Marleen
|
22-3-2007 21:46:50
Hallo, Wij trouwen ook niet kerkelijk. Wij zullen onze liefdeswensen uitspreken tijdens een viering die we samen met Ann Verlinden van Het Moment uit Antwerpen in elkaar aan het steken zijn. Het is echt een aanrader eens op haar website te gaan kijken (kan je vinden via google: het moment, rituelenbureau). Wij hebben al een welkomstwoord geschreven. We hebben de tekst van 'ons' liedje vertaald en zullen die ook gebruiken, er worden door ons beide liefdeswensen opgemaakt, die we vooraf niet zullen lezen van elkaar, we zullen ringen uitwisselen, er zal muziek zijn tussenin, een gedicht, teksten geschreven door vader van vriend en door mijn zus (lezen we ook niet vooraf), huwelijkswensen door enkele familieleden en vrienden, enz... De viering is nog niet af, hebben nog heel wat werk... Onze viering zal tussen receptie en avondfeest plaatsvinden, zodat beide groepen de kans krijgen om erbij te zijn. De viering zal bij goed weer in de tuin van de feestzaal plaatsvinden, bij slecht weer in de bovenzaal. Veel succes! Marleen 6.7.7
|
|
Elke
10-5-2008
|
23-3-2007 8:22:38
Hey Tamara,
Net zoals Marleen zouden ook wij graag een meer alternatieve dienst willen organiseren in onze trouwzaal (voor aanvang diner). Wij zijn ook van plan om een bezoekje te brengen aan Ann Verlinden van Het Moment - site: www.hetmoment.org
Groetjes,
Elke
|
|
Jasmijn
3-6-2006
|
23-3-2007 10:23:16
Hallo,
Wij zijn ook enkel voor de wet getrouwd en wij hebben ook een persoonlijke dienst gehouden met teksten en eigen liefdesverklaringen die we niet op voorhand aan elkaar hebben uitgesproken. Een echte aanrader hoor. Als je je e-mail-adres geeft zal ik je het verloop van onze plechtigheid doorsturen dan kan je wat inspiratie op doen.
groetjes,
Jasmijn
|
|
Liesbet
10-11-2007
|
23-3-2007 11:59:27
Hallo,
Wij willen ook zo een ceremonie doen (en dus niet voor de kerk trouwen).
Jasmijn,
Zou je mij jullie plechtigheid ook willen doorsturen om wat ideeën op te doen en te zien hoe je zoiets best opbouwt? Mijn e-mailadres is liesbaek@hotmail.com.
Alvast bedankt voor de tips!
Liesbet 10112007
|
|
Melissa
1-1-2009
|
23-3-2007 15:24:53
Hallo, Wij gaan ook niet kerkelijk trouwen, maar zou toch graag een ceremonie hebben. Kan iemand mij ideeën doorsturen??? m_calleeuw@hotmail.com
Groetjes, Melissa
|
|
tamara
15-9-2007
|
23-3-2007 16:06:20
Lieve bruidjes,
bedankt voor de reacties. Jasmijn, heel erg bedankt als je de teksten wil doorsturen, dat kan naar mara_686@hotmail.com
Groetjes en succes aan de anderen die er ook mee bezig zijn!
Mara.
|
|
Femke
14-6-2008
|
23-3-2007 16:15:37
Hey bruidjes,
Ik zou indien mogelijk ook héél graag de teksten ontvangen om wat inspiratie op te doen, want het is heel moeilijk om leuke teksten te vinden aangezien de meeste gelden voor een kerkelijk huwelijk. Alvast bedankt! fem_ke18@hotmail.com
Femke
|
|
Suzanne
4-5-2007
|
23-3-2007 19:12:40
Wij trouwen om 14u voor de wet en om 16u voor het avondfeest met Rent a Priest in de feestzaal zelf... Heel persoonlijk en je hebt zelf veel inbreng... Een aanrader!
Suzanne 4.5.7
|
|
annemie
4-8-2007
|
23-3-2007 20:16:13
Hallo
wij gaan ook zoiets doen:na het eten, als de gasten voor het dansfeest zijn toegekomen. We sluiten de viering af met onze openingsdans dan kan het feest ineens beginnen. Een goede vriendin gaat het in elkaar steken, maar ideetjes mag je ook naar mij sturen: annemie.l@telenet.be
|
|
Lina
18-8-2007
|
24-3-2007 7:57:09
Hoi Tamara, we zijn niet gelovig en organiseren met behulp van een moreel consulent (Centrum morele dienstverlening) onze plechtigheid. Jasmijn, als je dit nog leest, wil je ook eens jouw teksten doorsturen naar mij? Alvast bedankt! linahelaert@gmail.com
|
|
Annick
31-5-2008
|
29-5-2007 12:24:42
Wij gaan volgend jaar trouwen met een Vrijzinnige Plechtigheid, verzorgd door een Moreel Consulente. ik zoek nu teksten en gedichten die ik kan gebruiken. Ideetjes en teksten kan je me altijd doorsturen op windelsannick@gmail.com Alvast bedankt, en veel geluk met jullie trouwdag. Annick.
|
|
Ellen
|
27-8-2007 14:14:00
Jasmijn,
Zou je het verloop van jullie plechtigheid kunnen doorsturen aub? (ellen@bigske.be) Of iemand anders die dit al gekregen heeft? (ik weet niet of Jasmijn het forum nog volgt nu...
Alvast bedankt
Ellen
|
|
Isabel
5-9-2008
|
9-10-2007 13:33:34
Hoi allemaal,
ik ben op dit moment bezig met het plannen van onze trouw (05/09/2008). Weet het ben er vroeg bij, maar ja... Wij zouden ook graag een alternatief voor een kerkelijk huwelijk doen. Als er nog iemand op dit topic komt die ideeën doorgekregen heeft ivm planning, teksten,... dan mogen die ook naar mij gemaild worden ibelleke@yahoo.com.
Dankjewel!
|
|
Lotte
13-9-2008
|
25-10-2007 12:31:42
hoi, net al de meesten hier zouden wij ook heel graag een soort van niet christelijke viering willen houden. Wij zouden dit wel als apart item willen doen. dus na ons wettelijk huwelijk. Ik heb al een paar tips opgevangen op dit forum, maar als er misschien mensen zijn met een voorbeeld van zulde viering mag je me die altijd doormailen :) (lotte_wesenbeek@hotmail.com)
Dankjewel!
|
|
cynthia
9-8-2008
|
7-2-2008 15:45:02
Hoi,
Wij kiezen ook voor een vrijzinnige plechtigheid. Wij zijn net als jullie op zoek naar gepaste teksten... Wij zijn niet echt creatief en willen dus al een aantal standaard teksten gebruiken. Wij hebben morgen ons eerste gesprek met de moreel consulente maar het grootste werk is voor ons. Wie nog teksten heeft,mag die altijd doorsturen naar cynthiabemus@yahoo.com Persoonlijk vinden wij de tekst van 4 liedjes heel gepast: Thuis (als bedanking voor de ouders) (Guus Meeuwis), Voor haar (Gene Thomas), Quand on n'a que l'amour (Jacques Brel) en Parce que c'est toi (axelle Red) Greetz, Cynthia
|
|
Ilse
14-6-2008
|
9-3-2008 8:35:20
Hey,
Heeft er iemand voorbeelden van het verloop van zo een plechtigheid? We trouwen op 14/06/08. Als ik eerlijk mag zijn ben ik niet echt creatief en toch wil ik er op het stadhuis iets heel persoonlijks van maken. Kan iemand me helpen? (je zou me een heel groot plezier doen) m'n e-mail adres is: ilse.wynants@skynet.be
|
|
Silvy
17-5-2008
|
25-4-2008 10:15:23
Hallo allemaal,
wij trouwen op 10 mei 2008. Eerst voor de wet en dan een persoonlijke viering in de tuin.( niet kerkelijk en geen rent-a-priest) Indien jullie mij een email doen op silvy_lipkens@hotmail.com zal ik na de trouw en huwelijksreis ( na 18 mei) onze viering doormailen. Met teksten en verloop en alles. Misschien ook foto's ik ga zien of die er dan al zijn. Tot nu toe vind ik het een echte aanrader. Je moet zelf wat inbreng doen maar zo denk je ook meer na over jullie relatie. Mijn vriend vind het ook top en eerst was hij niet zo enthousiast omdat hij dacht dat de morele consulent van het UVV een of andere halve gare zou zijn. Op deze mannier een viering doen is veel persoonlijker en je steekt er in wat je zelf wil. Zo wou ik echt dat mijn papa mij weg zou geven en dat zit er ook in. Vrienden van ons lezen teksten enzo... echt de moeite.
dames jullie laten het maar weten
|
|
evy
25-7-2008
|
15-7-2008 1:51:44
Hallo iedereen, Ik ben wat aan de late kant want wij trouwen al op 25 juli. Ik ben nog steeds bezig aan de ceremonie. Eveneens geen kerkelijke trouw. We hebben al wel heel wat elementen en ideetjes maar vind het bepalen van een mooi verloop niet eenvoudig. Voorbeelden zijn dus altijd welkom. Wie dit nog leest mag mij in de loop van deze week nog wel een handje helpen. Alvast bedankt.
|
|
evy
25-7-2008
|
15-7-2008 1:53:22
Oeps, mmijn mail adres vergeten. evy.vandenbergh@telenet.be
Groetjes
|
|
Ellen
2-5-2009
|
12-8-2008 20:59:10
Hey ladies!
Naar mij mogen jullie ook teksten sturen, zijn er nog niet uit hoe en met wie we gaan samenwerken, tips, weetjes en ervaringen mogen jullie ook meesturen natuurlijk.
Enkel vraag ik me af wat jullie zo ongeveer betalen hiervoor?
Mvg,
ellentje_pooh@hotmail.com
|
|
wendy
|
5-2-2009 9:21:34
Hallo,
Mijn broer trouwt ook in de zomer van dit jaar en hij heeft mij gevraagd om een soort van dienst in mekaar te steken. teksten en het verloop van een viering zijn zeer welkom! Wendy.ceelen@mail.be
Alvast bedankt,
zo kan ik er voor mijn broer en zijn toekomstige iets moois van maken!
|
|
Priscilla
1-8-2009
|
24-6-2009 10:59:31
Hallo iedereen,
Wij hebben er dus ook voor gekozen om niet voor de kerk te trouwen. We trouwen op 1/08/2009 en hebben ook met het idee gespeeld om zelf een mini ceremonie in elkaar te steken, maar jammer genoeg ontbreekt het ons ook aan insiratie. Hoe steek je zoiets in elkaar? Als er mensen zijn met ideetjes kunnen jullie mij die dan doormailen op priscilla.loos@telenet.be aub? Alvast heel erg bedankt! Het moet de dag van ons leven worden en de liefde waarmee we dit huwelijk intreden mag niet alleen door een stom kwartiertje op het gemeentehuis bepaald worden.
Groetjes,
Priscilla
|
|
Gitte
5-9-2009
|
2-7-2009 13:29:45
Ik ben net ten huwelijk gevraagd en we willen al op 5 september trouwen. Alles moet dus snel gaan. Vermits mijn vriend niet gelovig is, willen we een alternatieve viering. Tips en teksten zijn dus steeds welkom.
alvast bedankt goossensgitte@hotmail.com
|
|
n
1-12-2009
|
7-7-2009 20:40:46
wij willen graag ook een niet-kerkelijke viering in mekaar steken. heeft iemand hier een voorbeeld van. teksten zijn ook welkom. natalie.be@telenet.be
|
|
LIESBETH
14-8-2010
|
27-11-2009 21:49:10
hallo,
ik vrees dat ik ongelooflijk veel te laat ben om hierop te reageren, maar ik vroeg me af hoe de viering uiteindelijk verlopen is. Ik hoop dat je me wat ideetjes kan bezorgen, want wij willen ook alternatief trouwen in augustus 2010 groeten
|
|
Zoë
20-8-2011
|
30-12-2009 18:26:49
Wij hebben ook net besloten om een vrijzinnige viering te geven. Indien er nog iemand tips en/of voorbeelden heeft, zijn deze steeds welkom op zdehaeseleer@hotmail.com
alvast bedankt
|
|
Evi
14-8-2010
|
5-1-2010 19:30:28
Teksten zijn ook hier welkom als iemand tijd heeft om deze door te sturen. evi68@hotmail.com
Alvast bedankt!
|
|
Kim
29-5-2010
|
16-1-2010 19:03:00
Deze vraag is opgericht in 2007 zag ik, maar blijft heel actueel. Ik zit met hetzelfde probleem. Wij trouwen ook niet voor de kerk, maar mogen van het burgelijk huwelijk wel een viering maken (van zo'n half uur). Ik weet alleen niet hoe we dit dan best laten verlopen. Kan iemand mij hiermee nog helpen als je dit leest? Er zijn ondertussen al heel wat trouwen doorgegaan. Zouden jullie eventueel jullie verloop van jullie viering willen bezorgen? Natuurlijk niet om over te nemen, zou niet origineel zijn natuurlijk, maar om mij een beter beeld te vormen hoe zo'n viering eruit ziet. We zijn nl. ook nog nooit naar zo'n alternatieve viering geweest. Alle ideetjes zijn welkom: kinschots_kim@hotmail.com Alvast bedankt! Groetjes Kim
|
|
tamara
15-9-2007
|
16-1-2010 20:32:16
sinds wij getrouwd zijn krijg ik heel regelmatig mails over hoe wij uiteindelijk onze ceremonie geregeld hebben. Misschien dat ik hem hier kan plakken zodat jullie hem meteen kunnen lezen ;-)
Wij hebben voor de ceremonie samengewerkt met het CMD (centrum morele dienstverlening). Zij gaven ons een overzicht over hoe het verloop in het algemeen eruit ziet:
1) levensverhaal beide partners 2) relatieverhaal 3) levensbeschouwelijk verhaal 4) Toekomstverhaal
Al gauw bleek dat wij ons niet in deze standaard versie konden terug vinden en hebben we bekeken wat wij graag wilden in de dienst hebben. Ik ben enorm in keltische rituelen geïnteresseerd en had daar mijn inspiratie gehaald.
Al onze muziek was van Nick Cave omdat we daar allebei verzot op zijn ;-)
- intrede op muziek - 'into my arms' - verwelkoming door de spreker van de vrijzinnigen dienst. - tekst 'heb elkander lief' - binding van de bruidspopjes (is een keltisch ritueel) op 'Lime tree arbour' - tekst 'het huwelijk is' - handenbinding (ook een keltisch ritueel) + geloften - huwelijksrituelen: delen van brood, wijn, muntstukken (muziek - 'no more shall we part') - dankwoord - over de bezem springen en uittrede - 'straight to you
Ik wou graag nog een paar extra rituelen waarbij de genodigden konden participeren in de dienst maar dit was praktisch niet haalbaar door de kleine ruimte en vele genodigden. Waar ik nog aan dacht was: - huwelijkskaars die door het koppel wordt aangestoken. De genodigden krijgen een kleine kaars en geven het licht door tot de hele ruimte verlicht is. - iedereen krijgt een steentje, van voor staat een grote schaal met water waar iedereen zijn/haar steentje in mag werpen en een wens doen (zoals een wensput)
Groetjes!
|
|
tamara
15-9-2007
|
16-1-2010 20:39:05
oh ja, de gebruikte teksten:
Het huwelijk is: Een huwelijk is een avontuur, samen op pad. Het is klaarstaan voor de ander met open handen en open hart. Samen een en toch apart.
Een huwelijk is; ik ben er voor jou. Niet je bent nu van mij. Een huwelijk is samen, een huwelijk is wij.
Een huwelijk is; als een reis, soms wat de weg kwijt, maar nooit echt alleen. Elk moment, elke nieuwe stap maakt jullie hechter dan voorheen.
Een huwelijk is een groeiproces waarin je ruimte schept waar de ander zichzelf kan zijn. Een huwelijk is samen beleven, geluk maar ook de pijn.
Een huwelijk is vertrouwen hebben in elkaar en in het leven, waarin je heel bewust naar harmonie en rust moet streven.
Maar het huwelijk is vooral: Een belofte van liefde. Een belofte van trouw. Een bezegeling van: "Ik hou van jou ---------------------------------------- Heb elkander lief: heb elkander lief, maar maak van de liefde geen band: laat zij veeleer een golvende zee zijn tussen de kusten van je zielen. Vul elkanders beker, maar begeer niet uit dezelfde slok. Geef elkander van je brood, maar eet niet van hetzelfde stuk.
Zing en dans samen en wees bij, maar wees ieder alleen zoals de snaren op de gitaar op zichzelf zijn, al doortrilt hen dezelfde muziek. Geef je harten, maar geef ze niet aan elkander in bewaring. Want alleen de hand des levens kan je harten bevatten. Sta tezamen, maar niet te dicht bijeen, want de zuilen van de tempel staan ieder op zichzelf. En de eik en de cypres groeien in elkanders schaduw.
Ik vond enkel deze 2 teksten maar je kan natuurlijk elke tekst nemen en die aanpassen aan je eigen noden.
|
|
Irina
15-6-2013
|
4-9-2012 13:48:51
hey,
ons huwelijk is gepland voor 15 juni 2013
wij zouden ook voor zo'n alternatief willen keizen, beiden zijn ook niet gelovig, en alleen voor de wet vinden we zo snel gedaan. en had graag men mama die vorig jaar overleden is, er bij betrokken
ben ik een sop de site gaan zien van hét moment, maar kan het mailadres niet te zien krijgen... kan iemand me hier aan helpen aub?
groetjes
|
|
Yves
|
31-3-2015 19:21:52
Gegroet, Ook ik ben volop een alternatieve ceremonie aan het voorbereiden voor vrienden van mij en ik kan nog wel wat goede ideeën en voorbeelden gebruiken. Kunnen jullie ook naar mij jullie ervaring doorgeven? Bedankt. groetjes Yves yves.vermunicht@gmail.com
|
|
Sofie
9-9-2017
|
26-4-2017 19:34:14
Hey allemaal,
Het is wel al lang geleden dat deze discussie gestart is, maar ik ben mijn huwelijk voor september aan het plannen en we willen ook een eigen persoonlijke ceremonie houden. Indien het mooi weer is zou dit buiten gebeuren, maar hiervoor ben ik op zoek naar leuke en originele ideeën. Als er mensen zouden zijn die willen helpen of hun ceremonie willen doorsturen, dan mag dit altijd naar sofie.mattheeuws@gmail.com
|
|