Nu Online
Momenteel zijn er 67 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Contract of niet?

  11-1-2014 11:34:30
Dag allemaal,

Ik heb een klein vraagje.
Denken jullie dat het de moeite is om een huwelijkscontract af te sluiten?
We hebben nog geen woning (we huren nog) en hebben elk onze eigen rekening (op onze naam) en een gezamenlijke rekening (op beide namen).
De meubelen hebben we gekregen van mijn ouders (toch grote meubelen), maar die blijven ook niet eeuwig...
Is het dan de moeite om daar nu al geld aan uit te geven, of kunnen we later (bv bij aankoop van een huis) nog een contract afsluiten?

Groetjes,

Evy

Evy
28-6-2014
Meld misbruik



Reacties: 16 | Gelezen: 1856


Dorothy
15-3-2014
 Meld misbruik11-1-2014 12:08:47

Ik zou die kosten niet doen.
Bij ons is het wat meer ingewikkeld.
Ik heb een huis, hij een appartement (dat hij nu verhuurd), samen hebben we een extra lening gedaan om verbouwingen aan ons huis te doen.
Maar zaken zoals meubelen of auto's komen er niet eens in te staan.
Dus ik persoonlijk zou die kosten niet doen.

Groetjes,



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik11-1-2014 12:39:40

Je kan ook een contract nemen voor een heel andere reden, nl wiehet huis erft alsneen van jullie 2 overlijdt. In een wettelijk stelsel is dat 50 % de kinderen en 50 de partner. Dt zorgt soms voor problemen alsnde kinderen jonger zijn dan 18 jaar, omdat ze dan te jong zijn om iets met die erfenis te doen, dus, dan kan de partner er ook niks mee doen ( je mag dat huis niet verkopen). Wij hebben bij de notaris een contract dat de overblijvende partner bij een overlijden zelf kiest of hij alles erft of een deel toch aan zijn kinderen geeft ( hangt ook af van de successierechten op dat bepaald ogenblik). Dat vonden we wel nuttig.



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik11-1-2014 12:43:03

Ik denk dat dat keuzebeding heet. Op notaris.be staat trouwens een handige pdf over trouwen.



Karolien
5-4-2014
 Meld misbruik11-1-2014 12:44:45

Maak eens een afspraak bij de notaris om je te informeren. Dat kost je niets en hij legt je de mogelijkheden uit op jullie maat en voor jullie omstandigheden.
Veel hangt inderdaad af van wat je nu apart bezit, maar ook van hoe je de zaken in de toekomst wil regelen.



Margot
4-10-2014
 Meld misbruik11-1-2014 14:20:16

Persoonlijk zou ik het niet de moeite vinden van die kosten te maken. Als je gewoon trouwt onder het wettelijk stelsel (met gemeenschap van aanwinst) dan blijft alles wat jullie voor het huwelijk hadden in je eigen bezit. Dit dien je natuurlijk wel aan te tonen door vb een dag voor je huwelijk een uittreksel te nemen van je bankrekeningen en deze vervolgens goed te bewaren (vb in een kluis bij de bank of bij die van je ouders). Indien je zelf nog geen eigendom bezit (of grond) , zie ik hier niet zoveel problemen in.

Om even terug te komen op bovenstaande situatie. In normale omstandigheden erven de kinderen idd 50%, maar de langstlevende heeft wel steeds het vruchtgebruik.
Wij persoonlijk passen dit niet aan omdat er anders op het bedrag dat geërfd zal worden 2 x belastingen worden betaald (1 x wanneer de partner dit erft én nogmaals wanneer de kinderen het erven nadat de 2e partner is overleden).



Margot
4-10-2014
 Meld misbruik11-1-2014 14:22:23

@Carolien : sorry ik had je uitleg even diagonaal gelezen en heb dus gezien dat jullie het om een andere reden hebben gedaan, sorry :-)



sanne
6-9-2014
 Meld misbruik11-1-2014 19:19:39

Ik zou ook een afspraak maken bij de notaris.
Wij hebben wel een huwelijkscontract, omwille van de ongelijke inbreng in het huis dat we gekocht hebben.
Ik weet niet of we het anders wel zouden doen, we hebben inderdaad ook andere dingen hierin opgenomen als enkel het aspect van het huis.

De notaris weet raad!



Martine
14-6-2014
 Meld misbruik11-1-2014 22:22:48

Hier ook de vraag of we voor een contract gaan of niet.
Vooral mijn ouders zijn er overigens nogal op gebrand, omdat er een ongelijke inbreng is in ons huis. Ik heb een héél stevige gift (+/- 60 % van ons huis) van hen gekregen toen we kochten. Maar ze willen dus wel dat moest het ooit mislopen tussen ons dat in mijn handen blijft.

Voor de rest is 't hier sowieso gescheiden rekeningen en alleen een gemeenschappelijke voor de vaste kosten en dat blijft ook zo na onze trouw.
Dus ik heb ook iets van "waarvoor kosten maken" ...

(Eigenlijk wilde mijn moeder overigens dat ik 2 jaar geleden - toen we ons huis kochten - al trouwde, maar alleen voor een huis trouw ik echt niet.)

Hier overigens geen kinderen en waarschijnlijk komen die er nooit. Op dat vlak zitten we dus "safe" ;).



Margot
4-10-2014
 Meld misbruik11-1-2014 23:09:46

Martine, hebben jullie dit destijds niet laten beschrijven bij de notaris toen dat jullie de akte lieten verlijden? Indien dit wel zo is, zou ik niet weten waarom je wel met een contract zou trouwen. Wat je voor je huwelijk had (dus het aandeel in het huis e.d.) blijft dan ook van jou... Het wettelijke stelsel spreekt enkel over gemeenschap van aanwinst. Dus wat voor je huwelijk van u is, blijft van u. Wat je na het huwelijk vergaart (centjes en ook schulden) zijn gemeenschappelijk. Let op : alles wat je erft, blijft van jezelf, zolang je het niet in de gemeenschap brengt !



maartje
5-7-2014
 Meld misbruik12-1-2014 8:14:10

Het hangt er van af wat je zelf wil. Neem zeker een kijkje op notaris.be of ga eens langs bij een notaris om tekijken wat het best bij jullie wensen aansluit.
Kort gezegd, zonder huwelijkscontract kom je in het wettelijk stelsel. Dit betekent: wat eigen is van voor het huwelijk, blijft eigen. Loon, inkomsten van eigen goederen (interest op geld dat eigen is, huuinkomsten van een eigen appartement, ...) zijn gemeenschappelijk. Alles wat je samen koopt, is gemeenschappelijk.
Erfrecht (ik ga er van uit dat jullie kinderen zullen hebben): langstlevende heeft recht op helft van de gemeenschap in volle eigendom, andere helft gaat in blote eigendom naar de kinderen en in vruchtgebruik naar de langstlevende. Belangrijk: langstlevende is vrijgesteld van successierechten op de gezinswoning. Langstlevende heeft ook een vetorecht tegen een verkoop, kinderennkunnen de ouder dus niet buitengooien.
Wat vaak wordt voorgesteld is dat men in een huwelijkscontract een keuzebeding neemt: op die manier kan de langstlevende - als die dat wenst op moment van overlijden- devolledige gemeenschap verkrijgen. Uiteraard wel succesierechten op de andere zaken dan de gezinswoning.
(Andere mogelijkheden voor huwelijksstselsel: scheidng van goederen (alles is eigen, niks gemeenschappelijk) of algehele gemeenschap (alles gemeenschappelijk). Erfrecht: langstlevende krijgt vruchtgebruik, blote eigendom naar kinderen.
Hopelijk is dit al wat duidelijk? Veel succes!



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik12-1-2014 10:53:38

@ maartje: dat is dus wat ik graag wou uitleggen, maar ik kon het absoluut niet zo goed verwoorden als jij ;)



isa
6-9-2014
 Meld misbruik22-1-2014 22:00:25

Wij hebben ook een contract laten opstellen, omdat we een nieuw samengesteld gezin zijn, met kinderen uit het vorig huwelijk, maar anders zou ik het niet doen, kost 300 euro



maartje
5-7-2014
 Meld misbruik23-1-2014 9:14:30

Het kost misschien iets, maar het is toch belangrijk om de gevolgen van het huwelijk te regelen zoals je zelf wil? En zoals je zegt, als er niet-gemeenschappelijke kinderen hebt, is het zeker de moeite om naar de notaris te stappen.
Veel succes allemaal!



miek
20-7-2014
 Meld misbruik4-4-2014 11:25:29

Evy heb jij nu een contract laten tekenen?
Mijn vriend en ik huren en hebben nog geen kinderen samen.
De meubelen hebben we samen gekocht en we hebben 1 gemeenschappelijke rekening.
Dus alle kosten komen daarvan.
We doen beide geen uitgaven zonder aan de ander te vragen en zijn geen big spenders.
Ik zou dit niet doen en mijn vriend ook niet maar sommige collega's zeiden dat het beter is van wel.
Ik vind dat een beetje een domper op de feestvreugde om zo iets in elkaar te steken...



Evy
28-6-2014
 Meld misbruik4-4-2014 12:37:38

Hey Miek,

Wij gaan uiteindelijk ook geen contract nemen.
Het is kostelijk, en er is toch niet echt iets om te beschrijven.
Onze inboedel is van ons beiden, en we huren ook nog. Geen aparte woonsten of kinderen, dus is de verdeling uiteindelijk hetzelfde.
We hebben elk een aparte rekening en een gezamenlijke, dus 50/50 zit wel goed.

We kunnen later nog altijd iets laten beschrijven als we een huis enzo kopen.

Groetjes,



Els
2-8-2014
 Meld misbruik9-7-2014 8:49:07

Wij zijn gisteren ook eens langs geweest bij de notaris. Wij zijn een nieuw samengesteld gezin (mijn man heeft 2 kinderen en ik 1). Mijn man heeft ook een huis. Ikzelf heb niks. De notaris vertelde ons dat een contract niet nodig was. Alles van voor het huwelijk blijft eigen. Alles van na het huwelijk is gemeenschap. Alle verdere afbetalingen van de lening komen uit de gemeenschap en daardoor zal bij overlijden van mij een vergoeding gaan naar mijn dochter. Het huis is al grotendeels afbetaald, vandaar dat we dat ook niet in de gemeenschap brengen. Als we later samen een nieuw huis kopen, zullen we dit dan wel beter beschrijven.


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...