Nu Online
Momenteel zijn er 227 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Trouwen voor imam...

5-7-2007 9:52:05
Hallo meissies,

Zijn er nog onder jullie die getrouwd zijn of gaan trouwen met een islamiet? Zijn/gaan jullie dan ook getrouwd/trouwen voor de imam?

Mijn man zou dit graag doen, maar ik zou het fijn vinden om het er eens met andere meisjes over te hebben...

Groetjes,
Lien
http://lienetghafour.bruiloftsite.nl

lien
23-2-2007
Meld misbruik

Reacties: 5 | Gelezen: 649

wendy
28-7-2007
 Meld misbruik5-7-2007 13:20:12

Hallo Lien.Mijn a.s. is ook een moslim.
We gaan nu na 13 jaar trouwen voor de wet.
een 5 jaren(weet het niet meer juist)terug zijn we bij zijn ouders thuis voor de islam getrouwd.
voor mij persoonlijk was het niet veel want ik wist het 1 dag op voorhand dat het ging gebeuren en het was de eerste keer dat ik bij zijn ouders binenkwam(ze zijn jaren tegen onze relatie geweest)Ik herrinner me nog dat ik een hoofddoek op moest en een turkse naam kreeg.We moesten op onze knieen gaan zitten en een gebedje zeggen en dan waren er een aantal kennisen bij van zijn vader als getuige.
Ik hechte er op dat moment ook eigenlijk geen betekenis aan omdat ik meer zenuwen dan iets anders had om al die familieleden rond me te hebben die me eigenlijk niet moesten dus.....

zo dat was mijn ervaring ermee.
het zal voor jou denk ik wel heel anders gaan zijn.
ben wel blij eens mijn ervaring met iemand te kunnen delen die ook voor de islam zal trouwen.

groetjes Wendy

lien
23-2-2007
 Meld misbruik5-7-2007 14:13:02

Hallo Wendy,

Ik hoop dat je dit berichtje nog leest...

Ik ben blij dat er toch nog mensen zijn zoals ik!:d. Heeft de trouw voor de imam iets veranderd voor jou persoonlijk? (heeft je aanstaande je anders behandeld daarna, zijn er gevolgen voor kinderen,...)?

Groetjes,
Lien

Lobke
6-7-2007
 Meld misbruik5-7-2007 17:05:58

Dag Lien,

Ook ikzelf ben samen met een moslim. Wij hebben echter samen beslist dat we enkel voor de wet zouden trouwen. Geen kerkelijke dienst en niet voor een imam.
Waarom deze keuze? Ik sta heel open tov zijn cultuur. Ik kook hallal voor hem, heb respect tov de gewoontes bij hem thuis en dankzij mijn enkele marokkaanse woordjes verloopt alles goed. Ikzelf kom uit een puur Belgisch gezin waar mijn moeder jaren les heeft gegeven in het katholiek onderwijs. Aanpassingen waren dus nodig van beide kanten.
Zijn ouders hebben 2 maal gevraagd of we toch niet voor de imam zouden trouwen ook. Maar dit zou ik minder respectvol hebben gevonden tov mijn eigen geloof. Dus doen we dit niet. Zij argumenteerden dat het nochtans beter zou zijn voor de erfenis van onze kinderen. Indien niet voor de imam getrouwd, dan kan de erfenis van de grootouders nooit tot bij de kleinkinderen (die dan enkel de belgische nationaliteit dragen) geraken. Ook het feit dat onze kinderen dan de marokkaanse nationaliteit niet zullen hebben, doet hen waarschijnlijk pijn. Maar ik voel mij er gewoon beter bij. Ik wil geen "inbreuk" plegen op mijn eigen identiteit. Ik ben wie ik ben. Hij is wie hij is.
Uiteindelijk hebben we besloten om op 06/07 hier in belgie te trouwen voor de wet. Op die dag houden we ook het belgisch feest. Een week later volgt een marokkaans feest. Er horen rituelen bij maar ik onderteken niets en er komt ook geen imam aan te pas.
Ook later, na ons huwelijk en wanneer er eventueel kinderen komen, wil ik hen het beste van beide culturen mee geven. Ik weet dat het voor sommige moslims taboe is om hun kind "niet moslim" op te voeden. Ik ben blij dat ik met mijn verloofde overeen ben gekomen dat we later de keuze van geloof aan het kind laten.
Ik denk dat het belangrijk is om dit alles samen te bespreken. Volgens mij zit het pas goed wanneer beiden zich goed voelen (wat de beslissing dan ook mag zijn). En dan staat men dubbel zo sterk indien de ouders of anderen opmerkingen maken.
Je mag mij steeds mailen indien gewenst: lobket@hotmail.com

Voor mij komt de grote dag heeeeel dicht bij.
Groetjes.

wendy
28-7-2007
 Meld misbruik5-7-2007 20:37:19

Hallo Lien

voor mij persoonlijk heeft het niks veranderd en hij is me ook helemaal niet anders gaan behandelen of zo.maar bij ons is de situatie wel heel ingewikkeld.Pas een aantal jaren na de geboorte van ons 1ste kindje hebben de ouders onze relatie "aanvaard" en toen ineens hadden ze buiten mijn weten om dat huwelijk voor de imam geregeld.ik had toen meer iets van :" ik wil dit niet" dan iets anders want het was allemaal zo ineens en zonder mijn familie erbij.Maar ik denk dat als jij een goed contact hebt met zijn familie dat je er wel iets moois van kan maken moest je toch beslissen voor de islam te trouwen.
net als Lobke kook ik ook helal en word er ook geen alcohool gedronken en probeer ik ook zoveel mogelijk zijn rituelen te respecteren maar ik kan niet zeggen dat ik nu ook overtuigd moslim ben. De gebeurtenissen in het begin van onze relatie hebben me eigenlijk daarvan afgeschrikt.zijn familie is wel echt traditioneel in het extreme.
Nu hebben we intussen 2 kindjes en hebben we ook een redelijk contact met zijn familie maar we zullen nooit beide families bijeen kunnen brengen.teveel gebeurt.
zou ik mogen vragen hoe jullie ervaring is met het bekent maken van jullie relatie bij zijn ouders?

groetjes wendy

lien
23-2-2007
 Meld misbruik6-7-2007 9:24:07

Wendy,

Geef jij me even je emailadres door of stuur je me even zelf een mailtje? Zal makkelijker zijn om op je vraag te antwoorden;).

Mijn adres: vacquierlien@hotmail.com

Dank je wel!

Groetjes,
lien

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...