Nu Online
Momenteel zijn er 236 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Praktisch: trouw gespreid over 2 dagen?

  13-3-2015 10:41:59
Hallo Bruidjes,

Wij zijn er over aan het nadenken om onze trouw te verdelen over twee verschillende dagen.
Burgerlijk huwelijk op een weekdag (waarschijnlijk de donderdag), en een trouwfeest/fuif op zaterdagavond. (geen kerkelijk huwelijk & ook geen vrijzinnige dienst)

Ik ben er zelf nog niet aan uit of ik een traditioneel trouwkleed ga dragen of niet, maar ik wil mezelf toch wel een beetje als een prinses voelen die dagen, dus ik had wel graag mijn haar laten doen, make-up, nagels, enzovoort.
Maar dat zou dan wel betekenen dat ik alles 2x moet laten doen??

En hoe lossen jullie dat op met een fotograaf? Vragen jullie die voor beide dagen, gedurende een vooraf vastgelegde tijd? Of slechts één dag, en reken je dan op jullie gasten voor mooie foto's van het feest?

Zijn er nog bruidjes die ervaring hebben met een trouw gespreid over twee verschillende dagen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Zowel voor- als nadelen, tips, ervaringen, zijn allemaal welkom ;-)

R.
15-10-2016
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 1052


Kathleen
13-8-2016
 Meld misbruik13-3-2015 11:51:11

Wij hebben ook héél kort even gedacht om ons huwelijk over twee dagen te spreiden (burgerlijk huwelijk op vrijdag en ceremonie en avondfeest op zaterdag) maar ik heb dit idee even snel weer verworpen om enkele redenen:

1. Ik zou dan inderdaad op beide dagen mijn (traditioneel) bruidskleed willen aandoen, met alles erop en eraan (visagiste, kapper).

2. Ik heb een redelijk aantal close familieleden en beste vrienden die van Antwerpen en Oost-Vlaanderen moeten komen (wij wonen en huwen in Limburg), wat dan dus helemaal niet praktisch is.

3. Fotograaf, video etc. voor twee dagen.

4. Je huwt dan die ene dag en gevoelsmatig wil je dat die dag ook vieren, vooral omdat er geen kerkelijk huwelijk of ceremonie volgt.

Wat we wel gaan doen, is de avond voor onze huwelijksdag reeds met de getuigen, close familie en beste vrienden samenkomen op de locatie (is feestzaal en hotel), iets kleins eten, gezellig samenzijn en overnachten. Eigenlijk is dat een soort alternatief voor de vrijgezellenavond.






Libertyke
15-10-2016
 Meld misbruik13-3-2015 12:33:48

Ik zie op dit moment ook meer nadelen dan voordelen aan een trouw gespreid over twee dagen, maar blijkbaar wordt dit toch vaker gedaan?
Dus er moeten ergens toch ook voordelen zijn

Mag ik vragen wat je originele reden was om het te spreiden over 2 dagen? (ook al ben je van het idee afgestapt)
Wegens minder stress? Dat je goedkoper/gratis kan trouwen in de week ipv op zaterdag? Nog iets anders?










Kathleen
13-8-2016
 Meld misbruik13-3-2015 12:58:19

De prijs heeft hier totaal geen rol in gespeeld.

Wij hadden dat idee enkel omdat we, gezien het feit dat het huwelijk dan gespreid wordt over twee dagen, minder tijdsdruk zouden hebben en elk moment relaxter en intenser zouden kunnen beleven.

Maar zoals gezegd, zag ik meer nadelen dan voordelen.





Tanja
24-1-2015
 Meld misbruik13-3-2015 13:06:33

Hallo!

Wij hebben onze trouw verspreid over twee dagen en ik zou het niet anders willen!

Wij zijn voor de gemeente getrouwd op donderdag en zaterdag hadden we ons feest. Wij hadden echter wel een vrijzinnige viering op zaterdag. Voor ons was het burgerlijk huwelijk pure bijzaak en we hebben er dan ook geen big deal van gemaakt, enkel getuigen en naaste familieleden (hoewel ik het ook raar zou vinden dat je iedereen uitnodigt voor je burgerlijke trouw ook al heb je geen andere viering???). Ik kan jullie allemaal alleen maar ten stelligste aanraden om een viering te doen! Die viering heeft me pas echt het gevoel gegeven dat we getrouwd waren, niet die droge materie voor de gemeente. Huis van de Mens doet dit gratis dus het kost je niets!!

Ik wou absoluut mijn kleed niet aandoen voor de gemeente omdat ik vind dat dit echt de romantiek wegneemt. 90% van de schepenen maken er maar een droog boeltje van en daar zit je dan, als een prinses...een beetje verloren...
Ik heb dus een ander kleedje aangedaan voor de burgerlijke trouw, blauw en lang. Ik had gelnagellak laten zetten enkele dagen voorheen die neutraal was zodat die zowel bij mijn gewoon kleed als mijn trouwkleed paste. Ik heb enkel mijn haren laten fuhnen op die dag en make-up heb ik zelf gedaan (je kan ook misschien een familielid of vriendin vragen?). Voor de trouwdag zelf had ik wel een visagiste en kapster uiteraard.

We hebben geen fotograaf ingehuurd voor donderdag, enkel voor zaterdag op het feest. Als je al maar 1 fotograaf inhuurt, moet je het zeker doen op het feest en niet voor de gemeente, want sowieso komt niet iedereen van je gasten naar de gemeente.

Sowieso lijkt me de discussie van familie en vrienden die van ver komen een beetje overbodig want veel genodigden komen niet naar de gemeente/kerk/viering, of je het nu op één dag doet of niet. Degenen voor wie het waard is te komen, komen desnoods tweemaal! Het is jullie dag (of dagen) en niet die van de anderen.

Conclusie: ik zou het zo weer op twee dagen doen omdat trouwen meer is dan een trouwboekje op de gemeente. Het is jullie liefde die in de verf gezet moet worden en dat is veel romantischer op een aparte dag met alle prinsessengevoel erbij!

Veel succes nog!





Tanja
24-1-2015
 Meld misbruik13-3-2015 13:08:52

Ohja, Kathleen heeft inderdaad nog een punt met de tijdsdruk!
Wij hebben onze ceremonie ook op dezelfde locatie gedaan als ons feest op zaterdag, dus we moesten geen vervoer meer regelen van thuis naar gemeente naar locatie etc... Het scheelt dus zowel in vervoertijd als in kosten (want je moet geen auto huren ofzo).



Libertyke
15-10-2016
 Meld misbruik13-3-2015 13:29:53

Bedankt voor je uitgebreide reactie Tanja!

Ik speelde ook eerst met het idee om een vrijzinnige dienst te doen, om onze trouw toch iets 'specialer' te maken, dan alleen het wettelijke gedeelte, maar mijn vriend ziet dit absoluut niet zitten, en ik kan hem hier wel in begrijpen.

Hij is een zenuwpees tot en met, en gaat al nerveus genoeg zijn voor het wettelijke gedeelte, dat hij het zal besterven als er nog eens een extra dienst bij komt, waar nog meer volk bij aanwezig zal zijn... Ik wil dat hij kan genieten van onze dag, en niet alleen maar zenuwen heeft, dus het compromis is om geen extra dienst te doen. (tenzij hij nog van gedacht zou veranderen, maar daar reken ik niet op ).

De burgerlijke trouw zouden we ook alleen maar de dichtste familie (ouders, broers/zussen & getuigen) uitnodigen, maar dan wel iedereen voor het avondfeest de zaterdag. Wie toch ook zou willen komen naar de burgerlijke trouw, zal uiteraard meer dan welkom zijn!

We hebben gelukkig nog veel tijd om alle opties te overwegen, maar het is leuk om ervaringen te horen van mensen die het zo gedaan hebben, of mensen die het idee hadden, maar er uiteindelijk van afgestapt zijn.






Deborah
5-9-2015
 Meld misbruik13-3-2015 13:29:54

Wij doen het ook op twee dagen, eigenlijk omdat we bijna "verplicht" waren. Maar ik vind het ook helemaal niet erg.

Wij wouden absoluut 05/09 trouwen, maar bij ons in de gemeente kan je niet op een zaterdag trouwen dus moeten we wel al eerder voor de wet trouwen. Wij houden dan ook de 5e een ceremonie met het huis van de mens. Dit wouden wij ook absoluut om dezelfde reden als Tanja.

Als we op zaterdag voor de wet konden trouwen, zouden we dit ook wel gedaan hebben maar nu het niet gaat zie ik er ook de voordelen van in.

Idd veel meer tijd, minder stress, je kan 2 dagen genieten :p

De dag van de burgerlijke trouw doe ik ook nog niet mijn trouwkleed aan, ga ik alleen mijn haren laten uitfohnen en mijn nagels ga ik denk ik wel al doen, zodat ze die zaterdag ook mooi zijn. Fotograaf hebben we ook alleen de dag van de ceremonie. De dag van het gemeentehuis vragen we aan een familielid, die hobbyfotograaf is.

Als je geen ceremonie of kerkelijk huwelijk doet, vraag ik mee idd ook wel de voordelen af om het op 2 dagen te doen, eerlijk gezegd...




Kathleen
13-8-2016
 Meld misbruik13-3-2015 13:31:12

Wij hebben onze ceremonie ook op de locatie zelf.

De enige verplaatsing die we moeten regelen, is van de locatie naar het gemeentehuis en terug, maar daar zal enkel onze suite aanwezig zijn (een 35tal personen). En enkel daarvoor (burgerlijke trouw zal slechts een kwartiertje duren), regelen we geen vervoer.

Aangezien de burgerlijke trouw, zoals gezegd, slechts een kwartiertje in beslag neemt, vond ik het niet nodig ons huwelijk over twee dagen te spreiden.

Onze dag zal er zo uitzien:

Na het ontbijt op de locatie met onze getuigen, close familie en vrienden, zal de visagiste/kapster komen, om 12u00 burgerlijk huwelijk, terug op de locatie om13u00 lichte lunch, 14u00 ceremonie, 15u00 fotoshoot, 16u30 receptie, 18u30 avondfeest.

We vinden het wel enorm praktisch dat we zowel vrijdag als zaterdag kunnen blijven overnachten, wat het allemaal toch wat ontspannender maakt.






Kathleen
13-8-2016
 Meld misbruik13-3-2015 13:41:30

Libertyke,

Wat betreft de ceremonie en je aanstaande die nerveus zal zijn , wij doen zowel de burgerlijke dienst, als de ceremonie enkel op uitnodiging. M.a.w., enkel onze suite zal aanwezig zijn op beide diensten. Aangezien het op deze manier toch telkens dezelfde mensen zijn, hoeft je toekomstige daar alvast niet nerveus voor te zijn. Misschien kan je hem op die manier wel overtuigen?

Wij willen aan de ceremonie zowel een superromantische als een grappige, ludieke toets geven en hebben de vliegende pastoors ingeschakeld. Dit is een uniek concept en ik heb hier al enorm veel positieve reacties over gehoord.




Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik13-3-2015 14:34:07

Als je enkel voor de wet trouwt, zie ik eerlijk gezegd geen enkel voordeel in het spreiden over twee dagen. Het is toch leuker om te feesten op de dag dat je ècht trouwt? En het is zeker leuker om te trouwen in vol ornaat Nu ja, dat is mijn mening natuurlijk.

Wij hebben het dus gewoon op 1 dag gedaan. Burgerlijk huwelijk om 11u, daarna aperitief en lunch bij ons thuis (voor iedereen die er was in het gemeentehuis, voornamelijk de suite). Nadien fotoshoot, van 16u tot 18u een receptie en avondfeest vanaf 19u. Nergens tijdsdruk of stress.

Wij wilden ook absoluut geen ceremonie, dat is niet ons ding (zij het nu in de kerk of vrijzinnig). Ik voel me niet minder getrouwd zonder zo'n ceremonie hoor , integendeel, voor mij telt enkel het huwelijk voor de wet. We hebben de burgerlijke plechtigheid wel een beetje aangekleed, met muziek en persoonlijke tekstjes. De schepen heeft er ook zijn werk van gemaakt (hij heeft er zelfs een toeristisch praatje gehouden omdat we niet van de streek zijn, was wel grappig). Dus in tegenstelling tot Tanja bijvoorbeeld, heb ik geen extra ceremonie nodig om onze liefde in de verf te zetten, dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Onze trouwdag was heel speciaal en vooral helemaal zoals wij het wilden en zo hoort het ook.

Ik vond het dus een voordeel om alles op 1 dag te doen. Ik hoefde maar 1 keer naar de kapper, ik heb professionele foto's van elk moment, en ik heb mijn trouwkleed ook aangehad om te trouwen, niet enkel voor het feest. Maar je moet vooral je gevoel volgen en doen wat jullie graag willen.





Ann
27-10-2015
 Meld misbruik14-3-2015 8:03:56

Wij doen het ook in 2 dagen. Meer nog, met bijna een maandje verschil!
Ik wil en zal trouwen op dinsdag 27 oktober. Net die dag zijn we 15 jaar samen, dus die dag heeft voor mij toch wel een symbolische waarde.

Het trouwfeest vindt pas plaats op zaterdag 21/11. Dat was de eerste dag erna dat onze gewilde feestzaal vrij was.

Hier dus enkel een burgerlijk huwelijk en een avondfeest.
Ik zie het echt zitten. 2x mijn kleed aan, 2x in vol ornaat. En genieten!!!
Burgerlijk huwelijk is enkel met de dichte familie. Wie extra komt, zeker welkom!

Fotograaf werd geboekt voor de 2 dagen. De meeste rekenen 8u voor een huwelijksreportage. Dus pakweg 4u voor het burgerlijk huwelijk en 4 u voor het avondfeest vanaf de receptie. Wij betalen nog wat extra zodat hij ook het debut van het dansfeest kan vastleggen. Mensen spreken mensen en met de onze konden we goeie afspraken maken.



Sofie
27-6-2015
 Meld misbruik14-3-2015 14:02:16

Hey,
Wij doen het op 1dag 12u de gemeente
Wat foto's nemen en drankje aan gemeentehuis
14u de kerk
Naar huis kleine broodjes lunch
16u30 wat foto's nemen
18u30 naar zaal
Receptie start om 19u
Receptie is zo laat omdat wij met veel zelfstandige zitten op het feest,zo is de tijdsdruk
Voor iedereen wat minderšŸ˜‰
Diner begint rond 20u
Niet zo lang.. Maar iedereen schuift mee aan tafel
Ons kwam het beter uit om alles op 1dag te doen,maar ik begrijp dat er sommige koppels er voor kiezen om deze dag te scheiden
Grtjes Sofie



Tanja
24-1-2015
 Meld misbruik16-3-2015 9:56:24

Nogmaals hallo!

Ik kan wel begrijpen dat als je geen ceremonie doet, dat het inderdaad minder logisch is om het op twee dagen te doen

Je zegt ook dat je verloofde heel nerveus is. Wel, mijn man heeft MS en is redelijk moeilijk te been, zeker ook als hij nerveus is. Hij wou eigenlijk helemaal niet trouwen maar heb hem toch overtuigd gekregen en hij heeft ook toegestemd met een vrijzinnige dienst. Hij was ook heel zenuwachtig met alle ogen op hem gericht, zeker bij het binnenkomen, maar hij heeft het toch gedaan en heeft absoluut geen spijt achteraf gezien! We hebben heel veel complimenten gekregen voor onze persoonlijke ceremonie, zelfs van gelovige familieleden of van vrienden die niet wilden trouwen, die zelfs begonnen te twijfelen! Ik zou dus toch nog proberen je man te overtuigen om er iets persoonlijk van te maken

Veel succes!



Libertyke
15-10-2016
 Meld misbruik18-3-2015 10:00:48

Hallo iedereen!

Mijn excuses voor mijn vertraagd antwoord! Super bedankt iedereen om eens jullie ervaring/mening met me te delen!

Heb er nog eens over gesproken met mijn toekomstige, en hij begrijpt dat het niet echt nodig zou zijn om ons huwelijk over 2 dagen te spreiden.

Ik blijf in mijn achterhoofd wel een beetje zitten met het idee van een ceremonie, maar zal er voorlopig nog over zwijgen tegen hem
Het voorstel om het enkel op persoonlijke uitnodiging te doen, lijkt me wel iets waarmee ik hem misschien zou kunnen overtuigen

Nu is die ceremonie geen must, want net zoals bij Gitte, is voor ons het burgerlijk huwelijk die het belangrijkste is. De ceremonie zou het enkel wat romantischer maken, maar is niet erg als mijn verloofde het totaal niet ziet zitten.
Liever geen ceremonie, dan een verloofde die dubbel toe slaat van de stress. We moeten er tenslotte beide van kunnen genieten

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...