Nu Online
Momenteel zijn er 93 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

geen financiele steun

9-5-2007 11:22:13
Hoi iedereen,

Mijn vriend en ik zouden graag volgend jaar trouwen.
Idereen weet dat trouwen nogal duur is. En waarschijnlijk gaan we ook alles zelf moeten bekostigen. Ook al zitten we met veel familie, wat vrienden en toch ook wat verplichtingen naar het werk toe (willen we ook wel zelf heel graag). Hoe bekostigen jullie dat (diegene die geen financiele steun krijgen)?
Zijn der wat geodkopere alternatieve, dan de meeste zalen?

Groetjes

sarah
12-7-2008
Meld misbruik

Reacties: 17 | Gelezen: 393

Mieke
22-9-2007
 Meld misbruik9-5-2007 11:29:40

een goedkopere optie is een parochiezaal nemen he, dat komt goedkoper uit en je kan het nog mooi versieren he.

je kledij kan ook goedkoper dan in de grote winkels. Geen groot merk nemen ofzo. Wij doen een walking diner 's avonds en das de helft goedkoper dan een 5gangenmenu. En iedereen vind t een walking-diner veel leuker ze kiezen wat ze eten.

de uitnodigingen zelf maken, komt ook goedkoper uit. Alle je kunt op vanalles besparen he.

Vanaf we wisten dat we gingen trouwen zijn we alle 2 beginnen sparen en dan kun je ook al wat doen he, en de gasten betalen natuurlijk ook een deel van het feest terug.

veel succes

Groetjes
Mieke
22/09/07

didin

Meld misbruik9-5-2007 11:35:46

Wij plunderen gewoon onze spaarrekening ;) Hahaha! Ik stel voor dat je zoveel mogelijk probeert te sparen hé, dat is logisch.. en je kan ook besparen op sommige dingen zoals Mieke zegt.
veel succes

Ilse
17-5-2008
 Meld misbruik9-5-2007 11:45:18

hey,

Wij gaan het overgrote deel ook zelf moeten bekostigen en zullen hiervoor onze spaarreking aanspreken. Het zal ook voor ons echt budgetteren worden want dat spaarvarkentje is ook iets dat we zelf opgebouwd hebben via enkele jaartjes werken en niet van thuis uit meegekregen.
Wij gaan trachten te besparen op de uitnodigingen door die zelf te maken (alé ja, mijn zusje gaat die maken, is een zeeeer creatieve), wij gaan geen ceremoniewagens nemen, bloemen gaan we ook zelf trachten te doen of via bevriende bloemist...
Voor wat het feest betreft is het uiteraard zo dat een volledige menu meer kost dan een feest met enkel hapjes en dessert, maar alles hangt af van jullie voorkeur...

veel succes,

Ilse
mei 2008

evelien
29-6-2007
 Meld misbruik9-5-2007 11:51:16

hey wij betalen ook heel onze trouw zelf...
Wij hebben geprobeerd om alle kosten in de perken te houden, en bij ons avondfeest zijn we met ongeveer 40 mensen, dichte vrienden en familie. Een week na de trouw doen we dan een receptie voor collega's en buren.. in onze tuin... das een goedkoop alternatief.
de kerkelijke dienst is hier in onze parochie gratis. Dus das ook al een kost gespaard.
onze foto's worden genomen door een nonkel van onze beste vrienden, hij heeft een professioneel toestel en doet dit als hobby.. en hij wil er niets voor terug (natuurlijk hebben we hem en zijn vrouw wel uitgenodigd voor ons avondfeest en een geschenkje voorzien)
onze ringen hebben we in februari besteld (doordat dit de maand na de trouwbeurs was hebben we 350 euro korting gekregen op onze trouwringen, ze zijn van fede di oro)
kzou zeggen, probeer zelf even je budget te overlopen en hoeveel je aan wat wil spenderen, en probeer je daar een beetje aan te houden ...
das ons heeeeeeel goed gelukt hoor.

Wendy

Meld misbruik9-5-2007 12:52:49

Hey Sarah,

Ook wij betalen alles zelf. Ik denk dat het belangrijkste is dat je eerst zelf uitmaakt welk soort feest je wil. Wil je een groot feest of een klein, wil je een feestzaal met alles erop en eraan of mag het ook iets anders (daarom niet minder) zijn?

Wij wisten in welke zaal we persé wilden trouwen en daar was geen afwijken aan (dan wachtte ik nog liever). En ja, onze trouw zal -bijgevolg- duur uitvallen. Met nog anderhalve week te gaan, staat het kostenplaatje momenteel op een schatting van 18.000 euro.
We hebben het voorbije jaar hééél veel gespaard (we hadden denk ik een 4000 euro vooraf) en hebben momenteel 'maar' 5000 euro meer tekort om achteraf de rekening te betalen. We rekenen erop dat we die 5000 euro wel uit de enveloppen gaan halen.

Er zijn wel veel mensen op het forum die zeggen dat je op dit geld niet mag rekenen, maar wij konden er toch niet van onderuit en hebben we na de 19e mei niets over maar zijn we gewoon break-even (dus 5000 euro opgehaald en geen cent meer) dan gaan wij daar heel content mee zijn.

We sparen daarna wel weer opnieuw om verder aan ons huis te werken, ...

En veel sparen is vooral de boodschap: prioriteiten stellen en, in ons geval, heel veel aankopen/kosten/... uitstellen tot na den trouw.

Maar over dat geld dat je krijgt van de gasten toch nog dit: het is blijkbaar nogal streekgebonden wat en hoeveel je krijgt. Mijn zus is bijvoorbeeld getrouwd in Aalst en daar kreeg zij allemaal bloemen (en geen geld). Terwijl hier in West-Vlaanderen geven de mensen volgens mij maar zelden bloemen en het helpt ook als je als cadeautip op de uitnodiging vermeldt dat je geld wilt.

Groetjes

Wendy
www.wendy-jonathan.be

Wendy

Meld misbruik9-5-2007 13:01:09

Sarah,

Vergeet ik eigenlijk nog de moraal van mijn verhaal mee te geven: je moet zelf eerst uitmaken wat je wilt van je dag en wat je ervoor wil (op)geven.
Eens je definitief gekozen hebt dat het "zo en niet anders" moet zijn, doé je het wel lukken!

PS. En die prioriteiten telt een beetje voor alles. Je kan best op voorhand bekijken op welke zaken je niét wil besparen en op welke wél. Want niet iedereen vindt hetzelfde belangrijk...

Bart

Meld misbruik9-5-2007 13:13:02

Prioriteiten stellen is de boodschap hier.
Maar een aantal dingen waar je toch stevig mee kan besparen ...
- traiteur-vrije zaal of een waar je de drank aan brouwersprijs krijgt.
- kijk iets verder dan de "gerenomeerde" trouwfeest verzorgers. Iets kleinere gelegenheden houden er vaak een policy op na die je niet "uitwringt tot de laatste eurocent"
- een dj die dit als hobby of in bijberoep doet, zij hoeven in principe niet te leven van plaatjes-draaien en zijn meestal iets concurentieler in prijs, maar daarom niet slechter.
- champagne, wijnen kan je afspraken maken met bijv delhaize dat je de overschot van de flessen kan terugbrengen.

cheers,
djlebart

Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik9-5-2007 13:23:59

Hey,

wij hebben ook alles zelf moeten bekostigen en onze teller is gestopt op bijna € 13.000, toch nog een stuk duurder dan we gehoopt en berekend hadden. Maar ja, je wordt verliefd op hét kleed en dat kost bijna € 2.000, of je wil een koude schotel, maar een warm buffet is toch niet zoveel duurder, en dit bedankje is zoveel leuker dan dat goedkopere... en zo loopt het stilaan toch op.

Ons spaargeld is serieus verminderd, maar we hebben er nog geen moment spijt van gehad. Het was dé dag van ons jonge leventje.

Als je de discipline hebt om alles wat te duur is uit je woordenboek te schrappen en te snoeien in je gastenlijst, dan kan je best een budgetvriendelijk huwelijksfeest hebben.

Veel succes ermee!
Lieve

Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik9-5-2007 13:33:20

Hi Sarah,

Zoals de meeste bruidjes hier zeggen is het heel belangrijk om eerst te zien wat voor trouwfeest jullie willen geven. In beperkte kring of eerder een groot feest. En natuurlijk ook in wat voor type zaal.
Je kan bv ook een trouwfuif organiseren. Bij ons in de feestzaal kost dit bv €29,90/pers. (en als ik het voorstel zie is dit echt wel uitgebreid, ziet er heel leuk uit).

Je kan eigenlijk ook op veel zaken besparen, geen ceremoniewagens nemen, veel dingen zelf maken bv bruidsuiker, bedankingetjes, uitnodigingen, enveloppendoos, ...
En wat ook heel belangrijk is, veel prijzen vergelijken. Echt overal prijzen navragen, dit hebben wij ook gedaan, je zou er echt van schrikken als je ziet hoeveel prijsverschil er op zit voor eenzelfde product in verschillende winkels.

Veel succes met het voorbereiden,
Groetjes,
Véro
16/6/2007
http://veroenbilly.trouwen.com

Tori
8-2-2008
 Meld misbruik9-5-2007 15:29:43

Hallo Sarah,

je moet afwegen wat je het belangrijkste vindt en wat jullie zelf willen. Wij moeten ook alles zelf betalen en ik vind ten eerste dat zo een "klassiek" trouwfeest veel te veel geld kost en ten tweede sta ik niet graag in de belangstelling. Wij trouwen dus in het grootste geheim, zonder dat iemand het weet. Daarna sturen we een kaartje waarop staat geschreven dat we getrouwd zijn en dat we een fuif geven. Wij hebben gezocht naar de zaal met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en vragen een envelopje aan de mensen. Op die manier hopen we dat het feestje zichzelf min of meer betaald.
Ik heb ook een tweedehands bruidskleed gekocht voor 150 euro...ik ben er verliefd op en ik heb er geen probleem mee dat het geen spik-splinter nieuw kleed is.

Tori
8-2-2008
 Meld misbruik9-5-2007 15:29:49

Hallo Sarah,

je moet afwegen wat je het belangrijkste vindt en wat jullie zelf willen. Wij moeten ook alles zelf betalen en ik vind ten eerste dat zo een "klassiek" trouwfeest veel te veel geld kost en ten tweede sta ik niet graag in de belangstelling. Wij trouwen dus in het grootste geheim, zonder dat iemand het weet. Daarna sturen we een kaartje waarop staat geschreven dat we getrouwd zijn en dat we een fuif geven. Wij hebben gezocht naar de zaal met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en vragen een envelopje aan de mensen. Op die manier hopen we dat het feestje zichzelf min of meer betaald.
Ik heb ook een tweedehands bruidskleed gekocht voor 150 euro...ik ben er verliefd op en ik heb er geen probleem mee dat het geen spik-splinter nieuw kleed is.

sarah
12-7-2008
 Meld misbruik9-5-2007 15:52:07

hoi iedereen,

dankje wel voor de tips, we zullen ze zeker gebruiken. We weten ook dat we op de eerste plaats trouwen omdat we van elkaar houden en de rest van ons leven bij elkaar willen blijven! We trouwen niet voor het feest...;-)

Bedankt!!!

Patricia

Meld misbruik9-5-2007 15:52:41

Ik kan alleen maar beamen wat de anderen gezegd hebben.
Keuze maken wat je wel of niet wil en dan prijzen vergelijken.
Als je het traditioneel wil (feestzaal, kerk, vervoer, trouwkleed, ...) dan zijn de beurzen een goed middel om te vergelijken.
Wil je om de kosten te drukken het minder traditioneel, zoals wij gaan doen, moet je zelf meer gaan zoeken.

Bij ons zal t totaaltbudget nu op zo'n 8000€ komen (hoop dat dit zo blijft).
We hebben wel voor een traditionele zaal gekozen, mr waarvan de prijs relatief goed meevalt.
We konden ook veel goedkoper e zaaltje huren (bij ons bvb Kollekasteel in Mariakerke) en met traiteur werken, mr dan moesten we de nacht zelf nog alles opkuisen en dat wilden we niet. Ik had anders nog graag in een tent id tuin en met koud bufeet gedaan, mr dat zag mijn vriend niet zitten.
Dus je moet keuzes maken en die bepalen je budget.

Mn trouwjurk is geen traditioneel, komt van bij Jagré en heeft nog geen 500€ gekost (bustier met rok in heel speciaal kleur), voor de ringen gaan we wel iets meer geld uitgeven, mr ook geen ongelooflijk budget. Vervoer doen we niet en we trouwen enkel voor de wet.

In bepaalde gemeenten kan trouwen zelfs gratis (of op bepaalde dagen), weet niet of dat voor de kerk zo is.

Zo zie je dat je veel kan bepalen en zo je budget klein houden, mr dan moet je ook bepaalde ideeën laten varen (water bij de wijn doen).

Veel succ6
Patricia
01/08/2008

Patricia

Meld misbruik9-5-2007 15:53:56

Ohja, wij betalen ook alles zelf en zijn al van 2006 aan het sparen (eindejaarspremie, vakantiegeld, belastingen die we terugkrijgen (omdat we onze lening kunnen inbrengen,...)

Annelies
20-7-2007
 Meld misbruik9-5-2007 17:16:00

Wij trouwen op 20 juli en betalen ook het grootste deel zelf. We hebben niet gekozen voor een klassiek huwelijk en hebben hiedoor geld kunnen uitsparen. Ik heb bijvoorbeeld geen trouwkleed maar wel een mooie rok en topje, hier heb ik wel geluk dat mijn tante een kledingszaak heeft en haar cadeau is mijn kledij. Mijn vriend krijgt zijn kledij van zijn ma. We trouwen enkel voor de kerk, mijn nonkel heeft een audi break en die zal met ons rijden, hij zal ook foto's nemen in het stadhuis (hij heeft 2 goeie fototoestellen, een digitaal en een ander). We hebben wel nog een fotograaf genomen voor een fotosessie van ongeveer 25 foto's met album en dit kost ons ongeveer 200 euro. Onze uitnodigingen hebben we laten maken bij een kleine drukker, zij heeft samen met ons een ontwerp gemaakt en vermits zij dit kan drukken op grote vellen kost dit ook alweer een stuk minder.Onze ringen waren wel vrij duur (ongeveer 850 euro) maar hier waren we van mening dat dit wel iets is wat je de rest van je leven draagt. Ons feest zelf dan houden we zeer beperkt, 's middags gaan we eten met de naaste familie (26 personen) en 's avonds geven we een fuif met hapjes, sandwiches,... Wij hebben hiervoor veel zalen gezien en niks stond ons echt aan, allemaal te klassiek en te duur. Uiteindelijk zijn we naar een eet-praat-en danscafé gegaan en hebben we een goeie deal kunnen sluiten. We gaan er 's middags eten (7-gangenmenu) en 's avonds geven we onze fuif daar ook. 's Middags blijven ze open voor ander publiek ook maar 's avonds is alles ter onzer beschikking. We moeten hiervoor 3000 euro betalen, maar in de prijs zit dan het eten met aanpaste wijnen, drank, sandwiches, receptie met hapjes, bediening tot in de vroege uurtjes en zelfs de dj. Het is er heel gezellig en vermits we vooral veel vrienden uitnodigen denk ik dat heel goed zal meevallen. Een aantal kleine onkosten zoals wat ballonnen of zo zijn nog niet meegerekend maar voorlopig zitten we rond de 5000 euro. Wanneer je niet genoeg spaarcentjes hebt en toch niet wil wachten kan je altijd eens naar je bank gaan, er bestaan vrij goedkope leningen en dan moet je toch niet alles ineens betalen?!

Veel succes,
Annelies.

Sofie
3-5-2008
 Meld misbruik9-5-2007 17:28:04

hey,

alles hangt natuurlijk ook af van met hoeveel personen jullie willen vieren
want je avondfeest is meestal de grootste kost, wij hebben een budget van 20.000 euro eigen spaargeld, de helft van mij en de helft van mijn toekomstige, en de helft van dit budget gaat naar onze avondfeest
we geven een feest met menu voor 120 gasten
volgens mij is je avondfeest een belangrijke factor in de kosten, dus als je daar een goedkoper alternatief voor vind kan het volgens mij ook veel goedkoper

groetjes

tamara
15-9-2007
 Meld misbruik9-5-2007 21:50:09

Wij gingen ervan uit dat wij alles zelf zouden moeten betalen. We wilden toch zowieso geen duur feest, dus hebben we echt veel prijzen vergeleken en wat we zelf kunnen doen of maken doen we ook. Daar spaar je enorm veel mee uit.

dingen die we besparen door het zelf te maken:
-mijn bruidskleed en dat van de bruidsmeisjes
-alle bloemversieringen en mijn boeket
-de bruidstaart
-de uitnodigingen
-de bedankjes
-de tafelversieringen
-de ringen worden door zijn zus gemaakt

Met een creatieve familie kom je al hel ver.

Ons budget is 8000 euro.

Groetjes, Mara.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...