugge, en deze morgen gingen we om de datum vast te leggen om te trouwen.
ze zeiden ons dat het maar mogelijk is om de datum 6 maand voordien vast te leggen.
ik lees hier overal dat datums al vastliggen van soms een jaar voordien.
ik snap er niets van, is dit enkel in Brugge of klopt het niet wat die vrouw zei?
weet iem raad? want ben bang dat de dag en vooral het bepaalde uur voor onze neus zou gekozen worden door een ander.
groeten jennifer

Jennifer
2-8-2008
Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 337

marc

Meld misbruik8-8-2007 20:09:32

Hier hetzelfde hoor. Eigenlijk wilden we trouwen op 08/08/08, maar hebben onze datum maar een week vervroegd. Ik zie het al gebeuren dat alles vastligt, maar door een teveel trouwers je die dag niet kan trouwen. Stel u voor... + hier is het op 08/08/08 enkel trouwen in de voormiddag wegens kermis.
'k Vind het ook allemaal heel vervelend. Optie op zaal, vervoer, dj, traiteur, fotograaf..., maar nog geen zekerheid of je dan wel effectief kan trouwen. De datum op voorhand reserveren gaat hier ook niet...

Ilse
8-8-2008
 Meld misbruik8-8-2007 20:14:33

Dag Jennifer

het klopt dat je in Brugge pas 6 maand op voorhand je aanvraag kan indienen. Ik ben ook van Brugge en zit met hetzelfde probleem. Wij trouwen op een vrijdag, wat wil zeggen dat je ten vroegste om 14.30u voor de wet kan trouwen, maar ik moet om 15.00u wel in de kerk staan, dus vrees ik er ook voor dat ik niet als eerste kan trouwen. Gelukkig houden ze wel rekening met mensen die nog voor de kerk trouwen en nemen ze die naar het schijnt voor.
Mijn advies: zorg dat je exact 6 maanden voor je huwelijk stipt op openingstijd aan de burgerlijke stand staat, dat je als (hopelijk) de eerste je aanvraag kan indienen. Dan heb je nog de meeste keus neem ik aan.

Wanneer trouw je eigenlijk? Ik op 08/08/2008.

veel succes!!!

Ilse

Jennifer
2-8-2008
 Meld misbruik8-8-2007 20:28:12

dag ilse,

we gingen eerst 3 mei 2008 nemen maar nu blijkt dat het stadhuis de brug neemt van 1 mei en dus op zaterdag ook geen trouw doet.
nu moeten we dus op zoek naar een nieuwe datum, wss in juni 2008. we zouden ook trouwen voor de kerk op dezelfde dag dus hopelijk hebben we ook een goed uur die past bij de kerk.

we vroegen die vrouw van het stadhuis welke papieren je juist nodig had. want hier lees ik over geboorte aktes enz maar ze is er niet echt op ingegaan.
ik ben dus erg stressie, in andere gemeenten en steden kunnen ze de datums soms wel al van langer op voorhand vastleggen, die weten dan toch al van iets.
groetjes jenn

Ilse
8-8-2008
 Meld misbruik8-8-2007 20:35:23

Ik heb een briefje gekregen met alle gegevens van wat en wanneer. Als je je e-mailadres eens wil doorgeven, dan mail ik het je door.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat je op die dag niet voor de wet zou kunnen trouwen, want dat duurt maar 10 minuutjes. Op 07/07/2007 waren er meer dan 20 huwelijken geloof ik, dus ...

Groetjes,

Ilse

tamara
15-9-2007
 Meld misbruik8-8-2007 20:36:51

Ja, in sint-truiden kan je ook max 6 maanden op voorhand vastleggen.

Dus, 15 maart om 8.00u bel ik naar het gemeentenhuis en het was bezet. Ik ben 2 min later en vraag voor 15/09 om 15.00u, zegt de mevrouw: sorry, is net geboekt! Dus dan maar een half uurtje vroeger.

Maar ik kan me inbeelden dat bij populaire data het die dag dan stormlopen is om nog een uur vast te krijgen.

Groetjes, Mara

Jennifer
2-8-2008
 Meld misbruik8-8-2007 20:56:51

dag ilse,

hier mijn e-mail
jenntje@msn.com

alvast bedankt
jenn

Ellen
19-7-2008
 Meld misbruik8-8-2007 22:13:33

hallo,

Wij trouwen volgend jaar 19 juli, en wij kunnen nu al ons uur doorgeven, hoe vroeger hoe meer kans dat niemand anders nog op hetzelde uur wil komen natuurlijk. Wij trouwen wel in Beernem, wat minder groot is dan brugge natuurlijk! Wij hebben alsvast gereserveerd zodat niemand ons voor is!

Ellen

Sissi
26-5-2007
 Meld misbruik8-8-2007 22:20:20

Hey,

Officieel gezien kan het inderdaad maar 6 maand op voorhand. Heel vervelend om een dagplanning te maken.
Sommige gemeenten houden er echter een officieuze agenda op na, vandaar dat je hier vaak leest dat sommige bruidjes alles al hebben vast staan.

Bij ons in Ninove was het ook pas 6 maand op voorhand.

Exact 6 maand op voorhand gaan is de boodschap als je echt een bepaald uur wilt. Dat heb ik ook gedaan.

Groetjes, Sissi
(74 dagen getrouwd)

Tania
3-5-2008
 Meld misbruik9-8-2007 8:03:26

Bij ons in Liedekerke is het ook maar 6 maanden van tevoren, en wij trouwen op 3 mei 2008, net met dat lastige weekend. In de gemeente blijven ze enkel herhalen dat het pas 6 maanden van tevoren kan, en dat ze "normaal gezien" geen brug maken... Wij hebben ondertussen een mail gestuurd naar de burgemeester met de vraag of hij ons die dag wilde trouwen, en hij wilde dat wel doen. Dus officieus zijn we toch al een beetje gerustgesteld. Hij wilde er ook iets persoonlijkers van maken. Wij trouwen enkel voor de wet, en ik moet zeggen, ik zou het wel heel erg vinden moesten mensen die ook voor de kerk trouwen daarom voorrang hebben! Moest nu toch blijken dat het die dag niet zou kunnen zou ik dat echt verschrikkelijk vinden... maar ja. Verder betalen we hier 250 euro (is als je op vrijdagnamiddag of zaterdagvoormiddag wil trouwen; zaterdagnamiddag kan niet eens!), wat ik toch ook heel erg veel geld vind...

Dus ja, die gemeenten werken niet altijd mee!

Groetjes,

Tania

Annelies
25-8-2007
 Meld misbruik9-8-2007 8:06:50

Dag Jennifer,

Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken hoor! Ik ben ook van Brugge en ik liep ook al een jaar van op voorhand rond te bazuinen dat ik op 25 augustus 2007 zou trouwen. 't Is vooral belangrijk om zeker de zaal vast te leggen, de fotograaf, de dj,... Toen wij 6 maand op voorhand (rond 25 februari) naar de burgerlijke stand gingen was dat geen enkel probleem voor die datum. Zoals Ilse zegt, ze trouwen de koppeltjes om de 10 min, dus is de kans immens klein dat het niet meer op jouw datum lukt. Je hoeft helemaal geen papieren mee te brengen als jullie allebei uit België afkomstig zijn. Die geboorte-aktes vragen zij zelf op. De vrijdag wordt er in Brugge enkel in de namiddag getrouwd, de zaterdag enkel in de voormiddag. (de dinsdag is het gratis ;-)).

Veel succes nog met je voorbereidingen en wees er maar zeker van dat het zal lukken om op die dag te trouwen!

Groetjes,

Annelies

http://anneliesenchristophe.trouwen.com

Ilse
17-5-2008
 Meld misbruik9-8-2007 10:24:16

hey Jennifer,

Wij trouwen in Leuven en ook daar kan je maar 6 maanden op voorhand je datum en uur vastleggen en ze houden er geen officieuze agenda op na... Nu, wij hebben wel gekozen om op een andere dag (woensdag 14 mei) voor de wet te trouwen dan voor de kerk (17mei), dus voor ons zal het wel geen probleem vormen...

groetjes,

Ilse
17 mei 2007

Karen
8-9-2007
 Meld misbruik9-8-2007 12:54:23

Hallo Jennifer,

Wij trouwen begin volgende maand in Brugge en ik moet inderdaad bevestigen dat je de datum en het uur pas kan vastleggen vanaf 6 maanden voor je huwelijk. Ik was daar ook niet echt blij mee maar geen paniek, er is altijd plaats vrij om te trouwen, ze hebben me gezegd dat ze nog nooi iemand hebben moeten weigeren om te trouwen op de dag naar keuze.

groetjes,

Karen
08-09-2007

Jennifer
2-8-2008
 Meld misbruik9-8-2007 14:01:20

dag karen,

dank u voor de reactie.
eigenlijk merci iedereen voor de reactie.
ben al wat meer op mijn gemak.
groetjes jennifer

Mie
29-9-2007
 Meld misbruik11-8-2007 0:21:35

Wat raar dat al die gemeenten pas 6 maanden op voorhand een datum willen vastleggen. Ik werk zelf op een gemeentehuis en bij ons staat er geen beperking op. Het is wel dat je maar max. 6 maanden op voorhand je trouwdossier kan laten samenstellen omdat jullie geboorteakten niet ouder dan 6 maanden mogen zijn. Dus wij maken dan gewoon een leeg kaftje aan als iemand belt voor een datum (met datum en uur op) en dan 6 maanden voor hun datum nodigen we hun uit om hun dossier in orde te komen maken. Bij ons kost het ook maar 18 euro (de onkosten voor het trouwboekje). Toch straf dat het zo verschillend is hé. Hopelijk kan je toch trouwen op de gewenste datum en uur!!!

groetjes
Mie
29.09.2007

Patricia

Meld misbruik14-8-2007 9:50:41

Ik trouw volgend jaar in Gent en daar kan je de datum en het uur in hun uurrooster vastleggen max. 1jaar op voorhand, dus wij zijn op 01/08/2007 langsgeweest om dat te doen. Nu moeten wij 6maand op voorhand nog eens terug om in ondertrouw te gaan, dat is de aangifte. Dan wordt ook het trouwdossier pas aangemaakt en dan moeten we betalen: 13€ trouwboekje, 175€ praalhuwelijk (wat op vrijdag verplicht is in de namiddag als ik het mij goed herinner).

Ik ben toch ook geruster nu die datum vastligt, mr als het niet anders kan, dan moet je zorgen dat je 6 maand op voorhand klaarstaat als t gemeentehuis open gaat en dat je de eerste bent om vast te leggen hé.
Succes.

Patricia
01/08/2008

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...