Nu Online
Momenteel zijn er 93 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

toekomstige schoonmoeder..."Ma"

26-1-2007 19:28:18
Hallo bruidjes

Wij zijn al 10 jaar samen en mijn toekomstige zijn ouders zijn gescheiden.
Zijn echte ma is ondertussen hertrouwd en zijn pa woont samen met zijn vriendin.

Ik vraag me af, moet ik dan na de trouw ineens zijn ma ook "ma" gaan noemen en zijn echte pa "pa"?
en dan hun partners gewoon bij de voornaam blijven noemen of worden die ook "pa en ma" zodat ik plots "4" pa en ma's moet gaan bijnoemen

Mijn vraag klinkt misschien belachelijk maar ik ben er wel mee bezig.
Op zich zit ik er niet mee in dat ik zijn echte ma en pa ook zo ga noemen maar ik vind dat zo raar naar mijn andere schoonmoeder toe, zij ziet mij ook als een echte schoondochter....

In het geval van zijn vader moet ik dan zeggen: dag Pa, dag Mireille....

Ik durf dat ook zo niet aankaarten bij hen

Zeggen jullie ook na de trouw "pa en ma" tegen jullie schoonouders?

Groetjes
Christel

Christel
30-6-2007
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 415

Astrid
8-9-2007
 Meld misbruik26-1-2007 19:47:20

Hey,

ik weet niet hoe het bij anderen zit maar ik ben absoluut niet van plan om mijn schoonouders "ma en pa" te gaan noemen. Niet dat ik er iets tegen heb ofzo, maar ik heb er gewoon echt nog nooit bij stilgestaan, het zou mij ook zo "gemaakt" overkomen vrees ik. En bovendien heb je toch al een moeder en een vader? Ik vind het in ieder geval vreemd en niet meer echt van deze tijd..

Astrid
08.09.2007

Marijke
1-9-2007
 Meld misbruik26-1-2007 20:10:18

Hallo, ik ben ook zeker niet van plan om mijn schoonouders ma en pa te noemen. Ik kom super goed met hen overeen maar voor mij is het simpel: zij zijn mijn ouders niet dus ik zou niet in waarom ik hen dan zo zou moeten aanspreken. Marijke

davida
8-9-2006
 Meld misbruik26-1-2007 20:12:22

hey

wij zijn nu 4 maanden getrouwd en mijn schoonpa zei ook op de trouw nu moet je pa zeggen ik heb hem heel vriendelijk gezegd dat ik dat nooit ga doen en hij heeft hem daarbij neergelegd ik heb absolut niets tegen hem maar ik vind dat raar om na 7 jaar ineens pa te zeggen.

grtjs

annemie
4-8-2007
 Meld misbruik26-1-2007 20:45:10

ik ken eigenlijk niemand van mijn generatie die dat doet, ik zou het vreemd vinden. De grootouders van mijn vriend noem ik wel moeke en voke, ook al zijn we nog niet getrouwd omdat ik ze een beetje beschouw als mijn eigen grootouders, maar met mijn schoonouders heb ik die band totaal niet.

A
10-8-2007
 Meld misbruik27-1-2007 17:10:31

Hoi

Ik zou dat ook niet over mijn lippen kunnen krijgen. Bij ons is dat fijn opgelost: wij hebben al kindjes, dus kan ik oma en opa zeggen! :)

Groetjes
Mieke

Gerlinde
2-8-2008
 Meld misbruik28-1-2007 11:34:34

Hallo,

Ik vind dat als je dat doet, dat het dan onbewust moet zijn. Een voorbeeld. Ik noem mijn vriend zijn ouders moeke en mauren. Moeke ben ik opeens heel onbewust beginnen zeggen. Iedereen zegt moeke en plots zei ik dat ook. Mauren is dan weer een afkorting van zijn pa zijn naam (maurice). Mijn vriend noemt dan weer mijn ouders bij hun voornaam.
Zoiets kan je niet verplichten, het moet onbewust komen.

Groetjes

Lobke
6-7-2007
 Meld misbruik28-1-2007 20:12:12

Mijn schoonouders zal ik wel "Ma" en "Ba" noemen. Maar dat heeft zo zijn redenen.

Ik ken mijn schoonouders nu reeds 1,5 jaar. Het zijn schatten van mensen. En eigenlijk heb ik tot nu toe steeds het gevoel gehad dat het ergens niet "klopt" indien ik hun gewone namen gebruik. Ik kijk er dus meer dan een beetje naar uit om hen te vragen of ik hen "ma" en "ba" mag noemen.

Ik heb vroeger nooit gedacht dat ik dat zelf zou willen!! En toch, nu kijk ik er echt naar uit.

De reden hiervoor is ook dat zijn ouders van Marokkaanse oorsprong zijn en het in het marokkaans anders klinkt dan in het nederlands. Tegen mijn ouders zeg ik mama en papa en dan klinkt ma en ba toch anders.

Nu, in jouw situatie, Christel vind ik het wel wat moeilijker!! Ik denk dat ik dan de diplomatische weg zou bewandelen en ze gewoon alle 4 bij hun namen zou blijven noemen. Indien één van zijn ouders dan vraagt om hun toch ma en pa te noemen, dan kan je het misschien aankaarten dat je het zo moeilijk vind met de namen van de partners...

Hopelijk vind je een oplossing waarbij je je goed voelt.

Groetjes,
Lobke.

Angie
14-7-2009
 Meld misbruik29-1-2007 9:45:19

Hallo,

Ik heb evenveel geluk als Mieke, wij hebben ook al een kindje dus kan ik ook oma en opa zeggen :-) Ik zou me er niet goed bij voelen om pa te zeggen tegen mijn schoonvader maar anderzijds klinkt het toch ook niet goed als ik hem bij zijn voornaam noem. Heb dat 1 keer gedaan en toen trok hij een raar gezicht zo van amai zo formeel. Dus meestal geef ik hem geen naam en spreek hem gewoon direct aan door te zeggen wat ik te zeggen heb ;-) maar ik vermoed dat ik dus de opa ga blijven gebruiken. Bij mijn schoonbroer lukt dat allemaal veel beter. In het begin zei ik lachend ha schoonbroer maar de laatste tijd wordt het al is vaker gewoon broer. Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. Jij bent degene die zich er gemakkelijk bij moet voelen. Hopelijk vind je er een oplossing voor.

Groetjes,

Angie
14/07/07

Annemie
2-2-2007
 Meld misbruik3-2-2007 10:53:09

Hallo,

Met alle respect voor iedereen zijn/haar keuze,maar ga mijn schoonouders nooit ma en pa noemen. Mijn pa is nu al meer dan 20 jaar hertrouwd en ik noem zijn 2de vrouw ook geen ma. Ik spreek hen aan met de voornaam of met "oma en opa" want we hebben al 2 kindjes. Ik heb een hele goeie band met mijn stiefma en schoonma,maar uit respect voor mijn eigen mama die bijna 9 jaar geleden is overleden,zal ik hen nooit "ma" noemen.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...