Nu Online
Momenteel zijn er 184 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract - notaris

  9-8-2015 18:27:35
Hallo!

Ik heb een paar praktische vragen ivm het afsluiten van een huwelijkscontract bij de notaris. Kan er iemand een richtprijs geven? Hoelang duurt het vooraleer zoiets in orde is?

Sofie
9-7-2016
Meld misbruik



Reacties: 10 | Gelezen: 10042


kelly
25-6-2016
 Meld misbruik9-8-2015 18:42:25

650€ heeft mijn collega vorige week betaald, is wel ook voor het opnemen van hun huis binnen het huwelijk, 1 maand op voorhand moet dit ten laatste gebeuren



Myrthe
17-3-2014
 Meld misbruik9-8-2015 20:22:48

Bij ons zei de notaris dat een huwelijkscontract een vaste prijs heeft, iets meer dan 300 euro. Wij zijn eerst langs gegaan om het te bespreken, daarna kregen we een voorstel contract opgestuurd dat we moesten nakijken en dan een aantal weken later gingen we het tekenen. Vanaf dan kan je het afschrift bij de gemeente binnenbrengen.



Sjoeke
3-7-2015
 Meld misbruik10-8-2015 8:36:24

Best eerst even informeren bij uw gemeente/stad om te weten wanneer ten laatste uw huwelijkscontract ingediend moet worden. Bij grote steden is dit echt wel een tijd op voorhand.

Een gewoon standaard (http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/huwelijksvermogensstelsel/) huwelijkscontract is inderdaad rond de 300 euro en kan zo goed als onmiddellijk getekend worden.

Wij moesten een huis inbrengen: die we samen aangekocht hadden voor ons huwelijk, en dewelke dus bij een huwelijk voor 50% voor elk van ons in ons eigen vermogen zou blijven. Maar als er dus 1 van de 2 zou sterven, zou er dus 50% naar onze kinderen gaan. Op zichzelf niet echt een groot probleem, maar je weet nooit hoe je kinderen tegen dan in het leven gaan staan. Je kan als ouder nog zo je best doen, maar stel je voor dat er 1 aan de drugs zou zitten of zo... Enfin, wij hebben dus ons huis naar ons gemeenschappelijk vermogen geplaatst.

Dan ook nog een extra clausule laten inbrengen dat de langstlevende kan kiezen hoeveel hij/zij uit de het gemeenschappelijke vermogen zelf houdt en hoeveel hij/zij onmiddellijk aan zijn kinderen schenkt. Dit noemen ze een keuzebeding.

Wij hebben dus voor een huwelijkscontract met wettelijk stelsel (met 3 soorten vermogens: eigen vermogen man, eigen vermogen vrouw en gemeenschappelijk vermogen) zoals hierboven beschreven een 750 euro betaald... En contract zoals het onze heeft toch een week of 3 geduurd omdat ze bepaalde zaken bij het kadaster moeten opvragen, wat ook weer tijd kost...

Je moet rekening houden: elk ding dat je wil aanpassen in je contract kost geld en tijd...




Britt
4-7-2015
 Meld misbruik10-8-2015 11:12:45

Hier hetzelfde als Sjoeke, wij hebben wel minder betaald en minder lang moeten wachten, maar ze hadden al alle gegevens van onze aankoopakte omdat die ook bij dezelfde notaris verleden was. Wij hebben rond de 450 euro betaald ongeveer.

Wij moesten ons attest van het huwelijkscontract ten laatste 2 weken voor ons huwelijk bij de gemeente bezorgen. Na onze eerste afspraak bij de notaris hebben we nog zo'n 2 weken moeten wachten ongeveer voor onze akte kon getekend worden.




Jill

 Meld misbruik10-8-2015 14:36:34

Wij zijn naar de notaris geweest hiermee over vragen over ons huwelijkscontact.. hebben niets moeten betalen aan die man omdat het een eerste, vrijblijvend gesprek was.



Kelly
11-7-2015
 Meld misbruik11-8-2015 7:30:34

Wij hebben 350€ moeten betalen. Zijn tweemaal op gesprek geweest. Het eerste gesprek was vooral heel veel uitleg wat allemaal mogelijk is, waar onze voorkeur naar uitging en welke clausules misschien nog handig waren.
Daarna hebben wij nog even op internet zelf opzoekwerk gedaan en tweede gesprek was opstellen van het contract en tekenen.



Annelies
28-11-2015
 Meld misbruik11-8-2015 14:51:03

Wij hebben 420euro betaald.
Hebben het de dag voor het huwelijk op het gemeentehuis binnengedaan en dat was geen enkel probleem.
Het is een verschil of je onroerende goederen opneemt in je contract of niet.
Indien niet is de prijs 70euro goedkoper dus 350euro.






vannessa
28-8-2015
 Meld misbruik13-8-2015 6:39:14

hangt er een beetje vanaf wat je in je huwelijkscontract wil opnemen.

Wij hebben een eerste afspraak gehad over de verschillende mogelijkheden. (eerste gesprek bij notaris altijd gratis)

Wij hebben gekozen voor scheiding van goederen, zonder inventaris.

een tweede afspraak gemaakt, komt eigenlijk niet veel bij kijken, identiteitskaart wordt gecopieerd en nog kort besproken wat het inhoud.

een tweetal weken later hadden we het ontwerp om na te lezen in de mailbox.

derde afspraak was om te tekenen. je krijgt dan een afschrift dat je bij de gemeente moet binnenbrengen (hier in Edegem zeker twee weken voor het huwelijk)

Dit alles heeft ons exact 290 euro gekost.

Qua planning, neem je best 2-3 maand voor het huwelijk contact op, kwestie van de notaris ook wat tijd te geven:-)

Ik zou je aanraden om gewoon een afspraak te maken met jouw notaris naar keuze, dan heb je alle details voor jullie specifieke wens, eerste contact is toch gratis.


succes,

Vannessa






melissa
10-6-2017
 Meld misbruik25-1-2016 17:26:31

Wow... even schrikken! Bij ons 850 euro vr huwelijkscontract



Wouma
12-5-2017
 Meld misbruik6-9-2016 18:27:45

Amaai ... ik val hier van mijn stoel.
Wij zijn vandaag naar de notaris geweest en kregen de melding dat de prijs €1650 zou zijn.
Eén van beide heeft een woning aangekocht, deze zou in gemeenschap gebracht worden, met een keuzeclausule (indien één van beide komt te overlijden en er is sprake van kinderen tegen dan ect).
Nu vraag ik me toch wel af waarom onze prijs bijna €1000 euro duurder is?!

Mvg


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...