Nu Online
Momenteel zijn er 73 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Burgerlijke trouw en ceremonie&feest op 2 verschillende dagen

  30-7-2016 15:28:17
Zijn er nog koppels die hiervoor gekozen hebben?
Volgens onze fotograaf is én burgerlijke trouw én ceremonie én feest op dezelfde dag heel zwaar; ook voor de gasten.
Dit wil ik gerust aannemen, maar ik zou het toch ergens "raar" vinden om dit niet op dezelfde dag te doen...
Langs de andere kant lijkt het me wel leuk om in het gemeentehuis een simpeler kleed te dragen en enkel op de ceremonie mijn trouwkleed zodat ik echt op mijn verloofde kan toestappen zoals op TV lol, maar ik wil er in het gemeentehuis ook wel goed uitzien en dan zou ik al twee keer naar de kapper... enz. moeten.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en meningen over?

Fenna
6-5-2017
Meld misbruik



Reacties: 13 | Gelezen: 1447


Stefanie
23-7-2016
 Meld misbruik30-7-2016 16:00:29

Wij hebben dit gedaan, omdat we bij vrienden idd vonden dat het echt een lastige dag is. Ik was achteraf blij dat we dit ook zo gedaan hebben! Vorig jaar zijn we voor de wet getrouwd, en met ouders, broers zussen en getuigen hebben we thuis gegeten. Vorige week hebben we de ceremonie gehad met het feest. Overal loopt alles wat uit, en als je de wet er ook nog bijneemt kan je volgens mij veel minder genieten want je moet voortdurend de tijd in de gaten houden. Reken ook ruime tijd voor je receptie!



Jovita
24-6-2017
 Meld misbruik30-7-2016 17:51:29

Wij trouwen volgend jaar zaterdag 24 juni. Eerst hadden wij ook geopteerd om alles op 1 dag te doen. Maar in onze gemeente is er recent beslist dat er maar 1 zaterdag per maand kan getrouwd worden en dat is de week ervoor. Daarom hebben we beslist om de dag ervoor voor de wet te trouwen. Onze beide ouders zijn zelfstandig en waren toch van plan om 1 dag eerder hun winkels al te sluiten om goed uitgerust te zijn. Ik ben eigenlijk wel blij dat het nu zo gaat zijn. Die dag is al zo druk en nu wordt het toch een klein beetje rustiger.



Sofie
1-10-2016
 Meld misbruik30-7-2016 17:53:21

Wij doen het ook apart,maar omdat ik ziek ben. Moest ik gezond geweest zijn zouden we het wel op 1 dag gedaan hebben denk ik... Hoewel ik en ook mensen uit onze omgeving wel blij zijn dat het geen geloop van hier naar daar gaat zijn.

Ik ga de twee dagen mijn trouwkleed dragen, mijn verloofde wou dat, en zo kan ik m'n kleedje twee keer aandoen. Vond het ook zonde op dan zo'n duur kleed te kopen en het maar een halve dag te dragen.

Zo hebben we dus twee "echte" trouwfeesten :)



Jessica
1-7-2017
 Meld misbruik30-7-2016 18:53:28

wij doen het op ene dag, ook al weet ik dat het drukke dag ga zijn...Maar de meeste familieleden komen van ver en zijn toch een dik uur onderweg...daarmee liever op ene dag...Het geluk is misschien ook dat we het burgerlijk huwelijk 's morgens hebben en pas om 17u zal de ceremonie plaats vinden en daarna het feest...de ceremonie, receptie en feest is allemaal wel op ene locatie wat het ook makkelijk maakt zo dat niemand zich moet verplaatsen...



Peter

 Meld misbruik30-7-2016 21:04:06

Inderdaad, het hangt er voor Fenna en haar verloofde van af welke ceremonie ze precies wenst te houden. En waar. Is dat in de tuin of orangerie van de feestzaal, dan kan de receptie daar gemakkelijk op aansluiten. Kleed en haartooi is daarvoor maar één moeite.

Het hangt er van af hoe veel genodigden je op die ceremonie/receptie verwacht. Heb je één of twee recepties? Namiddag voor afzonderlijke genodigden. En die horend bij het avondfeest bijvoorbeeld. Voor iedereen is dit, en het aantal gasten enorm verschillend.

De gemeente zou je ook gewoon in zeer intieme kring kunnen doen op een andere dag ervoor. Casual.

Succes.



Elien
18-6-2016
 Meld misbruik31-7-2016 8:53:53

Wij hebben dit op 2 verschillende momenten gedaan. We wilden een persoonlijke ceremonie op een leuke locatie. Indien we eerst voor de wet wilden trouwen, dan nog 30min rijden naar deze locatie, wilden lunchen, foto's trekken, naar de feestzaal (weer 30min rijden), receptie én avondfeest, dan had onze dag wat meer uren moeten omvatten ;-) daarnaast is trouwen op zaterdag vrij duur, dus hebben we beslist enkele maanden voor onze trouwdatum (ceremonie en feest) op een (gratis) maandag te trouwen (was net ook de datum waarop we 8jaar geleden een koppel werden).

Ik heb hier alleen maar goede ervaringen mee; je kan inderdaad een extra kleedje kopen (ik heb toen ook haar en make-up laten doen, geen spijt van gehad), je beleeft al een leuke romantische dag, wij zijn met de naaste familie gaan lunchen, wat echt geslaagd was,.. Die dag was naar mijn gevoel iets meer relaxt dan de trouwdag en wij hebben hier echt van genoten. Ik kan het je dus enkel aanraden :-)



WWW.DISCOVIDEO.BE

 Meld misbruik31-7-2016 10:54:08

Uiteindelijk duurt een wettelijk huwelijk slechts 1 kwartier.
Hierdoor kun je niet oververmoeid geraken lijkt mij.
Mits wat planning zijn beiden zeker te verwezenlijken.



Christ

 Meld misbruik31-7-2016 17:05:14

Es goed over nadenken, maar in vele gemeenten duurt het maar een kwartier/halfuurtje (krijg je daar drankje al dan niet?)

Ik had nu zaterdag bv om 13 uur trouw voor de wet, om 14 uur dan het kerkelijk huwelijk.. We hadden nog veel tijd over tussenin... De feestzaal lag ook niet zover af van de kerk... Heb je na de kerkdienst nog een lange verplaatsing naar de zaal? Werk je met een receptie en dan nog es avondgasten? of maar 1 grote receptie? Wil je vooraf in de voormiddag bv je fotosessie doen?

Alles is perfect haalbaar hoor!

Doe wat jullie best lijkt!

Greetz,

Christ




Nadège
10-9-2016
 Meld misbruik1-8-2016 12:36:45

Hey,

Wij doen het ook op 2 verschillende dagen. Wij trouwen de dag voor ons feest in het gemeentehuis. Wij wouden dit zo, omdat wij net zoals jij elkaar voor het eerst willen zien wanneer ik naar het altaar loop. Wij doen onze ceremonie in het domein van onze feestzaal (dat hopen we toch, dus we hopen op mooi weer).
Onze feestzaal ligt ook wel een half uurtje van het gemeentehuis, en het afzonderlijk doen bespaart mensen (in ons geval gedeeltelijk uit Wallonië) de stress om de feestzaal te vinden...

Groetjes!



Fenna
6-5-2017
 Meld misbruik2-8-2016 14:40:58

Mmm , lastig...
In ons geval is het zo dat wijzelf in Limburg wonen en mijn verloofde afkomstig is uit West-Vlaanderen. Om die reden houden wij ons feest (en eventuele ceremonie) in Grimbergen (de kerk letterlijk in het midden houden ), maar we moeten natuurlijk wel trouwen in Neerpelt.
Dit zou voor de naaste familie dus betekenen dat zij van Kortrijk naar Neerpelt moeten komen voor de burgerlijke trouw en dan van Neerpelt naar Grimbergen voor het feest...



Jessica
1-7-2017
 Meld misbruik2-8-2016 20:10:52

Persoonlijk zou ik het dan op 2 dagen doen...omdat het toch een eindje rijden is dan en als mensen het ni direct vinden, zijt ge ook al gemakkelijk een halfuurtje kwijt...Wij doen het op ene dag omdat wij trouwen in het stadhuis van Mechelen en onze ceremonie/feest is in Lier en we zijn dus maar 15 à 20 min onderweg om naar de feestzaal te geraken...



Sjoeke
3-7-2015
 Meld misbruik3-8-2016 15:19:02

Even informeren bij de gemeente hoe veel tijd zij voorzien voor een huwelijk. Wij waren bv. de enige die in de ochtend (11u) getrouwd zijn. Dus wij mochten al wat vroeger binnen voor foto's, en mochten dus ook lang in het gemeentehuis blijven voor felicitaties. Onze dochter heeft een gedichtje mogen voorlezen, mijn 2 dochters mochten ook (een door mij afgeprinte) goedkeuring voor ons huwelijk ondertekenen, en zo voort. Wij hadden dus eigenlijk al een ceremonietje tijdens ons burgerlijk huwelijk. Dat scheelt dan ook weer wat tijd natuurlijk.

Ik denk dat alles afhankelijk is van hoe ver alles uit elkaar ligt. (gemeentehuis, plaats ceremonie, plaats foto's, feestzaal...).
Best eens een soort draaiboekje opmaken voor jezelf, met (realistische) inschattingen van tijd. Waarin je de tijden in de diverse plaatsen noteert en dan de reistijden ook noteert. Dan pas kan je volgens mij echt goed beslissen of het al dan niet nodig is om op 2 dagen te doen.

Succes hoor!



Inge
18-10-2017
 Meld misbruik4-4-2017 16:23:29

Wij doen het gewoon op 1 dag, voor de daggasten misschien best veel maar dat is het voor ons dan ook;) we hebben om 10uur de wettelijke ceremonie (enkel voor de daggasten want deze locatie is beperkt qua aantal plaatsen) en om 11uur de ceremonie in de kerk (op loopafstand van ongeveer 500/600 meter). De kerkelijke cermonie is wel voor iedereen toegankelijk. Bij de gemeente duurt het maar 15-30 minuten dus iedereen heeft geruime tijd om zich naar de kerk te verplaatsen. Daarna gaan we met onze daggasten naar de locatie waar we lunch hebben. Daar zal ook de receptie en het feest zijn dus gasten hoeven zich daarna ook niet meer te verplaatsen. Ons feest eindigt ook om 23uur. Dit vinden wij zelf fijn en is voor de daggasten ook fijner natuurlijk. Ik vind ook dat als we gaan trouwen dat dit gewoon op 1 dag kan, zeker omdat het bij de gemeente niet veel voor stelt (bewust voor gekozen want ik wil de "echte" ceromonie in de kerk laten plaatsvinden). Dus zonde ook om daarvoor een hele dag extra te hebben:)


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...