Nu Online
Momenteel zijn er 81 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Prijs contract notaris.. ik ben er niet goed van

  7-4-2014 11:57:26
Hallo, enkele weken geleden stapten we naar de notaris om een huwelijkscontract te laten samenstellen met gemeenschap van goederen, met inbreng van het huis dat we samen kochten, alsook een clausule om bij overlijden van één van de partners op die moment te kijken of we kiezen voor vruchtgebruik of andere. Nu kregen we hiernet het ontwerp hiervan + overzicht van de kosten. Ik ben er echt niet goed van.... 1.650 EUR (incl. BTW), waarvan 900 EUR aan opzoekingskosten???? Kan dit? Wij gingen uit van maximum 500 EUR. Maar dit hadden ze er wel even bij mogen zeggen.

evy

Meld misbruik



Reacties: 15 | Gelezen: 2133


Julie
27-9-2014
 Meld misbruik7-4-2014 12:28:33

Dit is niet meer dan normaal! Ik had zelfs verwacht dat het nog duurder zou zijn! Maar dat is bij alle notarissen zo! Spijtig genoeg hé!



Kim
31-5-2014
 Meld misbruik7-4-2014 12:53:20

Amai, bij ons was dat toch goekoper.

Wij hebben een huwelijkscontract voor de bouwgrond die we samen aankochten en ook een keuzebeding bij overlijden. Bij ons was het 450 euro inclusief BTW.

Bizar.




sandrine
14-3-2014
 Meld misbruik7-4-2014 12:54:33

welja wij zijn getrouwd zonder notaris,maar we willen wel een testament laten maken voor partner en kinderen en eventuele kleinkinderen.wnr kan je dit best doen en wa zou ons da kosten?dus ik volg even xxx



Dakota
17-5-2014
 Meld misbruik7-4-2014 13:28:13

Ik had zo'n 450 euro verwacht op basis van wat op dit forum gezegd werd, werd er bij ons 670 (inbrengen appartement vriend, inboedel en auto + keuzebeding).
Dat van jou vind ik veel geld, maar geen idee of het gerechtvaardigd is of niet. Normaal moeten ze zich aan de wettelijke tarieven houden, maar waar je die kunt consulteren?



evy

 Meld misbruik7-4-2014 14:01:11

Heb al even geprobeerd op de website van notaris.be wat informatie terug te vinden, maar totnogtoe zonder succes. De notaris zegt dat dit de normale kosten zijn.... wij vinden het er wel ver over. De algemene kosten (ereloon, etc.) kan ik begrijpen, maar 900 EUR voor de opzoekingswerken? :s



abra

 Meld misbruik7-4-2014 16:54:07

Bij ons ook rond de 550 € voor het huwelijkcontract. We willen niet dat onze kinderen aan de geldpot zitten en de helft van het huis krijgen als 1 van ons sterft. Niet dat we onze kinderen niet graag zien, maar gewoon omdat we willen dat het naar de partner gaat. Als je dat wenst kost je dat 550 € (minder dan 5 jaar geleden was dat nog 250 €...). Erg dat je zoveel moet betalen om over je eigen geld te mogen beslissen als je dood bent.... En als je dan vraagt om het te bedenken en het over een paar jaar dan wel te doen omdat het nu een grote kost is... dan krijg je als antwoord van de notaris... dan komt er nog eens 200 a 250 € bij... Niet normaal. En je betaalt 550 € om zelf te mogen bepalen wat je met je eigen geld wenst te doen na je dood. Wie heeft zoiets bedacht??



sara
14-6-2014
 Meld misbruik7-4-2014 19:24:28

Ook gelijkaardig contract voor 450 euro all in, zou toch maar eens te rade gaan bij andere notaris!



xxxxxx
19-10-2014
 Meld misbruik7-4-2014 21:42:17

bij ons zei de notaris ook dat het 450 euro zou kosten maar na een heel uitgebreide uitleg vonden we het bij niet de moeite. Wat heeft die dan allemaal moeten "opzoeken"? Ik zou eens naar testaankoop bellen. Die stellen zo'n praktijken aan de kaak.



Julie
27-9-2014
 Meld misbruik7-4-2014 22:51:32

oei, inderdaad eens rondgekeken en mijn reactie was niet echt correct! Ik heb er blijkbaar geen idee van hoe veel zoiets zou moeten kosten! Dit is toch wel heel veel geld, zeker voor maar wat opzoekwerk! Groetjes



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik9-4-2014 9:47:45

Ik vrees dat dat wel een "normaal" bedrag is voor notarissen. Het hangt allemaal af van de waarde van wat je inbrengt en of je de eigendomsakten kan voorleggen of zij die ng moeten opvragen bij andere notariaten etc... . 't is in elk geval goedkoper het vooraf te doen dan na de trouw.



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik9-4-2014 9:48:17

Als je twijfelt of de notaris wel eerlijk met je is, kan je altijd nog eens een andere raadplegen...



evy

 Meld misbruik9-4-2014 11:10:52

Hey Jessie, klopt. Wij hadden alle documenten tijdens onze eerste afspraak meegenomen (dus eigendomsakte, bodemattest, etc.). Ze hadden toen enkel de eigendomsakte nodig. Raar dat ze toen alle andere documenten toen niet hebben opgevraagd, want die rekenen ze nu wel aan (900 EUR opzoekingskosten waar we waarschijnlijk al 2/3e van de nodige documenten hadden). We hebben dit nu aangekaart bij de notaris en wachten op antwoord.



Jessie
20-7-2013
 Meld misbruik10-4-2014 10:24:42

Inderdaad, zou ik ook wel vermelden dan. Als ze 't niet vragen of je 't hebt en zomaar zelf gaan opzoeken da's ook wel "geldklopperij" dan. Hopelijk krijg je toch nog een stukje terug. Ik duim!



Liesbet
31-5-2014
 Meld misbruik10-4-2014 21:38:15

Bij ons was het 550 euro om huis in gemeenschappelijk goed in te brengen en om die clausule in te brengen ivm kinderen.
Notaris zei dat dat een vaste prijs was (wist het niet van buiten, liet secretaresse het opzoeken). En that's it. Dit was wel dezelfde notaris als waar we de eigendomsakte getekend hebben. Misschien dat dat een verschil maakt?



Sarah
29-8-2015
 Meld misbruik19-8-2014 19:45:58

Wanneer is het eigenlijk nodig om een huwelijkscontract te laten opstellen? Mijn partner en ik zouden binnen enkele jaren wel graag een huis kopen maar momenteel huren wij nog iets. We hebben ook nog geen kinderen.
Is het dan nuttig om te kiezen voor een huwelijkscontract of niet? En kunnen we bijvoorbeeld trouwen zonder huwelijkscontract maar binnen enkele jaren als we een huis kopen of kinderen krijgen toch nog een huwelijkscontract laten opstellen?


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...