Nu Online
Momenteel zijn er 149 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

betrekken van ouders

3-7-2007 12:05:03
Hey bruidjes,

Ik zit er al een tijdje over na te denken en geraak er maar moeilijk uit.
Volgens traditie zitten bij de eretafel onze ouders, mijn broer en onze getuigen.
Nu hebben wij helemaal geen goed kontakt met onze ouders, ze hebben ons de laatste maanden enorm gekwetst en stellen ook helemaal geen belangstelling in ons huwelijk. We willen hen er wel bij hebben, maar voelen ons er niet goed bij hen aan de eretafel te hebben zitten.
En m'n broer heeft m'n man onlangs nog uitgemaakt en reageerde heel negatief op ons huwelijk, die wil ik helemaal niet aan de eretafel!

Ik was aan het denken om hen gewoon bij de familie te zetten en een soort eretafel te vormen met enkel vrienden. Vinden jullie dit kunnen? Ondanks de problemen wil ik niet dat dit voor een breuk zorgt. En er met hen over praten vertik ik nu echt wel, telkens ik over ons huwelijksfeest begin interesseert het hun gewoon niet zodat ik het er uiteindelijk maar niet meer met hen over heb, maar eerder met vrienden. Ik weet dat ze dit wel raar zouden vinden, maar langs de andere kant wil ik echt niets tegen m'n gevoel doen, ze hebben me zo erg gekwetst dat ik ook niet hypocriet wil doen.

En dan de dansen, wat kan ik doen na de openingsdans om te vermijden dat we met de ouders moeten dansen? Ik had al gedacht om de DJ te vragen iedereen op de dansvloer te roepen en met vrienden af te spreken dat zij dan ook zouden komen dansen en dat ik dan nog gewoon even met m'n man blijf dansen. Zijn er nog koppels die dit zo doen?

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat onze ouders mee aan de feestzaal de gasten verwelkomen, die gedachte geeft me een verschrikkelijk gevoel. Het interesseert hun allemaal verder niet en dan zouden ze daar schijnheilig staan handjes schudden met iedereen, terwijl ze ons zo erg gekwetst hebben. Ik heb al gedacht hen te zeggen dat wij alleen de gasten gaan verwelkomen, niet met de ouders erbij.
Ik heb zo moeten vechten de laatste jaren om mijn zelfvertrouwen -dat m'n ouders en broer compleet de grond in hadden geboord- terug te vinden, dat ik me nu niet kan voorstellen dat zij er op dat moment met hun scheinheilige lach de gasten (waarvan de rest van de familie bij allemaal niet weten wat er gaande is) zouden verwelkomen.

Zijn er andere bruidjes die dit allemaal meemaken of meegemaakt hebben?
Kunnen jullie me tips geven?

Bedankt,
Cathy

Cathy
15-12-2007
Meld misbruik

Reacties: 16 | Gelezen: 219

Lies
27-10-2007
 Meld misbruik3-7-2007 12:20:59

Dag Cathy,

Ik zit gelukkig niet in dezelfde situatie. Ik vind het heel erg jammer voor jou! 't Is wel goed dat je je niet laat doen! Het is jouw dag en jij moet doen waar je je het beste bij voelt.
Voor de eretafel: ik heb al vaak op trouwfeesten gezien dat koppels met een tafel vrienden de 'eretafel' vormden, zelfs als de ouders niet gescheiden waren, dus dat kan je zonder probleem doen.
Over het handjesschudden: hangt er een beetje van af of je ouders meebetalen he. Als zij zelf mensen uitnodigen en voor hen betalen, kan je moeilijk van je ouders verwachten dat ze hun gasten niet welkom gaan heten. Is dat niet het geval, dan zou ik gewoon met jullie tweetjes de gasten begroeten. Je moet je niet aantrekken wat de mensen daar zouden van denken!

Heel veel sterkte en probeer er toch van te genieten!

Lies

Katleen
8-9-2007
 Meld misbruik3-7-2007 13:05:43

Dag Cathy, dit is helemaal geen makkelijke situatie. Maar als ik van jou was dan zou ik hen ook niet bij aan de eretafel zetten. Ik heb ook al naar een huwelijksfeest geweest waarbij de ouders aan een andere tafel zaten en de eretafel enkel uit getuigen en vrienden bestond. En ik zou dat dan ook doortrekken gedurende de hele dag. Ik zou er me niet al te druk inmaken over wat andere zouden kunnen denken gewoon doen waar je je zelf best bijvoelt het is jullie dag dus ga er gewoon voor. Heel veel sterkte en nog veel plezier aan de voorbereidingen. Groetjes Kate

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik3-7-2007 13:13:26

Hey Lies,

Bedankt voor je reactie!
Mijn ouders betalen niet mee voor het feest, dus inderdaad, wij gaan gewoon alleen de gasten verwelkomen.
Ik wil echt niet dat zij met de eer gaan lopen, terwijl ze aan de voorbereidingen zo goed als niets gedaan hebben. Eerder tegenovergestelde, we moesten er maar niet te veel rond doen, het is het geld niet waard. En dat terwijl m'n broer 10 jaar geleden getrouwd is en ze er toen wel heel erg bij betrokken waren, dat kwetst zoiets.
Ik weet dat ik best sarcastisch klink, dat zal wel minderen met de tijd, hier moet ik nu even door. Ze zijn van mij gewend dat ik niet erg assertief ben, maar hun apathische houding bij ons huwelijk en hun steun aan m'n broer terwijl die m'n man gewoon zit uit te maken, was DE druppel. We gaan er een prachtig feest van maken met de steun van vrienden!

Groetjes,
Cathy

Veroniek

Meld misbruik3-7-2007 13:15:05

Hoi Cathy

Ik versta je héél goed, ook al heb ik toffe ouders en schoonouders die ons wel steunen en achter ons staan...

Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik mijn zin doen!
Dwz aan de eretafel jullie met goede vrienden (heb je een betere band dan met je familie, dus waarom niet?) Aan de eretafel zitten mensen die jullie steunen en graag hebben (dat zijn je ouders en broer dus zeker niet).

De openingsdans zou ik idd doen zoals je zegt. De DJ laten omroepen dat iedereen de dansvloer opkomt en jullie slowen verder op een ander liedje, met iedereen die wil dansen rond jullie heen.

Met het handjesschudden zou ik ook wat gewrongen zitten. Ik veronderstel dat je ouders niet meebetalen en dan zou ik ze ook geen handjes laten schudden (het kan zijn dat ze dit nog positief opnemen, dat ze daar niet de hele tijd moeten rechtstaan...). Als ze wel betalen, dan denk ik niet dat je ervan onder kan...

Veel succes en doe vooral wat jullie hartje jullie zegt!

SUCCES!
Veroniek
20 07 2007

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik3-7-2007 13:19:33

Hey Kate,

Bedankt voor je reactie!
Je hebt gelijk als je zegt dat ik me niet te druk moet maken om wat anderen denken. Omdat (bijna) heel de rest van de familie helemaal niet weet wat er gaande is, heb ik wel wat schrik dat ze mij gaan bekritiseren, dat ik hen toch wel slecht behandel door hen er niet bij te betrekken.
Maar dat is een risico dat ik moet nemen, en voor hetzelfde geld begrijpen ze me misschien heel goed.
Onze vrienden steunen ons alleszins voor 100% en dat is voor ons toch wel het belangrijkste!

Groetjes,
Cathy

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik3-7-2007 13:27:24

Hey Veroniek,

Ik ben hier al een hele tijd de berichtjes aan het lezen en weet dus dat jij het ook niet makkelijk hebt!
Tof dat je het een goed idee vindt van het dansen, dat lijkt me echt wel de beste oplossing.
M'n ouders betalen niet mee, dus wij gaan gewoon zelf de mensen ontvangen.

Groetjes en voor jou ook nog veel succes!
Cathy

Sissi
26-5-2007
 Meld misbruik3-7-2007 13:40:44

Hey Cathy,

Je kan gerust zoals de anderen hier reeds schreven je ouders aan een andere tafel zetten en kiezen voor alle vrienden op de dansvloer in plaats van die vermenigvuldigingen.
Bij ons werd dat gedaan na de dans met de ouders en velen zijn toch komen dansen.

Je hebt het zelf al aangehaald maar ik denk inderdaad dat veel mensen zich vragen gaan stellen waarom je ouders niet mee verwelkomen.
Als je daarop voorbereid bent en je het niet erg vindt dat mensen u daar vragen over stellen of onderling zitten te 'roddelen' daarover dan kan je dat gerust doen.
Langs de andere kant, het is uw trouw en jij doet wat je wil maar weet gewoon dat het kan (en waarschijnlijk zal) gebeuren.
Als je daarmee om kunt gaan zie ik geen enkel probleem.

Groetjes, Sissi
(38 dagen getrouwd)

Mieke
22-9-2007
 Meld misbruik3-7-2007 13:50:02

Dag Cathy,
Ik heb ook zo in jouw trent 'problemen', maar dan met schoonouders, vooral toekomstig schoonvader. Er zijn ooit zoveel woorden gezegd en nadien nog verschillende conflicten geweest. Den trouw interesseert hun ook niet. Wij trouwen binnen 2 maand en zij weten niet eens hoe laat. zij betalen ook niet mee, Maar durft wel te zeggen er zal toch rode wijn zijn zeker.

Wij hebben reeds beslist enkel een openingsdans en dan iedereen op de dansvloer te vragen. Ik zou het besterven als ik met die man moet dansen. En ik ga hem dat ook vooraf zeggen dat ik niet met hem wil dansen. Nog eens tegen zijn schenen gereden dan mss maar ik erger mij dood aan hem.

Nu wat betreft verwelkoming gaan we er niet buiten kunnen, mijn ouders betalen wel en het is ook 80 % van mijn kant dat naar feest komt. Maar het is zoals je zegt, gaan zij daar wat schijnheilig in de rij staan iedereen begroeten, hoewel ze nooit niks hebben gedaan voor ons. Niet voor waar we nu wonen, voor de bouw waar we volop bezig zijn, trouw... NIKS.

Iedereen zegt me dat ik me niks aantrekken van die mensen, maar onbewust zit ik me serieus op te jagen.

Sorry dat ik zo'n reactie afvuur, maar na lezen van jouw bericht, kwam alles ook even naar boven.

Mieke

Els
26-5-2007
 Meld misbruik3-7-2007 14:58:04

Beste Cathy,

Ik voel me enorm verwant met jou!

Heb ook een moeilijke relatie met mijn ouders (mijn zelfvertrouwen is ook beneden alle peil) en worstelde ook met een aantal issues rond ons huwelijk.
Heb daarin een aantal beslissingen genomen, maar die zijn mij niet in dank afgenomen.

Ben niet van plan om op dit forum de ganse uitleg te doen (zeer pijnlijk + mijn maag draait er nog van)
De dag van ons huwelijk verliep zeer gespannen met mijn ouders. Op alles hadden ze commentaar (en vooral mijn moeder maakte het nog erger omdat ze vond dat de schoonmoeder mooier gekleed was dan haar, RAZEND was ze).
Gelukkig kregen we wel veel bevestiging van schoonfamilie + vrienden! De reacties waren overweldigend en hartverwarmend!

Achteraf is de bom gebarsten, fikse ruzie en sindsdien hebben we elkaar niet meer gezien.. Kun je inbeelden dat je ouders tegen je zeggen de dag na je huwelijk: "Allé, we denken dat JULLIE tenminste een mooie dag hebben gehad". Einde gesprek. Niet het was een mooie dag of het was een mooie mis, of jullie straalden (iets wat ze wel 1000x van mijn broer zijn vriendin hebben gezegd) of het was leuk om die of die terug te zien..
Tja, raar toch, altijd die bevestiging van je ouders willen...

Doe waar jij je het beste bij voelt (het is JULLIE dag), maar wees ook voorbereid op de mogelijke impact ervan...

Succes!

PS Als je er nog iets kwijt over wil, mag dat altijd, maar laat dan je email adres achter (liever buiten dit forum om..)

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik3-7-2007 19:44:36

Bedankt voor jullie reakties, het doet me echt deugd te horen dat ik hier niet alleen in ben en anderen hun mening hierin te weten.

Hey Els,
Eén zinnetje raakte me heel erg, omdat het inderdaad iets is waar ik al jaren mee worstel : 'Raar toch, altijd die bevestiging van je ouders willen'.
Stomme bij ons is dat er nooit eens iets rechtuit gezegd wordt, of er nooit eens een serieuze ruzie is, alles gebeurt altijd zo laf, en schijnheilig. Soms wou ik dat er eens een serieuze ruzie is.
Maar het is hier inderdaad niet de plaats om er verder over te praten, verdorie, het moet hier plezierig zijn!!
En reken er maar op dat het een super feest zal zijn!
Ik zou er graag met je verder over mailen, het doet me goed ervaringen te wisselen. (mijn email = cathydujardin@hotmail.com)

Hey Mieke,
Nikske sorry hoor, het doet me goed te horen van iemand dat ze hetzelfde meemaken, dat je schoonouders allesbehalve interesse hebben is ook niet alles. Soms hoor ik hier van ouders die zich te vaak moeien en ik kan me voorstellen dat zoiets vervelend is, maar geen interesse is toch ook maar niets. Zelf ben je dan dolenthousiast en wil je maar over alles vertellen! En met de openingsdans gaan we inderdaad hetzelfde doen.

Hey Sissi,
Ik denk dat er inderdaad veel geroddeld zal worden als onze ouders niet mee de gasten ontvangen en misschien zal er nadien wel eens een bom barsten. Hier moet ik nog eens goed over nadenken, ik wil m'n eigen gevoel volgen, maar heb zeker schrik om een verkeerde beslissing te nemen. Nu denk ik dat we de gasten alleen gaan ontvangen, maar we zien wel wat er verder nog gebeurt voor het zover is.

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik4-7-2007 11:14:59

Hey Cathy,

de laatste trouw waar ik naartoe geweest ben, zat het koppel aan tafel met de getuigen en hun vrienden. De ouders zaten aan tafel met eigen vrienden (niet met familie, maar dat kies je natuurlijk zelf). De ouders hadden wel alles betaald en ik had ze voordien horen zeggen 'dan betaal je alles en mag je nog niet aan de eretafel zitten'. Maar eigenlijk vonden ze het nadien wel goed zo, samen met hun vrienden zitten en niet samen met het koppel dat eigenlijk toch constant ergens anders met iemand anders aan het babbelen was ...

De 'vermenigvuldigingsdans' is in onze vriendenkring echt niet gebruikelijk. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gezien ... Je danst als koppel en tegen de volgende dans vraagt de DJ iedereen op de dansvloer (en meestal staat die onmiddellijk goed vol). Dat zou dus zeker geen probleem mogen vormen.

De begroeting, tja, ik zou zeggen, het is je eigen dag, doe waar je jezelf (als koppel) het best bij voelt, maar weet dat er mensen 'commentaar' gaan hebben.

Maak er een mooie dag van en probeer je niet te veel op te jagen en aan te trekken van je familie (makkelijker geschreven dan gedaan, ik weet het).

Elke
13/10/07

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik4-7-2007 13:15:37

Hey Elke,

Bedankt voor je reactie!
Ik wil me inderdaad op onze dag niet te veel aantrekken van zulke zaken, daarom dat ik vooraf met mezelf in het reine wil komen.
Zolang we zelf staan achter wat we doen komt alles wel in orde.
De vermenigvuldigingsdans gaan we al zeker niet doen, ik ben blij te horen dat het niet over bekend is en zeker niet zo veel meer wordt gedaan.

Groetjes,
Cathy

Kim
28-6-2008
 Meld misbruik6-7-2007 16:48:09

Hey Cathy,

Ik vind het écht onzettend rot voor u dat uw ouders jullie niet steunen. Toch zou ik zeggen: geniet er met volle teugen van want het is jullie dag, niet die van jullie ouders.

Bij ons gaan ons mama's en papa's ook geen handjes schudden. Wij betalen ook alles zelf, en het lijkt ons gewoon toffer dat zij een beetje rondlopen en praten met de mensen die ze kennen. Mijn ouders hebben vroeger een beetje moeilijk gedaan over onze relatie, maar zijn super enthousiast over ons huwelijk, dus ik heb waarschijnlijk meer geluk dan jij...

Wat het dansen betreft, je kan ook een variant op het vermenigvuldigen doen... Ik weet niet hoe het zit met jullie getuigen, maar als uw getuige een vrouw is, en die van je aanstaande een man, dan kan jij met zijn getuige dansen en hij met die van u.

't is maar een ideetje...

Groetjes,
Kim

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik6-7-2007 22:56:52

Hey Kim,

Bedankt voor je reaktie!
Met elkaars getuigen dansen is misschien ook wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht, dat kunnen we misschien ook doen!
Verder had ik gedacht om na de eerste dans de DJ iedereen op de dansvloer te laten roepen, en dat wij dan nog samen blijven dansen.

Groetjes,
Cathy

Jessika
27-7-2007
 Meld misbruik9-7-2007 11:07:40

Hey Cathy,

Pfft, echt wel niet fijn hè! Ik vind het wel superknap van je dat je je niet laat doen (me dunkt dat jij over meer zelfvertrouwen beschikt dan je denkt)!
Wat die eretafel betreft: toen we er eens voor polsten bij onze feestzaal zei de uitbater zelf spontaan dat als we twijfelden bij wie we zouden zitten we voor onze vrienden moesten kiezen! Dus blijkbaar is dat toch niet ongewoon hoor.

Van dat handjes schudden: ik heb ook zoiets aan de hand.
Mijn schoonouders zijn allebei erg ziek (geweest) en ok, daar heb ik begrip voor maar het is nu al en aantal jaar zo ( en ze zijn echt wel aan de beterhand, komen ook naar het feest en zo). Ik vind het jammer dat ze erg weinig interesse tonen voor ons huwelijk (is een erg hekel punt bovendien bij mijn aanstaande en mezelf) en vind het ook ergens niet eerlijk dat ze naar de buitenwereld toe 'gelijk' zullen behandeld worden als bvb. mijn ouders (die heel wat meer steun en interesse tonen zowel emotioneel als financieel!!) Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Als je met een klein avondfeest zit, laat het me dan weten, dan heb ik misschien nog een ideetje voor je...maar ik wil het nog niet verklappen want er kijken er hier mee naar het forum (i.v.m. mijn huwelijk).

Veel succes!
Jessika 27/07/07

Cathy
15-12-2007
 Meld misbruik13-7-2007 19:55:08

Hey Jessika,

Allereerst bedankt voor je reaktie!
Ik hoop dat je dit nog leest, want ik ben een weekje met vakantie geweest.
Ik kan me heel goed inbeelden dat je niet wilt dat je schoonouders op je huwelijk schijnheilig gaan handje schudden!
Nu heb je me wel heel erg nieuwsgierig gemaakt met je ideetje voor het avondfeest!! We verwachten ongeveer 70 mensen. Kan je me alvast iets verklappen over jullie plannen?

Groetjes van een nieuwsgierige Cathy

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...