Nu Online
Momenteel zijn er 189 gebruikers online, waarvan 1 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kostenplaatje van trouwfeest

  15-6-2007 14:41:07
hallo allemaal.

Mijn trouwfeest is ondertussen twee weken achter de rug. Toch zou ik graag nog even jullie advies willen.

Ons trouwfeest was een klassiek trouwfeest:
- trouw voor de wet en de kerk
- receptie voor kennissen (ongeveer 100 man)
- voor vrienden en familie (ongeveer 100 man)een korte receptie, met aansluitend een 4-gangenmenu, dessertbuffet tot 02u 's nachts en fuif tot in de vroege uurtjes.

We hadden een bus waarin de suite naar de kerk en het feest werd gebracht, pitteleirs voor de mannen.

Zoals ik al zei: geen "budget"trouw, maar ook geen overdreven dure dingen.

We hebben bij verschillende dingen écht wel goed op de prijs gelet (zo hebben we bvb. een relatief goedkope zaal gevonden, erg eenvoudige ringen gekozen, ...)

Wij moesten ons trouwfeest namelijk volledig zelf financieren (onze ouders sponsorden dus niet)

Langs de andere kant heb ik wel mijn droomjurk gekozen (1160 EUR) en hebben we de beste DJ gekozen (400 EUR).

Het totale trouwfeest kostte ons ongeveer 15.000 EUR. (ik weet het, als je het totale bedrag ziet is het echt wel even slikken!)

En nu komt de vraag:

Vaak wordt gezegd dat je je trouwfeest wel 'terug verdiend' door de cadeaus die mensen geven. Bij ons is dat jammer genoeg helemaal niet het geval.

We zijn erg geschrokken van het erg lage bedrag dat de meeste mensen maar storten.

Zo zijn er echt een hele pak genodigden voor ons avondfeest die als cadeau 30 EUR hebben gestort.

Wij begrijpen dit niet zo goed. Als wij naar een avondfeest van een trouw worden uitgenodigd, dan geven wij als cadeau minstens toch wat we verwachten dat de trouwers voor ons menu hebben moeten betalen.

Op die manier is een trouwfeest dan toch een erg goedkope manier van uitgaan. Voor 30 EUR kan je naar de receptie komen, een hele menu eten, dessertbuffet, op de fuif zoveel drinken als je kan...

Bij mijn man op het werk geven ze meer per persoon als er een geboortegeschenk wordt gekocht. Het is toch logisch dat je meer stort voor een trouwfeest dan voor de geboorte van een kindje? of zien wij dat fout?

en dit alles geldt des te meer nu onze genodigden wisten dat wij alles zelf zouden moeten betalen, dat we er een mooi trouwfeest gingen van maken, dat onze gasten een uitgebreid menu zouden krijgen...

mijn man en ik hebben afgesproken dat we hier nooit iets van zullen zeggen en ook niets zullen laten merken aan onze "niet zo gulle schenkers".

Maar we hebben evengoed besloten dat wij in elk geval toch ook niet meer zo veel gaan storten als we in de toekomst nog eens worden uitgenodigd voor een trouwfeest.

Misschien klink ik nu hebberig, maar het moest me toch even van de borst.

Misschien is er nog iemand die er zo over denkt?

en misschien is het een wijze les voor anderen: geef niet al te veel geld uit aan je trouwfeest, verwacht niet teveel terug te krijgen en aan de gasten: geef alsjeblieft een deftig bedrag, waar de trouwers minstens jouw eten van kunnen betalen!


Anne
9-6-2007
Meld misbruik



Reacties: 29 | Gelezen: 1697


VERA
18-7-2007
 Meld misbruik15-6-2007 14:54:58

hallo,ook wij houden het simpel maar zoals je zegt het is een ferme investering hé, wij trouwen 18augustus en hebben nu al 2geschenken gekregen van mensen dat we zo direkt niet hadden verwacht en bovendien nog mooi geschenk, voor de rest verwacht ik er niet van dat we super super geschenken gaan krijgen, ook wij hebben altijd goed geschonken maar wat we gaawn terugkrijgen?zo leer je sommigen mensen beter kennen en het is een les voor de toekomst
in alle geval proficiat,dikke kus véke en jan



Lies
30-6-2007
 Meld misbruik15-6-2007 15:04:27

Hallo!

dit verschilt toch allemaal wel heel erg van hoe wij erover denken.
Als ik een cadeau geef aan iemand, dan denk ik nooit na hoeveel dat moet zijn. Ik ga helemaal niet legen rekenen van 'ik mag op de receptie en avondfeest komen, dus zal hen dat wel 50€ kosten' en dat dan ook geven.
Waarom zet je dan niet ineens op je uitnodiging dat mensen moeten betalen om naar je feest te komen? Want ergens wordt dan blijkbaar toch verwacht dat als mensen iets geven, dat het dan in verhouding staat met wat zij krijgen op jullie feest.
Nu, ik weet wel dat je dat niet doet, vragen aan mensen om te betalen, dat is absurd. Maar ik wilde het maar even aantonen, of toch proberen, dat ik het een beetje een gekke redenering vind.
Mijn cadeau's hangen meer af van hoe goed ik de persoon ken: mijn man zal dus duurdere cadeaus krijgen dan mijn vrienden ofzo. Als ik naar een trouwfeest ga van een verre nicht, dan geef ik iets leuks, of geld als ze dat willen. Maar dat zal dan sowieso minder zijn dan het trouwcadeau van mijn beste vriendin.

Daarnaast: niet iedereen heeft het even breed, en per koppel 100 of 75€ cadeau geven, is echt niet zo evident.

Wees gewoon blij dat:
1. je een heerlijke, prachtige huwelijksdag hebt kunnen en mogen meemaken
2. dat je zoveel vrienden en familie hebt die zijn gekomen
3. dat jullie (financieel) in staat waren om zo'n trouwfeest te geven!
(Voor ons is 15.000 echt gewoon te veel, dat hebben we niet en willen we er niet aan geven.)

Laat al dat geld gedoe zijn wat het is, er zijn veel belangrijkere zaken in de wereld. En bovendien, als je heel eerlijk bent: waarover heb je nu eigenlijk te klagen: je hebt een super man, een superfeest, je droomjurk, waarschijnlijk ook een leuk huis of app, misschien wel kinderen in de toekomst, een fijne job... Wees blij met je hebt (gehad)!

Liefs
Lies
2 en 30 juni
Ps: en dat is allemaal niet als verwijt bedoeld, echt niet!



Anne
21-9-2007
 Meld misbruik15-6-2007 15:11:30

Hallo,

Ik sluit me volledig aan bij wat Lies verteld. Je vraagt niet iemand om het geld. Wij hebben ons budget, wat niet zoooo hoog is, en daar doen we het mee, maar we rekenen zeker niet op wat de mensen (kunnen) geven. Ik verwacht zelfs niets, het mooiste cadeau dat ze ons kunnen doen is van te komen ! en dat staat ook zo op onze uitnodigingen.
Ik vind het zoooo jammer dat je zo erg tilt aan het feit van het geld, ik moet toegeven dat het me een beetje raar overkomt en moest ik één van je gasten zijn en dit lezen, zou ik heel gechoqueerd zijn. Sorry ik zeg wat ik denk.
Als je iets geeft in het leven juist om iets terug te krijgen, geef dan niets ! Zo leef ik, ik geef zonder iets te verwachten, heb er al veel pech mee gehad maar ook goede dingen en daaraan zie je wie je vrienden zijn !

Wees blij zoals Lies zegt met wat je wel hebt.

Groetjes
Anne
21.09.07



Els
22-9-2007
 Meld misbruik15-6-2007 15:15:22

Anne,

Ik moet zeggen dat ik wel zoals jij redeneer; ik kijk naar wat voor uitnodiging ik krijg (receptie, diner, dansfeest...) en laat daar toch wat mijn cadeau van afhangen. En ik weet dat wij, in vergelijking tot velen, veel geven. Wij geven met ons twee €200 voor een volledige feest, €40 voor alleen receptie en €100 voor dansfeest. Maar ik vrees dat we dat niet terug moeten verwachten. Ik vind het ook jammer dat sommige mensen idd komen eten en drinken (soms tot op het overvloedige af) en dan evenveel geven als één rondje op café kost.
Wij hebben wel het geluk dat onze ouders een stuk van de feest (de rest betalen we zelf) betalen maar dan is het nog allemaal duur. Onze hele dag samen gaat meer dan €25.000 kosten. Maar ik ga het wel niet aan mijn hart laten komen als ik niet zoveel cadeau krijg, daarvoor ga ik veel te veel genieten van alles!

Els
22/09/07



Mieke
22-9-2007
 Meld misbruik15-6-2007 15:30:08

ik kan je begrijpen. Wij geven 60 euro voor receptie of dansfeest en boven de honderd voor eetfeest. Ja het is zo dat er tegenwoordig niet veel gegeven wordt. Wij verwachten daarom ook niet veel, zo kunnen we niet teleurgesteld zijn.

Het is spijtig, vooral omdat jullie alles zelf betalen.

Mieke
22/09/07



Jenny
12-9-2008
 Meld misbruik15-6-2007 15:40:56

Ik moet zeggen dat ik altijd al gehoord heb: Trouwen, da moet je niet doen voor het geld. Waarmee dan bedoeld wordt dat veel mensen minder geven dan je verwacht had.

Ik vind dat je de mensen uitnodigt omdat je ze erbij wil. ER zijn ook mensen die je moet vragen, waar je niet onder uit kan, bv een baas of dergelijke. Ja, die mensen vraag je dan naar receptie en niet naar het feest misschien. Ik zou het wel normaal vinden dat mensen die enkel naar receptie komen minder geven dan mensen die naar feest komen, niet omwille van wat ze krijgen, maar omdat de mensen van de receptie meer kennissen zijn ipv vrienden of familie.

En denk er ook eens zo over: niet iedereen heeft veel geld, voor jou is 30 euro mischien veel minder waard dan voor de mensen die het gestort hebben. Als er op onze trouw koppeltjes komen eten die samen een huis ah bouwen zijn of net een kindje gekregen hebben zou ik zelfs blij zijn moesten ze enkel aanwezig zijn of desnoods een bloemetje meebrengen. Je mag geen trouw "boven je budget" geven en dan verwachten dat je gasten je trouw wel zullen terugbetalen vind ik.

Groetjes,
Jenny



Ingrid
28-4-2007
 Meld misbruik15-6-2007 15:50:36

Dag ANne

Zelf ben ik getrouwd op 28 april en ik ben ook geschrokken van wat sommige mensen durven geven. Dit in positieve zin, sommigen zijn echt heel vrijgevig en andere helemaal niet. Ik vind echter niet dat je mag verwachten dat mensen geven in functie van wat ze krijgen. Wij hebben namelijk een traiteur gevraagd. Menu is zeker vergelijkbaar en kan echt tippen aan een trouwzaal, maar kost stukken minder. MOeten wij dan minder cadeaus krijgen omdat we er minder voor betaald hebben. DIt is absurd. Wij geven altijd zelf in functie van hoe goed we iemand kennen, maar ook in functie van onze financiele toestand. De eerste twee jaar dat we ons huis gekocht hadden, hadden wij quasi geen overschot en dan moet je soms van je hart een steen maken en iets minder geven.

INgrid



Tine
14-7-2007
 Meld misbruik15-6-2007 16:07:44

Hoi Ann,
Ik vind wel dat je gelijk hebt. Ikzelf trouw binnen vier weken, en wij hebben een lijst in de winkel van mn schoonmoeder liggen, en de bedragen daarop verschillen wel heel erg, moest er ook op letten...
Zo krijgen we van een koppel die met twee, en wellicht nog met hun twee kinderen mee naar de receptie komen en die hebben 21 euro cadeau gedaan...Een koppel die naar het avondfeest komt met twee personen heeft iets genomen van 44euro en dan moet je weten dat we naar de babyborrel van hun kleindochter zijn geweest en daar 50 euro hebben gegeven. Het zijn vrienden van mn schoonouders van in de oldtimerclub en ze hebben t anders wel breed genoeg op! Wij geven altijd mooie cadeaus en dan is het maar normaal dat je iets moois terugverwacht, toch?
Bovendien is het toch zo dat de mensen van het avondfeest toch ofwel familie, ofwel hele goeie vrienden zijn, dus dan mag je toch wel iets meer verwachten....
Tja, blijkbaar zit niet iedereen hetzelfde in mekaar...
Ik ga er daarom mijn cadeau-stijl niet aan aanpassen, maar ik ga misschien wel mn schoonmoeder er attent op maken als ze nog eens naar die kant moet dat ze dan maar haar cadeau een beetje moet minderen, hé...
Nog een dikke proficiat met jullie trouw!
Tine



Ilona
24-5-2008
 Meld misbruik15-6-2007 16:07:44

Je trouwt inderdaad niet voor het geld, je kiest er zelf voor een feest te geven. Maar het is nu toch eenmaal al van altijd dat je een cadeau heeft voor receptie of avondfeest, ter waarde van hoeveel dat ongeveer kost!! €30 voor het avondfeest is inderdaad toch schandalig, je geeft op café soms meer uit. Van sommige mensen weet je dat ze niet zoveel geld hebben en dus minder zullen geven, maar bouwen en kinderen zijn hiervoor ook geen excuses! Ik denk meer aan studenten ofzo. Aangezien iedereen wist dat jullie alles zelf betalen zouden ze toch zeker de prijs moeten geven. Ik geef persoonlijk ook minder als ik weet dat de ouders alles betaald hebben. Dan staat de rekening van het koppel sowieso al op plus.
Ik denk ook niet dat de topicstarter echt wou dat de cadeaus haar feest gingen terugbetalen. Da's een gezegde, waardoor je weet wat te verwachten. Wij gaan er vanuit dat we de trouw zelf betalen, en het geld dat we zouden krijgen is voor onze toekomst samen.

Zoals er hier mensen redeneren, dat je niet voor het geld trouwt en niets mag verwachten, wel dan vind ik het ook ongelooflijk fout dat jullie afkomen met idiote rijmpjes om te zeggen dat je enkel geld wil en geen cadeaus of bloemen. Da's even hypocriet!



Anne
9-6-2007
 Meld misbruik15-6-2007 16:18:23

hallo allemaal,

Ik heb jullie reacties gelezen en ik heb gekregen wat ik al verwachtte (deze keer wel, dan toch)

Natuurlijk is het een heel populaire, sociale, brave, politiek correcte uitspraak "dat je moet tevreden zijn met wat je wél hebt", "dat de aanwezigheid het mooiste cadeau is" en "dat je niet moet geven om te verwachten dat je iets terug krijgt".

Wel, ik zal nu eens even rechtuit zijn en eens zeggen wat veel mensen denken, maar niet luidop durven zeggen:

"je aanwezigheid is het mooiste cadeau"

Wel, degene die dat beweert, wens ik niet toe dat ze krijgt wat ze wenst. Want als iedereen die zij heeft uitgenodigd op het feest komt opdagen, maar niets stort, geen cadeau geeft, dan staat de bruid een nare verrassing te wachten!

"je moet tevreden zijn met wat je wel hebt"

Fantastisch. nog zo een uitspraak. Zeg je dat dan ook aan de man met het ene geamputeerde been? (tenslotte kan hij nog hinkelen, als we dan toch stupide vergelijkingen gaan maken)

"Je moet niets geven als je er alleen maar iets voor terug verwacht".

Hallo? aarde aan de bruid en bruidegom? Dus als jij 100 EUR geeft voor een trouwfeest van een vriend en je krijgt 25 EUR terug (ja, dat is bij ons echt gebeurd!) dan heb jij daar hoegenaamd geen problemen mee? Even dikke vrienden?

En een huis, een baby, financiële problemen? Ik heb met deze trouw geleerd dat ALLES een uitvlucht is!

Onze gasten hebben over het algemeen veel meer geld dan wijzelf. Ik heb namelijk nog maar net mijn stage afgerond (waarin ik nog niet eens het minimumloon kreeg uitbetaald) dus wij hebben voor dit trouwfeest hard moeten sparen. en tijdens die financieel erg moeilijke periode heb ik WEL deftige trouwcadeaus gegeven (en dan maar niet dat nieuwe kleedje gekocht bijvoorbeeld)

Ik ben dan ook hard teleurgesteld in onze cadeaus.

En aan de persoon die beroep deed op catering en niet vindt dat zij daarom een kleiner cadeau zou moeten krijgen: ik geef je volledig gelijk! mijn vrienden gaven een echte low-budget trouw en ik gaf op dat moment ook 150 EUR voor mij en mijn man.

En ik zou ook geen trouw willen sponsoren die 50000 EUR kost. Tenslotte kiezen bruid en bruidegom er zelf voor als ze zotte kostn maken.

Wat ik zeg is: als je weet dat je een zoveel-gangen-menu gaat eten, dat je dan toch op zijn minst betaalt wat je op restaurant zou betalen voor een menu?

Want anders geef je helemaal geen cadeau, maar ga je eens goed feesten en schransen op kosten van de mensen die je met een groot hart uitnodigen!

en ja, ik zou het zo opnieuw doen, ja ik heb een fantastisch trouwfeest gehad en ik heb een schat van een man. maar verdorie, ik heb het recht om te zeggen dat ik me op het financiële vlak erg bedrogen voel!






Anne
9-6-2007
 Meld misbruik15-6-2007 16:21:26

Ilona en Tine, ik had jullie reactie nog niet gelezen.
Hartelijk bedankt, want ik begon me echt al hebberig en onsympathiek te voelen. Het doet deugd dat er toch nog mensen zijn die er hetzelfde over denken.



Ilona
24-5-2008
 Meld misbruik15-6-2007 16:21:52

Groot gelijk Anne!!!!!
(maar toch leuk dat je een geslaagd feest gehad hebt!)



Jessika
27-7-2007
 Meld misbruik15-6-2007 16:49:17

hèhè, had gezegd tegen mezelf dat ik niet ging meediscussiëren..even toch dit.

Vind eigenlijk dat de kerk in het midden ligt..
Wat ons huwelijk betreft hebben wij ook zo'n rijmpje dat zegt dat de aanwezigheid van mensen het meest op prijs gesteld wordt boven hun cadeau(tje) en dat meen ik uit de grond van mijn hart, het is dus helemaal niet hypocriet ;-). Ik vind het echt wel belangrijker dat mensen die ik graag zie of heb erbij zijn dan dat ze bvb. zomaar een grote som geld storten.
Ik ga mensen ook helemaal niet gaan vergelijken of zo van die geeft dat en die geeft dit. Eventjes terzijde: voor sommigen is het inderdaad zo dat vb 50€ heel wat is en voor anderen een peulschil...

Maar ... anderzijds begrijp ik Anne ook wel een beetje in die zin dat ik zelf, wanneer ik naar een feest ga, eerst en vooral rekening houdt met de relatie t.o.v. die mensen (idd aan een goede vriendin geef je meer dan aan een verre nicht) maar toch ook met de gelegenheid. Ik geef bvb. meer voor een avondfeest dan voor een receptie in het algemeen. Het is voor mij ook een kwestie van beleefdheid ook al klinkt dit nu wel erg stijf.

Dus ik begrijp Anne wel voor eens stuk...

Groetjes,
Jessika 27/07/07



Valerie
16-5-2007
 Meld misbruik15-6-2007 17:31:17

Dag iedereen,

Het lijkt mij ook logisch dat je voor de budgettering van je trouwfeest ook rekening houdt met cadeau's die je kunt krijgen; wij hebben dat in elk geval gedaan. Het gaat toch om een serieus kostenplaatje met een heuse 'boekhouding'waarin zowel de uitgaven als de inkomsten meetellen. Het lijkt mij dus helemaal niet 'hebberig' en 'onsympathiek' om daarover na te denken, eerder realistisch.
Ook bij ons zijn er mensen die minder gegeven hebben dan we 'gehoopt' hadden, maar ook mensen die meer gegeven hebben, waardoor wij toch aan een gemiddelde komen van 90 à 100 euro per koppel. Wat me vooral verrast heeft is dat sommige mensen die verontschuldigd waren voor ons feest toch een bedrag gegeven hebben als cadeau. Ik had dit zelf nog nooit gedaan.
Uiteindelijk kunnen wij ongeveer de helft van onze dag betalen met het geld dat we gekregen hebben. We zijn daar eigenlijk behoorlijk tevreden mee!
Tenslotte kan ik ook alleen maar bevestigen dat de aanwezigheid van al onze vrienden en familie écht wel het mooiste cadeau was, ondanks alle financiële beslommeringen...


groetjes,
Valerie



Lies
30-6-2007
 Meld misbruik15-6-2007 17:31:50

Dag Anne,

ik terug (ik heb al eerder gereageerd).
Ik wilde je helemaal niet boos maken of verwijten. Je bent niet hebberig ofzo door nu even met heel die geld-cadeau-kwestie bezig te zijn. Maar je vroeg om onze mening, en die hebben we gegeven. En blijkbaar is die heel verschillend. Én, en dat is heel belangrijk: dat mag, dat iedereen er anders over denkt.
Je voelt je duidelijk teleurgesteld, en dat is jammer, dat zou niet mogen na je trouwfeest.
Ik hoop dat je 't wat kan loslaten ofzo, of je niet te hard aangevallen voelt door mij of anderen, want dat was echt niet de bedoeling.
Spijtige is, dat er ook niet veel aan te doen is hè...
Maar goed, we kunnen hier uren door blijven tetteren. Uiteindelijk komt het er toch gewoon op neer dat ieder z'n trouwfeest in alle facetten echt wel heel persoonlijk is.
Geniet nog na van het jouwe,
ik kijk al uit naar dat van ons!
Veel plezier nog!

Lies
2 en 30 juni



tamara
15-9-2007
 Meld misbruik15-6-2007 18:23:29

De discussie is hier al verschillende keren gevoerd over hoeveel je geeft als je naar een huwelijk gaat. Die meningen zijn heel erg uiteenlopend!

Ik geef een "budget"huelijk in die zin dat ik overal prijsbewust heb rondgekeken en hebben wat we konden zelf gedaan (kleding, bloemen, cadeau's, uitnodigingen, enz...) wat ons toch al gauw 4000€ zal uitsparen! Ook dingen die wij overbodig vinden doen we gewoon niet: ceremoniemeester, speciaal vervoer, uitgebreide menu's, aparte receptie, ...

Ik heb 50€ voor de daggasten en 30€ voor de avondgasten. Toch zullen ze geen honger hebben en zal het ook geen "kantine van de voetbal" huelijk worden.

Als ik dus 30€ van mijn gasten krijg zal ik inderdaad een deel van de kosten kunnen recuperen, maar daar is het me echt niet om te doen.

In totaal zal ons huwelijk 9000€ kosten en dat is voor ons al meer dan genoeg!

Groetjes, Mara



Sophie
6-9-2008
 Meld misbruik15-6-2007 18:31:01

Hey Anne,

Ik geef jou helemaal gelijk. De aanwezigheid is inderdaad belangrijk maar als waardering en uit respect voor het bruidskoppel kun je toch wel als genodigde zeker het equivalent geven van een avondje uit eten.

Ik moet eerlijk toegeven dat als ik na ons huwelijk zo'n vaststelling zou doen, het toch ook wel een klap in mijn gezicht zou zijn. Zeker omdat wij ook altijd mooie cadeau's gegeven hebben. Daarnaast zou ik persoonlijk nooit naar een avondfeest durven gaan en slechts 30 euro geven. Dat is inderdaad eens goed gaan profiteren en schransen op andermans kosten.

Vorig jaar waren mijn collega's en ik, met partner, geïnviteerd op de RECEPTIE van onze secretaresse, en hadden per koppel 50 euro gegeven. Dat is ook redelijk standaard hoor als ik dat zo hoorde.

Eerlijk gezegd denk ik dat sommige mensen dit niet altijd omwille van financiële redenen doen. Ter illustratie toen ik vroeger ging babysitten waren de mensen die het financieel erg krap hadden meestal degene die het gulst waren (soms tot mijn schaamte). Waarom doen mensen dan zoiets, uit jaloezie of krenterigheid ???

Zeker als je zelf een gulle gever bent is dit niet erg aangenaam. Maar je kunt er zeker lessen uit trekken.

Tot slot wil ik zeker nog benadrukken dat ik niet vind dat mensen mijn trouwfeest moeten meefinancieren, maar ik zie het ergens als een teken van respect dat de genodigden toch iets deftig geven.

Vele groetjes en een dikke proficiat met jullie huwelijk!

Sophie
06/09/2008



annemie
4-8-2007
 Meld misbruik15-6-2007 20:18:42

Ik vind de stelling dat je minstens je eten moet betalen maar vreemd, als iemand van mijn vrienden verjaart, geef ik ook geen groter cadeau als ze een feestje geven. Uiteindelijk kies je als koppel toch hoeveel geld je wil uitgeven aan je trouwfeest.



Karlien
28-7-2007
 Meld misbruik15-6-2007 22:26:35

Hallo,

Ik kan Anne wel begrijpen. Je moet niet trouwen voor het geld, maar het is evenmin de bedoeling dat je er je broek aan scheurt...Je moet wel toegeven dat € 30 geven als je naar een trouwfeest gaat, wel belachelijk weinig is. Het is niet de bedoeling dat je er ongelooflijk veel aan overhoudt, maar gewoon al een nuloperatie bekomen op financieel vlak is een hele prestatie als je alles zelf moet betalen.
Natuurlijk is het niet voor iedereen simpel om zomaar 'dikke cadeau's' te geven, wij hebben immers ook een moeilijke periode gehad. Maar zoals ik het interpreteer, is het niet 1 koppel maar meerdere die € 30 gegeven hebben...Als je alles zelf moet betalen, is dat niet zo fijn, natuurlijk.
Trouwen doe je niet voor het geld, maar het is wel tof als je er geen verlies en dus een lichtjes positieve bankrekening aan overhoudt...
Ik vind het heel tof dat Anne er zo eerlijk voor uitkomt.
Groetjes!



an
28-7-2007
 Meld misbruik15-6-2007 22:41:09

Hallo,

ook ik vind het NIET normaal dat mensen maar €30 geven. dat vind ik zelfs schandalig weinig. enkel als het studenten zijn kan ik begrijpen dat ze dergelijk bedrag geven. van werkende mensen vind ik dat echt ongehoord. kinderen of bouwen zijn gewoon excuses. je weet toch lang op voorhand dat je uitgenodigd bent zodat je je erop kan voorzien.
ik vind trouwens de prijs van het eten een goede referentie. ik vind dat je alles heel nuchter hebt samengevat anne!



Riet
27-10-2007
 Meld misbruik16-6-2007 10:22:15

Hoi Anne,

Ik vind ook dat je gelijk hebt, want weet je wat nog het meest opvallende is? Dat degenen die bv met 2 maar 30 euro geven, nog de grootste profiteurs van al zijn!! Dat zijn vaak net degene die massa's wijn bijvragen aan tafel en na het eten zich te pletter drinken! Ik moet zeggen, na ons huwelijk ga ik ook alle bedragen in een boekje schrijven en als er huwelijken of andere gelegenheden zijn waarop we teruggevraagd worden, zal het bedrag overeenkomstig zijn!

xxx
Riet



Liv
15-9-2007
 Meld misbruik16-6-2007 10:27:15

Als je alles zelf moet betalen, kan je toch onmogelijk aan een nuloperatie komen, of er nog voordeel uithalen?
Dan moet je er 'eigen' geld insteken.

Wij hebben voordien een soort budget opgesteld (waar we wel al boven zitten). We wisten toen ook niet of we wel of niet gingen gesponsord worden. Maar hebben het er voor over om voor ons eigen trouwfeest er een toffe dag van te maken.

In het andere geval kan ik wel begrijpen, als je zelf 100€ cadeau geeft, en je krijgt van diezelfde mensen maar 25€ cadeau... zou ik ook niet echt appreciëren.
Moet nu niet op de euro het zelfde geteld worden, maar 75euro verschil is toch wat overdreven !



Elke
13-10-2007
 Meld misbruik16-6-2007 21:18:58

Hey Anne,

ik kan je alleen maar gelijk geven. Ik was nog student als de eerste begonnen te trouwen, toen gaven we 50 euro per koppel voor het dansfeest of 100 euro per koppel voor het eten. Wij vonden dat toen voor ons veel geld, maar beseften wel dat dat eigenlijk, relatief gezien, weinig was. Nu, als twee werkenden, geven we het dubbel.

Wij geven bij een geboorte al een kado van 50 euro, dan 'krijg' je niets in de plaats ... Tja, het probleem is ook dat familie afspreekt om hetzelfde te geven, dus als dat een heel laag bedrag is ... dan zijn dat al heel wat koppels (met kinderen) die weinig geven. Ook kan het zijn dat ouderen, na jaren niet op trouws geweest te zijn, de gangbare prijzen niet kennen en nu evenveel geven als 25 jaar geleden. En tenslotte heeft de ene natuurlijk meer geld dan de andere en is de ene al vrijgeviger dan de andere ...

Elke
die ook teleurgesteld zou zijn met een kado van 30 euro ;-)



Kristel

 Meld misbruik16-6-2007 23:44:30

Hoi Anne,

Ben ook een paar weken geleden getrouwd en moet zeggen dat het zeker geen nuloperatie is geworden. We hebben ook alles zelf betaald (buiten de kleding) en het is een dure grap. Zelf rekende ik wel een beetje uit wat we zouden krijgen maar mijn man wou dit helemaal niet doen. Voor hem was een groot feest en we zien wel... we doen het niet om winst te maken.

'k Was ook heel verrast van wat de mensen geven, positief zowel als negatief. En er zijn inderdaad mensen die 30 euro geven (voor 1) of zelfs 50 voor een koppel om er de hele avond bij te zijn. Maar langs de ander kant hebben we 100 eur gekregen van een koppel dat niet gekomen is...

Wat ik het ergste vind is dat er mensen gekomen zijn en helemaal niks gegeven hebben en dat er mensen zijn van wie je weet dat ze het breed genoeg hebben en juist zij diegene zijn die de 30 euro geven. En wat nog, het zijn diegenen die je 'moet' uitnodigen (collega's, vrienden van ouders etc...). En zoals hier eerder gezegd, vaak zijn zij diegene die zich op de drank smijten. Dat vind ik erg! Iedereen geeft naar zijn vermogen en als er mensen zijn die minder geven dan een ander dan is dat hun probleem, alle het onze ook want de bankrekening is minder gevuld ma bon :-) Je geeft een cadeau van wat je denkt dat de moeite is. Wij gaven normaal gezien ook 100eur voor een avondfeest. Nu dat we zelf het feest hebben moeten betalen en weten hoeveel het kost zullen we in de toekomst wat meer geven maar misschien weet niet iedereen hoeveel een trouw kost...

Ach we hebben ons lesje geleerd voor onze volgende trouw he! :-)

Groetjes
Kristel





Marisa
7-7-2007
 Meld misbruik17-6-2007 18:06:38

Hallo Anne,

Ik kan me volledig vinden in jouw situatie. Ik zou er ook absoluut niet mee gediend zijn moest ik van alle gasten 30 euro maar krijgen. Dan zouden we een groot stuk van onze huwelijksreis naar Mauritius zelf moeten betalen wat we helemaal niet zien zitten aangezien we sparen voor een huisje.

Tot nu toe, degenen die gestort hebben reeds, gaven meer dan we verwacht hadden. En er zijn mensen bij die niet komen en die 30 euro geven puur voor de uitnodiging. Dat vonden we uiterst sympathiek dat ze dat deden want ten slotte ze komen niet, ze kregen enkel de uitnodiging.

Dus dat er mensen zijn die komen en maar 30 euro geven, goh dan zou ik ook mijn conclusies trekken en in het vervolg niet veel geven bij trouwfeesten. Tot nu toe heb ik ook zoiets van, als ik ooit naar een trouwfeest ga, en mijn toekomstige man en ik zijn uitgenodigd geven we tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van hoe goed je ze kent.

Proficiat Anne dat je het zo goed hebt kunnen aanpakken met jouw situatie.

Groetjes,

Marisa
7/7/7




Fieke
7-7-2007
 Meld misbruik18-6-2007 13:59:45

Ik heb zelfs van iemand €18 gekregen. Waar zit de logica? Je geeft dan toch €15 of €20, maar 18?

I don't get the point...

Idd, bij ons is het ook heel uiteenlopend. Sommige mensen storten €100 om naar de receptie te komen, anderen €20 om naar het avondfeest te komen. Ik heb ook €300 ontvangen van iemand die gewoon naar het dessertenbuffet komt... De mensen geven al naar gelang hun kunnen. Wij mogen niet hun 'rekening maken'. Vaak denken we dat sommige mensen er warmpjes inzitten, maar is dat niet het geval.

Je mag er gewoon niet teveel van uitgaan dat je krijgt wat je zelf zou geven (in mijn geval is dat €50 voor receptie, €75 voor dessertenbuffet en €150 voor diner). Maar ja...

Fieke
7/07/2007



Dolores
4-5-2007
 Meld misbruik18-6-2007 22:26:16

En bij ons waren er genodigden die niks gegeven hebben... (avondreceptie en dansfeest)
Kan toch ook niet hé.

Groeten Dolores
04/05/07



Annelies
16-6-2007
 Meld misbruik19-6-2007 14:56:38

Ik was vooral blij met alle creatieve cadeautjes die we hebben gekregen. Voor mij is het veel meer waard dat mensen er tijd en energie hebben ingestoken. Die mensen herinner ik me vooral. De envelopjes met geld die we hebben gekregen aprecieer ik ook heel erg maar ik herinner mij bijgod niet meer wie hoeveel heeft gegeven en ik ga mij zeker niet bezig houden met een lijstje te maken zodat ik evenveel kan geven als zij ooit trouwen...

Groetjes
Annelies



Wendy

 Meld misbruik20-6-2007 12:38:33

Héél herkenbaar. Wij trouwden op 19 mei. Ons huwelijk heeft uiteindelijk net geen 16.000 euro gekost. In totaal hebben we 'maar' een 6000 euro gekregen van cadeau's. Er waren 112 mensen op ons avondfeest en een 110-tal op de receptie.
Nochtans zaten er in sommige enveloppen echt hele mooie bedragen (meer dan 100 euro per persoon) maar we hadden inderdaad ook enveloppen waar we niet echt mee gediend waren.
Van de oudere mensen kan je nog snappen dat ze niet weten wat het kost, in hun tijd was het zoveel goedkoper en zij denken misschien dat ze juist gul schenken, maar ik heb toch verschoten van enkele vrienden. Eén van die mensen, die ook trouwens 30 euro per persoon hadden gegeven, was een paar weken voor onze trouw nog aan het stoefen dat zij altijd heel veel geven voor een trouw en toen ik dus hun envelop opendeed had ik echt iets van 'huh??'.

Nu, wij hadden nog 5000 euro nodig om er aan uit te geraken (hadden zelf de rest bijeen kunnen sparen) dus nu staan we gelukkig niet onder nul - we moesten ook alles zelf betalen - maar ik was toch ook wel ferm ontgoocheld van sommige mensen...


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...