Terug naar overzicht
Hallo Eva,Mijn vriend is gedoopt maar heeft ook zijn vormsel niet gedaan. Ik wel. En wij trouwen voor de kerk. Dat mag als één van beide wel katholiek gelovig is, maar je moet er natuurlijk wel beide achter staan. Mijn vriend weet dat ik dat belangrijk vind en doet het daarom graag voor mij. Wij hebben wel onze viering aangepast zodat hij zich er ook volledig kan in vinden. Wij hebben geen eucharistieviering maar wel een gebedsviering. Dat betekent dat er geen communie is en voor de rest hebben wij alle teksten zelf gekozen. Het is ook geen priester die ons zal huwen, maar wel de diaken. Hopelijk heb je hier iets aan.Groetjes,Ine
Ja hoor!hier vind je het antwoord:http://www.huwelijksvoorbereiding.be/ N/020_Trouwen_D.lasso?ref=7424&key=4553B9A4Groetjes,Lies2 en 30 juni
Dag Eva,Mijn vriend heeft ook zijn communie niet gedaan, maar wel gedoopt. Ik wel beide. Bij onze pastoor was het geen probleem. Zijn vorige vrijdag voor ondertrouw geweest. Dus niet te veel zorgen om maken.Mieke
Hoi, net zoals bij Ine is er één van ons wel gedoopt maar niet gevormd (ikke) en ook wij trouwen voor de kerk, maar ook een woorddienst zonder communie en door de diaken voorgegaan. Het is voor mij een heel toffe manier, want zo kan je je dienst echt persoonlijk maken, en de diaken is wel iemand die meer in het leven staat dan een pastoor, wil daarmee de pastoors zeker niet beledigen, want die doen hun soms ondankbare job met veel stijl, maar een diaken is getrouwd, die van ons heeft drie kinderen en werkt ook nog naast zn kerkelijke verplichtingen, ik kan heel goed met hem praten omdat hij veel alledaagser is...Je mag en kan dus voor de kerk huwen, je moet t alleen een beetje kunnen aanbrengen dat je er allebei bewust voor kiest...Succes, Tine www.14juli.bruiloftsite.nl
Als je echt voor de kerk trouwt met alles erop en eraan denk ik dat je een soort communie en zo eerst moet laten uitvoeren. Wij doen ook een gebedsdienst met pastoor. Dat is minder uitgebreid. Als je echt niet katholiek bent moet je ook niet voor de kerk trouwen he. Het kan gerust ook zonder of met een gewone viering. Een vriendin van mij heeft zelfs een viering buiten in de tuin gedaan. Dat was eigenlijk prachtig!!! Het geldt dan wel niet voor de kerk, maar als je je vormsel niet gedaan hebt dan is dit misschien ook een zeer mooie optie.