Nu Online
Momenteel zijn er 185 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Trouwring links of rechts?

  27-12-2013 9:43:34
Ja de vraag zeg het al he, aan welke hand moet de trouwring? De ene zegt links, de andere rechts.. Weet er iemand het juiste antwoord?

sonja
14-2-2014
Meld misbruik



Reacties: 20 | Gelezen: 2182


Ivan
28-6-2014
 Meld misbruik27-12-2013 9:56:59

Hallo,

Volgens de winkel (fede di oro) waar we onze ringen bestelden is het meestal links behalve in Antwerpen is het Rechts.

Op hun site staat meer info:
Rechts of Links?
Vele toekomstige koppels vragen zich af de trouwringen links of rechts worden gedragen.
Symbolische waarde
De theorie gaat terug tot het Griekenland van de 3de eeuw v.C. De artsen uit die tijd dachten dat een ader, de "vena amoris" (letterlijk: liefdesader), de ringvinger rechtstreeks verbond met het hart. Vandaar het idee om een ring aan die vinger te schuiven, om zo de ader te beschermen.

Een overzicht met de provincies die de ringen links of rechts dragen.

België

Provincie AntwerpenRechts
Provincie Oost-VlaanderenLinks
Provincie West-VlaanderenLinks
Provincie LimburgLinks
Provincie Vlaams BrabantLinks of Rechts








Nederland
In Nederland worden de ringen links of rechts gedragen afhankelijk van het geloof.

Frankrijk
In Frankrijk draagt men de trouwring altijd links. Vaak worden de trouw- en verlovingsring gecombineerd op dezelfde vinger. Door de overgang naar meer exclusievere trouwringen wordt de verlovingsring dikwijls rechts gedragen en de trouwring links.


Groetjes,

Sofie en Ivan




Melissa
27-6-2014
 Meld misbruik27-12-2013 10:11:48

Ik denk links, zo gaan wij het toch doen.



lien
15-3-2014
 Meld misbruik27-12-2013 10:25:03

Links, de kant van je hart



sonja
14-2-2014
 Meld misbruik27-12-2013 10:42:47

Ja ik denk dat we het links gaan dragen dan :-)



Kim
19-7-2014
 Meld misbruik27-12-2013 10:44:06

Ik kom uit Antwerpen, maar toch zal het links worden! :)



Christ

 Meld misbruik27-12-2013 10:59:37

Ivan heeft inderdaad het juiste antwoord... de mijne draag ik ook links...


Greetz,

Christ

www.christvilez.be




sandrine
14-3-2014
 Meld misbruik27-12-2013 11:36:50

onze verlovingsring is aan onze rechter ringvinger en onze trouwring links dan,kant van het hart,zoals velen zeggen,mijn moeder darentegen,zij is een waalse en draag zowel haar verlovingsring als haar trouwring links.ik persoonlijk vind dat niet mooi en moet waarschijnlijk onhandig zijn zo 2 ringen op dezelfde vinger,nie?
hier als rasechte westvlamingen zullen wij onze ringen links dragen xx



Cassandra
25-4-2014
 Meld misbruik27-12-2013 12:18:00

Ik draag mijn verlovingsring rechts en ga mijn trouwring ertegen ook rechts dragen.
Daar voel ik mij het best bij :)



Carolien
28-9-2013
 Meld misbruik27-12-2013 13:36:42

ik draag trouw en verlovingsring samen links, dat is het gemakkelijkste tijdens mijn werk:)



Annekatrien
14-6-2014
 Meld misbruik27-12-2013 13:56:59

verlovingsring rechts en trouwring links. Zo zegt onze juwelier het ook als we onze trouwringen gingen kiezen.



Dorothy
15-3-2014
 Meld misbruik27-12-2013 13:57:18

Ik rechts, das de enige vinger waar ik plaats heb.
Maar 't kan zijn dat ik nog verwissel, 'k heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan.
hmmm, mss toch links, naast de verlovingsring (die heb ik aan m'n middenvinger aan, omdat hij wat te groot was)



krista
9-8-2013
 Meld misbruik27-12-2013 14:37:01

Ik ben altijd een averechtse geweest :-D en ik draag mijn trouwring dus aan mijn rechterhand.
Dit is de hand die ik het meeste gebruik en het meeste zichtbaar is :-D.
Gewoon je hartje volgen vind ik...
XX



Marie
14-8-2014
 Meld misbruik27-12-2013 19:30:33

Ik draag nu mijn verlovingsring rechts, maar zal het binnenkort aan mijn linker vinger dragen, samen met mijn trouwring! (groetjes uit West-Vlaanderen)



Peggy
7-9-2013
 Meld misbruik27-12-2013 22:05:54

wij dragen die van ons rechts...heb dat altijd zo geweten...

en net even opgezocht...

Groepen die de trouwring rechts dragen zijn de Noorse protestanten, de orthodoxe-christenen en een deel van de Belgische katholieken. Groepen die juist de trouwring weer links dragen zijn onder andere, een groot deel van de Joden, protestantse Zweden en Engelsen. Zoals je kunt zien gaat de verdeling links-rechts door de religies heen.

Waarom links of rechts?

Als we terug gaan in de geschiedenis dan zien we dat het links dragen uit het Egyptische en later Romeinse idee van de Vena Amoris afkomt. De Vena Amoris is het bloedvat dat vanuit de linker ringvinger direct met het hart in verbinding staat. Het rechts dragen komt juist weer uit de symbolische betekenis dat rechts het goede en links het slechte symboliseert. Het Latijnse woord voor links is niet voor niets sinister. Daarnaast wordt de rechterhand ook als verbinding met god gezien.
In het (Slavische) orthodoxe huwelijk vormt de ringenceremonie het sluitstuk voor de verbinding tussen twee mensen. Daarbij geven de partners elkaar de rechterhand en worden de ringen driemaal verwisseld. Mensen die hun ring links dragen zijn weduwe, weduwnaar of gescheiden.




Caroline
14-6-2014
 Meld misbruik28-12-2013 10:03:01

Wij gaan de onze rechts dragen. Bij een viering zeggen ze ook "geef elkaar de rechter hand". Maar ook nog met de andere redenen omdat ik niet anders gewoon ben van mijn ouders en familie. En ook nog een leuke reden dat ik gehoord heb.
Als je je trouwring rechts draagt en je geeft iemand een hand zien ze ook meteen dat je getrouwd bent.
Liefs Caroline x



Margot
4-10-2014
 Meld misbruik28-12-2013 14:33:38

Wij gaan ze ook rechts dragen. Wij komen wel uit de regio Antwerpen. Het is hier inderdaad de gewoonte van je trouwring rechts te dragen. Mijn bijna-echtgenoot (zo vreemd om dit te zeggen :-)) had/heeft het er wat moeilijk mee omdat dat nu net het hand is dat je het meeste gebruikt maar de juwelier zegt dat wanneer je een trouwring neemt die aan de binnenkant ook bol is, je deze gewoon niet voelt zitten. Dus probleem opgelost ;-)



Marijke
4-10-2014
 Meld misbruik28-12-2013 16:18:34

Wij gaan ze ook links dragen! Ik ben rechtshandig, maar mijn vriend linkshandig en geeft les, hogeschool :) Sexy als hij dan op het bord gaat schrijven :) Mijn ventje!



Nathalie
6-6-2014
 Meld misbruik28-12-2013 17:22:55

De beide antwoorden zijn juist. Veel hangt gewoon af van je geloofsovertuiging of de regio van waar je komt.

Toen mijn verloofde mij ten huwelijk vroeg schoof hij de verlovingsring rond mijn rechtste ringvinger en om die reden zullen wij de trouwringen dus links dragen.



Sarah
7-6-2013
 Meld misbruik2-1-2014 20:18:53

Wij hebben ze aan de linkerhand.. voelde gewoon veel comfortabeler en is de hand aan de kant van het hart ...



Ann
4-10-2014
 Meld misbruik8-4-2014 16:45:40

Ik heb aan mijn rechtse middelvinger de ring die we voor elkaar kochten toen we nog maar een paar maand samen waren. Die is nog steeds intact.
Aan mijn linkse middelvinger prijkt mijn verlovingsring, die is wel al wat aan het vervormen.

Waar zouden we onze trouwringen dragen?


Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)




Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...