Nu Online
Momenteel zijn er 167 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huisproblemen

23-1-2007 14:57:31
Hoi medebruidjes

Dit moet me toch eens van het hart, want ik word er onnozel van!

In oktober hebben we ons droomhuisje gevonden en de compromis getekend. Alles ging goed en de akte ging getekend worden voor 20/01/2007. We kregen bericht van de notaris dat we een afspraak hadden op dinsdag 16/01. Maar op 12/01 begon de miserie! We kregen telefoon van de notaris dat het op 16/01 niet kon doorgaan aangezien een soc. huisvestingsmaatschappij nog niet gereageerd had. Wij verschoten ons een ongeluk en vroegen ons af wat die met ons huis te maken hadden! Blijkbaar rust er een voorkooprecht op en dat wisten wij niet! (als dat niet erg is!) De notaris zei dat we ons geen zorgen moesten maken, want alles ging in orde komen... Onderling mochten we de sleutels doorgeven en dit weekend zijn we begonnen met alles af te wassen, papier afdoen en ja al behangen. Zondagavond komt de verkoper af met de melding dat hij op 19/01 telefoon gekregen had van die bewuste huisvestingsmaatschappij dat ze geïnteresseerd waren... Vandaag komen ze dus kijken en morgen vergaderen ze of ze het huis kopen of niet!
Dus ons droomhuis is misschien niet langer van ons aangezien een SOCIALE huisvestingsmaatschappij het zou kopen...
Bijkomend probleem wij zaten in een huurhuis, aangezien we niet wisten dat er voorkooprecht was hebben we onze huur opgezegd en 01/02 komen de nieuwe huurders erin! En wij weten pas woensdagavond of we donderdag kunnen tekenen of het verkocht is aan die SOCIALE huisvestingsmaatschappij!

Daarbovenop moeten we dringend onze drukker contacteren en onze huwelijksreis organiseren... Ik kom stilletjes aan zot van de stress...

Hopelijk gaat het bij jullie momenteel beter met jullie voorbereidingen.

Veel succes!
Veroniek
20 07 2007

Veroniek

Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 485

Astrid
8-9-2007
 Meld misbruik23-1-2007 15:07:58

Pfff.. Veroniek, je zou voor minder stress krijgen! Vréselijk zou ik het vinden! En kunnen jullie geen contact opnemen met die maatschappij? Ik ken er niks van hoor maar ik zou me toch niet laten doen! Wat een fout van die notaris, van jullie niet op de hoogte te brengen!

En troost je, er zijn zeker nog andere bruidjes met zorgen aan hun hoofd. Is het niet omwille van een huis, dan wel omwille van het werk (zoals ik)! Veel sterkte en hopelijk loopt het goed af!

groetjes
Astrid
08.09.2007

Angie
14-7-2009
 Meld misbruik23-1-2007 16:07:38

Hey Veroniek,

Kan dit zomaar??!! Jullie hebben toch al een compromis getekend? Dat wil toch zeggen dat de andere partij aan bepaalde zaken gebonden is? Als ik van jou was zou ik snel even een andere notaris of een advocaat bellen en dat eens navragen want volgens mij kan dit echt niet. Zoals je zegt in verband met je opzeg en zo, is het volgens mij aan degene die de fout heeft begaan om jullie daar in het slechtste geval voor te vergoeden en dan zeker de kosten die jullie al gedaan hebben door te behangen en zo. Maar neem echt eens contact op met een andere notaris of een advocaat. Veel succes en sterkte!

Groetjes,

Angie
14/07/07

freddy

Meld misbruik23-1-2007 16:08:35

Hi Veroniek,

Wens je in de eerste plaats veel sterkte.
Bij alle huisvestingsmaatschappijen zit een of andere politicus met een flink mandaat.Zoek hem op en vraagt zijn interventie VOOR de vergadering bij de huisvestingsmaatschappij begint.

Succes

Freddy

Veroniek

Meld misbruik23-1-2007 16:22:12

Hoi

Heb al een advocaat geraadpleegd en dit kan inderdaad zomaar...

Er is voorkooprecht en dit is in de wet omschreven dat de sociale huisvestingsmaatschappijen dat recht hebben. En als we een rechtzaak beginnen om een vergoeding te krijgen voor wat we in dat huis gedaan hebben kan het ten nadele van ons komen, want dan zouden ze kunnen zeggen dat we ingebroken hebben... Nergens staat dat dit huis al van ons is...

We kunnen wel een schadevergoeding eisen voor het geval dat we misschien straks zonder dak boven ons hoofd zitten...

Nogal een wet hé! Dus ik geef jullie een raad als je een huis koopt, kijk of er voorkooprecht op rust! Niet in alle streken is dat, meestal in grote steden enzo (bij ons het nu geen stad maar ja...)

Ik wou dat het al donderdag was... ;o)

Groetjes
Veroniek
20 07 2007

freddy

Meld misbruik23-1-2007 16:55:16

Hi Veroniek,

De wet is inderdaad zo.Nogmaals ik adviseer je contact te zoeken met de politicus welke achter deze huisvestingsmaatschappij staat. Soms ziet een huisvestingsmaatschappij af van haar aankooprecht " uit menselijk oogpunt " af ( lees onder druk van..)

Succes

Freddy

Jotje
13-7-2007
 Meld misbruik23-1-2007 17:09:36

Amai nie... beu voor je. Ik zou toch eens contact opnemen met de sociale huisvestingsmaatschappij en het hele gedoe eens uitleggen. Jullie hebben zelf al centen in het huis gestoken door te behangen. Toch eens verdere stappen ondernemen, want hier klopt gelijk iets niet hé...

succes!
groetjes Jotje

Isabel
11-8-2007
 Meld misbruik23-1-2007 18:58:34

Dag Veroniek,

jij hebt ook op mijn berichtje gereageerd over vervroegd trouwen voor de wet bij de aankoop van een huis. Ik heb nog eens extra nagekeken en bij ons is er geen voorkooprecht. Ik zou er ook echt het hart van in zijn. Eens je aan een compromis begint zie je het toch al wat als je eigen droomhuis. Ik vind het wel raar dat hier niks van in de compromis stond en dat juliie notaris daar niets over gevraagd heeft. Bij ons hebben de verkopers dit zelf in de compromis gezet en onze notaris heeft er ook meteen naar gevraagd. Wij hebben eerst de compromis door onze notaris laten nalezen om zeker te zijn.
Bij ons hebben ze ook wel gezegd dat aangezien het huis zo groot is (het staat op 24 are en is open bebouwing) de sociale huisvestingsmaatschappij hier niet echt is in geïnteresseerd.
Ik weet niet of het veel zal helpen maar ik ga in ieder geval voor je duimen. Ik hoop dat jullie het hebben en je weer verder kan. Laat zeker iets weten.

Groetjes,
Isabel
110807

Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik24-1-2007 9:12:44

Hi Veroniek,

Ik vind dit echt heel erg om te lezen, dat kan toch niet zomaar. Wijzelf zijn vorige week de compromis voor de verkoop van ons huis gaan tekenen en daar staat een opschortende voorwaarde in over het voorverkooprecht. Bij ons staat er zelfs een termijn bij van 3 weken. Je moet dit eens nakijken op je compromis. De notaris wist ons wel te vertellen dat in bepaalde wijken het voorverkooprecht geldt, maar dus niet bij ons (dat is dan meer in het belang voor de koper van ons huis natuurlijk).
Nu ik dit verhaal lees begin ik ook een beetje ongerust te worden, wij gaan vandaag een bod doen op ons droomhuisje, stel je voor dat we ook zoiets zouden voorhebben. Wij willen graag in ons nieuwe huisje wonen tegen dat we trouwen.

Hou ons zeker op de hoogte en ik hoop dat alles in orde komt voor jullie!

Groetjes,
Véro

K
7-7-2007
 Meld misbruik24-1-2007 12:26:19

Bij ons was er ook een dergelijk recht, dat was ook twee maanden afwachten, maar gelukkig hebben ze toen er geen gebruik van gemaakt!

Wendy

Meld misbruik24-1-2007 12:39:11

brr... Dat is idd wel stress die je kan missen als kiespijn... We duimen voor jullie! Houd ons op de hoogte!

Gjes

Wendy D

sofie
11-5-2007
 Meld misbruik24-1-2007 22:23:36

Eerst en vooral,... veel sterkte! Op tijd diep inademen.
Eigenlijk vind ik dat je een slechte notaris hebt.
Wij hebben 3 jaar geleden ons huis gekocht en bij het ondertekenen van de akte heeft die ons ook meteen gezegd dat er zoiets bestaat in België voor alle huizen die verkocht worden. Hij zei toen ook dat er wschl ik deze buurt geen gebruik van gemaakt zou worden. Toen waren we een beetje op ons gemak gesteld, maar wisten we wel dat we daar rekening mee moesten houden.

Succes,
Sofie

Ilse
1-9-2007
 Meld misbruik25-1-2007 10:56:18

Hellow

Ook wij hebben vorig jaar hetzelfde probleem gekend. Ook bij ons had de notaris het voorkooprecht over het hoofd gezien en we zijn er zelf toevallig achter gekomen toen mijn vriend een mail stuurd naar de huisvestingsmaatschappij om de plannen op te vragen. We verschoten ons een bult toen we een mail van hen terugkregen dat zij voorkooprecht hebben. Wij hebben direct onze notaris gecontacteerd (die uit de lucht viel ...) en er ook ten rade gegaan bij een 2de notaris en een advocaat. Helaas heeft dit weinig zin. Er zit niet veel anders op dan afwachten. Ook wij hadden ond appartement al opgezegd maar gelukkig hebben ze hun voorkooprecht bij ons niet uitgeoefend. Ze zijn wel het huis uitgebreid gaan bekijken.

Succes en ik duim met jullie mee ...
Want ik weet hoe het voelt
Hou me op de hoogte hé, hoe het afloopt.

Groetjes
Ilse

Veroniek

Meld misbruik25-1-2007 16:07:13

Hoi Hoi

Alles is opgehelderd!

We hebben deze morgen getekend en het huis is nu officieel van ons!

Wat was het probleem dat de andere notaris (van de verkoper) alles in orde ging brengen en ons ook ging verwittigen. Aangezien onze notaris eind november niets ontvangen had, heeft hij geïnformeerd bij de andere notaris. Die had nog niets gedaan en de onze is dan in gang geschoten. Daarom dat wij het dus zo laat wisten en dat de akte pas in de 2de helft van december opgestuurd was naar de sociale huisvestigingsmaatschappijen...

Alles is gelukkig goed gekomen. Héél veel stress gehad, maar uiteindelijk is alles goed. Dit weekend verhuizen we! We zitten natuurlijk wel serieus achter op schema, maar dat behangen en schilderen kan later ook nog!

Alvast bedankt voor de steun en toeverlaat! Gelukkig dat dit forum bestaat ;o)

Groetjes
Veroniek
20 07 2007

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...