Nu Online
Momenteel zijn er 150 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract - wat bij overlijden?

  24-5-2007 9:55:00
Hallo bruidjes,

Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract- scheiding van goederen, aangezien dit in onze situatie volgens de notaris beter leek. Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, maar ik vroeg me nu eigenlijk af wat er gebeurd als één van beiden sterft. Erft de ander dan nog wel iets op van de overledene? Nu begin ik te vrezen van niet aangezien t scheiding van goederen is... Ik zou het toch maar niks vinden moest mijn man niks van mij kunnen krijgen, of omgekeerd. En als er iemand sterft, naar wie gaat de erfenis dan?

Is er iemand die mij wat meer duidelijkheid kan scheppen?

Thanks!

Groetjes,

Lien
http://lienetghafour.bruiloftsite.nl

lien
23-2-2007
Meld misbruik



Reacties: 5 | Gelezen: 1553


Tine
14-7-2007
 Meld misbruik24-5-2007 10:39:10

Hi Lien,
Wij zijn ook getrouwd met scheiding van goederen, en dat is allemaal wel ok, maar ik wilde er ook zeker van zijn dat - als mijn man zou sterven - ons huis (waar hij wat meer in heeft betaald dan ik) toch wel naar mij gaat en niet naar zn ouders of kinderen. Eigenlijk is het zo dat bij scheiding van goederen er geen gemeenschap is, er is dus eigenlijk niks van jullie beiden. Dat is zeker interessant in het geval van twee zelfstandigen bijvoorbeeld, om de risico's bij één persoon te houden, maar bij sterfgeval moet de ene persoon wel van de andere kunnen erven, vind ik net zoals jij, en daarom hebben wij een clausule laten opnemen in ons contrakt, nl "Schenking onder echtgenoten", dat houdt in dat er bij een sterfgeval de onroerende goederen naar de andere echtgenoot gaan, en niet zoals het normaal gaat bij een scheiding van goederen naar de ouders (bij gebrek aan kinderen) of naar de kinderen. In dit geval wordt de echtgenoot die overblijft ook in het recht gesteld de gezinswoning bijvoorbeeld te verkopen, anders krijgt hij gewoon vruchtgebruik van de kinderen en kan hij/zijn dat niet...
Het is wel een heel complexe materie, wij hebben t heel moeilijk gehad om overeen te komen en het zag er zelfs eventjes heel slecht uit....
Ik heb begrepen uit je vorige berichtjes op het forum dat jullie al voor de wet zijn gehuwd, dan zul je de aanpassing van het huwelijkscontrakt wel moeten extra betalen denk ik, want het enige wettige is je wettelijk huwelijk, en dus is je contrakt al geldig gemaakt nu...
Nu ja, dat is misschien een kleintje als je weet dat je toch samen iets opbouwt nu, en dan later dat aan de andere kan schenken zonder meer...
Succes ermee en anders ga je nog maar eens langs bij de notaris, die is verplicht je gratis alle informatie te verschaffen die je wenst...
Groetjes, Tine
www.14juli.bruiloftsite.nl



Caroline
1-9-2007
 Meld misbruik24-5-2007 11:23:04

hallo,
Ook bij ons was het heel moeilijk om het type huwelijkscontract te bepalen, maar we zijn dan toch voor scheiding van goederen gegaan. Onze notaris zei dat je het probleem van de erfenis gewoon kan oplossen door een testament te schrijven, zodanig dat het huis naar je man gaat in plaats van naar je ouders.

Groeten



An
16-6-2007
 Meld misbruik24-5-2007 13:08:49

Hallo
Wij hebben ook voor scheiding van goederen gekozen. En hebben al een testament geschreven en bij notaris in bewaring gegeven (je kan het ook laten registeren),dan komt het bij overlijden bij één van beide zowiezo naar boven,maar anders ook wel denk ik, de andere weet altijd dat er één is.
Er moet gewoon instaan dat je het meeste wat je kan ,zal overgeven aan je echtgenoot,maar dit kon niet alles zijn,omdat je nog altijd met "scheiding van goederen" zit en dit toch wel enkele beperkingen inhoudt.



els
7-7-2007
 Meld misbruik24-5-2007 15:29:52

Wij hebben een testament laten opmaken bij de notaris (200 euro).
Een testament bij de notaris kan moeilijker aangevochten worden omdat daar getuigen bij zijn en dit officieel geregistreerd wordt. Een zelfgeschreven testament kan makkelijker aangevochten worden.
We hebben dus voor zekerheid gekozen.



stien
11-11-2007
 Meld misbruik24-5-2007 16:23:22

Wij trouwen met gemeenschap van goederen. Wij laten er wel extra inzetten dat de partner alles erft (en niet slechts de helft zoals het normaal is) en ‘onterven’ als het ware de kinderen. Anders zijn zij ook rechtmatige erfgenaam en indien de ander sterft, kan je bv niet je huis verkopen zonder toestemming van AL de kinderen en kan je ook het geld waar zij erfgenaam van zijn niet gebruiken, je mag het beheren en de rente erop gebruiken, maar niet het geld zelf. Dit willen wij vermijden omdat je je kinderen immers nog niet kent en ook hun toekomstige partners niet die vaak een grote invloed hebben op hun beslissingen. De kinderen zullen uiteindelijk wel erven als de laatste dood is.

ook de ouders onterven we eigenlijk. Mijn vriend had zelf wel al veel meer geld dan mij, voor een deel gekregen ook van zijn ouders. De helft brengt hij in bij gemeenschap, de andere helft laat hij opmaken dat indien we scheiden, hij dit bedrag meer terug mag nemen bij bv verkoop van het huis. Indien hij sterf is het wel voor mij.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...