Nu Online
Momenteel zijn er 191 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

notaris

  10-5-2007 12:58:15
kan je ook na je huwelijk het een en het ander regelen bij de notaris?
Mijn vriend heeft namelijk een huis gekocht (en door omstandigheden toen kon dit enkel op zijn naam) en we zouden graag in gemeenschap van goederen trouwen. Dus elk de helft.
En we zouden daarna dan ook kijken om een testament op te stellen doordat we 2 kindjes hebben.

Kan dit of moet dit per se voorafgaand het huwelijk gebeuren?

groetjes,

evelien

evelien
29-6-2007
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 555


Marjan
2-6-2007
 Meld misbruik10-5-2007 13:08:44

Voor het huwelijk een contract afsluiten is goedkoper. Wij betalen nu 300 euro voor ons huwelijkscontract. Als je dat na je huwelijk laat opmaken, kost het een stuk meer.
Misschien vind je op www.notaris.be wel meer uitleg en eveneens kan je een notaris in de buurt opzoeken voor meer informatie.
Onze eerste 'consultatie' bij de notaris was geheel vrijblijvend.



Lies
30-6-2007
 Meld misbruik10-5-2007 13:19:00

HOi!
inderdaad, ervoor is het goedkoopste (al vind ik 300€ nog steeds een hele brok). Maar als je na je huwelijk nog een contract wilt opstellen, dan moet dat via de vrederechter en kost het je 1000€ (dat heb ik van de notarissite, dus verzin ik niet zomaar!). Waarschijnlijk omdat je dan met gerechtskosten zit en je huwelijksakte moet aangepast worden op het stadhuis enzo.
Je kan wel na je huwelijk wijzigingen doorvoeren in je contract als je dat hebt, dus misschien is dat nog een oplossing...?

Succes!
Lies



evelien
29-6-2007
 Meld misbruik10-5-2007 13:29:09

heel erg bedankt voor de snelle reacties :)

amai wat een verschil in prijs... maja ze hadden hier opt het gemeentehuis vergeten te vermelden dat ze die papieren ivm je huwelijkscontract moeten hebben (dat wisten we niet ). We zijn nog steeds niet moeten gaan voor onze ondertrouw, eind mei pas (hoewel we op 29 juni trouwen :/)
Dus maw tzal moeilijk zijn om een notaris te vinden die dit nog zo snel allemaal kan regelen.
En hoe gaat de betaling van die 300 euro dan precies in zen werk? Moet dat vooraf of achteraf betaald worden? Zit daarin ook een testament?

Groetjes & sorry voor de vele vragen hoor...



annelies
9-6-2007
 Meld misbruik10-5-2007 13:48:08

Evelien,
Ik denk niet dat de tijdsdruk een probleem is. Wij zijn pas vorige week voor de eerste keer langsgeweest, en de notaris heeft ons verteld dat we tot ten laatste 1 week voor het huwelijk een contract kunnen afsluiten.
Annelies
09.06.07



Marjan
2-6-2007
 Meld misbruik10-5-2007 14:19:18

Wij zijn in februari al eens langsgeweest om de nodige informatie te verkrijgen en hebben dan ineens gezegd welk soort contract we wilden. We hebben dan alle gegevens doorgegeven welk er in moet komen zoals het huis dat op mijn naam staat, maar dat we samen afbetalen, een deel geld dat ik er zelf heb ingestoken, ...
We hebben dan een voorontwerp gekregen en vorige week zijn we teruggeweest om alles te ondertekenen. (wij trouwen 2 juni) We hebben dan een brief meegekregen die we op het gemeentehuis moeten afgeven.
De betaling gebeurt per overschrijving. Ik vermoed dat we die gaan krijgen met het contract.



Wendy
5-5-2007
 Meld misbruik10-5-2007 14:48:32

Hey Evelien,

Bij ons heeft de notaris op een week alles opgesteld, dus dat lukt zeker nog hoor! Zelfs als je op het moment van het burgerlijk huwelijk laat weten dat er een huwelijkscontract is (via formulier dat de notaris je bezorgt) moeten ze dit nog aanvaarden. Maar je doet dit dus inderdaad best voor het huwelijk, en niet erna.

groetjes,

Wendy
al 5 dagen getrouwd!
www.tom-wendy.be



MELISSA
1-1-2016
 Meld misbruik10-5-2007 15:45:55

Dag Evelien.

ik ben zelf notarieel juriste en kan je vraag bijgevolg zonder problemen beantwoorden.

Als je zonder huwelijkscontract trouwt, ben je automatisch gehuwd onder het wettelijk stelsel van de gemeenschap van aanwinsten (dwz dat jullie gezamenlijke inkomsten gemeenschappelijk zullen zijn), de woning van je verloofde blijft evenwel een eigen goed. Jullie kunnen eventueel dit goed gemeenschappelijk maken door in de akte een clausule houdende inbreng van dit goed in het gemeenschapschappelijk vermogen in te lassen.

Indien je na je huwelijk naar de notaris stapt, zal hij een akte houdende wijziging van je huwelijksstelsel verlijden(vermits het wettelijk stelsel, zijnde een gemeenschapsstelsel) al op je huwelijk van toepassing is. Indien jullie de woning van je verloofde na jullie huwelijk in het gemeenschappelijk vermogen willen inbrengen zal een dergelijke wijzigende akte moeten worden verleden. In dit geval is een homologatie van deze inbreng door de Rechtbank noodzakelijk, hetgeen inhoudt dat een advocaat een verzoekschrift moet indienen bij de rechtbank, wat de procedure duurder maakt.

Groetjes, Melissa.





Lies
27-10-2007
 Meld misbruik10-5-2007 15:50:47

Dag Evelien,

Als je zonder huwelijkscontract trouwt, trouw je automatisch in gemeenschap van goederen en volgens het wettelijk huwelijksstelsel.
Dat houdt in dat alles wat VOOR jullie huwelijk van een van beide was, dat na het huwelijk blijft. Het huis van je vriend blijft dus van hem. Als je scheidt, of je man overlijdt, dan gaat dat huis terug naar zijn nabestaanden. Omdat jullie al kinderen hebben, gaat het dus rechtstreeks naar hen. Jij hebt enkel het vruchtgebruik tot de kinderen 18 zijn. Daarna kunne zij je uit het huis zetten, als ze dat willen, of kunnen ze het verkopen zonder jouw toestemming.
Je kan in een huwelijkscontract laten bepalen of er bezittingen zijn die vanaf het huwelijk wel als gemeenschappelijk (elk de helft) gezien worden. Ook kan je kiezen voor een 'keuzebeding'. Als een van de partners overlijdt kan hij/zij zelf kiezen wat hij/zij rechtstreeks wil erven en wat er onmiddellijk doorgaat naar de kinderen.
Enkel als je een huwelijkscontract met "algehele gemeenschap van goederen" hebt, is alles wat jullie bezitten echt voor 50 % van allebei.

Beetje ingewikkelde allemaal, maar je kan altijd gewoon eens bij een notaris langsgaan...

Groetjes

Lies



Karlien
28-7-2007
 Meld misbruik10-5-2007 15:51:28

Hallo,

Onze notaris heeft ons bij de aankoop van ons huis (een dik jaar geleden) gezegd dat we best een huwelijkscontract laten opstellen voor het huwelijk. Anders betaal je namelijk minstens het dubbele...
Groetjes!
Karlien



Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik10-5-2007 16:07:46

Hey,

Onze notaris zei dat het best is dat je dit een paar maanden voor het huwelijk laat opmaken. Wij zitten namelijk in hetzelfde geval. Mijn vriend heeft ook een huis gekocht.

De notaris zei dat het best was dat het huis gemeenschappelijk komt en daar zijn verschillende redenen voor:

- mijn vriend heeft een groot deel met eigen centen betaald, maar heeft ook een lening lopen. Om die lening af te betalen zal hij, als het huis niet gemeenschappelijk komt, geld moeten nemen uit het gemeenschappelijk deel. Immers alle inkomsten zijn gemeenschappelijk. Hierdoor zorgt hij ervoor dat hij een schuld maakt t.o.v. het gemeenschappelijke.
- als hij sterft, betaal je succesierechten als het huis niet gemeenschappelijk is. Is het huis gemeenschappelijk dan betaal je als echtgeno(o)t(e) geen succesierechten op de gezinswoning.
- als je in je huwelijkcontract ook een keuzebeding laat opmaken, dan kan de langstlevende echtgeno(o)t volledig eigenaar worden van het huis. Werk je niet met een keuzebeding dan heb je enkel het vruchtgebruik tot je zelf dood gaat (dus niet tot de kinderen 18 jaar zijn). Als je zelf eigenaar kan worden, wil dit zeggen dat je zelf het huis kan verkopen zonder de toestemming van kinderen, ...
-daarnaast heeft het huwelijkscontract ook de mogelijk aan mijn vriend om te laten beschrijven hoeveel hijzelf al in het huis gestoken heeft (moeten wij onderling overeenkomen). Dit geld kan hij bij een eventuele scheiding dan verekenen. Ook krijgt hij dan het recht om het huis als eerste volledig terug te kopen.

Hopelijk ben je hier wat mee. Maar ik zou zeggen, doe zoals ons en vraag eens uitleg bij een notris. Bij ons was die uitleg gratis. Ga misschien ook naar de notaris die de koop van het huis geregeld heeft. Hij weet immers hoe gans die verkoop in elkaar steekt.

Groetjes

Gerlinde



Vân
7-7-2007
 Meld misbruik10-5-2007 18:35:33

Hey Evelien,

Voor het huwelijk een huwelijkscontract afsluiten via de notaris heeft ons 300 € gekost, overal hoor je dit bedrag, indien we na het huwelijk een contract zouden afsluiten kunnen de kosten oplopen tot 1000 €, inderdaad een groot verschil, de uitleg daarover vind je terug bij Melissa.

De notaris heeft ons ook verteld dat we ten laatst een week voor het huwelijk een contract kunnen afsluiten maar hij heeft zelf al eens meegemaakt dat hij de dag ervoor nog alles kon regelen voor een koppel en dat was ook nog mogelijk maar het is te vermijden natuurlijk.

Zolang jullie op alle vlakken overeenkomen in verband met jullie bezittingen en de verdeling ervan kan dit zeer snel gaan, eens jullie beslist hebben wordt er voor jullie een document opgemaakt door de noatis waarin vermeld staat onder welk stelsel/contract jullie gehuwd zijn, met of zonder afwijkingen. Dit kost dan 300 € dat je per overschrijving moet overmaken. Dit document moet je afgeven aan de gemeente en het wordt dan in jullie trouwboekje gezet.

Als je een testament wilt opstellen denk ik dat dit een extra kost zal zijn en niet in die 300 € inbegrepen is maar als je vragen moest hebben kan je altijd langs de notaris gaan, hier rekent hij geen kosten voor aan.

Groetjes,

Vân en Michel
07/07/07



Lien
21-7-2007
 Meld misbruik10-5-2007 21:53:32

Bij de notaris kan het inderdaad heel snel gaan, maar check het ook bij de gemeente. Bij ons moet het huwelijkscontract ten laatste 2 weken voor het huwelijk binnen zijn bij de gemeente.

Nu vertelde de notaris er wel bij dat de gemeente dat eigenlijk niet mag eisen, ze vragen het wel omdat het handiger is voor hun administratie. Dus als ze bij de gemeente moeilijk doen omdat je te laat bent kan je dat altijd aanvechten (of vragen dat je notaris er eens heen belt of zo), je bent in je recht.

groetjes
Lien



Kim
7-7-2007
 Meld misbruik17-5-2007 21:01:13

Neeeeee, zeker voor je trouwdatum alles in orde brengen, anders kost het je een smak geld !!!!! Alles wat afwijkt van het wettelijk stelsel moet je bij een notaris laten vastleggen voor je trouwt !!!! Anders breek je zogezegd je huwelijkscontract achteraf en kost je echt duizenden euros, nu kom je er vanaf met 300 euro, zeker doen !!! !
groetjes Kim



evelien
29-6-2007
 Meld misbruik18-5-2007 10:52:54

we hebben ondertussen naar onze notaris gebeld en moeten vrijdag gaan... het kost wel 375 euro ipv 300...

groetjes


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...