Nu Online
Momenteel zijn er 242 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kouseband "verkopen"

8-6-2007 22:28:34
ik heb al veel horen vertellen dat men de kouseband "verkoopt" tijdens het avondfeest. maar hoe zit dat dan juist in elkaar. Heeft iemand hier een gedacht van. welke tradities zijn er eigenlijk nog op een trouwfeest.

groetjes melissa
20.07.2007

melissa
20-7-2007
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 397

Evy
1-9-2007
 Meld misbruik8-6-2007 22:50:08

Hallo Melissa,

Heb er ook al van gehoord en gehoord dat het aardig wat centjes opbrengt ook ;o)
Hier bij ons (limburg) wordt dit echter niet gedaan... Denk vooral franstalig gedeelte en Brusselse...
Niet direct een andere traditie in gedachten, ben er ook wel nieuwsgierig naar!
groetjes,
evy

amalia
24-5-2008
 Meld misbruik9-6-2007 9:32:21

Hey,
bij een tante hebben ze dat ook gedaan. (we zijn van Limburg, maar er waren veel genodigden van Luxemburg en Portugal)
Eerst ging de bruid op een stoel staan en moest ze haar jurk omhoog doen totdat je haar kouseband ziet. Dan beginnen de mannen te bieden. Even later moest de bruidegon de kousenband met zijn tanden uitdoen. En enkel zijn hoofd mag onder de jurk. Grappig zicht. De mannen beginnen dan automatisch terug verder te bieden. (de getuigen van hem is zogezegd degene die alles onder controle houdt en die alle boden herhaalt)
Het verdient inderdaad goed, want ze heeft er toch 9000 frank mee verdient... (+- 225 euro)
En in principe heb je toch niets aan je kousenband na het feest ...

Groetjes, Amalia

Jennifer
15-9-2007
 Meld misbruik9-6-2007 11:10:13

hallo!

Mijn schoonzus heeft dit ook gedaan op haar trouwfeest. Bij haar waren de regels als volgt:
- ze gaat op een stoel of tafel staan
- mensen moeten beginnen bieden
- wanneer er mannen bieden gaat de rok een tikkeltje omhoog
- wanneer de vrouwen bieden gaat de rok terug een tikkeltje naar beneden! :-)
- bij het bod dat de kousenband uiteindelijk zichtbaar maakt, dat bod wint zogezegd de kousenband.

Mijn schoonzus had me wel aangeraden als ik dit wilde doen, om op voorhand af te spreken met bijvoorbeeld mijn peter of nonkel of zo, dat hij de kousenband zou krijgen. Op die manier heeft het nog eens speciale betekenis als de 'winnaar' de kousenband komt halen (al dan niet met de tanden, dat beslis je zelf natuurlijk)

Vind het wel een leuke traditie, en mijn schoonfamilie is volledig Spaans, en daar is het naar het schijnt wel de gewoonte.

Groetjes!
Jennifer
(15/09/07)

Caroline
15-9-2007
 Meld misbruik9-6-2007 14:08:29

Hallo,
Ik heb dat op nog geen enkel trouwfeest gezien en ik ga het zelf ook niet doen... weet je, mensen geven al een kado en dan lijkt het mij op 'geld aftroggelen', maar als het de gewoonte is in de familie is dat misschien iets anders... anders ken ik geen bijzondere tradities.

Aurélie
25-8-2007
 Meld misbruik9-6-2007 14:40:23

Hallo,
ik heb al gemerkt dat dit in het Franstalige gedeelte van België wel een traditie is. Mijn toekomstige is van Luik, daarmee. Zijn omgeving stond er dan ook versteld van dat ik dat niet van plan was om dat te doen.
Dat kan op verschillende manieren gebeuren. Eén ervan is deze die hieronder beschreven staat. Je kan er ook een soort 'tombola' van maken. Mijn schoonzus deed dit door rozen per stuk aan de mannelijke genodigden te verkopen (die deze dan natuurlijk aan hun geliefden moesten geven...), aan elke roos hing een nummertje, en dan werd er een nummertje getrokken. Mijn toekomstige had belooft dat hij alle overblijvende rozen ging kopen (als steun voor zijn zus), resultaat: ik kreeg een groot boeket rozen en hij moest de kouseband van zijn zus eraf halen! Een beetje genant... Op een ander trouwfeest ging het er een beetje gelijkaardig aan toe, daar waren het geen rozen maar snoepsatés. Er waren wel verschillende winnende nummers, en die moesten dan een stoelendans doen. De winnaar daarvan kreeg dan de kouseband. Ambiance gegarandeerd!
Eigenlijk twijfel ik of ik het zou doen of niet, zie het niet echt zitten dat een man van mijn schoonfamilie aan mijn been zit! Anderzijds is het wel een leuke manier om nog een beetje extra geld te krijgen, en brengt het toch wat amusement. Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen!
Groetjes,
Aurélie 25/08/2007

davida
7-9-2008
 Meld misbruik9-6-2007 20:09:35

hey

ik heb dat ook gedaan zoals jennifer gezegd heeft en twas echt plezant heeft ook redelijk wat geld opgeleverd.

grtjs

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...