Nu Online
Momenteel zijn er 76 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huwelijkscontract

  23-6-2007 18:29:34
Hallo,
Wij zijn bij de notaris geweest ivm ons huwelijkscontract en zijn een beetje overweldigd. We kiezen voor gemeenschap van goederen. Mijn vraag is wat is volgens jullie belangrijk dat er in dergelijk contract staat?
Ons idee: hoeveel op onze afzonderlijke rekeningen staat, iets ivm verdeling bij overlijden van een van beiden zowel van gemeenschappelijk als van eigen vermogen (keuzebeding) maar voor de rest????
dit is echt niet simpel...

an
28-7-2007
Meld misbruik



Reacties: 7 | Gelezen: 589


Tania
3-5-2008
 Meld misbruik23-6-2007 19:22:56

Heb je voor gemeenschap van goederen een contract nodig?? Wij willen ook trouwen in gemeenschap van goederen, en dachten dat dat het gewone wettelijk stelsel was waar je geen contract voor hoefde... Is het dan toch interessant om daar eens voor langs een notaris te gaan?

Groetjes,
Tania



els
14-7-2007
 Meld misbruik23-6-2007 20:18:03

hey

Kijk eens op de site van www.notaris.be
Hier staat alles uitgelegd.
Klik vanboven op 'onze brochures' en dan opzij op 'huwelijk'
Dan zou je toch alles moeten vinden hierover.

Groetjes, els
14/07/2007



an
28-7-2007
 Meld misbruik23-6-2007 20:35:18

Tania,

gemeenschap van goederen is inderdaad het wettelijk stelsel en daar heb je in principe geen contract voor nodig. maar wij willen een aantal aanpassingen op het 'wettelijk stelsel' en het is ook beter om je eigen vermogen aan roerende goederen te beschrijven. Maar als je niet veel spaarcentjes of waardevolle zaken bezit is dat inderdaad niet nodig. een notaris geeft gratis uitleg maar raak maar aan zijn taaltje uit...



Veerle
18-8-2007
 Meld misbruik23-6-2007 21:31:15

Ik heb eens een infoavond gevolgd over de verschillende mogelijke stelsels.

Het wettig stelsel is eigenlijk niet "gemeenschap van goederen", maar wel: "scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinsten". Dat wil dus zeggen dat in principe alles wat je al had van voor de trouw, enkel van jou blijft en niet in de gemeenschappelijke pot komt. Enkel hetgeen je verdient na de trouw komt in de gemeenschap van goederen. Voor dit stelsel heb je geen contract nodig, tenzij je duidelijk je bezittingen wil omschrijven om discussies achteraf te vermijden (ik denk dat het dit is wat jij van plan bent An, of begrijp ik het verkeerd)?

Als je zou willen trouwen in volledige gemeenschap van goederen, dus dat alles wat je bezit van voor de trouw ook in de gemeenschappelijke pot komt, heb je juist wél een contract nodig.

Dus: men noemt het wettig stelsel vaak "gemeenschap van goederen", maar die term is niet helemaal correct. Het is "gemeenschap van aanwinsten".

Ik hoop dat deze uitleg niet te warrig overkomt, het huwelijksrecht is een ferm zware kluif.

Groetjes,
Veerle
18/08/07



patricia

 Meld misbruik24-6-2007 19:02:55

Hoi, ik trouw op 7/7/7 voor de tweede maal, de eerste keer zijn ben ik zonder contract getrouwt, dat betekent bij de scheiding een hoop verrassingen.Alles van voor het huwelijk wordt niet over gepraat en wat tijdens het huwelijk is verworven is ook niet elk de helft, als er geld van de rekening is gegaan van ouders van je ex en er is er op de gemeenschappelijke rekening gekomen dan met je bij scheiding bewijzen dat het geld niet van de ex schoonouders kwam anders zijn dat gelden die naar je ex gaan er bestaan daar wetartikels over, dus voor alle zekerheid een contract maken en er laten inzetten wat je zelf wilt, onze notaris maakt nu onze tweede contract want in het eerste had ze geen rekening gehouden met onze wensen.



Annelies
25-8-2007
 Meld misbruik25-6-2007 13:38:29

Heyla,

Wij zijn vorige week ook bij de notaris geweest. 't Is inderdaad niet simpel hé! Wij trouwen met scheiding van goederen omdat we beiden zelfstandig zijn. Toch kun je dit contract nog aanpassen waar je dit zelf belangrijk vindt (zo kun je bij het contract van scheiding van goederen toch een gemeenschappelijk potje maken). Wanneer je in gemeenschap trouwt en het loopt toch mis (wat ik recent gezien heb bij een vriendin), dan is een heel boeltje om de scheiding rond te krijgen.

Veel succes nog alleszins!

Annelies



els
7-7-2007
 Meld misbruik25-6-2007 17:41:03

Wij hebben ook voor het wettelijk stelsel gekozen, maar daarnaast ook nog een testament laten opstellen.
Is veiliger.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...