Nu Online
Momenteel zijn er 113 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract, wel of niet ??

  27-6-2007 12:36:10
Pfft, ik weet het: jullie hebben het hier al vaak over gehad maar toch geraak ik er niet aan uit! We zijn gisteren bij een notaris geweest maar beginnen op den duur nog meer te twijfelen tussen het wettelijk stelsel (eventueel met anpassingen) of scheiding van goederen. Van het eerste zei de notaris dat dat best ok was totdat er iets gebeurde (scheiding, schulden, overlijden)en dat bij het tweede het een heel goed stelsel was maar een antipathiek stelsel en heel radicaal (niets gemeenschappelijk). Ik heb ook al op www. notare.be gekeken en vind dit nuttige informatie maar er is iets dat mij in beide stelsels niet goed aanstaat.
Wat doen jullie en waarom? Ps.: wij hebben (nog) geen huis, en mijn vriend heeft een zoontje uit een vorig huwelijk.

Dankjewel voor jullie openhartigheid. (want das toch wel iets delicaats he)
Jessika 27/07/07

Jessika
27-7-2007
Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 706


els
7-7-2007
 Meld misbruik27-6-2007 12:58:03

Wij hebben gekozen voor het wettelijk stelsel en verder een testament laten opmaken.



Veroniek

 Meld misbruik27-6-2007 13:26:00

Hoi

Wij doen ook zoals Els zegt (en aangeraden is door onze notaris).

Wij gaan trouwen onder het wettelijk stelsel met een testament dat we elk appart opgesteld hebben en elk geschreven hebben.

Groetjes
Veroniek
20 07 2007



Kristel

 Meld misbruik27-6-2007 13:27:07

Hoi Jessika,

Wij hebben scheiding van goederen maar met een "societe d'aquets" erbij. Weet niet goed hoe je dat moet vertalen maar denk dat het iets in de genre van aankooponderneming is. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld een eetkamer koopt je de factuur op "Mr & Mvr X - aankoop onderneming" laat zetten en zo behoort het tot jullie beide.
Wij vonden scheiding van goederen ook wat athipathiek maar dit was een goede oplossing voor ons. Je laat gewoon een extra clausule in je contract zetten. Zo heb je de voordelen van beide soorten contract. Vraag daar misschien eens naar bij je notaris. Wat het testament betreft, volgens mij moet je daar erfenis rechten op betalen en dat kan best duur uitkomen als het om een huis ofzo gaat.

Groetjes
Kristel



lien
23-2-2007
 Meld misbruik27-6-2007 13:37:43

Hallo Jessika,

Zelfde probleem heb ik gehad! En nu nog twijfel ik of we de juiste keuze gemaakt hebben. Mijn man is Marokkaans en was op het moment dat wij trouwden 'illegaal'in het land. We zijn ook naar een notaris gestapt, en die heeft ons aangeraden om scheiding van goederen te nemen, wat we dan ook gedaan hebben. Gezien de financiële toestand van mijn man op dat moment misschien ook het beste. Maar nu twijfel ik toch ook sterk of het wel goed was. Want wat bij een overlijden? Er zijn toch veel dingetjs waar ik bij stil sta, en nu ik hier zie dat er mogelijkheid bestaat om in het huwelijkscontract nog clausules op te nemen... Ik was hier zelfs helemaal niet van op de hoogte!!

De tijd zal het uitwijzen zeker hoe het verder gaat...Maar het is zeker een radicale beslissing en moeilijk om te nemen:s

Groetjes,
Lien
http://lienetghafour.bruiloftsite.nl



Angie
14-7-2009
 Meld misbruik27-6-2007 13:55:46

Hey,

Bij ons was het snel beslist dat we voor scheiding van goederen zouden gaan maar daar hadden we 3 goede redenen voor:

1. ik heb mijn eigen huis en redelijk wat spaargeld uit een erfenis en mijn aanstaande heeft momenteel nog niets qua spaargeld. Hij vond zelf dat het niet eerlijk zou zijn indien ik bij een eventuele scheiding de helft van alles zou moeten afgeven.
2. mijn aanstaande is van plan om binnen enkele jaren op zelfstandige basis te gaan werken. Stel dat dat slecht afloopt dan hebben we nog steeds al wat van mij is zoals het huis en dergelijke.
3. onze notaris heeft ons uitgelegd dat we perfect een testament konden opmaken zodat wanneer ik als eerst zou komen te sterven, hij alsnog de helft van het huis en het vruchtgebruik kan hebben.

En dan tenslotte, scheiding van goederen betekend niet dat je niets samen kunt kopen. Het enige wat je moet doen is de factuur op beide namen laten zetten en dan is het van jullie allebei. Kan perfect zoals met een huis of zo. Stel dat er dan toch een scheiding van zou komen dan nemen ze al wat gemeenschappelijk is en dat wordt dan eerlijk verdeeld. Bij een huis kan de één de ander zijn deel overkopen of het wordt verkocht en elk krijgt de helft. Als de één een groter bedrag investeert dan de ander kan je dat ook laten registreren. Bijvoorbeeld als jij 60.000€ geeft en hij 30.000 krijg je in geval van scheiding elk je ingebrachte bedrag terug dus jij 60 en hij 30. Ik vond het eerst ook zo radicaal klinken die scheiding van goederen, klinkt alsof je aan het scheiden bent voor je getrouwd bent. Maar uiteindelijk hebben we ons dit niet beklaagd want met dit systeem kan je nog steeds alle kanten uit en persoonlijk vind ik dit het eerlijkste. Wij hebben trouwens ook een gemeenschappelijke rekening voor de kosten en uiteraard elk een testament mocht het ergste ons overkomen. Hopelijk ben je hier iets mee en komen jullie samen tot een beslissing.

Groetjes,

Angie
14/07/07




evelien
29-6-2007
 Meld misbruik27-6-2007 13:57:30

wij hebben ook een huwelijkscontract genomen.
Wij hebben namelijk samen een huis gekocht maar wegens omstandigheden toen kon het huis enkel op mijn man zijn naam staan.
Dus wij trouwen nu in gemeenschap van goederen en ook het huis wordt in de gemeenschap van goederen opgenomen.
groetjes,

evelien



Wendy
5-5-2007
 Meld misbruik27-6-2007 15:55:07

Hoi Jessika,

Misschien moet je toch nog eens bij een andere notaris langsgaan. Het is inderdaad mogelijk een contract op maat te laten samenstellen. Wij hebben bijvoorbeeld het wettelijk stelsel, maar hier in een huwelijkscontract een aantal clausules aan toegevoegd. Vreemd dat de notaris jullie daarvan niets gezegd heeft? Scheiding van goederen werd bij ons alleen aangeraden als een van beide partners zelfstandige zou zijn, dan is dat inderdaad het veiligste.Maar ik denk dat je best nog eens langsgaat bij een andere notaris, zeker als je man al een zoontje heeft.

groetjes,

Wendy



sarah
17-5-2008
 Meld misbruik30-6-2007 9:20:47

ik kies zonder twijfel een zuivere scheiding van goederen. Maar ik ben dan weer veel te realistisch in die zaken. Ik verkoop vastgoed en krijg regelmatig 1 vd beide (in echtscheiding liggende) partners op mijn kantoor en hoor dan alle miserie bij mensen die in gemeenschap getrouwd zijn... vandaar dus: scheiding van goederen
Maar ja, datis natuurlijk mijn mening, gebaseerd op dingen die ik hoor (meestal uit vechtscheidingen he)



Leen
26-6-2009
 Meld misbruik27-8-2007 12:23:21

wij zouden ook opteren voor scheiding van goederen... je moet niet nu denken, nu je nog op een roze wolk leeft, maar je moet denken in de allerergste situatie, dat er een scheiding volgt, die soms héél lelijk kan zijn... en hoe graag je elkaar nu ook ziet, t kan heel erg tegenvallen op het moment dat er een haar in de boter zit!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...