Terug naar overzicht
Hey,ik weet niet hoe het bij anderen zit maar ik ben absoluut niet van plan om mijn schoonouders "ma en pa" te gaan noemen. Niet dat ik er iets tegen heb ofzo, maar ik heb er gewoon echt nog nooit bij stilgestaan, het zou mij ook zo "gemaakt" overkomen vrees ik. En bovendien heb je toch al een moeder en een vader? Ik vind het in ieder geval vreemd en niet meer echt van deze tijd.. Astrid08.09.2007
Hallo, ik ben ook zeker niet van plan om mijn schoonouders ma en pa te noemen. Ik kom super goed met hen overeen maar voor mij is het simpel: zij zijn mijn ouders niet dus ik zou niet in waarom ik hen dan zo zou moeten aanspreken. Marijke
hey wij zijn nu 4 maanden getrouwd en mijn schoonpa zei ook op de trouw nu moet je pa zeggen ik heb hem heel vriendelijk gezegd dat ik dat nooit ga doen en hij heeft hem daarbij neergelegd ik heb absolut niets tegen hem maar ik vind dat raar om na 7 jaar ineens pa te zeggen.grtjs
ik ken eigenlijk niemand van mijn generatie die dat doet, ik zou het vreemd vinden. De grootouders van mijn vriend noem ik wel moeke en voke, ook al zijn we nog niet getrouwd omdat ik ze een beetje beschouw als mijn eigen grootouders, maar met mijn schoonouders heb ik die band totaal niet.
HoiIk zou dat ook niet over mijn lippen kunnen krijgen. Bij ons is dat fijn opgelost: wij hebben al kindjes, dus kan ik oma en opa zeggen! :)GroetjesMieke
Hallo,Ik vind dat als je dat doet, dat het dan onbewust moet zijn. Een voorbeeld. Ik noem mijn vriend zijn ouders moeke en mauren. Moeke ben ik opeens heel onbewust beginnen zeggen. Iedereen zegt moeke en plots zei ik dat ook. Mauren is dan weer een afkorting van zijn pa zijn naam (maurice). Mijn vriend noemt dan weer mijn ouders bij hun voornaam. Zoiets kan je niet verplichten, het moet onbewust komen.Groetjes
Mijn schoonouders zal ik wel "Ma" en "Ba" noemen. Maar dat heeft zo zijn redenen. Ik ken mijn schoonouders nu reeds 1,5 jaar. Het zijn schatten van mensen. En eigenlijk heb ik tot nu toe steeds het gevoel gehad dat het ergens niet "klopt" indien ik hun gewone namen gebruik. Ik kijk er dus meer dan een beetje naar uit om hen te vragen of ik hen "ma" en "ba" mag noemen. Ik heb vroeger nooit gedacht dat ik dat zelf zou willen!! En toch, nu kijk ik er echt naar uit. De reden hiervoor is ook dat zijn ouders van Marokkaanse oorsprong zijn en het in het marokkaans anders klinkt dan in het nederlands. Tegen mijn ouders zeg ik mama en papa en dan klinkt ma en ba toch anders. Nu, in jouw situatie, Christel vind ik het wel wat moeilijker!! Ik denk dat ik dan de diplomatische weg zou bewandelen en ze gewoon alle 4 bij hun namen zou blijven noemen. Indien één van zijn ouders dan vraagt om hun toch ma en pa te noemen, dan kan je het misschien aankaarten dat je het zo moeilijk vind met de namen van de partners... Hopelijk vind je een oplossing waarbij je je goed voelt. Groetjes,Lobke.
Hallo,Ik heb evenveel geluk als Mieke, wij hebben ook al een kindje dus kan ik ook oma en opa zeggen :-) Ik zou me er niet goed bij voelen om pa te zeggen tegen mijn schoonvader maar anderzijds klinkt het toch ook niet goed als ik hem bij zijn voornaam noem. Heb dat 1 keer gedaan en toen trok hij een raar gezicht zo van amai zo formeel. Dus meestal geef ik hem geen naam en spreek hem gewoon direct aan door te zeggen wat ik te zeggen heb ;-) maar ik vermoed dat ik dus de opa ga blijven gebruiken. Bij mijn schoonbroer lukt dat allemaal veel beter. In het begin zei ik lachend ha schoonbroer maar de laatste tijd wordt het al is vaker gewoon broer. Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. Jij bent degene die zich er gemakkelijk bij moet voelen. Hopelijk vind je er een oplossing voor.Groetjes,Angie14/07/07
Hallo,Met alle respect voor iedereen zijn/haar keuze,maar ga mijn schoonouders nooit ma en pa noemen. Mijn pa is nu al meer dan 20 jaar hertrouwd en ik noem zijn 2de vrouw ook geen ma. Ik spreek hen aan met de voornaam of met "oma en opa" want we hebben al 2 kindjes. Ik heb een hele goeie band met mijn stiefma en schoonma,maar uit respect voor mijn eigen mama die bijna 9 jaar geleden is overleden,zal ik hen nooit "ma" noemen.