Nu Online
Momenteel zijn er 110 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

huis kopen, vroeger trouwen voor de wet?

  21-1-2007 19:12:07
Hallo,

wij trouwen op 11 augustus 2007. Heel wat ligt al vast voor die dag. Nu gaan wij woensdag de compromis voor ons droomhuis tekenen. Ik vroeg me af of we niet beter onze trouw voor de wet vervroegen. Ik weet niet of dit een grote rol speelt voor de aankoop van een huis. Graag had ik jullie kennis, raad en ervaringen hierrond geweten.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Isabel
110807

Isabel
11-8-2007
Meld misbruik



Reacties: 6 | Gelezen: 725


Mieke
15-6-2007
 Meld misbruik21-1-2007 19:48:43

Hallo,
Eigenlijk doe het er niet toe of jullie getrouwd zijn of niet. Je laat gewoon in het aankoopcontract bij de notaris schrijven dat het elk voor de helft is dat je het aankoopt. Fiscaal is dit ook voldoende. Je kan natuurlijk wel altijd vroeger trouwen voor de wet, maar het is geen verplichting.
Groetjes,
Mieke



annemie
4-8-2007
 Meld misbruik21-1-2007 21:17:41

als jullie elk voor de helft eigenaar worden, maakt het niet veel uit. Wij hebben wel een beding van aanwas, als één van ons sterft voor het huwelijk, gaat dat deel naar de andere en niet naar de wettelijke erfgenamen.



Tamara
8-8-2008
 Meld misbruik21-1-2007 22:40:17

Hallo Isabel,

zolang je alles goed op papier laat zetten door de notaris (het eerder genoemde beding van aanwas), hoef je nog niet getrouwd te zijn om alles perfect geregeld te hebben. En fiscaal is er ook geen verschil op dit vlak voor wettelijk samenwonenden tegenover gehuwden.
Wij hebben zelf ook vorig jaar als wettelijk samenwonenden gekocht (met beding, netjes uitgewerkt door de notaris zonder extra kosten), en gaan volgend jaar pas trouwen. Na verloop van tijd gaan we dit beding wél laten schrappen, vanaf dat er kinderen komen. Voor hén maakt het namelijk wél uit...

Veel succes nog!



Véronique
16-6-2007
 Meld misbruik22-1-2007 10:05:08

Hi Isabel,

Wijzelf hebben ons huis 2 jaar geleden gekocht en gaan ook pas deze zomer trouwen. Het huis staat gewoon op beide namen. Fiscaal maakt het ook geen verschil.
Wij gaan wel al in maart voor de wet trouwen, maar dit is meer om praktische redenen (we hebben ons huis terug verkocht en hebben iets nieuws gekocht in een andere gemeente) We trouwen in maart voor de wet omdat we anders op onze huwelijksdag (16/6/2007)te ver moeten rijden.

Veel plezier met het voorbereiden en succes met jullie droomhuis!!!

Véro



Tamara
13-11-2010
 Meld misbruik22-1-2007 10:39:38

Hey,

wij hebben op 31 oktober onze compromis getekend. Onze bedoeling was om eerst te trouwen vooraleer we een huis kochten. We zijn toen nog speciaal bij de notaris langsgeweest om te vragen of het nog nut had om snel te trouwen vooraleer de akte verlijdt. Hij vertelde ons toen dat het niet meer uitmaakt, aangezien we toen al onze compromis getekend hadden en dat onze burgerlijke stand op dat moment van toepassing is. We hebben gewoon een tontine (beding van aanwas) laten opnemen in de akte. Je hoeft hiervoor niet extra te betalen en wanneer jullie trouwen, kunnen jullie een huwelijkscontract laten opstellen (ongeveer 300 euro). Indien jullie een huwelijkscontract opstellen, wat aan te raden is volgens de notaris, doe dit dan wel voor jullie huwelijk! Want daarna kost dat ongeveer 1000 euro en komt dat in het Belgisch Staatsblad enzo. Kortom, een lange procedure naart schijnt.


groetjes,
Tamara en Stefaan



Veroniek

 Meld misbruik23-1-2007 13:40:07

Hoi

Het beding van aanwas is 1 jaar geldig en vervalt zodra je getrouwd bent. Dan moet je een huwelijkscontract laten opmaken als jullie dit willen...

Zo gaan wij het doen.

Veel succes en hopelijk verloopt bij jullie alles beter dan bij ons en kijk aub uit als er voorkooprecht is!!!!

Veroniek
20 07 2007


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...