Nu Online
Momenteel zijn er 39 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Schoonmoeder draagt zwart

  12-2-2015 12:12:05
Hoi iedereen,


Er is iets waar ik jullie mening graag over zou horen.

Over een tweetal weekjes vindt ons huwelijk plaats. We hebben ons afgelopen zomer verloofd (ik hou niet van lange verlovingen).

Van zodra we verloofd waren heb ik altijd tegen de gasten (en vooral de suite) gezegd dat het geen stijve bedoening mocht worden en dat iedereen mocht dragen wat hij of zij wou, zolang het maar geen zwart was. Ik vind immers dat als je zwart draagt op een huwelijk , zeker als lid van de suite, je het signaal uitzendt dat je het niets eens bent met dat huwelijk.

Nu kocht mijn schoonmoeder een viertal maanden geleden een jurk (in de kledingwinkel van mijn mama) in het oudroze, met een print met donkerder roze, grijze en taupe bloemen. Ik dus tevreden. De zus van mijn verloofde kocht een roze chiffon bloes met een lichtgrijs en zilverkleurig rokje bij.

Vervolgens hoorde ik ongeveer een maand geleden dat schoonmoeder een lange zwarte cardigan gaat dragen en schoonzus een zwart vestje. Niet wat ik gevraagd had, dus. Ik heb dan laten verstaan dat ik het spijtig vond, want dat ik echt geen zwart wou, maar dat het nog net kon omdat het zwart niet zo overheersen. Dit louter om de lieve vrede te bewaren, want ik wou dit dus eigenlijk niet.

Afgelopen weekend was het de verjaardag van mijn verloofde en mijn schoonmoeder was op bezoek. Komt ze met het volgende af : "Ik hoop dat je niet boos gaat zijn, maar ik heb een andere jurk gekocht." Ik: "Natuurlijk niet, dat moet immers niet per sé van bij mijn mama haar winkel komen, doet er niet toe, zolang het geen zwart is, vind ik het allemaal ok.". Zij: " Het is wel een zwarte jurk, maar vooraan is er een stuk in crème met zwarte kant over."

Zij heeft nu dus een zwarte jurk, zwarte schoenen, zwarte handtas en zwarte lange cardigen met een beetje crème in de hele outfit.

We hebben een winterhuwelijk, dus de jassen (zus) en cardigan (schoonmama) zullen zo ook op de foto's staan.

Ik wil dit niet. Ik heb het van begin af aan duidelijk gemaakt dat ik dat niet wou. En toch wordt er geen rekening mee gehouden.

Sterker nog: ze wou eerst haar echtgenoot in een donkerblauw kostuum met zwart hemd steken. (wat trouwens ook gewoon lelijk is)

Ik heb echt het gevoel dat er met opzet niet naar mij geluisterd wordt. Anderzijds wil ik geen ruzie zo kort voor het huwelijk. Ik vind ook erg dat mijn moeder speciaal iets in een oudroze kleur gaan kopen is en daar wel rekening me houdt en zij, voor de zoveelste keer, gewoon haar zin doet. Het is toch ons huwelijk en niet dat van haar?

Mijn verloofde vindt de kledij allemaal niet zo belangrijk, maar vindt het ook wel raar dat ze gewoon negeert wat ik van begin af aan zei. Alleen durft hij er precies niets van tegen zijn moeder te zeggen.

What to do?

Annelies
28-2-2015
Meld misbruik



Reacties: 14 | Gelezen: 2397


Sjoeke
3-7-2015
 Meld misbruik12-2-2015 13:16:28

Pfffffffffffffff... Wat een gedoe...
Maar ik moet je wel gelijk geven...Zwart in de suite vind ik niet kunnen. Ok, voor de jasjes, omdat je soms gewoon niet echt anders kan vinden. Mijn mama heeft een knalgeel kleed met bijpassens vestje gekrocht. En daar zit een blinkend zwart randje aan. Zij is ook voor een blinkende zwarte handtas gegaan en bijpassende schoenen. Maar door het felle kleed, is dat zwart niet zwart.
Maar een zwart kleed... :-( Ik zou ook niet blij zijn, denk ik, en al zeker niet als je echt de mensen van de suite hier over geïnformeerd hebt.

Maar wat te doen... Dat is vooral de vraag...
Ik zou haar toch vragen denk ik, waarom ze toch voor een 2e kleed gegaan is, en waarom dat ze dan toch zwart genomen heeft... En misschien nog eens uitleggen waarom jij precies niet wilt dat ze in het zwart is...

Alvast heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel succes!



rita 29 08 2015

 Meld misbruik12-2-2015 14:21:49

Als jou schoonmama nu een zwart jasje had of alleen een zwarte schoenen was het niet erg geweest maar een kleed! dit zou ik ook niet aanvaard hebben .

zo schoonouders heb ik ook en veel erger eerst in u gezicht ja zeggen om u content te maken en als het puntje bij paaltje komt hebben zij toch hun goesting gedaan. Hier ook een heel stom voorbeeld : een kaartje wat bij de uitnodigingen hoorde had ik een mooie tekst van gemaakt , ik liet het door hun snel afprinten (omdat onze stuk is ) mijn schoonmama bekeek het en ik zag dat zij al op mijn tekstje met een pen begon te krabbelen . Ik zweeg erover en ging zien wat er van ging komen, tegen de avond kwam mijn schoonpapa en ja het was helemaal verandert naar hun idee het hij zij :"" het tekstje was veel te lang wat jij had gemaakt en we hebben het verkort"" geen enkel zin was nog iets wat ik van gemaakt heb. Dus je ziet overal is er wel iets met schoonouders ***** nog een hele mooie trouwdag gewenst en hopelijk heb je de zon



Inge
22-8-2015
 Meld misbruik12-2-2015 14:23:47

Hey Annelies,

Inderdaad echt niet leuk :(
Ik zou het er zelf ook moeilijk mee hebben, en vervelend vinden om haar te vragen want zo kort voor je trouw wil je geen ruzie.
Ik zou toch vragen dat je vriend het niet kan zeggen tegen zijn moeder. Uiteindelijk is het jullie dag, en hij zal ook wel begrijpen dat jij gelukkig moet zijn zeker?

Succes!



Annelies
28-2-2015
 Meld misbruik12-2-2015 14:37:00

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie respons!

Ik heb nu net een uitgebreid mailtje getypt aan mijn verloofde waarin ik uitleg hoe ik dit hele gedoe ervaar. Hopelijk ziet hij in hoe belangrijk ik dit vind en neemt hij een initiatief om het met zijn moeder uit te praten.

Ik denk toch dat we een keer met z'n allen aan tafel moeten gaan zitten...




Jolien
15-8-2015
 Meld misbruik12-2-2015 17:14:02

Ik heb ook een dwarsligger, maar ik heb me er vanaf het begin over gezet.

Je moet maar denken: JIJ maakt jou niet belachelijk, alleen ZIJ!
Zorg dat je zoveel mogelijk foto's hebt van jullie twee waar de liefde er van af SPAT! :-)
Maar leuk is anders....



Milou
21-6-2014
 Meld misbruik12-2-2015 17:14:13

Ok als zij zwart wil dragen...kwam ze bij mij wel niet op de foto :) Als jij al 10 keer aangeeft dat je het echt niet wil, dan lijkt het inderdaad alsof ze het express doet...vooral omdat ze al een jurk had!



Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik12-2-2015 18:17:38

Ik ben naar de foto's moeten gaan kijken om het na te kijken, want ik was niet meer zeker ('t is ook al bijna drie jaar geleden), maar ja, in mijn suite was véél zwart. Mijn mama had een zwarte jurk (met een beige accentje), mijn ene schoonzus had een zwarte jurk (met een wit accentje) en mijn andere schoonzus had een zwarte top en een donkergrijze rok.

Ik had iedereen compleet vrij gelaten in kledingkeuze, ik had enkel gevraagd om een beetje kleur, omdat de fotograaf gezegd had dat dat mooi was op de foto. Uiteindelijk was er dus niet zoveel kleur, maar toch zijn mijn foto's prachtig. Ik vond de dames in het zwart ook helemaal niet somber of zo, integendeel, ze stralen op de foto's.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent dat je schoonmama voor zwart kiest, tegen je wens in. Maar probeer er niet te zwaar aan te tillen, want je wordt daar alleen maar ongelukkig van. En eerlijk, ik wist echt niet dat zwart niet zou kunnen voor de suite, dat je daarmee uitdrukt dat je het niet eens bent met het huwelijk. In elke suitecollectie zitten toch ook zwarte jurken? Probeer het positief te zien: hoe soberder de suite, hoe meer aandacht naar jou gaat .

Geloof me, de kleur van een jurk is het echt niet waard om ruzie over te maken. En hoe meer je los laat, hoe makkelijker je leven is/wordt. Ik heb het ook moeten leren hoor, ik ben een echte controlefreak en perfectioniste. Maar je kàn andere mensen niet controleren, of dwingen. Misschien voelde je schoonmoeder zich toch niet zo goed in de roze jurk? Weet je, het maakt echt niet zoveel uit. Iedereen kijkt toch alleen maar naar jou.

Probeer je erover te zetten. Maak op de dag zelf eventueel een grapje over de kleur, om duidelijk te maken dat je het niet leuk vind, maar er ook niet te zwaar aan tilt, dat jij er op een volwassen manier mee omgaat.

Ik weet hoe frustrerend het is, als mensen geen rekening met je wensen houden. Ik heb zelf bij mijn huwelijk ook een paar keer serieus moeten slikken en ik ben ook een paar keer teleurgesteld. Maar uiteindelijk heb ik me gerealiseerd dat dat allemaal details zijn, die enkel voor mij belangrijk waren. Niemand heeft me bewust willen tegenwerken, en ik vermoed dat dat bij jou ook zo is.

Probeer je op jezelf te focussen, en laat de rest los. Geniet van je dag en laat die niet vergallen door een foute kleur jurk, dat is het niet waard! Ik wens je alleszins een prachtige dag vol liefde en geluk.




Talia
18-6-2016
 Meld misbruik12-2-2015 18:36:40

Ik zou gewoon rustig met mijn schoonmama er over praten en vragen waarom ze idd van gedacht veranderd is en waarom je "geen zwart" belangrijk vindt.

Daarnaast, t is maar een idee: kan ze niet als compremis haar oudroze jurk dragen tijdens de grote fotomomenten overdag (ceremonie, buitenshoot etc.) en haar rap even in de feestzaal in een aparte kamer omkleden en haar zwarte jurk voor het avondfeest dragen?
Allebei content ?

Ik snap wel dat het voor jou belangrijk is hoor, maar ik vind zelf zwart dragen niet noodzakelijk een teken tegen het huwelijk te zijn.
Ik heb vorige zomer op een huwelijk een zwart satijnen kleedje gedragen met een grote witte satijnen strik, en ik vond dat gewoon mooi.
Maar ik hou wel rekening met een opgelegde dresscode.

groetjes



cindy
8-8-2015
 Meld misbruik12-2-2015 21:48:55

Als je het stoort moet je dat aangeven. Als ik iets niet wil op mijn huwelijk zeg ik het ook. Zo is mijn schoonzus vorig jaar bij haar broer op de trouw aangekomen met een heel lang kleed in luipaard motief. Verschrikkelijk vond ik dat zelf. Nu ze weet dat wij trouwen heb ik haar al gezegd dat ik ze niet op mijn trouw wil in dat kleed. Gelukkig nam ze het positief op. Ik heb een hele lieve schoonmoeder en wij zijn twee handen op enen buik en ik kan haar gerust zeggen van bv mama want zo noem ik haar dat vind ik bv niet mooi op onze trouw. Gelukkig heeft zij wel smaak alleen mijn schoonzus niet maar ze heeft me beloofd dat ze netjes gekleed komt. Ze zij eerst een zwarte broek en ik zei nee. Het is jouw feest. Ik heb geen eisen Hoe ze zich moeten kleden maar het moet wel deftig zijn en niet dat zij opvalt met iets wat alleen zij zou aandoen. En inderdaad zwart op een trouw vind i' erover. Het is feest geen triestige bedoening. Praat met haar er openlijk over en zie dat dit niet tussen jullie komt te staan want dat is ook niet leuk. Succes groetjes



Elke
7-6-2014
 Meld misbruik12-2-2015 22:57:02

Oei dan waren mijn man en moeder tegen ons huwelijk Mijn man in zwart kostuum TH en hemd + das en mijn moeder in zwart kleedje Hugo Boss en crèmekleurig vestje + zwarte schoenen en handtas van Nathan. Allebei héél stijlvol ook wat de foto's betreft. Zwart doet het altijd goed. Dat het niet mag op een huwelijk vind ik nu niet dan is wit ook verboden bij begrafenis maar als jouw wens geen zwart was dan moet dat gerespecteerd worden maar het brengt zeker geen ongeluk, zijn zelf nog steeds gelukkig getrouwd

Tip: Jij valt extra op met jouw witte bruidsjurk tussen al dat zwart, héél mooi qua contrast op de foto's




Annelies
28-2-2015
 Meld misbruik13-2-2015 9:57:01

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het er nog een keer met mijn verloofde over gehad. Ondertussen waren er ook op andere fronten weer eigenzinnige acties van mijn schoonmoeder boven komen drijven.

Ik ben er heel erg kalm bij gebleven en heb haar niets laten merken. Mijn verloofde en ik hebben dan alles een keer grondig besproken en ik heb de keuze aan hem gelaten. Het is immers zijn moeder en ik wil niet de bron van ruzies zijn als mijn verloofde zelf zou vinden dat er niets aan de hand is.

Hij is van oordeel dat we het met z'n twee dit weekend met haar over de kledij moeten hebben. We gaan het heel voorzichtig aanpakken en proberen duidelijk maken waarom we dit hele gedoe zo'n spijtige zaak vinden.

Hopelijk levert het iets op...



amber
2-5-2015
 Meld misbruik13-2-2015 16:30:46

Hey Annelies,
Ik heb zelf gelijkaardige ruzies gehad met mijn schoonmoeder omdat zij wit wou dragen op onze trouw... Over zwart zou ik persoonlijk niet zo vallen maar ik begrijp wel dat het jou kwetst dat zij hier geen rekening meehoudt... Als het even kan zou ik het echter niet aankaarten, want voor je het weet escaleert alles...

Groetjes



peggy

 Meld misbruik13-2-2015 17:28:31

Ik deel de mening van Elke. Zwart is niet altijd triest maar vaak heel feestelijk.
Op de communie van mijn zoon had ik een zwart kleed aan van D&G en veel complimenten over gehad.

Over een luipaardmotief zou ik meer vallen 😄

Op onze trouw was er een met een kleed met een open rug, zonder BH, elke keer ze iets uit haar handtas nam en zich boog dan zag je haar blote borsten 😄.




Kiekske
14-6-2014
 Meld misbruik16-2-2015 0:47:36

Belangrijkste voor mij was dat mijn familie zich goed voelde in wat ze aan hadden.
Of dat nu wit, roze, rood, zwart, ... was en gloednieuw of oud, dat kon mij toch echt niet schelen.

Mijn moeder kwam bijvoorbeeld quasi helemaal in 't wit (witte broek, wit t-shirtje met wat groene kleurelementen, wit vestje) ... Kon mij dat schelen, ze was er bij en ze was gelukkig! Als ze een zwart kleedje aan had gehad ... mij ook geen probleem, want ik weet hoe graag ze die dingen draagt.
Mijn schoonmoeder kwam dan weer in een stokoude grijze rok met een heel vreemd (vermoedelijk oud) wollen blauw truitje ... Ik vond het niks, maar ze was gelukkig... dus ik ging er echt mijn slaap niet voor laten.

De enige die niet op strandsletsen en in zijn meest versleten jeans met scheuren en rafels had moeten komen, dat was mijn partner (een kostuum is niks voor hem, maar er zijn grenzen ;)).
Maar voor de rest mocht iedereen echt wel aantrekken wat hij wou, desnoods zijn bikini of zwembroek als ze dat persé wilden. Belangrijkste is dat ze erbij waren!


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...