Nu Online
Momenteel zijn er 211 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

trouwen voor de wet op andere dag?

  15-9-2015 14:38:04
Hallo, volgende zomer trouwen wij. Nu vroeg ik me af wat jullie mening is:

optie 1: 's Morgens trouwen we voor de wet, daarna ceremonie en daarna start het feest --> kostprijs trouwen voor de wet 300 euro!!!

optie 2: Andere dag in de week trouwen voor de wet en de rest zoals gepland.

Op zich doe ik liefst optie 1 maar ik vind het wel veel geld voor maar tien minuutjes... Wat zou het alternatief kunnen zijn? Op welke dag trouw je dan voor de wet? De vrijdag voor het feest heb ik de zaal bijgehuurd om te decoreren. Ik denk niet dat ik dit kan combineren met een burgerlijke trouw? Hoe zien jullie dit dan tov de partner? Ik had me voorgesteld om de avond voordien bij mijn ouders thuis te gaan slapen zodat er zaterdag een (hopelijk :-)) waauw-effect is als mijn toekomstige man mij ziet. Hoe doe ik dat dan als de trouw verdeelt wordt over meerdere dagen? Wat doe je dan na de burgerlijke trouw? Ik kan me voorstellen met onze vriendengroep dat dit weleens laat kan worden wat dan weer niet goed is voor het echte trouwfeest... Hulp gevraagd!

Sofie
30-7-2016
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 1170


Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik15-9-2015 17:10:31

Ok, 300 euro lijkt veel (en dat is het ook). Maar wat denk je dat het gaat kosten als je het op een andere dag doet? Een andere outfit (want je wil toch ook dan graag iets moois dragen), eventueel fotograaf (want ook van dat moment wil je foto's), nadien iets eten/drinken (want je kan toch niet gewoon nadien naar huis en verder gaan met de gewone routine?), enz.

Als het kan op één dag qua timing, dan zou ik het op die ene dag doen. En op het totaalbudget, is die 300 euro niet de grote kost ;-)




Nele
4-7-2015
 Meld misbruik15-9-2015 20:32:28

Hei Sofie,

Wij zijn ook op twee dagen getrouwd.
Op dinsdag voor de wet in het bijzijn van onze ouders en getuigen en eerlijk gezegd heb ik daar geen spijt van. Het was een heel intieme plechtigheid en de schepen heeft echt haar tijd genomen omdat er maar twee koppels waren die die dag trouwden. Die vrijdag hadden ze er maar liefst 11 (!) dus zou het 'snel snel' zijn.
's Avonds zijn mijn man en ik dan onder ons twee gaan eten (eigenlijk met het geld dat we uitgespaard hebben door op een andere dag te trouwen ;o)
Op zaterdag was ons 'echte' feest (met ook ceremonie). Doordat we geen burgerlijke trouw meer moesten afwerken, hadden we meer dan genoeg tijd om onder ons tweeën foto's te gaan trekken. De suite kwam pas tegen de middag tot bij ons omdat het kerkelijk huwelijk pas om 13u was. Ik was echt blij dat ik niet van het ene naar het andere moest lopen die dag zoals ik soms bij andere koppels hoor (die gaan tussen de ceremonie en het feest 'snel snel' foto's trekken).
Ik zou het zeker aanraden en het feit dat je nog wat geld uitspaart, is mooi meegenomen !

Veel plezier !



Ines
2-7-2016
 Meld misbruik15-9-2015 22:31:19

Hey,

ook wij trouwen op 2 dagen. Op onze trouwdag zou het net iets de veel worden qua planning dus besloten we om het op te splitsen. Dachten het de dag ervoor te doen maar dit zou voor ons zoontje mss te vermoeiend zijn dus trouwen we een week ervoor voor de wet. Bij ons zei de ambtenaar van de gemeente wel eerlijk dat je op vrijdag tussen half 6 en 8 gratis kon trouwen wat ik wel tof vond qua eerlijkheid. Misschien eens informeren wanneer je gratis kan trouwen.
Bij ons kost de wettelijke trouw echter maar 125 euro dus dat valt wel mee.
Wij geven nadien een hapje en een drankje aangezien ook op onze wettelijke trouw redelijk wat volk verwacht wordt...



Tine
2-7-2016
 Meld misbruik16-9-2015 18:21:46

Als je toch nog een ceremonie doet zou ik die 300 euro er niet aan geven.
Hangt er wel ook van af of je in een dorp trouwt waar je de enige bent of zoals ons in Gent tussen het 'bandwerk' zit.
Bij een dorp kan die burgerlijke trouw nog romantisch zijn, in een stad met 5 koppels voor en 5 koppels na u vind ik de romantiek ver te zoeken en de 300 euro niet waard.

Om de 'plakkende vrienden' op te vangen trouwen wij een week vroeger voor de wet, op vrijdag. Dan hebben we nog een weekje.
Of als je liever toch dichter bij het feest trouwt kan je ook voor een intiem etentje met je kersverse man gaan, zoals Nele zei.



Kiekske
14-6-2014
 Meld misbruik18-9-2015 0:40:10

Het hangt er ook vanaf wie en hoeveel volk je bij de burgerlijke trouw wil hebben.
Gaat iedereen wel twee keer willen en kunnen komen?
Zeker midden in de week is dat niet altijd even simpel.

Bij ons was de burgerlijke trouw het "enige". Geen ceremonie, geen kerk voor ons.
Wij hebben het dus wel op dezelfde dag gezet als 't feest.

Bovendien is de enige dag dat het hier in Mechelen gratis is op maandag ... Dan zag ik echt wel niemand naar onze trouw komen en hadden we zelfs geen getuigen gehad.

Bovendien hangt het van 't budget af ... Maar als je bijvoorbeeld een feest geeft van 10.000 euro (avondfeest + kleding + vervoer + fotograaf en dergelijke), dan is die 300 euro toch echt wel maar een beperkt percentage.
Bovendien je wil sowieso toch nog een extra kleedje, je gaat sowieso toch nog uit eten (al was het dan alleen met je partner), je wil misschien nog een keer extra naar de kapper, ... er is al heel snel alweer minstens de helft van die 300 euro terug op.



nina
19-9-2015
 Meld misbruik21-10-2015 13:48:00

Wij zijn op 2 dagen getrouwd, vrijdag 11 September voor de wet en het grote feest + de kerk op 19/9, bij ons in aalter kan je niet trouwen voor de wet op zaterdag dus hadden geen andere keuze eigenlijk. Ik vond dit zo wel makkelijk. Wij hebben er wel voor gekozen om dit dat enkel met de allerdichtste familie te vieren en hebben erna traiteur laten komen thuis omdat de week erna al groot feest was. Hangt echt af van je budget en persoonlijke keuze. Bij ons begon de 19e dan pas vanaf 13u30 (de misviering) en kon ik dus nog op mijn gemak 'uitslapen' en naar de kapper en makeup, ik vond dit wel fijn dat het allemaal meer op het gemak was.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...