Nu Online
Momenteel zijn er 217 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Argumenten geen notaris

  6-4-2007 10:56:40
Hey bruidjes,

Wij zijn pas naar een notaris geweest om wat informatie te vragen over de soorten huwelijkscontracten. Ik twijfel nu eigenlijk tussen het gewone wettelijke stelsel (dus zonder contract) of het wettelijke stelsel met clausules. Dat laatste houdt in dat het huis wordt ondergebracht bij de gemeenschappelijke goederen, zodat als één van ons zou overlijden, de andere alleeneigenaar wordt. Bij het wettelijke stelsel heeft dan de langstlevende alleen het vruchtgebruik en zijn de ouders (of de kinderen als die er zijn) mede-eigenaar. Als je dus op dat moment een slechte relatie hebt met je ouders/kinderen kan dat wel voor problemen zorgen. Mijn verloofde vindt het niet nodig om zo'n contract op te stellen. Hij is er van overtuigd dat we nooit problemen zullen hebben met de ouders...maar ik ben daar toch niet zo zeker van. Wat vinden jullie?
groetjes,
Wendy

wendy
2-6-2007
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 1492


Wendy
5-5-2007
 Meld misbruik6-4-2007 11:41:26

Hoi Wendy,

Wij hebben net hetzelfde als jullie. Wij hebben de compromis voor ons huis getekend voor het huwelijk en laten dit nu in de gemeenschap brengen (wettelijk stelsel met clausule.) We trouwen dus met gemeenschap van goederen, maar het huis wordt hier bij ingebracht. Dit vooral omdat er bij ons momenteel nog geen kinderen zijn. Als er anders intussen één van beiden komt te overlijden, zit het huis elk voor de helft in ons eigen vermogen, en gaat inderdaad een deel naar ouders en zussen of broers, die hier dan heel veel successierechten op moeten betalen en wat dan inderdaad ook voor problemen kan zorgen met de overblijvende partner. Bij ons is er daar bovenop ook nog een keuzebeding in gezet voor het geval iemand zou overlijden en er wel kinderen zijn. De notaris heeft verschillende worst-case scenario's gegeven, en inderdaad waarschijnlijk gebeurt dat nooit, maar je weet maar nooit. je moet gewoon doen waar jullie je zelf het beste bij voelen, maar denk er zeker nog eens goed over na.

groetjes,

Wendy
5.5.07



Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik6-4-2007 11:56:04

Hallo Wendy,

Volgens mij moet je er altijd van uit gaan dat er iets mis kan lopen, ook al zijn er nu geen problemen met de ouders, het kan nog altijd veranderen. En je hoort ook vaak dat er familieruzies ontstaan naar aanleiding van een erfenis.
Wij hebben ook voor een huwelijkscontract gekozen.

Groetjes,
Véro
16/6/2007
http://veroenbilly.trouwen.com



Veerle
18-7-2007
 Meld misbruik6-4-2007 12:07:38

Hey Wendy!

Ik sluit me ook aan bij de mening van Wendy en Véronique.
Ook bij ons wordt het huis mee ingebracht bij "gemeenschap van goederen" (als clausule).
Ik heb trouwens al een voorbeeld van heel dichtbij meegemaakt waarbij de ouders heel lelijk uit de hoek kwamen nádat hun zoon overleden was en ervoor zorgden dat hun 'schoondochter' niks meer had. Daar waren ook geen problemen zolang de zoon nog leefde...
Je weet nooit hoe mensen reageren als er zoiets ingrijpends gebeurt!
Denk er nog eesn goed over na en praat 't nog eens door met je verloofde...
Een klein zinnetje in zo'n contract kan een héél groot verschil maken!

Succes!
Veerle



Evie
18-8-2007
 Meld misbruik6-4-2007 12:59:52

Wij zijn ook net naar een notaris geweest. Ik sluit me aan bij de mening dat je niet opvoorhand weet welke relatie je met je kinderen zal hebben en opteer er dus ook voor dat de langstlevende partner eigenaar van het huis wordt.
Is er bij jullie ook één van de twee zelfstandige? Bij ons wel. Wij kiezen waarschijnlijk voor scheiding van goederen om de zaak te vrijwaren. Maar wel met de clausule dat het huis in gemeenschap komt. Verder zijn we van plan om het inkomen op een gemeenschappelijke rekening te laten komen en daarvan te leven. Heb nog twijfels. Jullie mening???
Thx!



Wendy
5-5-2007
 Meld misbruik6-4-2007 13:18:30

@ Evie,

mijn vriend is zelfstandige in bijberoep, maar er is geen echt beroepsrisico aan verbonden, dus trouwen we toch in gemeenschap van goederen. De notaris zei wel dat indien dat wel het geval was (1 van beiden volledig zelfstandige) ze idd scheiding van goederen aanraadde.
Wat je vraag over een gemeenschappelijke rekening betreft, dat hebben wij nu al en dat verloopt prima! Maar dat is ook weer zoiets waarbij iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Bij ons worden onze beide lonen reeds op een gezamenlijke rekening gestort. Bij het huwelijksstelsel van gemeenschap van goederen worden de inkomens ook als gemeenschappelijk beschouwd, dus is dat volgens mij ook logisch, maar ik kan ook mensen begrijpen dit dat liever niet hebben.

groetjes,

Wendy
5.5.07



Els

 Meld misbruik6-4-2007 18:52:50

Hey Wendy,

Wij hebben gekozen voor een huwelijkscontract scheiding van goederen. Ons huis is gemeenschap, dat hebben we laten opnemen. Onze notaris zei dat dit huwelijksstelsel het veiligste is voor iedereen. Want geef toe lieve bruidjes, wij trouwen voor het leven, maar wie staat altijd veilig in dit leven? Daarom hadden ik en mijn vriend als mening, mocht er iets mis lopen, dan willen we dat iedereen het zijne nog heeft en niet achterblijft met niets. Het klinkt raar om tijdens je voorbereidingen van je huwelijk over zoiets te praten, maar dat is ook liefde niet?! hahaha....

Groetjes,
ELs



Evie
18-8-2007
 Meld misbruik6-4-2007 19:58:29

Els,
Huis in gemeenschap zouden wij ook zeker doen. Maar hoe gaan jullie bij scheiding van goederen praktisch te werk? Bij een aankoop, zien met welke kaart je betaalt, factuurtjes op jouw naam laten zetten, goed bijhouden...? Ik vind dit gekkenwerk. Wat als jij beslist om een aantal jaren minder te werken en voor kinderen en huishouden te zorgen. Dus minder geld op jouw rekening. Kom je er op het einde van de rit dan niet benadeeld uit?
(klinkt misschien grof, maar wil graag zoveel mogelijk weten van het systeem)
Thx!



ingrid
15-5-2007
 Meld misbruik6-4-2007 22:41:48

ik zelf trouw met een huwelijkscontract. Wan hoe graag je mekaar vandaag ook ziet en hoe goed je met je schoonfamilie ook overeenkomt. Bedenk dan altijd dat de persoon waarvan je scheid niet de zelfde is waarmee je nu trouwt. Is het dan niet beter zaken te regelen nu je beiden het prima met elkaar kan vinden . Of wacht je liever tot je met getrokken messen tegenover elkaar zit . of heb je liever dat als je je geliefde hebt moeten afgeen door een tragisch ongeval of een ernstige ziekte , dat je schoonfamilie of kinderen door verdriet of woede als je misschien zonder willen fout hebt aan het ongeval. Nee geef mij dan maar een contract waarin ik met mijn partner zelf alles regel zoals we het zelf willen ipv een hoop gedoe en geloop nadien.

groetjes
ingrid
15/5/2007



natascha
28-7-2007
 Meld misbruik7-4-2007 14:28:20

Wij hebben een contract met scheiding van goederen, maar jaarlijks wel een verrekening. Mijn ventje doet veel uren meer dan mij en verdient dus ook heel wat meer. Ik daarentegen zorg dat zijn eten klaar is, dat er gepoetst wordt, dat er boodschappen worden gedaan.

Wij hebben een vaste maand dat ik dan eigenlijk een deel van het loon van mijn ventje krijg voor mijn deel in het werk thuis.

Dat kan je ook regelijk bij de notaris!

Groetjes, Natascha



Evie
18-8-2007
 Meld misbruik7-4-2007 14:50:53

Natascha,

Bedoel je het verrekeningsbeding?
Gaan jullie dan geen gemeenschappelijke rekening gebruiken om naar de Delhaize en kledingwinkel te gaan enzo?



annemie
4-8-2007
 Meld misbruik8-4-2007 20:27:37

wij trouwen onder het wettelijk stelsel, maar in ons koopcontract staat een beding van aanwas: als één van ons overlijdt, gaat zijn deel van het huis naar de andere partner.



Elke
18-8-2007
 Meld misbruik10-4-2007 12:16:09

Nadeel van beding van aanwas (volgens mij):

Als ik zou overlijden, gaat mijn deel naar mijn man ipv onze kinderen. Ok, maar later hertrouwt hij met een 'vreemde'. Als mijn man dan sterft voor die vrouw, dan erft zij mijn deel van het huis ipv onze kinderen. Dus zal, in mijn voorbeeld, een vreemde 'mijn' huis bezitten ipv mijn kinderen. Dit komt voor bij kennissen waarbij advokaten bij betrokken zijn.
Daarom laat ik het erfrecht zijn werk doen en krijgt de langslevende partner het vruchtgebruik.

Groetjes!



els
7-7-2007
 Meld misbruik10-4-2007 12:58:23

Wij hebben gekozen om zonder contract te trouwen, maar hebben wel een testament laten opmaken bij de notaris.
Dit kan +/- niet aangevochten worden, vermits hij het bewaard en er twee getuigen verklaren dat je "bij zinnen was" toen je dit tekende.



Katrien
23-6-2007
 Meld misbruik8-5-2007 13:03:15

Wij hebben gekozen voor geen huwelijkscontract omdat dit toch hetzelfde is als wettelijk stelsel. Voor onze trouw hebben wij een bouwgrond gekocht en het huis is nu bijna af. Als wij getrouwd zijn moeten wij een klein testamentje laten opmaken ivm het huis zodat het altijd naar de langstlevende gaat. Dit kost maar 12 Euro tegenover een contract. Onze notaris raade het af om een huwelijkscontract te nemen.
Katrien
23/06/07


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...