Nu Online
Momenteel zijn er 214 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Lang aanschuiven receptie

  24-8-2017 16:51:03

Hoi, wij hebben onze hele dag gepland. Echter verwachten wij bij de start van de receptie 250 mensen, dit is best veel. Rekening houdende dat iedereen voorbij jou gaat passeren zal dit veel tijd in beslag nemen. Stel dat elk koppel 1min met je praat, wat eigenlijk al niet lang is, dan staan we daar al 2u. Ik ben eerder iem die even wil zwaaien naar iedereen en daarna gewoon het feest op ging wil zetten.

Is er een beleefde zin, tekst, mop, ... om mensen te zeggen: kom gewoon binnen en feest. Handjes schudden en zoenen doen we genoeg :-)

S


Sylvie
20-9-2019
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1560


Peter

 Meld misbruik24-8-2017 19:24:20

Veel genodigden zullen dat raar vinden, of zelfs kwalijk nemen. Ze hebben een enveloppe mee... Daarbij past eens zwaaien van ver niet.

Elk koppel praat geen minuut bij het toekomen. Als er een hele rij achter je staat dan doe je zoiets niet. Je maakt plaats voor de volgende. Bij sommigen duurt de rij passeren (bruidspaar en ouders) dus maar 10 seconden.

Die praatjes zul je wel in de loop van het feest moeten maken. Bijvoorbeeld in het laatste deel van de receptie als iedereen passeerde, tussen de gerechten, tijdens de dansavond. Die genodigden komen voor jullie. En het feest geef je ook voor hen!



Evelien
16-9-2017
 Meld misbruik25-8-2017 9:25:19

Dag Sylvie

Binnen enkele weken is het bij mij zo ver en als ik 1 iets heb ervaren al in de voorbereidingen is het dat die dag om iedereen draait behalve om de bruid.

Iedereen heeft wel een mening, iedereen heeft verwachtingen en als je iets als bruid wilt moet je het zelf regelen en mag je blij dat je moeder het geen geldverspilling vind of de schoonmoeder geen beter idee heeft.

Net hetzelfde met dit klopt wat Peter zegt. Niemand van de gasten denkt goh we gaan het koppel de vrijheid geven dat ze van elkaar en het feest genieten. Iedereen heeft als doel: we moeten zorgen dat ze ons gezien hebben en weten dat we er zijn en dat ze weten wat wij hebben gegeven.

Mijn man zei: je mag blij zijn als er niet te veel lege enveloppen tussen zitten. En bij alles van decoratie was de reactie van verwacht maar dat ze het zullen meepakken.
Mijn reactie: amai is dat de familie waar ik ga bijhoren? Gierige dieven?

Maar goed dat gezegd zijnde: als ober op verschillende trouwfeesten heb ik ervaren dat die trend van koppels die laten weten dat ze ongestoord willen feesten op komt. Meestal staat er ergens een of ander zinnetje dat dit aangeeft.

Bij de binnenkomst van de gasten kun je er wel echt niet onderuit. Zoals Peter zegt gaat dat gelukkig sneller dan je zou verwachten. Weet alleen dat het daar waarschijnlijk niet bij blijft en er mensen zijn die jullie zullen opzoeken tijdens receptie en dergelijke.

Het gaat wel sneller als jullie als koppel enkel aan de inkom staan en de ouders al aan receptietafels. Veel mensen gaan dan geneigd zijn om gewoon kort bij jullie te feliciteren en wat uitgebreider aan de receptietafels bij de ouders te praten. Daar hebben jullie dan minder "last" van.

In elk geval veel succes en geniet van jullie mooie dag. Die zal snel om zijn, niet alles zal perfect zijn, maar dat is niet erg.



Peter

 Meld misbruik26-8-2017 11:49:00

Verontschuldig me even voor deze psychologische denkoefening.

De 'ideologie' van het perfecte trouwfeest

In de loop van de jaren is er een evolutie waarbij trouwfeesten uitdrukkelijker, luxueuzer, en steeds meer gericht zijn op de mooi uitgedoste bruid. Op dat laatste is op zich niets mis mee.

Alleen is er ook een trend, of idee, dat alles alleen maar zoveel mogelijk rond de bruid draait. Of meer nog, dat de bruid alles zou gaan bepalen. Dat iedereen haar tot in het extreme moet op haar wenken 'bedienen' en laten 'genieten'.

In die utopie zijn de gasten uitermate ongeschikt, dat ze zich maar naar alles zouden moeten voegen. Als bijvoorbeeld de helft van de gasten een doorsnee trouwpubliek vormen, en er een derde van de zaal 60-plussers zijn (familie en vrienden van de ouders), dan toch zouden ze na het eerste halfuur de playlist met zeer alternatieve indie-rock, of pakweg drum 'n bass willen starten. Hopelijk gaan die ouderen snel naar huis?

Het lijkst alsof de sociale rol, het oorspronkelijke doel van zo'n familiefeest, vaak aan de inrichters voorbijgaat. Het samen feesten. Het naar elkaar toe komen. Raakvlakken. Een geheel vormen. Familie- en vriendschapsbanden verstevigen.

Individualisme is een dooddoener van veel feestplezier. Onrealistische verwachtingen zijn gevaarlijk. Het is zo fijn om net iest minder te verwachten, en via natuurlijke weg rustig te genieten. Er uit te halen wat er in zit. Niet meer. En niet minder.





Evelien
16-9-2017
 Meld misbruik28-8-2017 9:03:27

Dag Peter

Ben het niet helemaal eens met je reactie.

Niet alle bruidjes zijn erop gefocust om op hun wenken in het extreme bediend te worden.

Heb nu al heeel veel trouwfeesten gedaan als bediening en heel eerlijk zijn het hoofdzakelijk de gasten met onrealistische verwachtingen.

Als bediening proberen wij om eerst langs het koppel en de ouders te gaan met de hapjes. Heb al meermaals gezien dat de bruidegom een duw krijgt of 1 van de gasten aan de plateau trekt om toch maar dat hapje te hebben in plaats van geduldig te wachten.

Wij krijgen van gasten soms heel onrealistische vragen en stuiten vaak op onbegrip als bijvoorbeeld door het koppel beslist is enkel tijdens receptie cava te geven dat ze dat ineens niet meer kunnen krijgen. Vragen naar dranken die ik nog nooit op een drankenlijst van een trouw heb gezien. Niet-vegetariërs die plots toch vegetarisch willen eten en wat dus niet voorzien was.

De extreme veeleisende bruidjes bestaan inderdaad wel. Maar laat me wel stellen dat dit uitzonderingen zijn. En is het zo verkeerd dat je als koppel wilt genieten van de dag ipv iedereen gelukkig te maken?

De trend nu is vooral dat er tijdens de receptie met elke gast een gesprekje is en dat het koppel na het eten de dansvloer op gaat en de gasten zich erbij voegen.

Vaak zie ik de ouderen toch ook op de dansvloer bij de modernere muziek en vaak gaan ze er nog steviger tegenaan. Oké oma en opa gaan er misschien minder blij mee zijn, maar houden die zich ondanks welke muziek er ook gekozen is niet altijd wat minder op de dansvloer te vinden?

Het mag die dag om de bruid draaien zolang ze de bruidegom maar niet vergeet. En zolang iemand die een poging doet om te praten met hun niet afgeblaft weggestuurd gaat worden zie ik er geen probleem in. Maar de tijd dat het koppel aan elke tafel de verplichte babbel gaat doen is echt wel gepasseerd.



Stevie
22-7-2017
 Meld misbruik31-8-2017 10:46:14

pff Evelien, ik hoop dat het de stress is van het plannen want jij staat niet zo leuk in het leven liefje. "Mijn man zei: je mag blij zijn als er niet te veel lege enveloppen tussen zitten" & "Mijn reactie: amai is dat de familie waar ik ga bijhoren? Gierige dieven?" Vergeet je niet een beetje de essentie van het trouwen? Het vieren van jullie liefde? Niet lekker veel cadeautjes en erkenning krijgen? Zet het nu van je af of je gaat je geen seconde kunnen amuzeren binnenkort!
@Sylvie: Zoals Peter al aangaf. Ga als koppel vanvoor staan en laat je ouders al aan de receptietafels staan. Wij stonden ook vrij dicht tegen de receptietafels aan dus dan gingen de mensen ook al sneller door. Tussenin als er dan niemand toekwam gingen we ook gewoon bij de gasten staan. Onze receptie was 2uur. Het eerste uur stonden we vooral vooraan, het 2de uur zaten we bij aan de tafels. Echt NO STRESS. Niets zo erg als een opgefokte bruid :( veel plezier!



Evelien
16-9-2017
 Meld misbruik31-8-2017 11:20:29

Stevie

Ik vrees dat hier het jou parten speelt online te reageren op mensen die je niet kent. Ik zeg die dingen met een zwans, wou alleen aantonen dat je niet alles in de hand kunt hebben wat anderen doen. Niet dat ik gemeend echt vind dat een deel van mijn gasten gierige dieven vind. Al is het wel wat ondankbaar moesten ze dat effectief doen. Tenslotte zijn ze allemaal welkom om stevig te eten en te drinken op onze kosten. Er zijn andere manieren om niet te veel geld kwijt te zijn en het koppel toch dankbaarheid te tonen dat je deel mag uitmaken van de genodigden.

Zolang alles wat ik in de hand heb is zoals ik het wil hebben ben ik gelukkig. Hoef me ook helemaal niet op te jagen in de keuzes van anderen, al kunnen die heel vervelend zijn.

Natuurlijk draait alles om mijne man en mezelf die dag. De ervaring leert mij helaas dat ondanks dat het om ons draait iedereen van mening is inbreng te moeten hebben. En zelfs belangrijker te zijn als het bruidspaar.

Maar alles gaat nog zijn op onze manier. Wij zullen absoluut nergens spijt van hebben die dag, want datgene wat wij allemaal hebben gedaan zonder weet en inbreng van anderen is zoals wij het willen.

Om even aan te geven, ik ben iemand die alles graag tot in de puntjes in orde heeft als ik iets organiseer. Maar de moment dat het daar is kan ik het ook loslaten en genieten want ik weet dat ik ten minste alles gedaan heb wat in mijn macht lag tijdens de voorbereiding om het goed te hebben.

Wou Sylvie enkel meegeven dat ze geen controle kan hebben over wat anderen gaan doen. Als ze beslissen tot bij jullie te komen voor een uitgebreide babbel dan doen ze dat.

Verder Stevie mag ik jou erop wijzen dat het idee om enkel als koppel de gasten te verwelkomen en de ouders aan de receptietafel van mij kwam.

Tot slot Sylvie ben ik aan het denken geweest hoe je toch kunt aangeven dat jullie gewoon stevig willen feesten ipv de uitgebreide praatjes. Heb er een aantal gezien, maar meestal zijn die wat grof en komen ze verkeerd over. Wat denk je van het volgende:

De beste manier om te laten zien dat jullie erbij waren is op de dansvloer.
of
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, zeg het gerust op de dansvloer.
of
You can talk to us every day, but please make the best memories today and party with us.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Feestzaal nodig?
Kursaal Oostende Trouwen met zicht op zee! in Oostende
Het is opvallend & apart, romantisch & groots maar ook historisch & prestigieus. Je huwelijk krijgt een unieke en onovertroffen allure. Trouwen in Kursaal is een dag zonder zorgen in volle stijl! Meer info
Zalen 138b Beleef uw feest met zalen 138b! in Harelbeke
Zalen 138b biedt u een perfecte locatie voor allerlei evenementen. Van trouwparty's, feesten en recepties tot productpresentaties. Een feest in zalen 138b gaat over meer dan organiseren. Het gaat over samenzijn en fun! Vrij van drank en traiteur. Meer info
Hof Ten Bosse Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening in Destelbergen
Wanneer u kiest voor Hof ten Bosse, dan opteert u voor een stijlvol kader, een fijne keuken en een vlotte en zorgvuldige bediening. Wij werken op de meest correcte manier, waardoor u niet voor financiele verrassingen komt te staan. Meer info
Feestzaal SCALA BVBA Feesten in een uniek decor... in Beveren
Wie op zoek is naar een verrassende locatie voor een huwelijk, familiefeest of bedrijfsevent, kan niet om Scala in Beveren heen: een unieke bioscoopzaal met heel wat troeven. Meer info
Den Orchidee Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven! in Lokeren
In Den Orchidee is ieder feest een nieuw totaal evenement waar gelet wordt op de kleinste details, volgens de wensen van de klant. Wij doen maar 1 feest per keer opdat u kan genieten van een perfecte service. Meer info
Hof Van De Putte Uw feest ... onze zorg ! in Zegelsem-Brakel
Langs hobbelige kasseien, kronkelend door de ongerepte Vlaamse Ardennen, ligt de authentieke 16de eeuwse hoeve 't Hof Van De Putte. Verwen er uw gasten in het nostalgische Zegelsem waar Herman Teirlinck inspiratie vond voor zijn 'Maria Speermalie'. Meer info
Feestzaal Liefmans Catering with a heart in Oudenaarde
Ook op zoek naar eens iets "anders" ? Gelegen langs de Schelde te Oudenaarde is onze feestzaal, verbonden aan de brouwerij Liefmans, een unieke lokatie voor uw huwelijksfeest ! Elk feest is maatwerk en volledig naar uw wens. Meer info