Terug naar overzicht
Hey Sheron,Ik heb inderdaad verschrikkelijk veel moeilijkheden gekend om in bezit te komen van een document om te kunnen trouwen, voor alle duidelijkheid, ik woon al heel mijn leven hier in België en ben alleen maar "ginder" geboren. Soit, ik heb zoveel stress gehad waardoor ik nu geen enkel tinteling van zenuwachtigheid ken en ik trouw binnen een klein maandje...Even dit terzijde en nu een antwoord op jouw vraag.Ik moest van de vrederechter 2 getuigen bijhalen die mij gekend hebben uit mijn geboorteland. In dit geval had ik voor mijn ouders gekozen want ik ken anders niemand - normaal gezien kunnen je ouders niet als getuigen worden opgeroepen, hier hebben ze dat door de vingers gezien.Dit heeft de vrederechter mij wijsgemaakt (ik heb uiteindelijk een andere procedure gevolgd, afreizen naar geboorteland): na de verklaring van de 2 getuigen moet die verklaring ingediend worden door een advokaat bij de Rechtbank van Eerste Aanleg voor een homologatie, dit betekent dat de rechter die verklaring zal doornemen, uw getuigen opnieuw zal ondervragen en uiteindelijk zal hij die dan homologeren dus het document wordt bruikbaar voor jullie aangifte. Waarom wordt dit gedaan, omdat ze jou een "identiteit" zullen geven aangezien jij geen recent geboorteakte kan afleveren.Dan is het afwachten tot jij een antwoord krijgt van jou advokaat of het in orde is of niet, dit kan een paar maanden duren, hangt echt af van gemeente tot gemeente. Ik moest via de Rechtbank van Dendermonde gaan en die waren juist bekend om hun traag werken!!!Dit is een gekend problematiek en er zijn veranderingen op tilt maar waarschijnlijk niet meer voor ons.Gelukkig heb ik een andere weg bewandeld en heb ik uiteindelijk alle nodige documenten gekregen.Als je nog vragen hebt, mag je die altijd stellen.Groetjes,Vân en Michel07/07/07