Nu Online
Momenteel zijn er 142 gebruikers online, waarvan 1 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijkscontract: hoe doen jullie het of hoe zouden jullie het doen?

  18-1-2007 22:04:13
Hallo,
Ja, ik weet het, deze vraag werd in het verleden al enkele keren behandeld. Ik vind echter niet direct een bevredigend antwoord in de vorige berichten...
We zijn net bij de notaris geweest, maar zijn er nog niet uit.
Ik ben voltijds loontrekkende, mijn vriend halftijds loontrekkende en pas bezig als zelfstandige in bijberoep in de gezondheidssector. In die sector moet je niet echt bang zijn voor faillissementen, misschien wel met medische fouten?
Momenteel heb ik een inkomen dat een stuk hoger ligt.
We hebben dit jaar een huis gekocht dat we 50/50 hebben laten zetten. We hebben al een dochtertje.
Ikzelf heb al wat spaarcenten verkregen door overerving. Mijn vriend heeft momenteel geen spaarcenten.
Wat zouden jullie doen in onze plaats?
Groeten
Marleen
6.7.7
PS: bah, niet leuk om over na te denken he!?

Marleen

Meld misbruik



Reacties: 9 | Gelezen: 671


freddy

 Meld misbruik19-1-2007 0:41:43

Dag Marleen,

Ik kan het niet laten om te reageren maar zal wel kort en bondig zijn :

Zonder enige twijfel opteren voor scheiding van goederen. Waarom ? Bijberoep als zelfstandige zou later kunnen evolueren tot hoofdberoep. Zeg nooit nooit.Je weet maar... nooit.

Groetjes

Freddy







Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik19-1-2007 7:51:46

Hey,

ik kan uit dit berichtje niet afleiden hoe jullie zelf tegenover het idee staan.

Mijn vriend en ik zijn allebei loontrekkend, hebben ongeveer hetzelfde inkomen en spaargeld, maar hebben toch gekozen voor een contract met scheiding van goederen.

Waarom? Omdat scheiden in mijn man zijn familie schering en inslag is en hij zich beter voelde bij een contract. Dat heeft helemaal niets te maken met vertrouwen of doemdenken, maar enkel met het gevoel van zekerheid. Daarom heb ik er ook geen problemen van gemaakt. Uiteindelijk kost het niet zoveel geld en kan het nauwelijks in jullie nadeel werken.

Bij twijfel, gewoon doen dus!

Groetjes,
Lieve



Angie
14-7-2009
 Meld misbruik19-1-2007 8:50:25

Hallo Marleen,

Het is inderdaad niet plezierig om over na te denken maar je weet nooit wat er kan gebeuren. Wij gaan ook voor een contract van scheiding van goederen. We zijn beiden gewoon voltijds loontrekkers. Ik heb redelijk wat spaargeld en mijn verloofde niet. De voornaamste reden waarom wij voor een scheiding van goederen hebben gekozen is omdat we al een zoon hebben. Je ziet het dikwijls dat een scheiding meestal eindigt in een vechtscheiding en daar zijn kinderen dan de dupe van. Dus stel dat er uiteindelijk iets fout loopt en we zouden scheiden dan wordt alles gewoon mooi verdeeld volgens het contract. Mijn verloofde denkt er trouwens ook aan om binnen een aantal jaar op zelfstandige basis te beginnen werken en aangezien ik daar toch wat twijfelachtig tegenover sta denk ik dat dit voor ons de beste oplossing is.

Groetjes,

Angie
14/07/07



Bart

 Meld misbruik19-1-2007 8:54:13

standaard contract = gemeenschap van aanwinsten. Kortom wat je vandaag gespaard hebt kan nooit van je vriend worden. Gebruik je van dat geld om iets gemeenschappelijk aan te kopen, dan laat je hem een papier tekenen.

Maar hij is zelfstandige. Hier komt de kat op de koord. Hij is dat in bijberoep maar hoe is de aansprakelijkheid. Ikzelf ben ook zelfstandige in bijberoep (als dj kan je redelijk moeilijk failliet gaan) maar ik ben hoofdelijk aansprakelijk. Als je vriend geen vennootschapvorm heeft is ie hoofdelijk aansprakelijk moest er iets mis gaan. Dus als jullie trouwen in gemeenschap van aanwinsten dan kunnen ze ook aan uw centen zitten. En ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Bart
http;//users.telenet.be/lebart



mieke
15-6-2007
 Meld misbruik19-1-2007 11:08:10

Hallo,
Wij zijn vorige week ook naar de notaris op gesprek geweest.
Onze situatie: ikzelf ben zelfstandige met een vennootschap, dus met beperkte aansprakelijkheid. Mijn vriend loontrekkende. Ikzelf heb wat meer spaarcenten dan hij.Wij zullen kiezen voor wettelijk stelsel. Maar wij maken wel een contract op waarin duidelijk zal vermeld staan wat we hebben voor ons huwelijk! Persoonlijk vind ik als je huwt, kies je niet enkel voor de liefde, maar ook voor de ander zijn geld (of hij/zij dat dan ook al dan niet heeft).
Hopelijk ben je hier wat mee.
Groetjes,
Mieke



Caroline
7-7-2007
 Meld misbruik19-1-2007 14:10:48

Het beste wat je kan doen, is naar een notaris stappen. Een eerste advies bij een notaris is normaal gratis (je betaalt slechts voor het opstellen van het contract edm.).



davida
8-9-2006
 Meld misbruik19-1-2007 15:31:12

hey

wij hebben ook scheiding van goederen gedaan maar bij ons is het omgekeerd hij is de zelfsstandige en ik werk halftijds ik heb ook spaarcenten gekregen en hij niet wij hebben dat allemaal laten beschrijven met rekeningnr van die rekeningen (zonder bedrag)en als er iets tussen ons gebeurd is er geen probleem maar we hebben er wel laten bijzetten als er iets met hem of met mij gebeurd het wel naar hem of mij toekomt.

grtjs



peggy
14-7-2007
 Meld misbruik20-1-2007 9:36:22

hallo iedereen kan iemand me zeggen hoeveel kosten en welke kosten er allemaal verbonden zijn aan het huwelijkscontract. Moet je er enkel voor naar een notaris gaan of ook naar een advocaat.

Groetjes



davida
8-9-2006
 Meld misbruik20-1-2007 13:40:16

hey wij hebben 200 euro betaald voor het opstellen van het contract en das al je moet daarvoor niet naar een advocaat tenzij je iets er wil laten opzetten dat de notaris niet mag beschrijven.

grtjs


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...